De energiethread

Het exp
Zolang een gas in druk kan verlagen bestaat er een kans dat dit kan dichtvriezen. Ik kan een gas van 2 bara ontspannen naar 1bara en nog altijd iets doen aanvriezen. Een vloeistof (onder druk) laten ontspannen gaat inderdaad een groter effect hebben omdat de verschildruk dan per defintie hoger is.

Je hebt inderdaad een punt dat de leidingen in huis op een gelijkaardige druk zitten als aardgas. Was nogal gefocust op de tank vandaar, maar een terechte opmerking. Punt blijft uiteindelijk toch hetzelfde. Mocht je een lek hebben heb ik liever propaan dan aardgas omdat het explosiegebied een pak kleiner is.

Ook mooi op de man gespeeld. Zelf insinueren dat ik mijzelf superieur zou voelen maar dan wel afkomen dat jij een certificaat hebt en ik niet 🤣. In dat geval heb ik ook wel wat certificaten hoor. Certificaat gastester, petroleum surveyor via IFIA, veiligheid in raffinage, B0-certificaat,… deze discussie heeft nul komma nul te maken met al dan niet aan gasketels werken maar alles met basis fysica. Dus tenzij je met geen enkel ander argument dan “ik werk aan ketels en jij niet” kan komen stopt mij part hier de discussie.
Over dat explosiegebied, naast het feit dat propaan blijft hangen in de ruimte en aardgas naar boven trekt, is de LeL van propaan meer dan 2x lager, 2.1% tov. 5%. Lijkt mij toch wel een stuk gevaarlijker in de praktijk van een huishoudelijke situatie, waar het hier over gaat aangezien ik niet in een raffinaderij woon.

En om nog even terug te komen op gas VS pelletkachel, het vuur van een pelletkachel vind ik stukken gezelliger dan van een gaskachel. Alsook zijn pellets hernieuwbare energie (toch zeker die van bv ecopower)

Op vraag van moderatie ga ik de discussie hier niet verder zetten maar ik zal je morgen een pm sturen waarom ik nog steeds vind dat je redenering fout is. :smile:

583 miljoen euro winst op drie maanden tijd. Kan Verhofstadt nog worden vervolgd voor landverraad?

De schaamteloze winsten die in de sector gemaakt worden terwijl het plebs kreunt onder de energieprijzen doen sommigen alvast (eindelijk) lansen breken voor doortastendere maatregelen:

Energy companies that cannot offer lower bills should be temporarily brought into public ownership.

De schaamteloze winsten die in de sector gemaakt worden terwijl het plebs kreunt onder de energieprijzen doen sommigen alvast (eindelijk) lansen breken voor doortastendere maatregelen:

Energy companies that cannot offer lower bills should be temporarily brought into public ownership.
Ik vind het wat populistisch van politici om nu te zeggen dat die bedrijven teveel winsten hebben. Als we regels tegen zo’n winstmarges willen dan moeten we op voorhand zo’n belastingen afspreken. Niet willekeurig gaan belasten op basis van hoe sympathiek we een bedrijf of sector op een bepaald moment vinden of op basis van wat de tijdelijke perceptie van een aanvaardbare winstmarge is bij het publiek voor een specifieke sector. Bovendien kan je je ook de vraag stellen wat we gaan doen als de prijzen zakken die bedrijven zwarte sneeuw zien, het is nu eenmaal een volatiele markt, gaan we ze dan extra staatsteun geven of gaan we ons beperken tot het belasten in “goede” tijden?

^er speelt zich gewoon al sinds heugenis een tendens af waarbij mensen blijkbaar moeite hebben met bedrijven die (veel) winst maken.

Wel terechte kritiek over de sporadische overheidsinmenging wanneer het slecht gaat met die bedrijven.

En om nog even terug te komen op gas VS pelletkachel, het vuur van een pelletkachel vind ik stukken gezelliger dan van een gaskachel. Alsook zijn pellets hernieuwbare energie (toch zeker die van bv ecopower)
Zo hernieuwbaar vind ik dat toch niet hoor. Bomen groeien om ze dan terug te verbranden... en dan nog alle zaken daarrond (transport enzovoorts) die het milieu belasten. Hout om te verbranden hernieuwbaar noemen lijkt me eerder een greenwashing term.

Aan de huidige prijzen gaat mijn gasfactuur van 600 naar 3000 per jaar. Aangezien het nu zomer is, is de kans bestaande dat de prijzen nog verder gaan stijgen. Dus als je aan gratis hout geraakt is dat op een jaar terug verdiend.
Veel succes met je badkamer of warm water met een houtkachel te doen...

Je gaat misschien de helft of een derde kunnen vervangen door hout.

En gratis hout, je gaat heel veel nodig hebben...

^er speelt zich gewoon al sinds heugenis een tendens af waarbij mensen blijkbaar moeite hebben met bedrijven die (veel) winst maken.

Wel terechte kritiek over de sporadische overheidsinmenging wanneer het slecht gaat met die bedrijven.
Ik stel voor dat we voetbalploegen belasten die oneindige winsten boeken met jeugdproduct mensenhandel transfers.

Een 20 jarige voetballer die voor 10 of 20M naar het buitenland gaat en we staan te juichen... en daarop 0 belasting...

Hoe duurder de energie hoe meer dat de moeite wordt natuurlijk, als de prijs x2 gaat en je kan de helft compenseren zit je terug op de oude prijs.

Zo hernieuwbaar vind ik dat toch niet hoor. Bomen groeien om ze dan terug te verbranden... en dan nog alle zaken daarrond (transport enzovoorts) die het milieu belasten. Hout om te verbranden hernieuwbaar noemen lijkt me eerder een greenwashing term.
Stuk minder belastend dan gaswinning.

Beetje naief om te denken dat er nog een gouden oplossing is tegen hoge energieprijzen.
(Pellet)kachelverkopers zien het graag gebeuren want ze krijgen alles verkocht zonder dat ze er korting op moeten geven. Ondertussen gaan mensen komende winter tonnen niet-gedroogd hout door hun schouwen jagen. Als het al geen afvalhout vol vernis en verf is.

Beetje naief om te denken dat er nog een gouden oplossing is tegen hoge energieprijzen.
(Pellet)kachelverkopers zien het graag gebeuren want ze krijgen alles verkocht zonder dat ze er korting op moeten geven. Ondertussen gaan mensen komende winter tonnen niet-gedroogd hout door hun schouwen jagen. Als het al geen afvalhout vol vernis en verf is.
Ik zie het hier al gebeuren, en dan trekt onze systeem D ventilatie al die smoor lekker binnen :(

Ik dacht als ze da gas afsluiten .... ik heb nog een elektrisch petroliumkacheltje in geval van nood dat hier al 3-4 jaar staat.
Ik zocht de prijs nog eens op v die 20 liter petrolium biddons .... halooo kroket 🤣

Het ging me vooral om de term 'hernieuwbaar'.
Nochtans zijn pellets net wel hernieuwbaar. Akkoord dat er wel co2 uitstoot is.
Probleem is natuurlijk dat als er opeens massaal veel meer pelletkachels komen de hernieuwbaarheid in het gedrang komt.
Volgens mij wordt vooral voor pellets gekozen als er nog geen zonnepanelen aanwezig zijn en in oudere huizen, in nieuwere huizen is het veel interessanter om voor een warmtepomp te kiezen natuurlijk.

Dit blijft een tijdelijk probleem, metdertijd zullen een groot deel oude energieonzuinige huizen toch gesloopt worden, toevallig vandaag nog gehoord dat er in Vlaanderen al 285k huizen staan die zullen gesloopt worden.

Nochtans zijn pellets net wel hernieuwbaar. Akkoord dat er wel co2 uitstoot is.
Probleem is natuurlijk dat als er opeens massaal veel meer pelletkachels komen de hernieuwbaarheid in het gedrang komt.
Volgens mij wordt vooral voor pellets gekozen als er nog geen zonnepanelen aanwezig zijn en in oudere huizen, in nieuwere huizen is het veel interessanter om voor een warmtepomp te kiezen natuurlijk.

Dit blijft een tijdelijk probleem, metdertijd zullen een groot deel oude energieonzuinige huizen toch gesloopt worden, toevallig vandaag nog gehoord dat er in Vlaanderen al 285k huizen staan die zullen gesloopt worden.
In de ruime betekenis van het woord is het inderdaad hernieuwbaar.
Maar ik vind dat het woordje "hernieuwbaar" niet past bij hout verbranden. Er moet namelijk wel wat tijd overheen gaan voor het effectief vernieuwd is.
Minder tijd dat vooraleer gas vernieuwd is, gelukkig. Maar uiteindelijk is gas ook gewoon hernieuwbaar als je een tijdsperiode van miljoenen jaren neemt he.

Infrarood paneel in de badkamer. Eentje van een 500 watt heb je al voor rond de 100 euro. Dat moet ook niet de hele dag verwarmen in een badkamer.

Terug
Bovenaan