De energiethread

Als het voor gezelligheid is zou ik al geen pelletbrander steken.
Houtkachel is gezelliger maar véél meer werk mee.
Gashaard, al helemaal niet gezellig om nog maar te zwijgen over de andere nadelen.
Dan maar pellets :)

Ik wil maar zeggen dat je alles in rekening moet brengen bij zo'n keuze en die keuzes zijn persoonlijk.

De handelaar van kachels in het naburige dorp verkoopt dagelijks 5-6 kachels per dag.
Nog nooit meegemaakt, zegt hij.
Blijkbaar zijn er mensen die een kachel (elk soort type) aankopen en opzij zetten in de garage voor wanneer 'het nodig moest zijn komende winter'.

De handelaar van kachels in het naburige dorp verkoopt dagelijks 5-6 kachels per dag.
Blijkbaar zijn er mensen die een kachel (elk soort type) aankopen en opzij zetten in de garage voor wanneer 'het nodig moest zijn komende winter'.
Hoe zet je nu zoiets zomaar opzij? Je moet, als je dat nog niet hebt, toch ook aanpassingen doen aan je schoorsteen enal?

Waarschijnlijk het soort volk dat altijd klaagt dat ze geen geld hebben.

Hoeveel kost een kachel + installatie? 2-3k ?

Daar kun je 2-3y je kot mee verwarmen met gas. Lijkt me geld wegpissen omdat er iemand op tv zegt dat de gasprijs stijgt. Hout is ook niet gratis tenzij je een bos hebt en heel veel tijd en opslag.

Wij verwarmden vroeger thuis bij met hout in de winter. Enkel in weekend en bij vries weer. Denk dat er 5-6 stere door ging in een normale winter... en dat was niet gekliefd. Waren we snel een week zoet mee met al de broers om te klieven en in het hout kot te steken ... Dat zal ook wel al 1000 euro of zo zijn zeker?

Hoe gaan ze trek creëren? (Dubbelwandige) buis tegen de gevel? Ik zie het probleem niet.
Hoeft zelfs niet tot boven uw dakrand. Pelletkachels zijn met ventilator.

Waarschijnlijk het soort volk dat altijd klaagt dat ze geen geld hebben.

Hoeveel kost een kachel + installatie? 2-3k ?

Daar kun je 2-3y je kot mee verwarmen met gas.
Aan de huidige prijzen gaat mijn gasfactuur van 600 naar 3000 per jaar. Aangezien het nu zomer is, is de kans bestaande dat de prijzen nog verder gaan stijgen. Dus als je aan gratis hout geraakt is dat op een jaar terug verdiend.

Mja. Ik denk dat je niet moet onderschatten dat mensen goed nadenken als het over eigen belang gaat.
Twee jaar geleden waren sommigen WC-papier aan het hamsteren :unsure:

Ik heb toch ook de indruk dat nu snel een pelletkachel kopen en installeren kan tegenvallen op termijn, en misschien eerder een paniekreactie is. Een uurtje een vast contract zoeken kan je al tegen te zotte stijgingen volgende winter beschermen, tenzij we echt in de shit zitten, maar dan heb je sowieso problemen, tenzij je nu een garage met pellets gaat vullen.

Ondanks doemberichten over onbetaalbare benzine staat die nu terug op 1.70 EUR. Is dat goedkoop? Zeker niet, maar toch een stap terug.

Laatst bewerkt:
Dan had je evengoed een vaste prijscontract voor gas voor 2-3 jaar kunnen regelen. En dan had je eenzelfde effect zonder dat je extra pelletkachel van 3+k zou zetten.

Zet dan een mazoutkachel als dat uw objectief is, of een gasketel met ton.

Aangezien als je dat als hoofdverwarming gaat gebruiken ipv spotverwarming dan vlam je er ook een pak extra pellets door en veel geluk om die vast te krijgen als het effectief volledig in pan ligt. Om nog maar te zwijgen dat gas voor mij dan de minste van mijn zorgen gaan zijn en gewoon een extra trui met een dik donsdeken praktischer gaat zijn. Of dat je gewoon uw skioutfit uithaalt en aandoet.
Maar wie zegt er nu dat je dat als hoofdverwarming zou gebruiken? Als er met momenten geen gas is kan je toch perfect 1 ruimte verwarmen? Mijn voorraad pellets is al ingeslagen van april, toen het nog 340 euro per pallet was itt 650 nu.

Maar wie zegt er nu dat je dat als hoofdverwarming zou gebruiken? Als er met momenten geen gas is kan je toch perfect 1 ruimte verwarmen? Mijn voorraad pellets is al ingeslagen van april, toen het nog 340 euro per pallet was itt 650 nu.

Dus uw oplossing is om een pelletkachel en pellets te kopen ipv gewoon een gaston te voorzien voor dezelfde oplossing?

Ik blijf dat gewoon een rare reflex vinden.

Dus uw oplossing is om een pelletkachel en pellets te kopen ipv gewoon een gaston te voorzien voor dezelfde oplossing?

Ik blijf dat gewoon een rare reflex vinden.
En dan door heel mijn huis een gasleiding leggen zeker :') ik kan zelfs geen propaantank zetten omdat em niet ver genoeg kan staan van mijn huis. Alsook zijn pellets een stuk veiliger in opslag dan propaan, fuck propaan. Stukken gevaarlijker dan aardgas.

Waarom zou propaan gevaarlijker zijn dan aardgas? Beide hebben een gelijkaardig vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur..
Aardgas heeft bovendien veel bredere explosiegrenzen dan propaan en is dus per definitie gevaarlijker. Aan beide voegt men een geurmarkeerder toe dus je kan beide ook duidelijk waarnemen als je een lek zou hebben. Die opslagtanks moeten voldoen aan een hoop regelgeving dus de kans dat daar iets mee zou misgaan is praktisch onbestaande. En kom nu niet af met te zeggen dat die propaantanks op druk staan é. De compressiedruk van een benzinemotor ligt niet veel lager en daar rijden we ook dagdagelijks mee rondt. En in tegenstelling tot die motor zijn die tanks wel uitgerust met overdrukventielen.

De enige mogelijke reden dat ik kan bedenken is dat mensen veel meer zelf knutselen aan hun lpg installatie dan aan hun gasinstallatie. Dat hierbij lekken ontstaan is niet de schuld van propaan maar de schuld van de persoon met twee linkerhanden die zo nodig DIY-prutser wilt spelen.

Waarom zou propaan gevaarlijker zijn dan aardgas? Beide hebben een gelijkaardig vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur..
Aardgas heeft bovendien veel bredere explosiegrenzen dan propaan en is dus per definitie gevaarlijker. Aan beide voegt men een geurmarkeerder toe dus je kan beide ook duidelijk waarnemen als je een lek zou hebben. Die opslagtanks moeten voldoen aan een hoop regelgeving dus de kans dat daar iets mee zou misgaan is praktisch onbestaande. En kom nu niet af met te zeggen dat die propaantanks op druk staan é. De compressiedruk van een benzinemotor ligt niet veel lager en daar rijden we ook dagdagelijks mee rondt. En in tegenstelling tot die motor zijn die tanks wel uitgerust met overdrukventielen.

De enige mogelijke reden dat ik kan bedenken is dat mensen veel meer zelf knutselen aan hun lpg installatie dan aan hun gasinstallatie. Dat hierbij lekken ontstaan is niet de schuld van propaan maar de schuld van de persoon met twee linkerhanden die zo nodig DIY-prutser wilt spelen.
Omdat propaan zwaarder is dan lucht en aardgas niet.
Efkes ter info, ik ben gecertificeerd technicus gasvormige brandstof, ik weet wel waarover ik spreek.

Maakt toch niet uit of propaan zwaarder is of niet. Die tanks staan niet in een kelder eh. En zelfs mocht dat zo zijn zit je in een kelder, of eender welke lager gelegen ruimte, met zo’n beperkte ruimte dat je praktisch nooit lang in een explosief gebied gaat zitten. Aardgas mag dan wel lichter zijn. Dat verdwijnt ook niet zo maar uit je kelder door je betonnen plafond.

Ik werk al jaren in een olieraffinaderij. Weet je wel dat zijn die bedrijven die vol steken met aardgas en lpg. Ik kan uit ervaring spreken dat ik liever een propaan lek heb dan een aardgas lek. Dat propaanlek zal wel uitzichzelf dichtvriezen zeker de kleine lekjes, bij aardgas ga je gewoon uitstroom blijven hebben.

Maakt toch niet uit of propaan zwaarder is of niet. Die tanks staan niet in een kelder eh. En zelfs mocht dat zo zijn zit je in een kelder, of eender welke lager gelegen ruimte, met zo’n beperkte ruimte dat je praktisch nooit lang in een explosief gebied gaat zitten. Aardgas mag dan wel lichter zijn. Dat verdwijnt ook niet zo maar uit je kelder door je betonnen plafond.

Ik werk al jaren in een olieraffinaderij. Weet je wel dat zijn die bedrijven die vol steken met aardgas en lpg. Ik kan uit ervaring spreken dat ik liever een propaan lek heb dan een aardgas lek. Dat propaanlek zal wel uitzichzelf dichtvriezen zeker de kleine lekjes, bij aardgas ga je gewoon uitstroom blijven hebben.
Alsof de enige mogelijke plek voor lekken aan de tank is, er passeren ook nog leidingen in huis eh.
En Ale serieus, dichtvriezen? Met de huidige wetgeving moet er een ijzeren boite aan de gevel staan met de ontspanner naar max 50mbar waar de propaan uw huis binnen komt. Alsook staat er op de tank zelf een voorontspanner naar 1.5bar. Alsook passeert er nooit vloeibare propaan door die leidingen die naar uw huis lopen, dus hoe dat gij opeens afkomt met dichtvriezen?

Ale dus de ervaring van een chauffagist met propaan en aardgas in een woning is minderwaardig dan iemand die in een raffinaderij werkt en waarschijnlijk zelfs nog nooit ne sleutel op ne gasketel gezet heeft :')

Nogmaals, ik herhaal, het is letterlijk mijn job om aan gasketels en gasleidingen en dergelijke te werken, ik heb mijn cerga, en gij?

Mocktekst in P&A is verboden
Zolang een gas in druk kan verlagen bestaat er een kans dat dit kan dichtvriezen. Ik kan een gas van 2 bara ontspannen naar 1bara en nog altijd iets doen aanvriezen. Een vloeistof (onder druk) laten ontspannen gaat inderdaad een groter effect hebben omdat de verschildruk dan per defintie hoger is.

Je hebt inderdaad een punt dat de leidingen in huis op een gelijkaardige druk zitten als aardgas. Was nogal gefocust op de tank vandaar, maar een terechte opmerking. Punt blijft uiteindelijk toch hetzelfde. Mocht je een lek hebben heb ik liever propaan dan aardgas omdat het explosiegebied een pak kleiner is.

Ook mooi op de man gespeeld. Zelf insinueren dat ik mijzelf superieur zou voelen maar dan wel afkomen dat jij een certificaat hebt en ik niet 🤣. In dat geval heb ik ook wel wat certificaten hoor. Certificaat gastester, petroleum surveyor via IFIA, veiligheid in raffinage, B0-certificaat,… deze discussie heeft nul komma nul te maken met al dan niet aan gasketels werken maar alles met basis fysica. Dus tenzij je met geen enkel ander argument dan “ik werk aan ketels en jij niet” kan komen stopt mij part hier de discussie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan