De energiethread

Een Vlaams gezin met een gemiddeld verbruik betaalt in de huidige markt jaarlijks 5.420 euro voor het goedkoopste variabel contract voor gas en elektriciteit. Dat is maar liefst 2.000 euro meer dan vorige maand, dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Energieregulator VREG

Wie een sociaal tarief geniet, betaalt een jaarfactuur van 1.387 euro voor gas en elektriciteit
4000€ verschil of 336€ per maand tussen het huidige goedkoopste contract en sociaal tarief

Dat blijft toch niet vol te houden

4000€ verschil of 336€ per maand tussen het huidige goedkoopste contract en sociaal tarief

Het wordt echt zot hoor. 2000€ bij op jaarbasis in 1 maand in de f*ckin hoogzomer. Door hitte en airco gebruik dan weer blijkbaar ....

Ga enkel een bureau kamertje verwarmen deze winter als het zo zit .... en m'n tv en pc daar dan even zetten met een kleine sofa ofzo. Als single zonder kinderen is dat doenbaar.
Ook al vind ik dat ergens klote, want dan heb je een mooie open woonkamer. 14 maand in co housing op een klein kamertje voor ik dit huis huurde... daar word ik liefst niet meer aan herinnerd.

Laatst bewerkt:

Er is laatste maand 2k bijgekomen op de factuur.

Sociaal tarief was met de crisis uitgebreid naar 1 miljoen gezinnen extra.
Dat is even 2 miljard van de rekening van de overheid. Onhoudbaar.

Als alleenstaande ben ik echt gefrustreerd op dat sociaal tarief. En ik ga dat gat nog eens mogen vullen ook.
Ook niet vergeten dat het sociaal tarief ook de 100eur verwarmingspremie heeft gekregen. ab-surd.

Er is laatste maand 2k bijgekomen op de factuur.

Sociaal tarief was met de crisis uitgebreid naar 1 miljoen gezinnen extra.
Dat is even 2 miljard van de rekening van de overheid. Onhoudbaar.

Als alleenstaande ben ik echt gefrustreerd op dat sociaal tarief. En ik ga dat gat nog eens mogen vullen ook.
Als je al die voordelen van een sociaal tarief gaat samenleggen met de huidige prijzen, ben je financieel beter af om gewoon niet te gaan werken, of zelfs halftime te gaan werken (dat uitgebreide sociaal tarief krijgt men dan meestal ook). Dat is gewoon absurd.

Als je al die voordelen van een sociaal tarief gaat samenleggen met de huidige prijzen, ben je financieel beter af om gewoon niet te gaan werken, of zelfs halftime te gaan werken (dat uitgebreide sociaal tarief krijgt men dan meestal ook). Dat is gewoon absurd.
Dat sociaal tarief zet de mensen ook totaal nie aan om een beetje zuinig te leven uiteindelijk.

Ook niet vergeten dat het sociaal tarief ook de 100eur verwarmingspremie heeft gekregen. ab-surd.
Kan ik best geloven, volgens mij gaan er veel alleenstaanden zwarte sneeuw zien de komende jaren.

Het sociale tarief zal trouwens niet snel stijgen. Het huidige tarief loopt nog tot eind september. Vanaf oktober kan het maximaal 10% hoger zijn dan het huidige tarief en maximaal 20% hoger dan de gemiddelde prijs van het voorgaande jaar.

De kloof wordt dus enkel groter en ondertussen zijn er 1 miljoen gezinnen die helemaal niet gestimuleerd worden om minder energie te verbruiken.

Of realistisch gezien in België: sociaal tarief + in het zwart werken. Daar is nog altijd, zelfs anno 2022 véél te weinig controle op.

Ik vind eveneens als alleenstaande, zeker in maanden waarin gepeperde belastingfacturen in de bus vallen, zo'n ongelimiteerde sociale tarieven toch ook niet kunnen. Je betaalt je zelf blauw aan een lening - nu ja, op dat vlak is inflatie wél een leuk "cadeau" - voor een goed geïsoleerde, kleine woning omdat je in 2016-17 al beseft dat energiezuinigheid belangrijk is voor de toekomst (anderen kochten in die tijd met datzelfde budget een groot, lekkend huis want gasprijzen waren laag), betaalt nog een hoop andere forfaitaire belastingen (13% van mijn netto-inkomen stroomt gewoon terug naar andere belastingen: )... met als resultaat dat ook wanneer je gaat werken, je als alleenstaande meer en meer moet tellen om rond te komen, maar ondertussen krijgen ruim een miljoen mensen gewoon een énorme en onbeperkte korting op facturen die voor jou verdubbelen.

Dat sociaal tarief zou beperkt moeten worden tot een basisverbruik, en daarboven: hetzelfde markttarief als iedereen...

Ik ben precies blij dat ik met mazout verwarm. Sowieso een heel zuinige installatie (kom toe met 13-1600 liter/jaar afhankelijk van hoe streng de winter is), heb de tank laten vullen in februari dit jaar aan rond de 70 cent/iter (tank van 3000 liter, maar tank ieder jaar rond dezelfde periode gewoon vol). Kostte me toe ongeveer €1100 (dikke 1500 liter kon erbij), maar daar krijg ik een premie voor van €225 (reeds aangevraagd). Kan met mijn volle tank in principe twee jaar door, al zie ik dat de mazout nu redelijk wat goedkoper geworden is opnieuw (tegen de gasprijs in volledig).

Als ik 1500 liter moet inslaan aan 1,17 (prijs die ik nu kan krijgen), dan kost me dat afgerond €1800. Da's goedkoop om een (redelijk recente en relatief goed geïsoleerde) woning op 21,5 graden beneden en 18 graden boven te houden...

Ik heb in oktober vorig jaar mijn elektriciteitscontract herbekeken en toen een vast contract mét korting van Engie gekozen waardoor ik nog tot eind oktober heel goedkoop zit voor elektriciteit. Bovendien begin dit jaar zonnepanelen en thuisbatterij geïnstalleerd + airco (kan ook warmen), en momenteel draait de teller dus lustig terug want heb nog geen digitale. De digitale teller zal begin volgend jaar zijn volgens de laatste contacten met Fluvius, dus ik overweeg om m'n overschot van elektriciteit dat ik nu opbouw gewoon te gebruiken om te warmen met de airco's, en zo mazout uit te sparen...

Zelf dus niet zo erg geïmpacteerd voorlopig, airco mag op als het warm is en chauffage mag aan als het koud is...

Zijn er hier nog die op gas stoken en een pelletkachel in overweging te nemen?
Ik zou dan mijn huis met VVW verwarmen tot 17°C ofzo, en 's avonds wanneer we TV de pelletkachel te laten draaien.
Huis is relatief energiezuinig, +- 10 000 kWh/jaar gasverbruik. Koken gebeurt elektrisch.

Ik zou echt niet weten waarom ik geld zou spenderen aan 2 afgiftesystemen... 2 keer investeringskost , 2 keer onderhoud.

Prijs van pellets stijgen ook.

Wil je dan toch iets bijzetten zet een airco, dan kun je desnoods daarmee spotbijverwarmen in de winter rekening houdende met de cop.

En in de zomer kun je nog extra koelen...

Maar voor de goedkoop doe je het allemaal niet.

Ik zou dan mijn huis met VVW verwarmen tot 17°C ofzo, en 's avonds wanneer we TV de pelletkachel te laten draaien.
Huis is relatief energiezuinig, +- 10 000 kWh/jaar gasverbruik. Koken gebeurt elektrisch.
En hoeveel goedkoper zou je uitkomen dan? Rekening houdende met de zware investering die je nog moet doen.

Met 10.000 KWH betaal je iets van 1.400euro per jaar volgens aanbieders op dit moment. Ik zie hier toch geen aanzienlijke besparing als je deels op pellets overschakelt.

Wat verwacht je dan nog aan aardgas te gebruiken éénmaal je pelletkachel er is? Dat is wel belangrijk in je investeringsbeslissing.

Ik zou echt niet weten waarom ik geld zou spenderen aan 2 afgiftesystemen... 2 keer investeringskost , 2 keer onderhoud.

Prijs van pellets stijgen ook.

Wil je dan toch iets bijzetten zet een airco, dan kun je desnoods daarmee spotbijverwarmen in de winter rekening houdende met de cop.

En in de zomer kun je nog extra koelen...

Maar voor de goedkoop doe je het allemaal niet.
Omdat je dan wel een verwarmingssysteem hebt dat eventueel wel kan werken als er geen gas meer zou zijn, ipv afhankelijk te zijn met hetgeen van de straat komt.

Onmogelijk te voorspellen, maar pelletjes in bulk kopen voor een winter of 2/3 geeft je wel wat zekerheid

Dan had je evengoed een vaste prijscontract voor gas voor 2-3 jaar kunnen regelen. En dan had je eenzelfde effect zonder dat je extra pelletkachel van 3+k zou zetten.

Omdat je dan wel een verwarmingssysteem hebt dat eventueel wel kan werken als er geen gas meer zou zijn, ipv afhankelijk te zijn met hetgeen van de straat komt.
Zet dan een mazoutkachel als dat uw objectief is, of een gasketel met ton.

Aangezien als je dat als hoofdverwarming gaat gebruiken ipv spotverwarming dan vlam je er ook een pak extra pellets door en veel geluk om die vast te krijgen als het effectief volledig in pan ligt. Om nog maar te zwijgen dat gas voor mij dan de minste van mijn zorgen gaan zijn en gewoon een extra trui met een dik donsdeken praktischer gaat zijn. Of dat je gewoon uw skioutfit uithaalt en aandoet.

Verschiet wel een beetje van de (negatieve) reacties.
Er zijn toch een heleboel mensen die pelletkachels aan het kopen zijn.

Ik ga er vanuit dat ik een pak gas kan besparen als ik mijn woning (24u/24u) op 17°C kan houden ipv 21°C.
Die paar uurtjes in de avond kan dan de pellet aan voor stralingswarmte.

Buiten een investering zou het ook wel gewoon esthetisch en voor de gezelligheid zijn.

BTW: ik heb ook al een airco hangen dus dan heb ik 3 verwarmingssystemen :D

Verschiet wel een beetje van de (negatieve) reacties.
Er zijn toch een heleboel mensen die pelletkachels aan het kopen zijn.

Ik ga er vanuit dat ik een pak gas kan besparen als ik mijn woning (24u/24u) op 17°C kan houden ipv 21°C.
Die paar uurtjes in de avond kan dan de pellet aan voor stralingswarmte.

Buiten een investering zou het ook wel gewoon esthetisch en voor de gezelligheid zijn.

BTW: ik heb ook al een airco hangen dus dan heb ik 3 verwarmingssystemen :D

Dit hebben wij afgelopen winter ook gedaan. Thermostaat op 17°C en bijverwarmen met de pelletkachel.

Wij hebben ongeveer 24 zakken van 15kg verbruikt op een half jaar, maar ook hier zijn we zuinig geweest.

Ik zet mij wel buiten voor de vuurkorf met mijn berg knotwilg snoeisel.

Als de gaskraan echt dicht gaat, gaan de pelletprijzen ook exploderen.

Wie denkt met huidige prijzen en 1 aan te passen een zinvolle investering beslissing te nemen, fopt zichzelf.

Energie is energie, of dat nu van kolen, gas, pellet, ... komt. Eens een tekort, gaan die allemaal de lucht in.

Terug
Bovenaan