De energiethread

Donkergroene dogma's hebben - met dank aan liberale postjespakkers - overwonnen:

Wanneer uw energiefactuur explodeert na 2025 - te samen met een stevige toename van de CO2 uitstoot van dit land -
stuur dan een bedankje naar Tinne Van der Straeten en De Croo junior. Misschien best een kaartje, want ja, tijdens het typen van een e-mail bestaat de kans dat de stroom wel eens afgeschakeld zal moeten worden. /hyperbool
...Of je zou kunnen zeggen dat het regeerakkoord van Michel I (NVA, CD&V, MR, Open VLD) ten uitvoer is gebracht.

1640246690287.png

Gelukkig komen ze goed overeen...

De uitvoering van kernuitstap zal noch impact hebben op de bevoorradingszekerheid, noch impact op de groothandelsprijzen voor elektriciteit.
  • We hebben al meerdere winters gehad met zeer lage beschikbaarheid van het nucleair productiepark zonder dat het licht uit ging. Daarnaast heeft België zeer goede interconnecties met alle naburige landen. Een eventuele extra vraag van België zal amper een verschuiving veroorzaken van het evenwicht voor vraag/aanbod gezien de Belgische markt vele male kleiner is dan die van bv FR of DE. De marktwerking is verankert in Europese richtlijnen en netcodes, het is dus niet dat andere landen woekerprijzen gaan kunnen vragen. Zolang niet alle interconnecties volledig verzadigd zijn, zal de prijs voor geïmporteerde elektriciteit dezelfde zijn als de prijs van het buurland waarvan wordt geïmporteerd.
  • De groothandelsprijs voor elektriciteit wordt bepaald door de marginale kost van de laatste productie-eenheid in de merit-order die nog wordt geselecteerd. In winterperiodes is dit voornamelijk op basis van STEG centrales met 50-55% efficiëntie, waardoor de prijs voor elektriciteit ruwweg gelijk is aan gasprijs*2 + prijs CO2. De manier waarop je je baseload produceert daarom geen effect hebben. Zelfs met alle kerncentrales actief is in België de prijs niet veel lager dan die van buurlanden met veel minder kernenergie. In Frankrijk is momenteel de prijs zelfs de hoogste van heel EU ondanks dat er geen enkel land is dat meer kerncentrales heeft dan zij hebben. Dit is voornamelijk te wijten aan de lager dan verwachtte beschikbaarheid van hun nucleair park.

8BPs7Q1.png

We hebben al meerdere winters gehad met zeer lage beschikbaarheid van het nucleair productiepark zonder dat het licht uit ging.

We hebben toen vooral geluk gehad dat het zachte winters waren en dat er geen onvoorziene omstandigheden plaatsvonden. Een interconnectie die uitvalt (check maar eens wat er met de link tussen UK en Frankrijk is gebeurd in september), een gascentrale die tript etc.
Dit argument is van dezelfde orde als ‘Ik poep al een paar maanden in het rond zonder condoom en ik heb nog altijd geen syfilis. Dus waarom zou ik ooit stoppen met rondvogelen en waarom zou ik ooit nog een condoom aandoen?’

We hebben toen vooral geluk gehad dat het zachte winters waren en dat er geen onvoorziene omstandigheden plaatsvonden. Een interconnectie die uitvalt (check maar eens wat er met de link tussen UK en Frankrijk is gebeurd in september), een gascentrale die tript etc.
Dit argument is van dezelfde orde als ‘Ik poep al een paar maanden in het rond zonder condoom en ik heb nog altijd geen syfilis. Dus waarom zou ik ooit stoppen met rondvogelen en waarom zou ik ooit nog een condoom aandoen?’
De kerncentrales die uitvielen waren toch al de 'onvoorziene omstandigheden'? Is hetgeen je hier zegt net geen argument tegen kerncentrales? Gascentrales liggen meer stil dan kerncentrales, maar da's een gespreid risico doordat je met meerdere kleinere centrales werkt. Als Doel IV uitvalt is dat ineens 1000GW die opgevangen moet worden.

* De verouderde vloot gascentrales draaien momenteel in een "run to failure modus"
* De import zal gebeuren uit landen die aankondigen zelf netto importeur van elektriciteit te worden
* Toename in vraag naar elektriciteit, terwijl op z'n minst het bedrijfswagenpark een enorme incentive heeft om te elektrificeren
* Onzekere beschikbare nieuwe gascentrales (vergunningen én iedereen in de industrie weet dat bij een opstart kinderziektes komen kijken)

Persbericht: er is een akkoord
GLB: hold my beer
De Croo: stond erbij en keek ernaar

🤡

Dit was niet onverwacht?

* De verouderde vloot gascentrales draaien momenteel in een "run to failure modus"
* De import zal gebeuren uit landen die aankondigen zelf netto importeur van elektriciteit te worden
* Toename in vraag naar elektriciteit, terwijl op z'n minst het bedrijfswagenpark een enorme incentive heeft om te elektrificeren
* Onzekere beschikbare nieuwe gascentrales (vergunningen én iedereen in de industrie weet dat bij een opstart kinderziektes komen kijken)

Persbericht: er is een akkoord
GLB: hold my beer
De Croo: stond erbij en keek ernaar

🤡
Waarom de clownface altijd? Onderbouwt heel je argument, je trekt vooral jezelf in het belachelijke.

Laat me je er overigens ook wel op wijzen dat de afgelopen 10 jaar er al meer energieproductie is bijgekomen dan dat het totaal aan kerncentrales produceert.

yr-2020_elec_7_ld.jpg

Wilt niet zeggen dat ik volledig akkoord ga met het sluiten van alle kerncentrales of dat ik het goed vind hoe alles loopt. Maar je hoeft het niet nog meer in het belachelijke te trekken.

De kerncentrales die uitvielen waren toch al de 'onvoorziene omstandigheden'? Is hetgeen je hier zegt net geen argument tegen kerncentrales? Gascentrales liggen meer stil dan kerncentrales, maar da's een gespreid risico doordat je met meerdere kleinere centrales werkt. Als Doel IV uitvalt is dat ineens 1000GW die opgevangen moet worden.

Op een moment waar we nog een groot productiepark ter beschikking hadden konden we zo’n productieprobleem opvangen. Nu gaan we naar een situatie waarin we zonder onvoorziene omstandigheden al op een slappe koord zullen dansen.

Dit was niet onverwacht?

Natuurlijk onverwacht. Maar vergelijk de capaciteitsfactor van kernenergie eens met die van andere productiemethodes.

Laat me je er overigens ook wel op wijzen dat de afgelopen 10 jaar er al meer energieproductie is bijgekomen dan dat het totaal aan kerncentrales produceert.

Wederom, capaciteit zegt niets over de capaciteitsfactor. Bot gezegd, eigenlijk ben je vet met 10 GW solar op een gemiddelde winterdag…

En over de ‘beslissing’…het is ondertussen wel duidelijk dat een echte beslissing zou leiden tot een regeringscrisis. Het is gewoon het voor zich uit schuiven in de hoop dat de andere partij uit z’n loopgraf komt. Wat een zielig schouwspel is onze politiek.

Tja een kerncentrale ging al eens onderuit.
Nu zal er gewoon veel minder aanbod zijn, en als er dan elders iets onderuit gaat.

Zonne-en windenergie zijn geen constante. In donkere periodes met tevens weinig wind zal je er niet veel aanhebben, terwijl ze op andere momenten wel pieken.

Dat met idd een massale elektrificatie van het wagenpark in de nabije toekomst.

Etc etc.

Laatst bewerkt:
Als dat de manier is om het rendement van zonnepanelen op te krikken. Als ze de energieprijzen nog wat de hoogte in jagen zijn de panelen misschien op een half jaar terug verdiend.

Maar wacht, dan zullen de zonnepanelen natuurlijk ook terug duurder worden en kan half Vlaanderen aan het sociaal tarief.

Zonnepanelen al na 3 jaar terugverdiend​

Door de exploderende energieprijzen wordt het razend interessant om zonnepanelen op je dak te leggen, zeggen experts. Zo’n installatie is vandaag al na minder dan 3 jaar terugbetaald, terwijl dat anderhalf jaar geleden nog zo’n 7 jaar duurde.

Als dat de manier is om het rendement van zonnepanelen op te krikken. Als ze de energieprijzen nog wat de hoogte in jagen zijn de panelen misschien op een half jaar terug verdiend.

Maar wacht, dan zullen de zonnepanelen natuurlijk ook terug duurder worden en kan half Vlaanderen aan het sociaal tarief.
Zonnepanelen gaan niet duurder worden maar de slimme meter blijft een doorn in het oog van uw terugverdientijd.

Vraag is of de combinatie met een thuisbatterij dan niet heel interessant begint te worden?

Zonnepanelen gaan niet duurder worden maar de slimme meter blijft een doorn in het oog van uw terugverdientijd.

Vraag is of de combinatie met een thuisbatterij dan niet heel interessant begint te worden?

De vraag is ook of iemand in een huurwoning of appartement dat allemaal kan installeren.

Waarom de clownface altijd? Onderbouwt heel je argument, je trekt vooral jezelf in het belachelijke.

yr-2020_elec_7_ld.jpg

Wilt niet zeggen dat ik volledig akkoord ga met het sluiten van alle kerncentrales of dat ik het goed vind hoe alles loopt. Maar je hoeft het niet nog meer in het belachelijke te trekken.
Die solar heb je geen zak aan wanneer de vraag het hoogst is: in de winter

Aan ruim overroepen dogmas hebben we ook geen zak aan in deze discussie.

Er is een serieus verminderde opbrengst, en dat is één van de zaken in onze energiemix. Daarmee is het inderdaad belangrijk om goed op deze mix in te zetten. Ik snap wat je wilt zeggen, maar wat meer omkadering, of een punt wat er achter zit zou welkom zijn. :wink:

Wel met een teruglopende teller. Mijn ouders gebruiken nu al jaren minder mazout in de winter, ze zijn nog volop bezig met de excess stroom die ze in zomer hebben opgebouwd op te gebruiken. Nu al tien jaar lang in de winter volop elektrische vuurtjes.

Wel met een teruglopende teller. Mijn ouders gebruiken nu al jaren minder mazout in de winter, ze zijn nog volop bezig met de excess stroom die ze in zomer hebben opgebouwd op te gebruiken. Nu al tien jaar lang in de winter volop elektrische vuurtjes.

Et voila, in één post waarom de terugdraaiende teller een slecht systeem is. Financieel interessant voor de individuele gebruiker maar een ramp voor het gebruik/belasting van het net.

Terug
Bovenaan