De energiethread

Die hebben al centrales staan tegen onze grens, die van Chooz ligt eigenlijk zo goed als in België, op een soort schiereiland.

Wij zullen wel overpriced Russisch gas gebruiken en als het te nijpend wordt nucleaire stroom invoeren van net over de grens. Ik kan het niet begrijpen.
Ik zou ook niet te snel oordelen hoor, men kan nu wel zeggen in NL dat ze nieuwe kerncentrales gaan bouwen maar dan begint het:
  • waar gaan we die zetten en hoe gaan we dat vergunnen
  • hoe lang gaat de bouw duren
  • welke generatie, de 2de die wordt aangepast, de 3de die tot op heden een financiële ramp zijn gebleken in zowel UK als FR. Ook de tijdspanne is steeds fors uitgelopen. Of de 4de generatie die nog niet op punt staat
het is een gigantisch verschil tussen eentje langer openhouden of een nieuwe plaatsen, in een regeerakkoord is dat heel simpel weergegeven maar de praktijk ….

Ik begrijp echt niet waarom Groen altijd de volle laag krijgt, elke partij is mede verantwoordelijk voor deze situatie of je nu voor of tegen kernenergie bent, niemand heeft iets ondernomen de afgelopen 30 jaar.

Nederland heeft het een pak makkelijker, ze hebben slechts één reactor die ocharme 500MW genereert, daar is veel sneller wat geld tegen aan gegooid dan tegen de 7 reactoren hier bij ons. Twee nieuwe bouwen, eerst zien dan geloven.

Of wat bruinkool energie uit Duitsland erbij zoals @Reverz aanhaalt, waar men Merkel ophemelde de afgelopen week toen ze stopte als bondskanselier, was dit toch wel eigenlijk één van de foute keuzes in haar regeerperiode, de bruinkoolmijnen in Noordrijn-Westfalen zijn één van de grootste bronnen van CO2-uitstoot in Europa geworden.
Om nog maar te zwijgen van het aantal doden dat te linken is aan de uitstoot van de bruinkoolcentrales.

Vandaag gelezen:

85/100euro per MW opgewekt door kernenergie in Frankrijk, tov +/- 50euro per MW opgewekt door windmolens in Vlaanderen. Toch een significant prijskaartje.

Daarnaast toch ook belangrijk te duiden dat de Nederlandse overheid zelf geen kerncentrales gaat bouwen. Ze gaat wel:
marktpartijen faciliteren bij hun verkenningen, innovaties ondersteunen, tenders uitzetten, de (financiële) bijdrage van de overheid bezien, wet- en regelgeving waar nodig in orde maken.

Wat op zich ook zeer positief is, mag hier gerust ook gebeuren, maar het bevindt zich nog wel in het sfeertje van "we zullen wel zien".

Ik begrijp echt niet waarom Groen altijd de volle laag krijgt, elke partij is mede verantwoordelijk voor deze situatie of je nu voor of tegen kernenergie bent, niemand heeft iets ondernomen de afgelopen 30 jaar.

Dat is de schuld van ons politiek systeem. Je wordt niet afgerekend op de feiten, maar op hoe je bent bijgebleven bij het grote publiek.
Ook al is je beleid objectief het meest faire, gunstige, en voor het land beste beleid... 1 verkeerde soundbite en je carrière ligt bij het grof huisvuil.
Het frustreert mij, maar ik begrijp waarom politici hun uiterste best doen om hun handen niet te verbranden aan "stinkende dossiers".

Dat is ook wat hier gebeurde. Het was voor Groen een symbooldossier, voor de andere partijen een gemakkelijke belofte om andere compromissen te kunnen krijgen. Sindsdien zijn de andere partijen er met hun fikken afgebleven.

Ofwel krijg je het naar je kop dat je uw kar keert. Of je bent duidelijk omgekocht door de kernlobby. Of het gaat verkeerd en jij bent de zondebok,...

We hebben het aan onszelf te danken... Mochten ons stemgedrag wat meer gebaseerd zijn op onderzoek en objectieve feiten, en wat minder op mediasensaties en soundbites, dan zouden politici gemotiveerd zijn om te doen wat juist is, en niet wat gemakkelijk is.

85/100euro per MW opgewekt door kernenergie in Frankrijk, tov +/- 50euro per MW opgewekt door windmolens in Vlaanderen. Toch een significant prijskaartje.
Is daarin de bouw en uitbating van een gascentrale meegeteld voor wanneer er geen wind is?

Windenergie en kernenergie zijn eerder complementair. Je kan perfect een mix aanhouden, maar je kan niet zomaar alle kernenergie vervangen door windenergie (moest je al de plaats vinden).

Is daarin de bouw en uitbating van een gascentrale meegeteld voor wanneer er geen wind is?

Windenergie en kernenergie zijn eerder complementair. Je kan perfect een mix aanhouden, maar je kan niet zomaar alle kernenergie vervangen door windenergie (moest je al de plaats vinden).
Of batterijenbank.

1.5 miljard voor 500MWh zoals hier vroeger al eens is gerekend. 0.5 miljard zonder aangepaste randinfrastructuur.

Ik denk niet dat ik beweer dat ze niet complementair zijn? :)
Op basis van het artikel kan ik niet concluderen dat in de 85euro/MW de bouw en onderhoud van een kerncentrale ingebrepen is. Het verschil blijft dus overeind lijkt me.

De discussie om de euro's is bizar genoeg nog niet gedetailleerd gevoerd imo, misschien omdat er te veel onberekenbare factoren meespelen.
Wél stel ik vast dat iedereen nu zeer positief is over NL, maar in realiteit gaat de overheid zelf slechts 500miljoen euro voorzien voor de bouw van twee kerncentrales. Ik ben echt erg benieuwd of de privémarkt voldoende middelen zal verzamelen voor de bouw van slechts één. De overheid gaat tenslotte slechts acteren als facilitator, niet als bouwheer, niet als mogelijke eigenaar.

Allez, de bruinkoolbende (tm) is weer aan het razen. Ik zal het toch nog maar eens posten. Heb het al drie keer gepost en ik erger me steeds vaker aan mijn 'consumtie' typo maar allez :unsure:
Grafiek van Duitse energieproductie.
1639651352602.png

Ik denk niet dat ik beweer dat ze niet complementair zijn? :)
Op basis van het artikel kan ik niet concluderen dat in de 85euro/MW de bouw en onderhoud van een kerncentrale ingebrepen is. Het verschil blijft dus overeind lijkt me.
Dat is juist het voordeel dat spreekt voor kerncentrales verlengen. Je moet de bouwkost niet opnieuw leggen. De bouwkost die riant is. Je moet enkel de diepgaande oplapwerken voorzien en het onderhoud. Persoonlijk zou ik denken dat de onderhoudskost om dit te blijven gebruiken (conform de geldende veiligheidsmaatregelen maar rekening houdende met een duidelijke end of life datum) mee in rekening zit met die kost.
Het operationele budget (dus kost voor verhoogde veiligheidsmaatregelen, personeel, minimum personeel bij deactivatie, etc) lijkt mij daar ook niet in te zitten.
Dus het enigste waarmee je dan zit is in principe het vernieuwingsbudget.

De discussie om de euro's is bizar genoeg nog niet gedetailleerd gevoerd imo, misschien omdat er te veel onberekenbare factoren meespelen.
Wél stel ik vast dat iedereen nu zeer positief is over NL, maar in realiteit gaat de overheid zelf slechts 500miljoen euro voorzien voor de bouw van twee kerncentrales. Ik ben echt erg benieuwd of de privémarkt voldoende middelen zal verzamelen voor de bouw van slechts één. De overheid gaat tenslotte slechts acteren als facilitator, niet als bouwheer, niet als mogelijke eigenaar.
Dat is niet correct hé. Het verschil is dat :

1) de centrale van huppeldepup moet niet sluiten. Ze spenderen er wat klein geld aan om die bestaande installatie te vernieuwen / in stand te houden voor een bepaalde tijd. Bij hun is kernenergie echter maar een fractie tov bij ons. Bij hen is dat 3 -4% van de volledige behoefte. Bij ons is dat 50+%.

2) zij hebben geen dogmatisch kernuitstap en laten de markt zelf beslissen. Daarnaast breken ze (allez correcter is, verminderen ze) de barrières af die er zijn voor investeringen in nieuwe centrales.

-> dat lijkt mij persoonlijk gewoon een logischere stap. En lijkt het mij eerder dat ze dit doen om de mogelijkheid te voorzien van te diversifiëren. Zonder taboesfeer.

Dat je u niet met de voeten voorruit gooit in het zetten van nieuwe centrales dat kan ik perfect begrijpen. Dat je echter installaties die voor een fractie van de kost van een nieuwe te bouwen gebruikt kunnen worden om bruinkool en gascentrales van de ons omringende landen eruit te duwen terwijl onze buurlanden verder inzetten op de groene energieomwenteling zodanig dat binnen 10 - 15 jaar wij goedkope en milieuvriendelijkere energie kunnen afnemen om onze tekorten van de reductie van de kerncentrales mee te helpen opvangen met als consequentie dat je eventueel toekomt met het huidige aandeel aan gascentrales (ipv extra - of een paar nieuwe met co2 scrubbers en dergelijke die die oude brol vervangen die men ons nu aanbiedt) begrijp ik niet. Elke tijd die wij winnen voor de conversie te maken, helpt ons met in te zetten op matuurdere en hierdoor op termijn goedkopere technieken. Net zoals dat windmolens die 20 jaar geleden gezet zijn, nu EOL zijn maar die je nu vervangt voor een fractie van de kost tov de windmolens van toen (en heck op dit moment zelfs zonder er subsidies voor te moeten geven).

En laat ons eerlijk zijn hé. België kennende zal het wel 5 - 10 jaar duren voordat de discussie in betrekking tot de hoogspanningslijnen is besloten die de energie van de uitbreiding van ons windmolenpark op zee naar het binnenland brengt. Dus je wint gewoon tijd in plaats van dat je uw eigen voor het blok zet (dat je binnen 15 - 20 jaar effectief gaat hebben).

Allez, de bruinkoolbende (tm) is weer aan het razen. Ik zal het toch nog maar eens posten. Heb het al drie keer gepost en ik erger me steeds vaker aan mijn 'consumtie' typo maar allez :unsure:
Grafiek van Duitse energieproductie.
Bekijk bijlage 6447
Er is geen grote stijging geweest maar als je naar de grafiek kijkt dat zie je dat nucleair met bijna 90 terawatt uur afgenomen is, hadden ze nucleair blijven gebruiken dan hadden ze nu dus die bruinkool volledig kunnen stopzetten in principe, in plaats van dat het samen gas hun tweede grootste energiebron zou zijn. Da's bijna de volledige CO2 uitstoot van België die ze minder zouden uitstoten hadden ze nucleaire energie blijven gebruiken en los van CO2 veroorzaakt dat ook een hoop andere vervuiling.

Dat er geen grote stijging is van bruinkoolverbranding is te danken aan de radicale investeringen in groene energie in Duitsland maar dat staat eigenlijk los van de uitstap uit kernenergie, die uitstap is wel degelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor het feit dat er nog zoveel bruinkool gebruikt moet worden.

hadden ze nucleair blijven gebruiken dan hadden ze nu dus die bruinkool volledig kunnen stopzetten in principe, in plaats van dat het samen gas hun tweede grootste energiebron zou zijn
Daar kan je over speculeren, maar is onmogelijk om te weten. Misschien gingen ze veel minder incentive hebben om te investeren in hernieuwbare energie en gingen ze meer gas moeten verstoken.

Daar kan je over speculeren, maar is onmogelijk om te weten. Misschien gingen ze veel minder incentive hebben om te investeren in hernieuwbare energie en gingen ze meer gas moeten verstoken.
Waarom zouden ze minder incentive hebben om te investeren in groene energie? Pak dat ze nu de bruinkoolcentrales hadden platgelegd ipv de nucleaire? Bijna het volledige beleid wordt gestuurd door energiesubsidies. Het is niet alsof de zware investeringen in groene energie in de Duitse energie toevallig ontstaan is en dat het evengoed allemaal fossiele brandstof had kunnen zijn. Dit was zo gepland en er zijn enorme budgetten vrijgemaakt om dat mogelijk te maken.

Duitsland heeft er voor zover ik weet ook nooit een geheim van gemaakt dat ze gewoon weg wilden van nucleaire energie ten gevolge van wat er in Fukushima gebeurd is en dat ze de nadelen van tijdelijk meer fossiele brandstoffen gebruiken er wel gingen bijnemen. Ik denk dat Groen al een pak meer respect zou krijgen voor hun plan moesten ze ook dat soort eerlijkheid aan de dag leggen. De bewering dat het stopzetten van nucleaire energie een soort van noodzakelijke voorwaarde zou zijn om investeringen in groene energie mogelijk te maken is een vage bewering die enkel Groen hier maakt.

Laatst bewerkt:
Dat is niet correct hé. Het verschil is dat :

1) de centrale van huppeldepup moet niet sluiten. Ze spenderen er wat klein geld aan om die bestaande installatie te vernieuwen / in stand te houden voor een bepaalde tijd. Bij hun is kernenergie echter maar een fractie tov bij ons. Bij hen is dat 3 -4% van de volledige behoefte. Bij ons is dat 50+%.

2) zij hebben geen dogmatisch kernuitstap en laten de markt zelf beslissen. Daarnaast breken ze (allez correcter is, verminderen ze) de barrières af die er zijn voor investeringen in nieuwe centrales.

-> dat lijkt mij persoonlijk gewoon een logischere stap. En lijkt het mij eerder dat ze dit doen om de mogelijkheid te voorzien van te diversifiëren. Zonder taboesfeer.

Dat je u niet met de voeten voorruit gooit in het zetten van nieuwe centrales dat kan ik perfect begrijpen. Dat je echter installaties die voor een fractie van de kost van een nieuwe te bouwen gebruikt kunnen worden om bruinkool en gascentrales van de ons omringende landen eruit te duwen terwijl onze buurlanden verder inzetten op de groene energieomwenteling zodanig dat binnen 10 - 15 jaar wij goedkope en milieuvriendelijkere energie kunnen afnemen om onze tekorten van de reductie van de kerncentrales mee te helpen opvangen met als consequentie dat je eventueel toekomt met het huidige aandeel aan gascentrales (ipv extra - of een paar nieuwe met co2 scrubbers en dergelijke die die oude brol vervangen die men ons nu aanbiedt) begrijp ik niet. Elke tijd die wij winnen voor de conversie te maken, helpt ons met in te zetten op matuurdere en hierdoor op termijn goedkopere technieken. Net zoals dat windmolens die 20 jaar geleden gezet zijn, nu EOL zijn maar die je nu vervangt voor een fractie van de kost tov de windmolens van toen (en heck op dit moment zelfs zonder er subsidies voor te moeten geven).

En laat ons eerlijk zijn hé. België kennende zal het wel 5 - 10 jaar duren voordat de discussie in betrekking tot de hoogspanningslijnen is besloten die de energie van de uitbreiding van ons windmolenpark op zee naar het binnenland brengt. Dus je wint gewoon tijd in plaats van dat je uw eigen voor het blok zet (dat je binnen 15 - 20 jaar effectief gaat hebben).

"Dat is niet correct" (...) om dan ofwel mij te herhalen ofwel nergens aan te geven wat er incorrect is?

"Dat is niet correct" (...) om dan ofwel mij te herhalen ofwel nergens aan te geven wat er incorrect is?
Incorrect :
Bij ons moeten al onze centrales sluiten. In nederland : doe maar door, we lappen die bestaande centrale op want ja die diversificatie is goed.
Bij ons : nieuwe kernenergie : neen taboe, vergeet het maar - dat heeft geen plaats meer in de energiemix. In nederland : indien de markt er graten in ziet : geen probleem doe maar + we maken het gemakkelijker om er geplaatst te krijgen.

dat is het verschil waarom men er positief tegenover staat

Incorrect :
Bij ons moeten al onze centrales sluiten. In nederland : doe maar door, we lappen die bestaande centrale op want ja die diversificatie is goed.
Bij ons : nieuwe kernenergie : neen taboe, vergeet het maar - dat heeft geen plaats meer in de energiemix. In nederland : indien de markt er graten in ziet : geen probleem doe maar + we maken het gemakkelijker om er geplaatst te krijgen.

Ik zie echt niet waar ik dat poneer om eerlijk te zijn. Maakt niet uit, het is sowieso een beetje wartaal precies.

Ik zie echt niet waar ik dat poneer om eerlijk te zijn. Maakt niet uit, het is sowieso een beetje wartaal precies.
Je zegt duidelijk dat je het raar vindt dat men positief staat tov de maatregelen genomen in nl. En dat jij dat raar vindt.

Maar dat is niet raar, want de maatregelen die men DAAR neemt, als men die HIER ZOU nemen. Wat men hier NIET doet. Zou willen zeggen dat wij minstens 2 kerncentrales zouden verlengen.

Jij boomt dan door over het feit dat de overheid in nederland een facilitator is maar geen bouwheer. Maar de overheid in België is zelfs geen facilitator. Die hun standpunt is letterlijk : sluiten met de nest.

Desondanks die duidelijke verschillen zie jij dan echt geen reden waarom dat men vanuit België daarover positief is. Terwijl de verschillen er effectief wel zijn.

En dat zijn dan de zaken waarom dat ik het oneens met u was.

Ik ben alleszins zeer benieuwd naar wat voor reactors de Nederlanders gaan zetten, maar dat zal pas binnen een paar jaar duidelijk worden waarschijnlijk.

Tweede generatie zoals onze huidige zal het wel niet worden.

Voor generatie 3 weet ik niet of EDF zich nog aan een nieuwe EPR wil verbranden, gegeven de situatie in Flamanville, Hinkley Point en Okiluoto...

Alle generatie 4's zitten nog in een ontwikkelingsstadium.. Dat zal dus voor veel later zijn. Zie bv de vertragingen die de nieuwe MYRRHA bij SCK oploopt en dat zou een proof of concept moeten zijn.

De small modulars lijken dan de meest aangewezen optie, maar die hebben noodzakelijk ook veel minder vermogen dus nucleair zie ik niet rap de hoofdbrok van de Nederlandse energiemix uitmaken.

Tweede generatie zoals onze huidige zal het wel niet worden.

Voor generatie 3 weet ik niet of EDF zich nog aan een nieuwe EPR wil verbranden, gegeven de situatie in Flamanville, Hinkley Point en Okiluoto...

Alle generatie 4's zitten nog in een ontwikkelingsstadium.. Dat zal dus voor veel later zijn. Zie bv de vertragingen die de nieuwe MYRRHA bij SCK oploopt en dat zou een proof of concept moeten zijn.

De small modulars lijken dan de meest aangewezen optie, maar die hebben noodzakelijk ook veel minder vermogen dus nucleair zie ik niet rap de hoofdbrok van de Nederlandse energiemix uitmaken.
Er zijn nog andere modellen natuurlijk.
Zo is er de CAP of de VVER.
Zou je hier perfect vergund krijgen. Maar goed je verkoopt uw ziel natuurlijk wel aan Rusland.

Terug
Bovenaan