Ik denk dat er sowieso behoorlijk wat technologische vooruitgang zal komen de komende jaren waarvan we de grootorde nog niet kunnen inschatten. Voor hetzelfde geld lachen we over vijf jaar met onze paniek over die paar ton CO2, als je ziet wat vandaag al kan in theorie met die CO2fabrieken...
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar hier botsen we wat met de wetten van de thermodynamica.
Quasi elke reactie waarbij CO2 vrijkomt (alle verbrandingsreacties bijvoorbeeld, maar ook de vorming van CO2 bij het harden van beton) is exotherm. Dat wil zeggen dat er bij de
vorming van CO2 energie vrijkomt, die we met een zeker rendementsverlies, nuttig proberen te gebruiken.
De omgekeerde reactie, het omzetten van CO2 naar iets anders, is dus per definitie een endotherme reactie, waaraan je energie moet toevoegen. En die energie moet natuurlijk op een of andere manier geproduceerd worden. Lettende op degradatie van energie is hierbij zelfs een nuloperatie niet mogelijk.
We kunnen bijvoorbeeld naar planten kijken, die met behulp van overwegend rood en blauw licht, zonne-energie gebruiken en dat proces proberen te imiteren. Het
lijkt mij dan handiger om in te zetten op vormen van zonne-energie die iets rechtstreekser de energie van de zon gebruiken, zonder omwegen.
Waar (afaik) meer onderzoek naar gebeurt, is het
opslaan van CO2. In gesteenten bijvoorbeeld.