De E-Bike thread

De madam zoekt een elektrische fiets voor op en af naar het werk te fietsen. 2*10km en soms nog van het werk naar wat tussenplaatsen. Een wenselijke minimum radius op een volle batterij is pakt 60km.

Verder zo onderhoudsvrij mogelijk of zelf te doen en er moet een kinderstoeltje op kunnen.

Budget 1,5-2k?

Zijn dat realistische verwachtingen en any aanraders?

Zelf snel al kort op tinternet gekeken maar daar is zoveel variatie in... En zonder die fiets eens vast te houden lijkt mij het erg moeilijk in te schatten.
Het lijkt erop dat de keuze naar een o2feel iswan city boost 6.1 gaat.

Iemand ervaring met het merk of specifieke fiets?

Je spreekt uit ervaring merk ik, dus vertel 😁
Ik heb ‘m nu bijna 3 jaar. Door corona wat minder gereden in 2020-2021 maar toch al mooi >8.000km op de teller.
1 lekke band gehad en das al. Voor de rest gewoon zaaaaalig kilometers doen. Trekt vlot op, ondersteunt zoals het moet en wanneer het moet. Degelijk gebouwd… Echt een topfiets! 😁
Ik raad iedereen een St3 aan ^^
Een St5 is leuk, maar de meerprijs is voor mij niet te verantwoorden 🙃

Afstand tot mijn werk is ± 8 km, dus 16 km heen/terug.
Mijn eerlijk gedacht is, koop u een degelijke hybridefiets. Voor die afstand heeft een e-bike weinig zin. Zeker als het wat deftig weer is kan je op een hybridefiets gewoon een heel stuk sneller dan 25, uw conditie verbeterd er ook drastisch door en de afstand is zo beperkt dat het geen verschil maakt of je nu elektrisch of op eigen kracht moet rijden.

Ik heb ‘m nu bijna 3 jaar. Door corona wat minder gereden in 2020-2021 maar toch al mooi >8.000km op de teller.
1 lekke band gehad en das al. Voor de rest gewoon zaaaaalig kilometers doen. Trekt vlot op, ondersteunt zoals het moet en wanneer het moet. Degelijk gebouwd… Echt een topfiets! 😁
Ik raad iedereen een St3 aan ^^
Een St5 is leuk, maar de meerprijs is voor mij niet te verantwoorden 🙃
Ik heb 35000 km met een ST2 2018 gefietst nu. Stromers hebben (of hadden) een inherente constructiefout omdat het lager geïntegreerd zit in de achterwielmotor, en een versleten lager = nieuwe motor. Ik hoorde net van mijn collega die een ST5 heeft gekocht dat dat probleem nog altijd niet zou opgelost zijn en er ook ST5 zijn met dat probleem...
ST3 dus waarschijnlijk ook.
Ik had gehoord dat er een steviger lager werd gebruikt in nieuwere fietsen maar ben daar dus niet zeker meer van.

Waar vind je de prijzen terug? Ik zie niks op hun site en pre-orderen kan pas vanaf juli.
ergens online gelezen.
Ik ben trouwens zelf ook langzaam aan 't uitkijken voor een nieuwe speedpedelec. Ik neig nu richting Aska

Heeft er iemand ervaring met long tail fietsen? Hoe goed rijdt dat? Is dat nog doenbaar van gewicht?

Merken die aan te raden zijn?

Klever ook echt wel een goed alternatief voor Stromer hoor!
Mijn (stromer)dealer is gestopt met het verkopen van Klever omdat er ongeveer evenveel problemen optreden met Klevers als met Stromers, en de ondersteuning vanuit Klever ondermaats was.
Die Aska heeft iets uniek: een fiets waarmee je tegen 45 km/h over een slechte weg kan rijden zonder daar last van te hebben (Fully suspended). En de voorvork en de achterwieldemping zijn van A-merken (Formula Selva Enduro en Ohlins)

Klever ook echt wel een goed alternatief voor Stromer hoor!
Klever is echt af te raden. Zijn heel veel problemen mee.
Een collega van mij heeft er eentje en het is echt van het 1ne probleem naar het ander. Het probleem dat zijn klaxon random afgaat door vocht krijgen ze maar niet opgelost.
Ook al heel veel andere elektronische problemen gehad. Volledig nieuw display zit er ook al op.

Klever is echt af te raden. Zijn heel veel problemen mee.
Een collega van mij heeft er eentje en het is echt van het 1ne probleem naar het ander. Het probleem dat zijn klaxon random afgaat door vocht krijgen ze maar niet opgelost.
Ook al heel veel andere elektronische problemen gehad. Volledig nieuw display zit er ook al op.
En Stromer ga je wel aanraden?
Zal ik je de waslijst aan problemen eens opgeven die mijn ST2 heeft gehad?

En gros is er bij mijn fiets het volgende veranderd
- nieuwe trapsensor wegens scooteren*
- nieuwe omni wegens scooteren*
- nieuwe motorkabel wegens scooteren*
- nadien nog eens een nieuwe motorkabel + nieuwe achterwielmotor om scooteren te voorkomen -> eindelijk opgelost (na 15000 km)
- nieuwe accu wegens eerste accu baggerslecht
- daarna nog eens een nieuwe achterwielmotor wegens lager versleten

*Om de +- 2000km ging de fiets er vanzelf vandoor tijdens het fietsen, de motor gaf gewoon vol vermogen, ook wanneer ik niet trapte. Vlak daarvoor viel alles uit (dus ook verlichting, heel fijn wanneer je aan 45 km/h op een onverlicht fietspad rijdt...

Laatst bewerkt:
En Stromer ga je wel aanraden?

Nee want daar is het nog erger :p
Die collega had eerst een ST2, heeft krak hetzelfde gehad als u. Slechte batterij, lagers versleten en elektronica die random faalt.

Doet hem uit armoede weg. Koopt een klever en heeft daar ook veel problemen mee :p
Heeft zijn helm tegen de wilgen gegooid en hem een motor gekocht :p
Die man ga je niet meer op een e-bike zien.

Hier toch al een goede 17.000 km met m’n ST1 van 2020. Op 4 platte banden en een defecte koplamp na nog niets van problemen mee gehad.
Je gaat jammer genoeg van elk merk van die horrorverhalen horen.

Ik wil ook wel Stromer-horrorverhalen nuanceren. Ik heb mijn ST3 nu 2 jaar en 5900 km (corona en dus veel thuiswerken) gereden. Ik doe normaalgezien dagelijks 21km enkel.
Ik heb hem tweemaal moeten binnenbrengen. Eerste keer vanwege scooteren. Dit was nadat er iets zwaars op de achterkant van mijn fiets was gevallen in mijn garage. Sensor calibreren hielp niet. Opgelost in garantie.
Tweede keer omdat ik op mijn bek ben gegaan op een gladde plek op de weg en mijn cranckstel naar binnen was gewrongen. Opgelost met mijn omnium verzekering.

Tweemaal problemen door mijn eigen lompigheid dus :sarcastic:

Hier toch al een goede 17.000 km met m’n ST1 van 2020. Op 4 platte banden en een defecte koplamp na nog niets van problemen mee gehad.
Je gaat jammer genoeg van elk merk van die horrorverhalen horen.
Op het speedpedelec forum zie je hoeveel mensen sukkelen met dat achterwiel. Er zijn dan natuurlijk altijd mensen die aangeven dat ze nooit problemen hebben gehad, maar vaak zijn dat mensen 5000 km probleemloos hebben gereden…
Een speedpedelec van 8000 € zou echt wel 50 k zonder al teveel problemen moeten halen.

Op het speedpedelec forum zie je hoeveel mensen sukkelen met dat achterwiel. Er zijn dan natuurlijk altijd mensen die aangeven dat ze nooit problemen hebben gehad, maar vaak zijn dat mensen 5000 km probleemloos hebben gereden…
Een speedpedelec van 8000 € zou echt wel 50 k zonder al teveel problemen moeten halen.

Ik geef je gelijk hoor, een product van die prijsklasse zou zulke mankementen niet mogen hebben. Maar is dat niet wat eigen aan het internet? Online zal je overwegend negatieve reacties vinden, mensen die probleemloos rondrijden zijn niet snel geneigd hun bevindingen op het internet te zetten. Maar ik geef je wel 100% gelijk.

Ik geef je gelijk hoor, een product van die prijsklasse zou zulke mankementen niet mogen hebben. Maar is dat niet wat eigen aan het internet? Online zal je overwegend negatieve reacties vinden, mensen die probleemloos rondrijden zijn niet snel geneigd hun bevindingen op het internet te zetten. Maar ik geef je wel 100% gelijk.
Neen, ik heb heel wat mensen zien omslaan van 'mijn stromer met 5000 km is fantastisch naar de andere kant van de schaal'

Mijn schoonbroer in Bornem is dealer van klever. Maar ik vind die fietsen echt spuuglelijk eerlijk gezegd.

Heeft niets te maken met de kwaliteit, maar telt wel mee bij mij keuze van aankoop.

Mijn schoonbroer in Bornem is dealer van klever. Maar ik vind die fietsen echt spuuglelijk eerlijk gezegd.

Heeft niets te maken met de kwaliteit, maar telt wel mee bij mij keuze van aankoop.
Tis wel een extreem hate is or love it design inderdaad. Ik vind ze tig keer knapper dan al de rest, maar ik huiver wel van de dingen die ik hier lees.

Het is ook nog steeds "vrij nieuwe" technologie en ik denk dat dat dingen zijn die met de jaren wel zullen verbeteren. Het is logisch dat er mankementen optreden na intensief en langdurig gebruik. Het is elektrisch en werkt veel complexer dan een gewone fiets. Het zou inderdaad niet mogen, maar het blijft toch veel meer onbetrouwbaar dan een normale fiets.

Ik denk alleszins dat ik de mijne volgend jaar wegdoe. Ik heb destijds een stuk geleend bij de bank en binnen klein jaar is hij terugbetaald. Het was een interessante ervaring, maar ik blijf nog steeds veel liever met een gewone fiets rijden. Mijn ritten zullen enkel 15-20min langer duren, maar in mijn hoofd zal het zoveel rustiger zijn. Naast de (latent) constant aanwezige schrik om defecten te hebben aan de fiets blijf ik altijd heel gestressed rondfietsen. De combinatie van hoge snelheid, kwetsbaar te zijn en het onaangepaste rijgedrag van de andere weggebruikers maakt dat ik nooit echt op mijn gemak rond kan rijden. Ik heb lang gedacht dat het gevoel zou verdwijnen, maar dat blijft constant aanwezig bij mij. Ik weet dat dat iets persoonlijks is en ik wil het zeker niet groter maken dan het is, maar het maakt wel dat ik nagenoeg zeker ben dat ik hem volgend jaar weg zal doen. Rust in mijn hoofd > 20 min tijdswinst. Daarnaast is een andere fiets goedkoper in aankoop en in onderhoud.

Terug
Bovenaan