De E-Bike thread

Waar zit de batterij?
batt_position_g2.png

Zonet een ampler Juna XS besteld voor mijn vrouw.
Levering zou midden juni zijn, ik ben eens benieuwd

Specifiek gegaan voor deze : geen versnellingen (heb je volgens mij op een 25 km/h elektrische fiets niet nodig) en met riemaandrijving. Zou dus zo goed als onderhoudsvrij moeten zijn
Ze rijdt wanneer het niet te hard waait of regent afwisselend met een Koga damesfiets en haar mountainbike naar 't werk (2 x 25 km). Met deze zou ze nog wat extra dagen per jaar de leasewagen voor de deur laten staan.

image

Ik heb haar nu twee fietsen cadeau gekocht (vorig jaar de MTB, dit jaar deze ampler). Ik verwacht nu ook een nieuwe fiets voor mijn verjaardag :cool:
Leuke fiets! Doet mij een beetje denken aan de radmission zo zonder versnellingen. De riemaandrijving is wel een mooie upgrade.

Ampler had ik ook al een tijdje op mijn lijstje staan, knappe fietsen en betaalbaar. Maar de batterij in de buis heeft toch enkele nadelen: niet verwijderbaar om bvb bij koud weer mee binnen te pakken en je moet doen met een goeie 300W.

Vandaag is gaan kijken voor een e-bike vermits we kunnen leasen via ons werk. Mijn oog is gevallen op de Trek Allant+ 7. Heb een kleine tour gedaan en heel fijn om mee te rijden. Ik heb sinds jaren niet meer op een fiets gezeten omwille van nek en schouder problemen. Met deze fiets had ik niks last wat me heel erg enthousiast maakt.

Ik zou deze fiets ook willen gebruiken voor woon-werkverkeer dus vroeg ik me nu af wat moet ik allemaal best voorzie van (regen) kledij? Ben nogal een koulijder ook 🥶

Specifiek gegaan voor deze : geen versnellingen (heb je volgens mij op een 25 km/h elektrische fiets niet nodig) en met riemaandrijving.
Geen versnellingen? Omdat je fiets elektrisch aangedreven is en max 25 km/u kan? Dat snap ik niet goed. Heb je ooit al eens met een elektrische fiets gereden? Bergop en tegenwind moet je ook harder duwen hoor, elektrische aandrijving of niet.

Geen versnellingen? Omdat je fiets elektrisch aangedreven is en max 25 km/u kan? Dat snap ik niet goed. Heb je ooit al eens met een elektrische fiets gereden? Bergop en tegenwind moet je ook harder duwen hoor, elektrische aandrijving of niet.
Neen, je moet niet hard trappen op een elektrische fiets (ik heb zelf een speedpedelec).
Ooit al eens met een echte fiets gereden?

Met hard trappen bedoel ik dus weerstand voelen.
Ik weet niet wat jij begrijpt onder "echte fiets", maar ik wissel regelmatig af tussen een gewone fiets en speed pedelec, dus ik zal er wel al mee gereden hebben.
Ik ervaar het qua schakelen als hetzelfde, met het verschil dat ik sneller ga met een speed pedelec. Bergop blijf ik voelen en gaat trager, net zoals tegenwind. Ik ben blij dat ik versnellingen heb.

Met hard trappen bedoel ik dus weerstand voelen.
Ik weet niet wat jij begrijpt onder "echte fiets", maar ik wissel regelmatig af tussen een gewone fiets en speed pedelec, dus ik zal er wel al mee gereden hebben.
Ik ervaar het qua schakelen als hetzelfde, met het verschil dat ik sneller ga met een speed pedelec. Bergop blijf ik voelen en gaat trager, net zoals tegenwind. Ik ben blij dat ik versnellingen heb.
Een speedpedelec dus, geen gewone elektrische fiets.
Iemand die een beetje sportief is, heeft op een elektrische fiets echt geen versnellingen nodig. Je rijdt er met name zo goed als continu 25 km/h mee. En die fiets van mijn vrouw zal met een cadans van 75-80 trappen per minuut rijden op volle snelheid. Erg licht dus.

Nog nooit van een fixed bike gehoord trouwens? Ik heb daar zelf ook jaren mee gereden. En dat lukt dus ook, vooral ook minder onderhoud en betrouwbaarder.

Ik heb een cowboy zonder versnellingen (met een riem) en dat werkt perfect. Ik rij wel altijd op de limiet (+- 31km/h) dus je voelt het nog wel wat in de benen maar het is niet dat je hartslag zwaar omhoog gaat. Je kan natuurlijk ook gewoon rustig fietsen..

Iemand die een beetje sportief is, heeft op een elektrische fiets echt geen versnellingen nodig. Je rijdt er met name zo goed als continu 25 km/h mee.
Iemand die een beetje sportief is heeft toch ook niks aan een ebike van 25km/u?
Ik zie de meerwaarde niet echt als ze die afstand ook al met de gewone fiets deed. Ik zou dan altijd een speed pedelec kopen.

Ik zie de meerwaarde niet echt als ze die afstand ook al met de gewone fiets deed. Ik zou dan altijd een speed pedelec kopen.
Ze wil geen speed-pedelec.
Ze rijdt nu al 80% van haar ritten met een gewone damesfiets of de MTB naar het werk ('s morgens 25 km, 's avonds 30 km). Maar wanneer ze dan 's avonds nog een zwemtraining in 't verschiet heeft, of wanneer het hard waait, neemt ze wel eens de auto.
De idee is dat deze e-bike ervoor zorgt dat ze ook die dagen met de fiets gaat.

Een speedpedelec dus, geen gewone elektrische fiets.
Iemand die een beetje sportief is, heeft op een elektrische fiets echt geen versnellingen nodig. Je rijdt er met name zo goed als continu 25 km/h mee. En die fiets van mijn vrouw zal met een cadans van 75-80 trappen per minuut rijden op volle snelheid. Erg licht dus.

Nog nooit van een fixed bike gehoord trouwens? Ik heb daar zelf ook jaren mee gereden. En dat lukt dus ook, vooral ook minder onderhoud en betrouwbaarder.
Uw cadans heeft weinig te zien met hoe licht of zwaar je fietst. Het is de combinatie cadans met kracht op de pedalen die doorslaggevend is, met andere woorden het wattage dat je uit uw benen perst.

Die fiets gaat enkel maar het wattage dat jij zelf duwt verhogen. Waarmee je dus een gecombineerd vermogen hebt waardoor je een bepaalde snelheid zal rijden.
Maar die snelheid is dus sterk afhankelijk van de externe invloeden, rij je ineens een berg op dan zal je onherroepelijk trager gaan en zelf meer vermogen moeten steken en dus harder moeten trappen.
Versnellingen is gewoon uw overbrenging die ervoor zorgt dat je met een constant vermogen het wielkoppel kan beïnvloeden, en zo dus de inspanning lichter kan maken maar dus ook minder snel zal rijden.

Uw cadans heeft weinig te zien met hoe licht of zwaar je fietst. Het is de combinatie cadans met kracht op de pedalen die doorslaggevend is, met andere woorden het wattage dat je uit uw benen perst.
Op een elektrische fiets kan je de ondersteuning opdrijven met een knopje op het stuur.
Die fiets gaat enkel maar het wattage dat jij zelf duwt verhogen. Waarmee je dus een gecombineerd vermogen hebt waardoor je een bepaalde snelheid zal rijden.
Maar die snelheid is dus sterk afhankelijk van de externe invloeden, rij je ineens een berg op dan zal je onherroepelijk trager gaan en zelf meer vermogen moeten steken en dus harder moeten trappen.
Ik heb geen weet van bergen in Vlaanderen, en al zeker niet op de weg naar haar werk. Er zijn wel hellingen van 3-4%. Mijn vrouw rijdt 's avonds wat rond, maar ze gaat dan echt niet tot aan de muur van Hoei rijden.
Door maximale ondersteuning te vragen, levert deze fiets 250 Watt vermogen, rechtstreeks op de achteras. Dus indien je dan zelf 100 Watt trapt (en dat is echt geen zware inspanning), zit mijn vrouw al aan een totaal vermogen van 350 Watt.

@ugar weet je of er bij die Ampler een kinderzitje kan op de drager?
Zal een klein kindje moeten zijn, want de drager mag max 15 kg dragen
Dit zegt ampler zelf over een kinderzitje

Dus ja, maar niet op de kleinste framemaat (XS) en moeilijk op de tweede kleinste maat (S). Op de herenfiets dus wel (M/L).

Zonet een ampler Juna XS besteld voor mijn vrouw.
Levering zou midden juni zijn, ik ben eens benieuwd

Specifiek gegaan voor deze : geen versnellingen (heb je volgens mij op een 25 km/h elektrische fiets niet nodig) en met riemaandrijving. Zou dus zo goed als onderhoudsvrij moeten zijn
Ze rijdt wanneer het niet te hard waait of regent afwisselend met een Koga damesfiets en haar mountainbike naar 't werk (2 x 25 km). Met deze zou ze nog wat extra dagen per jaar de leasewagen voor de deur laten staan.

image

Ik heb haar nu twee fietsen cadeau gekocht (vorig jaar de MTB, dit jaar deze ampler). Ik verwacht nu ook een nieuwe fiets voor mijn verjaardag :cool:

Mooie fietsen!
Zijn die Amplers eigenlijk te leasen via de werkgever in België?

Toch wel vind ik, als je alle dagen 10km enkel naar uw werk fietst en daar ook hard werkt zal je toch blij zijn op het einde van de week dat je 25kmp E-Bike hebt (zeker bij bergop)Ik zie het nut daar wel van in en een speedpedelec voor die afstand is wat overkill en dan moet je ook nog een verzekering hebben en de fiets kost meer dan het dubbele.

Terug
Bovenaan