De E-Bike thread

Er zijn toch wel een paar stukken van enkele kilometers bijna rechtdoor, maar ik besef ook wel dat ik geen 40 km/u gemiddeld zal halen. Een goeie 30 en het traject in een halfuur zou ik al heel tevreden mee zijn.
Ik zou eens het tracé moeten doen. Mijn vaste fietsenmaker heeft Stromer dus misschien kan ik er daar wel eens testen.

Er zijn toch wel een paar stukken van enkele kilometers bijna rechtdoor, maar ik besef ook wel dat ik geen 40 km/u gemiddeld zal halen. Een goeie 30 en het traject in een halfuur zou ik al heel tevreden mee zijn.
Ik zou eens het tracé moeten doen. Mijn vaste fietsenmaker heeft Stromer dus misschien kan ik er daar wel eens testen.
Ik heb een Klever N Rogue nu, super tevreden van. (Volgende wordt 99% zeker een Klever X Speed).

Ik heb een traject van 42km enkel, grootste stuk is fietssnelweg evenwijdig met een spoorlijn, ik haal 38km/h gemiddeld. Maar van zodra ik Antwerpen binnenrij (voor de laatste 7km) gaat m'n gemiddelde zwaar naar beneden. In totaal zit ik rond de 33km/h gemiddeld.

Klever X speed hier en mijn traject is 33km waarvan een kleine 5km doorheen brussel.
Mijn gemiddelde is rond de 39km/h en snelste traject was 41 gemiddeld.

Grootste deel van mijn traject zijn kleine baantjes doorheen de velden.

Heel tevreden van mijn SP.

Ik moet er 15 doen en doe er ‘s morgens 25 minuten over als alles mee zit.

Op papier is de route ideaal een stuk fietspad gescheiden van de weg, klein stukje door stadskern, dan fietssnelweg, dan overgaat in apart fietspad door industrie en wijken waar fietspaden voorrang hebben.

In praktijk heeft het eerste stuk fietspad een aantal 90 graden bochten en blinde bochten waar ge dus uw snelheid verliest. Fietssnelweg enkel op papier is een stuk doorgangsweg met huizen en verkeer en voorrang van rechts. Met veel kruispunten. Het fietspad door de industrie ligt ofwel open, ofwel ligt er puin op, te smal om andere in te halen en het fietspad door de wijken deelt ge met voetgangers, tragere fietsers en geen plaats om in te halen, dus veel op en af de rijbaan.

Dus zeker het traject eens doen op voorhand

Op mjn fietsbatterij staat er

36 volt 14ah

Fiets zelf is bijna defect

Ik zou een andere fiets willen kopen 2dehands
En daar staat
36 volt 10 ah.

Batterij ziet er quasi hetzelfse uit ook qua connectors.
Opzoekwerk zegt ook dat die oudere modellen van Koga Batavus Sparta zelfde batterij hebben...

Maar toch nog es luisteren hier...
Zou dit kloppen en kan ik die batterij van mn oude fiets nog gebruiken?
Want die is nog erg goed. Die dat ik nu zou kopen is meer versleten.

Die 10 vs 14Ah is de capaciteit van de batterij dus dat maakt niets uit voor de werking.
Vooral zeker zijn dat als de connector hetzelfde is, deze ook effectief op dezelfde manier bekabeld is inwendig in de batterij.

Die 10 vs 14Ah is de capaciteit van de batterij dus dat maakt niets uit voor de werking.
Vooral zeker zijn dat als de connector hetzelfde is,

dat is het wel.

deze ook effectief op dezelfde manier bekabeld is inwendig in de batterij.
En hoe kan je dat gaan nagaan?

kijk het gaan om deze dus. zoals je kan lezen, is die bij 3 merken van rond die periode (2011-2014) gebruikt. Koga , batavus en sparta.

dus mijn batavus easy ventoux, zie je staan, zou naart containerpark gaan.
en hem op een 2de hands koga miyata plaatsen.

van inwendig bekabeling kan je zomaar niet zeker?

Op mjn fietsbatterij staat er

36 volt 14ah

Fiets zelf is bijna defect

Ik zou een andere fiets willen kopen 2dehands
En daar staat
36 volt 10 ah.

Batterij ziet er quasi hetzelfse uit ook qua connectors.
Opzoekwerk zegt ook dat die oudere modellen van Koga Batavus Sparta zelfde batterij hebben...

Maar toch nog es luisteren hier...
Zou dit kloppen en kan ik die batterij van mn oude fiets nog gebruiken?
Want die is nog erg goed. Die dat ik nu zou kopen is meer versleten.
Ga kijken en pak je batterij mee?

Kun je iets meer context geven gezien het een betaalartikel is?
Ah ja sorry.

Mevrouw ondervond problemen om haar speedpedelec in te schrijven omdat ze DIV een roze formulier vroeg dat ze van haar verzeker moest krijgen. Maar omdat ze geen familiale verzekering heeft (want niet verplicht), had ze geen verzekeraar. En de verzekeraar waarbij ze haar autoverzekering heeft, weigerde want een speedpedelec valt onder de familiale...

Volgens een expert had DIV haar speedpedelec wel gewoon moeten inschrijven, gelijkvormigheidsattest en kentekenbewijs hadden moeten volstaan. Ook de verzekeringsmakelaar had haar ook gewoon kunnen helpen, uit klantvriendelijkheid. En dat laatste is uiteindelijk ook gebeurd.

Maar zij en haar man hebben dus geen familiale verzekering want “Wel, ik heb een man die nogal van risico-analyses houdt”, zegt ze lachend. “Hij redeneert dat de kans klein is dat ons iets overkomt en dus hebben we zo’n verzekering nooit genomen.”

Dus die rijdt rond met een speedpelec aan 45km/u, maar vindt het helemaal niet nodig om een familiale verzekering af te sluiten... Dat wordt fijn als ze iemand aanrijdt.
Ik heb me vorige week in m'n thee verslikt toen ik dat artikel las. Goed dat het onder een schuilnaam is, want wie wil er zo in de krant komen?
Maar zij en haar man hebben dus geen familiale verzekering want “Wel, ik heb een man die nogal van risico-analyses houdt”, zegt ze lachend. “Hij redeneert dat de kans klein is dat ons iets overkomt en dus hebben we zo’n verzekering nooit genomen.”
Manlief snapt volgens mij bitter weinig van risico-analyses als dat zijn conclusie is. Een kleine kans die wel tot je bankroet kan leiden is bij uitstek het scenario dat je wél wil verzekeren.

En dan nog deze giller als afsluiter:
Ze denkt er ondertussen wel over na om toch een familiale verzekering af te sluiten.
De andere weggebruikers zullen haar dankbaar zijn.

Slim, zowat de goedkoopste verzekering die je kan hebben en voor zoveel ingezet kan worden. Zeker als je je met zo'n spel in het verkeer begeeft, een foutje is snel gemaakt.

Ga kijken en pak je batterij mee?
om nog even terug te komen hier op.

Dat is dus perfect gelukt,

wel oppassen: als je een andere batterij uit een andere fiets haalt, om dan in een andere fiets te steken, dat werkt blijkbaar niet standaard automatisch.
blijkbaar zijn batterijen (meestal? ) gelinkt aan de fiets zelf;

Dus toen ik daar aan kwam bij die mensen voor die 2ehandsfiets te kopen (met mijn huidige batterij), kreeg ik foutmelding op de display.
Dan toch maar gekocht onder voorbehoud dat mijn fietswinkel die kon "linken".
en ja hoor, 15 euro hiervoor betaald, maar is dus gelukt.

Terug
Bovenaan