De beurs

Waarom wilden sommigen hier eigenlijk profiteren van de oorlog door Russische aandelen te kopen, maar bijvoorbeeld geen Oekraïense ? Die zijn uiteindelijk ook hard gezakt.
 
zeg ik toch niet? Ik zou net zelf nooit in tabakbedrijven beleggen, maar in mijn huidige port zitten geen bedrijven die ik verfoeilijk vind dus zie ik niet in wat er mis zou zijn met beleggen?
Een bedrijf probeert zoveel mogelijk winst te maken en aldus een werknemer zo weinig mogelijk te betalen voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
De winst van een werknemer zijn inspanningen gaat naar het kapitaal: de aandeelhouder.
En hoe meer geld die aandeelhouder heeft, hoe meer hij kan investeren en hoe rijker hij gaat worden.

Toch niet helemaal ethisch als je het vanuit het standpunt van een werknemer bekijkt (aangezien die meestal amper kapitaal heeft om te investeren en/of niet de kennis) en diegene is die voor de winst zorgt van de aandeelhouder en slechts de kruimeltjes krijgt als werknemer.
 
Een bedrijf probeert zoveel mogelijk winst te maken en aldus een werknemer zo weinig mogelijk te betalen voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
De winst van een werknemer zijn inspanningen gaat naar het kapitaal: de aandeelhouder.
En hoe meer geld die aandeelhouder heeft, hoe meer hij kan investeren en hoe rijker hij gaat worden.

Toch niet helemaal ethisch als je het vanuit het standpunt van een werknemer bekijkt (aangezien die meestal amper kapitaal heeft om te investeren en/of niet de kennis) en diegene is die voor de winst zorgt van de aandeelhouder en slechts de kruimeltjes krijgt als werknemer.
Maar zonder aandeelhouders geraken opstartende bedrijven die willen groeien niet aan geld... voor wat hoort wat...
 
Een bedrijf probeert zoveel mogelijk winst te maken en aldus een werknemer zo weinig mogelijk te betalen voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
De winst van een werknemer zijn inspanningen gaat naar het kapitaal: de aandeelhouder.
En hoe meer geld die aandeelhouder heeft, hoe meer hij kan investeren en hoe rijker hij gaat worden.

Toch niet helemaal ethisch als je het vanuit het standpunt van een werknemer bekijkt (aangezien die meestal amper kapitaal heeft om te investeren en/of niet de kennis) en diegene is die voor de winst zorgt van de aandeelhouder en slechts de kruimeltjes krijgt als werknemer.


Niet akkoord.
Als je je contract tekent, weet je wat de voorwaarden zijn. En de werkgever neemt wel het risico.
Maar dat is een andere discussie.

Wil je meer ? Ga elders werken of begin voor jezelf zeg ik dan.
 
Niet akkoord.
Als je je contract tekent, weet je wat de voorwaarden zijn. En de werkgever neemt wel het risico.
Maar dat is een andere discussie.

Wil je meer ? Ga elders werken of begin voor jezelf zeg ik dan.
Als individu heb je totaal geen macht tov een werkgever.
Hoe ga jij als werknemer ervoor zorgen dat je een eerlijk deel vd welvaart krijgt? Dat is onmogelijk, kapitaal wint altijd. Wat met een poetsvrouw of een arbeider? Die hebben totaal niets te zeggen en zullen nooit een hoog loon krijgen hoe hard ze ook werken of hun best doen.

Begin voor jezelf? Hoe ga jij concurreren met Coca-cola of Ford of.... Is toch ook niet echt een realistisch argument.
 
Maar zonder aandeelhouders geraken opstartende bedrijven die willen groeien niet aan geld... voor wat hoort wat...
Hoeveel % van uw kapitaal zit in opstartende bedrijven? 5%? Petrolboeren of beursgenoteerde multinationals zijn niet echt opstartende bedrijven he...
En hoeveel rendement wil je? 5%? Nee, jij wil zoveel mogelijk en het kan u niet schelen wat voor bedrijf of hoe.
 
Hoeveel % van uw kapitaal zit in opstartende bedrijven? 5%? Petrolboeren of beursgenoteerde multinationals zijn niet echt opstartende bedrijven he...
En hoeveel rendement wil je? 5%? Nee, jij wil zoveel mogelijk en het kan u niet schelen wat voor bedrijf of hoe.
Hoe worden aandelen initieel gecreëerd? Daarna is het gewoon vrije markt vraag en aanbod , ik snap niet echt wat soort discussie je probeert uit te lokken??
 
Hoe worden aandelen initieel gecreëerd? Daarna is het gewoon vrije markt vraag en aanbod , ik snap niet echt wat soort discussie je probeert uit te lokken??

Of beleggen wel ethisch is of niet ongeacht in welk bedrijf/sector je gaat beleggen.

Een bedrijf probeert zoveel mogelijk winst te maken en aldus een werknemer zo weinig mogelijk te betalen voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
De winst van een werknemer zijn inspanningen gaat naar het kapitaal: de aandeelhouder.
En hoe meer geld die aandeelhouder heeft, hoe meer hij kan investeren en hoe rijker hij gaat worden.

Toch niet helemaal ethisch als je het vanuit het standpunt van een werknemer bekijkt (aangezien die meestal amper kapitaal heeft om te investeren en/of niet de kennis) en diegene is die voor de winst zorgt van de aandeelhouder en slechts de kruimeltjes krijgt als werknemer.
 
Ik beleg in eender wat. Ook tabak. Als je niet mee wil doen aan het kapitalistische systeem, dan is dat je eigen keuze, net zoals wel meedoen er een is. Wat betreft die aandelen: die aandelen zijn er toch al. Of jij ze nu koopt of niet maakt gewoon geen zak uit. Wat wij doen is meesurfen op de golf.

Wat ethisch is, is puur je eigen persoonlijke standpunt. Idgaf wat een ander daarover denkt.

En nu een productieve discussie graag 😅
 
Ik zou long term geen tabak of olie aandelen willen kopen, maar als het is om te traden is het een ander verhaal. Maar dan moet ge al weten waarmee ge bezig zijt.
 
Rijke mensen zijn ethischer - kijk maar naar Bill Gates, ze gaan hem nog heilig verklaren, Al Gore heeft zelfs de Nobelprijs gekregen, de Paus staat in feite aan het hoofd van het grootste bedrijf ter wereld, ... en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Wat de eerste dagen tot wat verbaast: Europese markten zijn beter gestart dan de Amerikaanse...
 
Wat ethisch is, is puur je eigen persoonlijke standpunt. Idgaf wat een ander daarover denkt.
Ja, maar dat is zowat mijn punt.
Dat mensen denken ethisch te zijn door geen aandelen te hebben van bv. wapenfabrikanten, maar dat dat eigenlijk geen zak uitmaakt inzake wapenverkoop/vrede/etc.

Idem aandelen olieproducenten, of eigenlijk de gehele 'ethisch beleggen' beweging, en 'ethische banken' zoals Triodos enzovoort.

Het is integendeel contraproductief omdat er gedacht wordt dat er "iets" gedaan wordt, terwijl er eigenlijk totaal niets gedaan wordt. (cfr wat bomen planten in een gemeente, waardoor die denken 'zo, we hebben onze duit in het zakje gedaan voor het klimaat' waardoor betere initiatieven misschien niet genomen worden)

Het is dus mijns inziens gewoon een compleet verkeerde zienswijze, net zoals ik nu een ice tea zero drink en mij daardoor ethisch goed bezig zou voelen inzake vrede op aarde.
 
Laatst bewerkt:
Van 7k naar 40M op 10 jaar tijd:clap::crazy:
(https://www.standaard.be/cnt/dmf20230116_94563457)

Een jonge investeerder maakt furore in Japan. Toen Toshiya Imura stopte als cabaretier, had hij nauwelijks spaargeld. Maar door te beleggen op de beurs verdiende hij intussen miljoenen. Zijn rolmodel: Warren Buffett.

De nieuwste ster op de beurs van Japan heeft geen auto, heeft geen tijd voor hobby’s en gaat zelden uit eten. Hij heeft maar één obsessie. Als hij niet slaapt, dan analyseert deze voormalige cabaretier naar eigen zeggen beursgenoteerde Japanse bedrijven, met de bedoeling er zijn spaargeld in te beleggen. Ook op zaterdag en zondag.

Lange tijd kon de 38-jarige Imura dat relatief discreet doen, zeker nadat hij in 2020 was gestopt met zijn Youtube-kanaal over beleggen. Tot een persbericht van de Japanse beurstoezichthouder hem vorig jaar ontmaskerde als grootaandeelhouder van twee grote Japanse beursgenoteerde bedrijven: de steenkoolproducent Sumiseki Holdings en de regionale kredietverstrekker First Bank of Toyama.


‘Imura-aandelen’ razend populair


In één klap werd de voormalige komiek in eigen land een nationale ster. Niet het minst nadat bekendgeraakt was dat Imura in 2011 ooit begon te beleggen met een schamel spaarpotje van 1 miljoen yen (7.200 euro). Een persoonlijk vermogen dat inmiddels zou gegroeid zijn tot 5,5 miljard yen of 40 miljoen euro.


Tal van kleine beleggers kopieerden zijn strategie en stortten zich sindsdien op de bedrijven die hij in portefeuille had, die in Japan bekend zijn geworden als ‘Imura-aandelen’. De aandelen van First Bank of Toyoma zijn het afgelopen jaar bijna verdubbeld en die van Sumiseki bijna verdrievoudigd. Ter vergelijking, de brede Topix-index van Tokio is vorig jaar met 6 procent gedaald.
 
Terug
Bovenaan