De beerput van het internet

Ah, K3 zingt een liedje "nooit meer oorlog" en dan kan men zich lustig laven aan het vitriool komende van de hoorn des overvloeds:
En waar is het liedje voor ons eigen volk tijdens de overstromingen???
🙄
Allez, hoe mooi is dat toch: solidariteit voor de Walen in populaire comments... De oorlog brengt mensen echt dichter bijeen.

Ah, K3 zingt een liedje "nooit meer oorlog" en dan kan men zich lustig laven aan het vitriool komende van de hoorn des overvloeds:
Toch erg hoe mensen zo'n oorlog lijken te minimaliseren, of niet lijken te beseffen wat het is. Toch vreemd voor een regio met een geschiedenis die praktisch is gedefinieerd door een opeenvolging van (wereld)oorlogen, met mensen die nog verhalen hebben gehoord uit de eerste hand over wat dat is "een oorlog".

"Goh ja die oorlog en zo is wel erg, maar onze gas wordt wel duur!"

Toch erg hoe mensen zo'n oorlog lijken te minimaliseren, of niet lijken te beseffen wat het is. Toch vreemd voor een regio met een geschiedenis die praktisch is gedefinieerd door een opeenvolging van (wereld)oorlogen, met mensen die nog verhalen hebben gehoord uit de eerste hand over wat dat is "een oorlog".

Ik sta daar soms ook eventjes bij stil, dat er zoveel mensen zijn die zo'n commentaren afleveren, want ik vind dat oprecht zeer triest. Zoals "Dat zal nogal geld kosten die Oekraïense vluchtelingen". Hebben die mensen geen emoties en/of besef dat die mensen mogelijks alles kwijt zijn en veel kans hun man/zoon/vader hebben moeten achterlaten om te vechten?

Het is al van 1945 geleden dat we nog oorlog hebben meegemaakt hé. Als we in 1995 nog een oorlog hadden meegemaakt hier of in een van de buurlanden, zou dat een ander verhaal zijn.

Allez, hoe mooi is dat toch: solidariteit voor de Walen in populaire comments... De oorlog brengt mensen echt dichter bijeen.
Awel, hier heb ik sinds enkele dagen mijn ogen een paar keer ferm moeten laten rollen.

Enkelingen met een duidelijk Vlaanderen eerst en enkel Vlaanderen-gedachtengoed die plots op sociale media zitten te klagen dat de vluchtelingen uit Oekraïene opgevangen worden terwijl DIE ARME WAALSE DUTSKES nog steeds niet geholpen zijn.

En dat terwijl ze op eender welke andere dag met veel plezier die dutskes schild-en-vriend-gewijs met een goedendag op hun kop zouden tikken. :sarcastic:

Wat in het dagelijkse rant- en verontwaardigingskraam past zeker?

Het is al van 1945 geleden dat we nog oorlog hebben meegemaakt hé. Als we in 1995 nog een oorlog hadden meegemaakt hier of in een van de buurlanden, zou dat een ander verhaal zijn.
Ja, maar ik zie het verschil wel met mijn vrouw, die echt vindt dat "de oorlog" hier een belangrijk onderwerp blijft bij onze generatie. Herdenkingen, documentaires, ...

Natuurlijk wordt het allemaal minder en oppervlakkiger. Ik ben 35, mijn ouders groeiende op kort na de oorlog en dan speelde serieus in hun opvoeding. Mijn grootouders, daar waren effectief nog trauma's aanwezig voor de rest van hun dagen.

Ja, maar ik zie het verschil wel met mijn vrouw, die echt vindt dat "de oorlog" hier een belangrijk onderwerp blijft bij onze generatie. Herdenkingen, documentaires, ...

Natuurlijk wordt het allemaal minder en oppervlakkiger. Ik ben 35, mijn ouders groeiende op kort na de oorlog en dan speelde serieus in hun opvoeding. Mijn grootouders, daar waren effectief nog trauma's aanwezig voor de rest van hun dagen.
WOII was een bepalende gebeurtenis voor een hele generatie Belgen, hoewel Mexico (waar je vrouw vandaan komt?) ook deelnam aan de oorlog was dat vooral een overzees gebeuren.

WOII was een bepalende gebeurtenis voor een hele generatie Belgen, hoewel Mexico (waar je vrouw vandaan komt?) ook deelnam aan de oorlog was dat vooral een overzees gebeuren.
Ja, Mexico. Daar is WOII een van de vele geschiedenisfeitjes waar het op school eens over gaat uiteindelijk. Zuiver anekdotisch, maar hier was ze geschockeerd dat in het 1ste of 2de middelbaar we konden kiezen om het fort van Breendonk te bezoeken. Ook een tentoonstelling over de rol van de citadel van Dinant tijdens WOI vond zij veel aangrijpender dan ik, gewoon omdat ze nooit met zo'n zaken werd geconfronteerd vroeger. Ergens is dat wat vreemd, gezien de dood in Mexico meestal dichterbij is dan hier.

Doet me er nog aan denken. Wij zijn vorig jaar naar een belevingscentrum geweest hier in Limburg.
De Tweede Wereldoorlog begon voor België op 10 mei 1940 aan de brug van Vroenhoven. En tegelijkertijd aan de bruggen van Veldwezelt en Kanne, op het fort van Eben-Emael, in de steden Maastricht en Tongeren
Geen idee of dat waar is dat de oorlog daar begon, maar mijn grootmoeder (92j) is afkomstig van Kanne (net zoals @Wilcao) dus ik heb dat de keer erop gevraagd en blijkt dat ze daar die dag aanwezig was, verschillende dorpsgenoten en vrienden heeft weten sterven.
Die gids deed zijn job heel goed, maar uw eigen oma het horen vertellen die daar gewoon bij was, dan kijkt ge er toch anders naar.

Doet me er nog aan denken. Wij zijn vorig jaar naar een belevingscentrum geweest hier in Limburg.

Geen idee of dat waar is dat de oorlog daar begon, maar mijn grootmoeder (92j) is afkomstig van Kanne (net zoals @Wilcao) dus ik heb dat de keer erop gevraagd en blijkt dat ze daar die dag aanwezig was, verschillende dorpsgenoten en vrienden heeft weten sterven.
Die gids deed zijn job heel goed, maar uw eigen oma het horen vertellen die daar gewoon bij was, dan kijkt ge er toch anders naar.
Met mijn grootouders heb ik het helaas niet te veel erover gehad. Maar mijn tante is wel in de grotten geboren omdat mijn grootouders moesten schuilen voor de oorlog. Blijkbaar hadden haar grootouders een huis dat tegen/in de grotten lag.

Een tijd geleden was er ook een theaterstuk over de inval via de brug van Vroenhoven. Dat was ook de moeite. En het museum bij de brug is ook de moeite.

Hier in de streek is het gewoon nog behoorlijk aanwezig en maar goed ook natuurlijk. Zoiets hoort niet vergeten te worden. In onze achtertuin ligt het fort van Emael en telkens ik er voorbij wandel, denk ik er toch wel eens aan hoe dat moet zijn geweest. In zoverre dat dat gaat natuurlijk.

Kayra Kayra
106 miljoen euro opgehaald en Oekraïne telt 44 mil inwoners, even rekeningsom: stel ieder geven ze 1 miljoen euro ook de baby s Etc is iedereen in Oekraïne miljoenair en houden ze de helft over in de pot!!!
Denk daar even aan voor jullie blind doneren
🧐

Iedereen weet toch dat tegen die 106 miljoen in Oekraïne is die door de huidige economische toestanden 106 000 miljard waard is.

Terug
Bovenaan