WILDERGASTEN
GEWOON SPEENKRUID
Will: Wat fijn je weer te zien, Speenkruid. Je vroege gele bloemen zijn als zonnestralen na een lange winter. Je brengt letterlijk kleur in onze dagen.
Gewoon Speenkruid: Dank je, Will. Het is mijn natuurlijke rol om de lente aan te kondigen. Elk bloemblad draagt de belofte van vernieuwing en hoop.
Will: Ik ben nieuwsgierig, waar komt je naam eigenlijk vandaan?
Gewoon Speenkruid: Mijn naam, Ficaria verna, weerspiegelt mijn natuur. 'Ficaria' komt van het Latijnse woord 'ficus', wat vijg betekent, en verwijst naar de vorm van mijn knollen, die op kleine vijgen lijken. Deze 'speentjes' zijn door de eeuwen heen in verhalen opgedoken, waarbij men geloofde dat ze konden helpen tegen allerlei kwalen, vooral tegen aambeien, vanwege hun vorm – de leer van de signatuur in werking.
Will: Ik heb gehoord dat je blaadjes eetbaar zijn. Klopt dat?
Gewoon Speenkruid: Ja, dat klopt. Mijn jonge blaadjes kunnen rauw of gekookt gegeten worden, rijk aan vitamine C en heilzaam tijdens de lente. Maar let op, mijn bloemen zijn niet bedoeld voor consumptie.
Will: Je sprak over de speentjes. Kun je daar meer over vertellen?
Gewoon Speenkruid: Will: Interessant dat je dat vraagt over de speentjes. Deze zijn goed eetbaar zijn en smaken als kleine mini krieltjes.
Will:
Kun je daar meer over vertellen?
Gewoon Speenkruid: Absoluut, Will. Mijn speentjes, of knolletjes, zijn inderdaad eetbaar en kunnen rauw of gekookt gegeten worden. Ze hebben een aardse, nootachtige smaak, vergelijkbaar met kleine krieltjes. Het is wel belangrijk om ze met mate te consumeren en idealiter na een kookproces, omdat ze kleine hoeveelheden alkaloïden kunnen bevatten die bij overmatige consumptie wat last kunnen veroorzaken. De traditionele keuken maakt soms gebruik van deze speentjes als een bron van voeding in het vroege voorjaar, wanneer andere voedselbronnen schaars zijn.
Will: Dank voor je uitgebreide antwoord, hoe zie je je rol qua medicinale toepassing
Gewoon Speenkruid: In de traditionele geneeskunde werd ik gewaardeerd om mijn ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen. Hoewel moderne wetenschap mij met voorzichtigheid benadert, dat heeft alles te maken met de veranderende inhoudsstoffen als ik ga bloeien.
Will: Welke stof wordt er dan bij het bloeien geproduceerd speenkruid?
Gewoon speenkruid; Wanneer ik ga bloeien verandert mijn samenstelling en start de productie van protoanemonine, een irriterende stof die vooral in de bladeren en de stengels voorkomt, dit is een vluchtige verbinding die kan zorgen voor irritatie bij consumptie in rauwe vorm en is verantwoordelijk voor de scherpe, bittere smaak die je dan kan ervaren in je mond.
Will: Goed om te weten zeg!
Wat is je ecologische waarde?
Gewoon Speenkruid: Als vroege bloeier speel ik een cruciale rol in het ondersteunen van bestuivers. Ik bied voedsel aan bijen en andere insecten wanneer weinig andere planten bloeien. Mijn aanwezigheid duidt ook op een gezond, ongestoord ecosysteem.
Will: En wat is je spirituele betekenis?
Gewoon Speenkruid: Ik word gezien als een symbool van het ontwaken van de aarde, van wedergeboorte en nieuwe kansen. Mijn verschijning moedigt aan tot introspectie en vernieuwing van de ziel. Ik leer de mens om elk moment van vernieuwing te omarmen en de cyclus van het leven te waarderen.
Will: Wat zou je de mensheid willen meegeven als boodschap?
Gewoon Speenkruid: Leef in harmonie met de natuurlijke wereld. Respecteer haar cycli en leer van haar wijsheid. Net zoals ik elk jaar terugkeer, kunnen jullie ook door donkere tijden heen bloeien en vernieuwen. De natuur biedt onuitputtelijke lessen over veerkracht, schoonheid en verbinding.
Will: Je woorden zijn even verhelderend als je bloemen helder zijn, Speenkruid. Dank je wel voor dit gesprek.
Gewoon Speenkruid: En dank aan jou, Will, voor je aandacht en zorg. Laten we samen blijven groeien en leren, in wederkerigheid en respect.
Will: Een prachtige afsluiting. Tot volgend jaar, Speenkruid.
Gewoon Speenkruid: Tot dan, Will. Laat mijn gele bloemen je herinneren aan de eeuwige cyclus van leven, vernieuwing en de schoonheid die in elk moment te vinden is. Moge je pad verlicht worden door de lessen die we samen delen en de verbinding die we met de natuur onderhouden. Elk seizoen brengt zijn eigen wijsheid; sta open om deze te ontvangen en te koesteren.
Will: Dank je wel speenkruid en mega bedank voor dit prachtige interview.
Ook dit keer heb ik weer een mooie les geschreven met 14 blz weetjes, recepten en oude verhalen.
De losse lesbrieven vind je in de winkel van Wilderpad.
De link vind je in de eerste opmerkingenveld.
Zet er even bij dat je speenkruid wilt ontvangen.
Warme wildergroet Will van WIlderpad