De beerput van het internet

Het is ook vooral weer bijzonder hoe ze erin slagen om zich zo te focussen op enkele details uit een uitgebreid artikel om hun gelijk te willen halen. Ze worden zo meegezogen in dat complotgedachtengoed dat ze ook echt enkel lezen wat ze willen lezen.
Dat artikel gaat helemaal niet over extreem rechts/links of een extreem voorbeeld. Velen hebben waarschijnlijk zelfs niet verder dan die titel van het artikel gelezen... Jammer, want die man vertelt zeer goede zaken en geeft zelfs tips.

Ik vind het eigenlijk echt een goed artikel en het maakt me zeker nieuwsgierig naar de afleveringen.

Volgende quote van die man zegt eigenlijk ook wat ik hierboven bedoelde:
Het wordt je focus, beheerst een groot deel van je leven. Je zoekt naar wat past bij je wereldvisie, je vindt meer en meer theorieën en ook meer en meer mensen die je daarin bevestigen. En zo ga je dieper en dieper het konijnenhol in.

Het is ook vooral weer bijzonder hoe ze erin slagen om zich zo te focussen op enkele details uit een uitgebreid artikel om hun gelijk te willen halen. Ze worden zo meegezogen in dat complotgedachtengoed dat ze ook echt enkel lezen wat ze willen lezen.
Dat artikel gaat helemaal niet over extreem rechts/links of een extreem voorbeeld. Velen hebben waarschijnlijk zelfs niet verder dan die titel van het artikel gelezen... Jammer, want die man vertelt zeer goede zaken en geeft zelfs tips.

Ik vind het eigenlijk echt een goed artikel en het maakt me zeker nieuwsgierig naar de afleveringen.

Volgende quote van die man zegt eigenlijk ook wat ik hierboven bedoelde:
Ik denk dat als je het wat vanop een afstand bekijkt die mens in dat interview gewoon een perfect voorbeeld is van de complotdenker (of wappie in moderner taalgebruik). Deze is toch ook breed toepasselijk:
Als je zulke theorieën luidop verkondigt, denk je dat je veel slimmer bent dan andere mensen. Je denkt dat je méér weet dan de mensen rondom jou, en dat alle anderen dom zijn, omdat ze geloven in het mainstream narratief.
Ik heb exact hetzelfde gezien bij een neef van mij, dat was iemand die werkloos thuis zat bij de moeder en dan maar allerhande theoriëen ging aanhangen, om dan op fb zijn beklag te doen bij gelijkgezinden over hoe iedereen toch zo blind/debiel was.

Laatst bewerkt:
Marokko voor het eerst naar kwartfinales na zinderende strafschoppenreeks
En ook Remco Evenepoel en zijn vrouw Oumi vierden mee vanuit Spanje.
🥳
, hierbij een prachtige bloemlezing van HLN-reacties:

Tim: Landverrader!!
Kevin: Marokko waar ligt dat? Want ik zie zo goed het verschil niet meer?
Marijke: Die kon precies ook geen mooie Vlaamse vinden
:mad:

Katja: Remco al goed onder de sloef!
Nea@Katja: begin jij maar aan je gezicht te werken ipv zulke opmerkingen te geven. Hij is dan onder de sloef door een mooie vrouw. Kunne we van u ni zeggen
Guy@Nea: Katja is mooier dan die Marokkaanse del. En al zeker mooier dan jij. En dan heb ik vooral over karakter en waardigheid

:oink:
ik moet altijd lachen met zo een reacties maar eigenlijk is het echt oprecht triest. 🥲

De reacties onder dit artikel op FB zijn ook weer gezellig. "Ze" zien dit natuurlijk weer als onderdeel van de propaganda waarbij de VRT een extreem geval gebruikt om "kritische denkers" in een slecht daglicht te stellen:

Er zitten toch ook nuchtere mensen bij die leuke comments geven op die complotdenkers:

Het enige wat jij dan weer bewijst is dat wappies een FANTASTISCHE toevoeging zijn aan deze droeve tijden. De mensen laten lachen is een gave die niet iedereen gegeven is. Heb jij eigenlijk al een manager?

Net de eerste aflevering gezien van Fake news & ik op Canvas. Best leuk om te volgen maar had er iets meer van verwacht. Het wil iets teveel thema's ineens aansnijden.
Hetzelfde gevoel hier. 1 onderwerp per aflevering had beter geweest, maar ik snap ook wel dat ze allicht met beperkte tijd/budget zitten.

Vond het wel sterk van die ene kerel (de "concentratiekampen waren een vakantiepark") kerel om er zo open over te praten.

Edit: de 2e aflevering is meer gefocust en echt goed!

Laatst bewerkt:
Ik weet uiteraard wel dat Redactie24 een clickbait-site pur sang is die journalistiek gezien niet bepaald hoogstaand is maar gewoon uitpakt met sensationele titels voor nieuwsfeiten die dan heel wat minder sensationeel blijken te zijn.

In die categorie is dit artikel echter wel weer "next level".

Waarom gewoon zelfs? :laugh:

Ik weet uiteraard wel dat Redactie24 een clickbait-site pur sang is die journalistiek gezien niet bepaald hoogstaand is maar gewoon uitpakt met sensationele titels voor nieuwsfeiten die dan heel wat minder sensationeel blijken te zijn.

In die categorie is dit artikel echter wel weer "next level".

Waarom gewoon zelfs? :laugh:
Doet mij denken aan een ex-collega van verschillende jaren geleden. Die had in de Aldi ovenhapjes gekocht. En die had toen nageteld dat er maar 19 in de doos zaten i.p.v. 20 zoals geadverteerd. Heeft toen ook een mail gestuurd naar de klantendienst van die producent. Die hebben dan effectief wel geantwoord en hun excuses aangeboden en al.

Tijd later had hij er nog eens gekocht en terug nageteld en toen zaten er effectief 20 in. :laugh:

Een artikel waarbij ge zou denken "ahja tuurlijk, als dit het verschil zou kunnen maken tussen leven en dood dan kan dat alleen maar toegejuicht worden". Behalve natuurlijk weer voor de FB-helden die hun domheid weer tentoon moeten spreiden door hun gal te spuwen terwijl ze totaal niet weten waar het over blijkt te gaan:
de mug komt dan toe bij da patient ,te laat versteven van de kou en op einde van zijn adem .....en dan een precisie spuitje geven
🤣
🤣
Die mens is rijp voor zothuis .pakt dan een bakfiets kan de patiënt daar in vervoert worden
Kan het nog zotter ik denk dat het hoog tijd wordt dat hij afscheid neemt van de politiek deze persoon is niet alleen een klungel met ons belastinggeld nu gaat hij ons nog met een fiets eerst hulp bieden terug naar af
Binnenkort 2023 met den elec bakfiets noar hospitaal
🤣
🤣
🤣
enkel veur dringend gevallen halen wij de auto boven. Veur problemen klein moet je in de bakfiets zijn
🤣
🤣
🤣
🙈
🙈
🤷‍♀️
🤷‍♀️
🤷‍♀️
Als je natuurlijk al het geld verbrand hebt of verkeerd uitbesteedt hebt dan blijft er geen geld meer over voor ziekenwagens. Het enige dat er dan nog overblijft is de fiets.
Als die ooit verzorging moet krijgen hoop ik dat ze met een kinderwagen komen op een slakkengangetje.
Leeghoofd eerste kleuterklas
Nu gaat die rode rakker nog muilezels van de hulpverlening maken.
Zo hij zorg nodig heeft kunnen ze dan besr tevoet gaan.
Die is echt zijn verstand verloren
En hoe willen ze Dan de patient vervoeren ?
En dan de gewonde in een bakfiets zwieren?
Hoeveel ga de die achterbakse sos er weer op verdienen.
En WA ga ze met de patiënt doen op een kar leggen achter de fiets of een bakfiets tis om te lachen zekers
Ja zwiert maar eens een patiënt op uwe rug en rijd zo maar naar’t ziekenhuis
🙄

Doet me denken aan een aprilgrap van één of andere boekenwinkel. De titel was iets als "Mensen lezen geen dikke boeken meer", maar het artikel ging dan over het totaal iets anders en had de waarschuwing om niet te reageren op de titel. Guess what?

Terug
Bovenaan