Je moet in je argumentatie natuurlijk wel kiezen.Maar goed ook dat die Plugin-hybrides eruit gaan.
Technisch gezien ga je daar alle technologie in één auto rammen en heb je noch mossel noch vis. Met een excuus-batterijtje erin en hopla, "kijk hoe milieuvriendelijk we zijn!". In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden en sleur je bovendien zelfs nog continu het extra gewicht mee van een batterij en elektromotor, niemand die het weet. Maar voor de fiscus heeft het wel een lagere uitstoot want "er zou weleens elektrisch kunnen gereden worden" met het onding.
Om nog niet te spreken over hun claim op de publieke laadpalen. Bij ons in de buurt is er een vrij hoge parkeerdruk en vaak zijn de elektrische laadplaatsen de dichtstbijzijnde beschikbare plaatsen (voorlopig toch nog). Dus wat zie je dan? De talrijke plug-in hybrides gaan daar lekker arrogant hun telefoonbatterijtje van 7 kWh gaan opladen. Of ze veinzen het. Opgeladen in maximum een uurtje, maar who cares om hem te verzetten? Sommigen staan er dagen aan een stuk.
En dan komen daar mensen aan met een full electric, die wél hun reële bijdrage leveren aan een vermindering van de uitstoot, en die volledig afhankelijk zijn van die laadpalen om zich te kunnen verplaatsen, en zij mogen dan wachten tot de hybride-rijders tijd en goesting hebben om hun fiscaal ontduikingsvoertuig te verplaatsen.
Afvoeren die vage excuusbakken. Mocht ik niet beter weten, ik zou denken dat de plugin-hybride een Belgische kafkaïaanse uitvinding was: noch mossel noch vis, proberen van alle walletjes te eten, fiscaal geoptimaliseerd, ... maar ten gronde gewoon niets doen aan het probleem waarvoor ze claimen deel te zijn van de oplossing omdat de realiteit te ver afwijkt van de theorie.
De enige mensen die ik ken die hun plugin-hybride stelselmatig opladen om ook effectief elektrisch te rijden, zijn diegenen met een overgedimensioneerde (want: overbetaalde groene stroomcertificaten) zonnepanelen-installatie in combinatie met een terugdraaiende teller, die dus vervolgens rijkelijk uitbetaald worden door hun werkgever voor elektriciteitskosten die ze niet eens hebben (want alle overproductie met terugdraaiende teller wordt toch niet betaald, terwijl de GSC wel blijven aantikken). En dit allemaal uit dankbaarheid omdat ze veel hun auto gebruiken om de congestie op onze wegen in stand te houden. Dat is dan dubbele kafka.![]()
![]()
When 2 evils meet.
Ofwel laadt niemand zijn PHEV op, behalve de mensen met zonnepanelen om op die manier hun investering sneller terug te verdienen, of iedereen met een PHEV zet zich aan een laadpaal in de buurt om de EV rijder te pesten. Zolang je spreekt in absolute termen kan je niet beide gebruiken.
Mijn persoonlijke ervaring als iemand zonder zonnepanelen maar wel zoveel mogelijk overal gaat laden, tot frustratie van mijn vriendin die daardoor meer moet stappen: het zijn vooral EV's die te lang aan een laadpaal blijven hangen. Dat zal nu wel toeval zijn, maar bij mij in de buurt is er 1 laadpaal waar een tiental wagens (50/50 PHEV/EV) frequent gebruik van maken. Los van nachturen (22:00 - 08:00) zie ik vrijwel nooit een PHEV langer dan 2u nadat die is volgeladen nog op de parkeerplaats staan, de EV's durven al snel 5-6u te lang aan de laadpaal hangen.
Ik hou daar geen data van bij, maar aangezien ik die paal zelf dagelijks gebruik en daar ook 5-6 keer per dag passeer om met de hond te wandelen heb ik er wel een degelijk zicht op.