De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De nieuwe bedrijfswagen (BMW iX1) is nu ook officieel besteld.
verwachte leverdatum: begin november. Ik had het erger verwacht
6 maand lijkt nog vrij pessimistisch zelfs voor de iX1. Ik volg het (i)X1 topic op Tweakers met een half oog en daar blijken de effectieve levertermijnen zowel voor iX1 als de X1 betrekkelijk korter dan voorop gesteld, zowel voor Nederlandse als Belgische klanten.

Voor de X1 zijn ze blijkbaar nu al wagens aan het uitleveren die pas in augustus voorzien waren.

6 maand lijkt nog vrij pessimistisch zelfs voor de iX1. Ik volg het (i)X1 topic op Tweakers met een half oog en daar blijken de effectieve levertermijnen zowel voor iX1 als de X1 betrekkelijk korter dan voorop gesteld, zowel voor Nederlandse als Belgische klanten.

Voor de X1 zijn ze blijkbaar nu al wagens aan het uitleveren die pas in augustus voorzien waren.
6 maand is sowieso wat ik wel had verwacht. Hoe sneller hoe liever natuurlijk :biglaugh:
Al gaan ze de laadpaal thuis dan ook wel vroeger moeten komen plaatsen

Als ik kijk naar andere mensen die een X5 50e hebben besteld, komen ze ook allemaal veel sneller. Nu ik hoop nog altijd voor productie na juli anders heb ik de nieuwe versie van iDrive niet ;)

Ben ik de enige die de ID-series van Volkswagen lelijk vindt?
Zo'n groot plastic gedrocht met van die 'moderne' lijnen en gigantische neus.
Straalt nu eens echt niets sportiefs uit.

ID's zijn ook totaal niet sportief, je spreekt (in het geval van de '4' en '5') over SUV-achtige tanks van 2,1 - 2,2 ton ;)

Al zijn die precies wel gestroomlijnder dan ik zou gedacht hebben aan het uiterlijk, een Cx van 0,26 - 0,28

Heb sinds maandag een ID.5 en vind ‘m qua uiterlijk niet slecht en qua prestaties perfect voor wat ik nodig heb 😁

ID's zijn ook totaal niet sportief, je spreekt (in het geval van de '4' en '5') over SUV-achtige tanks van 2,1 - 2,2 ton ;)

Al zijn die precies wel gestroomlijnder dan ik zou gedacht hebben aan het uiterlijk, een Cx van 0,26 - 0,28
Klopt, maar ze geven me toch niet hetzelfde gevoel dan wanneer ik de Touareg of Tiguan voor de eerste keer zag.
Beetje braver en conformistischer (terwijl ze met hun lijnen net modern lijken te willen zijn).

Klopt, maar ze geven me toch niet hetzelfde gevoel dan wanneer ik de Touareg of Tiguan voor de eerste keer zag.
Beetje braver en conformistischer (terwijl ze met hun lijnen net modern lijken te willen zijn).

Is dat niet al heel lang de lijn die Volkswagen volgt, toch de laatste 15 jaar of zo? Bv. als je de evolutie ziet van Golf V - VI - VII - VIII. Niet dat de V zo superspannend was, maar die herkende ik toch direct tegenover een IV. Maar voor de VI en de modellen erna moet ik al goed kijken naar eerder kleine verschillen, net iets meer rechte lijnen, om te zien over welke generatie het gaat.

Ik heb trouwens hetzelfde gevoel bij Audi. Niet dat non-conformistisch zijn altijd beter is, kijk maar naar BMW en hun mega-grilles :biglaugh: (vrij toepasselijk icoontje daarbij trouwens)

Ik blijf het gek vinden dat de tesla model y's praktisch uitgedeeld worden, maar ik bij cronos met cat3 hem in de verste verte niet kan betalen 😔
Ik vermoed dat de kortingen van de andere merken veel doen. Een groep zoals Cronos kan denk ik nog steeds grote kortingen bedingen bij de leasemaatschappij.
Of Cronos werkt met een leasemaatschappij waar ze de restwaarde van Tesla gewoon veel te laag inschatten.

Ik vermoed dat de kortingen van de andere merken veel doen. Een groep zoals Cronos kan denk ik nog steeds grote kortingen bedingen bij de leasemaatschappij.
Of Cronos werkt met een leasemaatschappij waar ze de restwaarde van Tesla gewoon veel te laag inschatten.
Hangt ook veel van andere parameters af. Tesla staat bvb bekend voor hun problematische afhandeling van reparaties. Als je zoiets meerekent in de TCO (want vervangwagen nodig), dan schiet de maandprijs plots wel omhoog.
Maar puur naar aankoopprijs is de Model 3/Y momenteel een koopje tov alle concurrenten.

Ik blijf het gek vinden dat de tesla model y's praktisch uitgedeeld worden, maar ik bij cronos met cat3 hem in de verste verte niet kan betalen 😔
Ik had hetzelfde probleem in een ander bedrijf, ik had graag een Model Y gehad maar zelfs de basic RWD was al buiten budget.
Uiteindelijk binnen mijn budget een EQB besteld die zelfs met korting nog 13k duurder was dan een basis Model Y :wtf:
Terwijl ik denk dat een Tesla beter zijn waarde zal behouden dan een 1e generatie Mercedes EV.

Dat lukte een tijdje geleden toch wel hoor… ‘t is dag op dag bekijken en hopen :)
Ik geloof 3 maand geleden dat de model Y short range ging idd.
Sinds de prijs daling van tesla kan je momenteel een model 3 short range nemen als maandelijks zelf bijlegt...

De model y long range heeft nooit gekunnen bij een cat3.
Want eerst was er enkel de long range, en dan kon je hem niet nemen.
Dan kwam de short range, en deze kon je nemen, tot de pricedrop

Ik zou het erop wagen en voor de Tesla kiezen.

Veronderstel voor deze oefening even dat de Tesla Y long range 400 km reëel rijbereik heeft (in de praktijk afhankelijk van omstandigheden en je snelheid):
  • Voor dagen van < 400 km is er geen enkel probleem, je start 's morgens met een volle batterij en steekt de auto 's avonds terug in. Stress = nul.
  • Voor dagen van 500 km kom je toe met 1 korte laadstop. 100 km bijladen duurt hoogstens 10 minuten (20 kWh op 10 minuten = laden aan 120 kW). Bovendien ben je in dit geval flexibel waar je gaat bijladen: op de heenweg, op de terugweg, dichter bij huis of dichter bij de bestemming. In de praktijk ga je waarschijnlijk op de terugweg laden bij een snellader die je goed kent en dus vertrouwt. Stress = laag.
  • Voor dagen van 600 à 700 km heb je een langere laadstop van 20 à 30 minuten nodig. Deze laadstop valt ongeveer halverwege je dagrit, dus wellicht op minder gekend terrein. Stress = medium. Alternatief kan je 2 korte stops van 10 minuten doen, bv. in de heenrit (50% --> 80%) en in de terugrit (10% --> 40%) om op 10% thuis te komen. Je hebt dan 90% + 30% + 30% = 150% batterij verbruikt, waarmee je toch 650 km ver zou moeten geraken.
Je wordt met een Tesla natuurlijk wel schitterend ontzorgd qua laden: de navigatie en het supercharger netwerk zijn grote troeven. Aangezien je aangeeft dat je de Y een geweldige machine vindt, denk ik dat je gewoon moet durven en springen. Je zal snel genoeg weten hoe je die lange ritten het best aanpakt.

Als je (in de toekomst) bij je klanten kunt bijladen, zal je ook al veel minder vaak moeten stoppen aan snelladers. Je kan ook altijd je snelheid wat minderen als je volgens de boordcomputer nét niet thuis geraakt.

De Tesla Y is ook een grotere auto dan de BMW X1: 25 cm langer, 13 cm breder, 20 cm meer wielbasis, meer kofferruimte, ... . 514 pk vs 245 pk is ook een groot verschil. En aangezien je met die lange ritten zit, zou je met de BMW het grootste deel van de tijd op benzine rijden, niet waarvoor die hybride aandrijflijn eigenlijk bedoeld is.

TL;DR: ga maar voor de elektrische auto. En laat ons je ervaringen weten! ;)
Hier eventjes op terug komen: we hebben een nieuwe car policy. Belangrijkste zaken: geen gebruik van Tesla Superchagers en/of snelladers toegestaan voor professionele verplaatsingen.

Ze maken de keuze wel erg gemakkelijk op deze manier.

Hier eventjes op terug komen: we hebben een nieuwe car policy. Belangrijkste zaken: geen gebruik van Tesla Superchagers en/of snelladers toegestaan voor professionele verplaatsingen.

Ze maken de keuze wel erg gemakkelijk op deze manier.
Die snelladers niet toestaan voor professionele verplaatsingen snap ik echt niet. Dus ze betalen liever een uur loon om met u duimen te zitten draaien dan gewoon snel even opladen voor 100km bereik? Dat kost ze uiteindelijk gewoon een zak meer geld.

Hier was dat eigenlijk een non-discussie moet ik zeggen, toch voor de profielen die grote afstanden doen.

Die snelladers niet toestaan voor professionele verplaatsingen snap ik echt niet. Dus ze betalen liever een uur loon om met u duimen te zitten draaien dan gewoon snel even opladen voor 100km bereik? Dat kost ze uiteindelijk gewoon een zak meer geld.

Hier was dat eigenlijk een non-discussie moet ik zeggen, toch voor de profielen die grote afstanden doen.
Da's omdat ze voor de meeste verplaatsingen er ook van uit gaan dat je toch op eigen tijd gaat laden & dus uwen eigen tijd gaat versch*ten.
Voor velen zal dat onder het woon/werk verkeer vallen & wordt het toch al niet betaald denk ik dan.

Als het echt voor vertegenwoordigers is die op een dag meer afstand afleggen dan wat de wagen kan leveren ... jah ... die uren zullen dan wel gewoon doorgeboekt worden. Maar dat zal eerder de minderheid zijn wss.

Mijn team en ik zijn veel onderweg, zonder overuren betaald te krijgen. Dat kan makkelijk 600km op een dag zijn, maar meestal een stuk minder. We werden wel op andere manier gecompenseerd voor de lange dagen. Maar deze lange dagen zullen soms wel nog een stuk langer worden als we niet kunnen laden bij de klant.

Ik moet wel eerlijk zijn: ze hebben specifiek alle profielen die veel op de baan moeten nu nog in mei/juni een nieuwe hybride laten kiezen, ongeacht de termijn van het contract van de huidige (meestal benzine) wagen. De nieuwe policy is geschreven voor de meerderheid van het bedrijf: mensen die een salariswagen hebben. Deze profielen zullen eigenlijk nooit publiek voor professionele doeleinden moeten laden. Ik mag dus een hybride kiezen, maar een EV staat ook in de lijst die door de nieuwe car policy niet interessant is. Er zal wel nog een achterpoortje komen in de policy voor type werknemers als mezelf, maar ik heb geen zin om op dit moment proefkonijn te zijn. Het zal dus een X1 25e worden (die ik trouwens bijna full option kan configureren).

Mijn team en ik zijn veel onderweg, zonder overuren betaald te krijgen. Dat kan makkelijk 600km op een dag zijn, maar meestal een stuk minder. We werden wel op andere manier gecompenseerd voor de lange dagen. Maar deze lange dagen zullen soms wel nog een stuk langer worden als we niet kunnen laden bij de klant.

Ik moet wel eerlijk zijn: ze hebben specifiek alle profielen die veel op de baan moeten nu nog in mei/juni een nieuwe hybride laten kiezen, ongeacht de termijn van het contract van de huidige (meestal benzine) wagen. De nieuwe policy is geschreven voor de meerderheid van het bedrijf: mensen die een salariswagen hebben. Deze profielen zullen eigenlijk nooit publiek voor professionele doeleinden moeten laden. Ik mag dus een hybride kiezen, maar een EV staat ook in de lijst die door de nieuwe car policy niet interessant is. Er zal wel nog een achterpoortje komen in de policy voor type werknemers als mezelf, maar ik heb geen zin om op dit moment proefkonijn te zijn. Het zal dus een X1 25e worden (die ik trouwens bijna full option kan configureren).
Gohja, let's be honest, sinds corona is de mijne eerder een pure salaris wagen om het zo te stellen. Het consultancy gedeelte van m'n job is pretty much verdwenen de laatste jaren.

Maar ook hier hoor ik dat snelladen geen optie zou zijn. 'k Ken er de fijne details niet van omdat ik zelf er (nog) geen nood aan heb, maar dat zou binnen een aantal jaar wel een groot probleem kunnen vormen voor het al dan niet kunnen leven met een EV.
'k Heb het hier wel al vermeld, maar ik kijk er écht niet naar uit. 't Is gelijk nu al een trage, tikkende tijdbom voor mij.

Hier is er (tot nu toe) geen beperking op snelladers, maar ook geen laders op het werk :thinking:

Nog een klein jaar te gaan voor mijn EV geleverd wordt schat ik, dus ik zal wel zien - ofwel plaatsen ze voldoende laders op het werk, ofwel wordt het toch regelmatig eens snelladen, ik doe toch nog altijd teveel kilometers / werk te weinig van thuis om alles te doen via thuis laden.

Terug
Bovenaan