De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar goed ook dat die Plugin-hybrides eruit gaan.

Technisch gezien ga je daar alle technologie in één auto rammen en heb je noch mossel noch vis. Met een excuus-batterijtje erin en hopla, "kijk hoe milieuvriendelijk we zijn!". In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden en sleur je bovendien zelfs nog continu het extra gewicht mee van een batterij en elektromotor, niemand die het weet. Maar voor de fiscus heeft het wel een lagere uitstoot want "er zou weleens elektrisch kunnen gereden worden" met het onding.

Om nog niet te spreken over hun claim op de publieke laadpalen. Bij ons in de buurt is er een vrij hoge parkeerdruk en vaak zijn de elektrische laadplaatsen de dichtstbijzijnde beschikbare plaatsen (voorlopig toch nog). Dus wat zie je dan? De talrijke plug-in hybrides gaan daar lekker arrogant hun telefoonbatterijtje van 7 kWh gaan opladen. Of ze veinzen het. Opgeladen in maximum een uurtje, maar who cares om hem te verzetten? Sommigen staan er dagen aan een stuk.
En dan komen daar mensen aan met een full electric, die wél hun reële bijdrage leveren aan een vermindering van de uitstoot, en die volledig afhankelijk zijn van die laadpalen om zich te kunnen verplaatsen, en zij mogen dan wachten tot de hybride-rijders tijd en goesting hebben om hun fiscaal ontduikingsvoertuig te verplaatsen.

Afvoeren die vage excuusbakken. Mocht ik niet beter weten, ik zou denken dat de plugin-hybride een Belgische kafkaïaanse uitvinding was: noch mossel noch vis, proberen van alle walletjes te eten, fiscaal geoptimaliseerd, ... maar ten gronde gewoon niets doen aan het probleem waarvoor ze claimen deel te zijn van de oplossing omdat de realiteit te ver afwijkt van de theorie.

De enige mensen die ik ken die hun plugin-hybride stelselmatig opladen om ook effectief elektrisch te rijden, zijn diegenen met een overgedimensioneerde (want: overbetaalde groene stroomcertificaten) zonnepanelen-installatie in combinatie met een terugdraaiende teller, die dus vervolgens rijkelijk uitbetaald worden door hun werkgever voor elektriciteitskosten die ze niet eens hebben (want alle overproductie met terugdraaiende teller wordt toch niet betaald, terwijl de GSC wel blijven aantikken). En dit allemaal uit dankbaarheid omdat ze veel hun auto gebruiken om de congestie op onze wegen in stand te houden. Dat is dan dubbele kafka. 🤡 🤡 🤡

When 2 evils meet.
Je moet in je argumentatie natuurlijk wel kiezen.

Ofwel laadt niemand zijn PHEV op, behalve de mensen met zonnepanelen om op die manier hun investering sneller terug te verdienen, of iedereen met een PHEV zet zich aan een laadpaal in de buurt om de EV rijder te pesten. Zolang je spreekt in absolute termen kan je niet beide gebruiken.

Mijn persoonlijke ervaring als iemand zonder zonnepanelen maar wel zoveel mogelijk overal gaat laden, tot frustratie van mijn vriendin die daardoor meer moet stappen: het zijn vooral EV's die te lang aan een laadpaal blijven hangen. Dat zal nu wel toeval zijn, maar bij mij in de buurt is er 1 laadpaal waar een tiental wagens (50/50 PHEV/EV) frequent gebruik van maken. Los van nachturen (22:00 - 08:00) zie ik vrijwel nooit een PHEV langer dan 2u nadat die is volgeladen nog op de parkeerplaats staan, de EV's durven al snel 5-6u te lang aan de laadpaal hangen.

Ik hou daar geen data van bij, maar aangezien ik die paal zelf dagelijks gebruik en daar ook 5-6 keer per dag passeer om met de hond te wandelen heb ik er wel een degelijk zicht op.

Vanaf 1/7/2023 leven we qua bedrijfswagenfiscaliteit echt wel in een ander land. Plug-in hybrides zullen er volledig uitgaan, en de markt zal heel snel omklappen naar > 80% elektrisch.
Dan zal de kostprijs dan toch wat moeten dalen voor volledig elektrische wagens. Niet alle bedrijven (cronos... kuch kuch) bieden deze aan gezien de kostprijs van ice vele malen goedkoper is. Dus ook los van bedrijfswagens gaan mensen met een minder budget nog altijd ice 'moeten' kiezen.

Dan zal de kostprijs dan toch wat moeten dalen voor volledig elektrische wagens. Niet alle bedrijven (cronos... kuch kuch) bieden deze aan gezien de kostprijs van ice vele malen goedkoper is. Dus ook los van bedrijfswagens gaan mensen met een minder budget nog altijd ice 'moeten' kiezen.
Enkel de allergoedkoopste benzine bedrijfswagens zijn na 1/7/2023 nog goedkoper dan een elektrische tegenhanger als je rekent met TCO én VAA. We hebben het dan over de kleine benzineauto's waarmee werknemers van het Wit-Gele Kruis of Het Poetsbureau rijden, bv. Renault Twingo of Opel Corsa. Over welk segment van wagens heb je het bij Cronos?

Vergelijk de total cost of ownership maar eens op bv. deze site: https://directlease.be/leasing/.

Iedereen die ik ken die bij Cronos werkt, heeft recent een EV besteld?

Enkel de allergoedkoopste benzine bedrijfswagens zijn na 1/7/2023 nog goedkoper dan een elektrische tegenhanger als je rekent met TCO én VAA. We hebben het dan over de kleine benzineauto's waarmee werknemers van het Wit-Gele Kruis of Het Poetsbureau rijden, bv. Renault Twingo of Opel Corsa. Over welk segment van wagens heb je het bij Cronos?

Vergelijk de total cost of ownership maar eens op bv. deze site: https://directlease.be/leasing/.

Sommige bedrijven zijn wel kortzichtig en rekenen niet met TCO wanneer ze je laten kiezen binnen een bepaald leasebudget. En daar zijn benzines / diesels dus nog duidelijk goedkoper dan de EV tegenhanger.
Dat geldt in mindere mate ook voor PHEV's, die dan weer het voordeel hebben dat je door de lagere aankoopkost een lagere VAA betaalt dan voor een vergelijkbare EV, minstens voor de eerste jaren en mogelijks over de hele duur van het leasecontract gerekend.

De kostprijs is net laag genoeg voor de meeste bedrijven. Kijk maar eens naar verschillende bedrijven (waaronder cronos... gezondheid) die hun fleet in sneltempo elektrificeren omdat de TCO voor een EV vaak beter meevalt dan die voor een ICE.
Het is vooral voor de particulierenmarkt nog een probleem.

1. De formule van het VAA is: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7. Het VAA schaalt dus lineair met enerzijds de catalogusprijs en anderzijds "het verschil tussen de CO2-uitstoot van de wagen en de referentieuitstoot". Lineair wil zeggen: het verschil wordt dubbel zo groot --> Het VAA wordt dubbel zo groot.

Je vergeet wel een deel van de formule bij het stuk referentieuitstoot, want die bouwt ook grenzen in waarbinnen het VAA lineair schaalt maar daarbuiten niet. De berekening van de CO2-factor (dit: [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % ) moet immers tussen 4 en 18% liggen.

Concreet begint het VAA bij een PHEV op te lopen van zodra diens uitstoot minder dan 15g lager ligt dan de referentieuitstoot. Indien het verschil 15g of meer is, is de CO2-factor altijd lager (of net gelijk) aan die 4% en wordt die daarop dus gecapped.

De grens van 18% is eerder theoretisch voor een PHEV (want kan nooit bereikt worden) maar voor een ICE wel van toepassing in geval de CO2-uitstoot meer dan 125g hoger ligt dan de referentie-uitstoot. In dat geval ga je voor een wagen van pakweg 50K, een basis VAA van 642 euro hebben.

Voor een PHEV van diezelfde 50K zal het maximale VAA 375/maand zijn, en terugvallen naar 262 euro/maand na 5 jaar. Meer dan een EV, maar zeker te overzien.

In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden

Kan: ja.
Zal: dat is maar enorm afhankelijk van persoon tot persoon. Ken er genoeg met gemiddeld verbruik van 3 liter of minder.

Om nog niet te spreken over hun claim op de publieke laadpalen. Bij ons in de buurt is er een vrij hoge parkeerdruk en vaak zijn de elektrische laadplaatsen de dichtstbijzijnde beschikbare plaatsen (voorlopig toch nog). Dus wat zie je dan? De talrijke plug-in hybrides gaan daar lekker arrogant hun telefoonbatterijtje van 7 kWh gaan opladen. Of ze veinzen het. Opgeladen in maximum een uurtje, maar who cares om hem te verzetten? Sommigen staan er dagen aan een stuk.

Er worden dan ook al boetes uitgedeeld voor laadpaalkleven. Terecht, uiteraard.
Wat er arrogant is om je PHEV op te laden, geen idee. Polarisatie, hoera?
Voor wat betreft de "telefoonbatterij van 7kwh": ik weet dat het jouw modus operandi is om alles tot in extremen te trekken, maar in de praktijk zie je al vaak batterijen van 25 tot 30kWh waar je 80-100 kilometer elektrisch mee kan rijden. Wat voor de overgrote meerderheid genoeg is om 95% (als het niet meer is) van hun dagdagelijks vervoer mee te verzorgen.

En dan is de vraag vooral: degenen die sowieso nog geen EV willen of kunnen kopen, is het voor die mensen dan beter om een ICE te kopen en 100% van hun verplaatsingen fossiel te rijden, of is het beter dat die een PHEV hebben en 95% van hun kilometers elektrisch te rijden en de rest fossiel?

Want uh, die leveren dan absoluut wel een:

reële bijdrage [...] aan een vermindering van de uitstoot

Maar goed ook dat die Plugin-hybrides eruit gaan.

Technisch gezien ga je daar alle technologie in één auto rammen en heb je noch mossel noch vis. Met een excuus-batterijtje erin en hopla, "kijk hoe milieuvriendelijk we zijn!". In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden en sleur je bovendien zelfs nog continu het extra gewicht mee van een batterij en elektromotor, niemand die het weet. Maar voor de fiscus heeft het wel een lagere uitstoot want "er zou weleens elektrisch kunnen gereden worden" met het onding.

En dan komen daar mensen aan met een full electric, die wél hun reële bijdrage leveren aan een vermindering van de uitstoot, en die volledig afhankelijk zijn van die laadpalen om zich te kunnen verplaatsen, en zij mogen dan wachten tot de hybride-rijders tijd en goesting hebben om hun fiscaal ontduikingsvoertuig te verplaatsen.

Afvoeren die vage excuusbakken. Mocht ik niet beter weten, ik zou denken dat de plugin-hybride een Belgische kafkaïaanse uitvinding was: noch mossel noch vis, proberen van alle walletjes te eten, fiscaal geoptimaliseerd, ... maar ten gronde gewoon niets doen aan het probleem waarvoor ze claimen deel te zijn van de oplossing omdat de realiteit te ver afwijkt van de theorie.

De enige mensen die ik ken die hun plugin-hybride stelselmatig opladen om ook effectief elektrisch te rijden, zijn diegenen met een overgedimensioneerde (want: overbetaalde groene stroomcertificaten) zonnepanelen-installatie in combinatie met een terugdraaiende teller, die dus vervolgens rijkelijk uitbetaald worden door hun werkgever voor elektriciteitskosten die ze niet eens hebben (want alle overproductie met terugdraaiende teller wordt toch niet betaald, terwijl de GSC wel blijven aantikken). En dit allemaal uit dankbaarheid omdat ze veel hun auto gebruiken om de congestie op onze wegen in stand te houden. Dat is dan dubbele kafka. 🤡 🤡 🤡

When 2 evils meet.
Ik ken mensen met een plug-in hybride die meer dan 90% van de tijd elektrisch rijden hoor. Dat zijn helemaal geen uitzonderingen. Zoals @eniac aanhaalt zijn er PHEV's met een elektrische range van meer dan 100km (reëel), dat is al niet veel minder dan sommige EV's (MX30, Honda E, ...).
Daarnaast is het gemiddeld verbruik van een PHEV echt wel lager dan van een ICE. Er zijn ondertussen ook laadpalen met een idle fee, en een wetgeving die laadpaalkleven tegen gaat. Waarom zou iemand met een PHEV volgens jou niet opladen? Door die niet op te laden mis je ook vermogen en koppel he...

Ik ken mensen met een plug-in hybride die meer dan 90% van de tijd elektrisch rijden hoor. Dat zijn helemaal geen uitzonderingen. Zoals @eniac aanhaalt zijn er PHEV's met een elektrische range van meer dan 100km (reëel), dat is al niet veel minder dan sommige EV's (MX30, Honda E, ...).
Daarnaast is het gemiddeld verbruik van een PHEV echt wel lager dan van een ICE. Er zijn ondertussen ook laadpalen met een idle fee, en een wetgeving die laadpaalkleven tegen gaat. Waarom zou iemand met een PHEV volgens jou niet opladen? Door die niet op te laden mis je ook vermogen en koppel he...
Met de komst van EV is er een tekort aan laadpalen en is elke PHEV aan een bezette paal ééntje te veel.
En voor elke PHEV gebruiker die zijn wagen thuis mooi oplaadt zal er ook iemand zijn die zijn wagen nooit oplaadt. Die kosten worden toch gedekt door de werkgever (particulieren zijn in de minderheid van PHEV).
Er is ook geen regeling tegen laadpaalkleven, het enige wat je moet doen is inpluggen. Een fee zie je (momenteel) enkel bij fastchargers.

PHEV's met 100km reëele range? Misschien ergens in het ultra segment. De doorsnee hybride zal werkelijk 50km ver geraken in goede omstandigheden wanneer je rijdt als een bomma.

Het argument van meer vermogen en koppel staat imo ook haaks op het idee van zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dan moet je juist rustig rijden. (Die enkele inhaalbewegingen waar je veel vermogen voor nodig hebt zijn geen excuus)

De PHEV is een fiscaal gedrocht en heel leuk voor de bedrijfswagen rijder (waaronder ik). Maar in praktijk lost het echt geen enkel probleem op.

Ik heb niet rechtstreeks willen reageren op de post die @anders. quote maar die post die dan zegt dat PHEV's nog boter nog vis zijn houden dus totaal geen rekening met het feit dat het overgrote deel van de verplaatsingen gewoon kort zijn. Hoeveel mensen doen er echt regelmatig 300km (of zelfs 200km) op een dag? Een grote minderheid. De realiteit is dat 50-75% van de batterijcapaciteit van een EV vaak ongebruikt blijft. Een groot deel van de mensen woont gewoon binnen de 20km van hun werk (velen zelfs binnen de 5-10km). Met de huidige PHEV's (niet die fakes waarmee je 15km elektrisch kon doen) kan je dus wel perfect full electric rijden.

Met de X1 die ik in bestelling heb kan ik in principe mooi over en weer naar mijn werk (60km heen/terug) en zal ik bij een correcte laaddiscipline gewoon het overgrote deel van mijn kilometers elektrisch gaan doen. De enige courante verplaatsing die ik maak die niet volledig elektrisch zal kunnen zal die naar mijn ouders zijn (120km over weer).

Daar tegenover staat wel dat de batterij met ~16kWh een pák kleiner is dan de 60 of 80kWh die in de meeste elektrische auto's courant is. Er zijn dus 60-80% minder grondstoffen nodig voor mijn batterij en weten allemaal dat die grondstoffen niet meteen op de meest milieuvriendelijke manier ontgonnen worden. Of dat een voldoende offset geeft om te compenseren voor extra materiaal dat nodig is voor de ICE component ga ik niet beweren maar het is niet zo dat een PHEV zuiver als een fiscaal trukje moet gezien worden.

Ik zie hier ondertussen ook al weer het gewicht excuus te voorschijn komen. Zeker op de autostrade is gewicht bijna een nihil factor. Daarmee bedoel ik: 1600kg VS 1900kg bv gaat quasi geen verschil geven eens de wagen op snelheid is. Bij snelheden van 100-120kph, in het biljartvlakke Vlaanderen, komt het overgrote deel van de weerstand van de frontal drag van de wagen. Daarom zie je ook dat er hard wordt ingezet in het zo laag mogelijk krijgen van die drag factor. Vroeger trokken mensen zich in principe weinig aan of ze met een bak 800 of 900km konden rijden... maar vandaag is autonomie vaak wel een selling point. Drag van de wagen verlagen is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om de range te verhogen.

Wat wel een feit is, is dat PHEV's moeilijk (lees: niet) verzoenbaar zijn met iemand die thuis geen privé laadpunt heeft. Die sleuren moeten eigenlijk namelijk elke keer ze stil staan ingeplugged worden... als je geen privé laadpunt hebt is dat een moeilijke kwestie. Dan is een EV die je pakweg 1x per week moet gaan opladen een veel betere optie.

Met de komst van EV is er een tekort aan laadpalen en is elke PHEV aan een bezette paal ééntje te veel.
En voor elke PHEV gebruiker die zijn wagen thuis mooi oplaadt zal er ook iemand zijn die zijn wagen nooit oplaadt. Die kosten worden toch gedekt door de werkgever (particulieren zijn in de minderheid van PHEV).
Er is ook geen regeling tegen laadpaalkleven, het enige wat je moet doen is inpluggen. Een fee zie je (momenteel) enkel bij fastchargers.

PHEV's met 100km reëele range? Misschien ergens in het ultra segment. De doorsnee hybride zal werkelijk 50km ver geraken in goede omstandigheden wanneer je rijdt als een bomma.

Het argument van meer vermogen en koppel staat imo ook haaks op het idee van zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dan moet je juist rustig rijden. (Die enkele inhaalbewegingen waar je veel vermogen voor nodig hebt zijn geen excuus)

De PHEV is een fiscaal gedrocht en heel leuk voor de bedrijfswagen rijder (waaronder ik). Maar in praktijk lost het echt geen enkel probleem op.
https://www.autoblog.nl/nieuws/boet...jaar is,elektrische auto verplaatst te worden.

Range Rover, X5 45e en C300e come to mind. in before de "dat is geen doorsnee". De X5 45e is de meest verkochte PHEV.

En natuurlijk staat veel vermogen haaks op puur elektrisch rijden. Dat is dan ook een argument tegen "ze rijden enkel op benzine want ze willen niet opladen". Er is geen enkele reden waarom je niet zou willen opladen met een PHEV.

Ik zie hier ondertussen ook al weer het gewicht excuus te voorschijn komen. Zeker op de autostrade is gewicht bijna een nihil factor. Daarmee bedoel ik: 1600kg VS 1900kg bv gaat quasi geen verschil geven eens de wagen op snelheid is. Bij snelheden van 100-120kph, in het biljartvlakke Vlaanderen, komt het overgrote deel van de weerstand van de frontal drag van de wagen. Daarom zie je ook dat er hard wordt ingezet in het zo laag mogelijk krijgen van die drag factor. Vroeger trokken mensen zich in principe weinig aan of ze met een bak 800 of 900km konden rijden... maar vandaag is autonomie vaak wel een selling point. Drag van de wagen verlagen is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om de range te verhogen.
Dat gewicht wordt heel vaak als argument aangehaald. Het mooiste voorbeeld vind ik de MG Cyberster, er zijn nu al reacties rond "dat kan niet goed rijden, want EV dus dat weegt te veel". Alleen... weegt die even veel als een M3, en ik heb nog niet veel mensen horen klagen dat die slecht rijdt door zijn gewicht...
Hetzelfde bij Tesla, een Model 3 weegt 1847kg, dat is de volle 2kg meer dan een BMW 318i...

Zolang de wagen wordt weggehaald na opladen spreken we over vergelijkbare elektrische kilometers die opgeladen worden per tijdseenheid en is er geen reden om onderscheid te maken.

Ik weet niet wat de exacte verhouding is, maar de notie "zal nooit opgeladen worden" is er eentje die doorslingert naar de andere kant en waar terecht op gereageerd mag worden.

Klopt, geen boetes, maar wel fees. Maar is een maatregel die meer moet doorgevoerd worden.

Zelfs 50km/dag brengt je al aan een jaarkilometrage dat hoger ligt dan wat de gemiddelde Belg rijdt.

"Het kan me niet schelen dat je argumenteert, ik leg het allemaal naast mij neer en eindig met mijn idee-fixe".

Zolang de wagen wordt weggehaald na opladen spreken we over vergelijkbare elektrische kilometers die opgeladen worden per tijdseenheid en is er geen reden om onderscheid te maken.

Dat blijft wel een probleem. Ik ben ondertussen van dorp verhuisd en ook hier heb je laadpaalklevers. Maar dat geld evenzeer voor EV als PHEV natuurlijk. Ik haal mijn wagen als het kan onmiddellijk weg na het laden, altijd binnen het uur.

Ik heb zo een schijf die verteld wanneer de auto vol is, wil die gebruiken maar aan de andere kant weet iemand met slechtere bedoelingen evenzeer hoelang ik nog zeker wegblijf. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor mijn gemoedsrust.

Dat blijft wel een probleem. Ik ben ondertussen van dorp verhuisd en ook hier heb je laadpaalklevers. Maar dat geld evenzeer voor EV als PHEV natuurlijk. Ik haal mijn wagen als het kan onmiddellijk weg na het laden, altijd binnen het uur.

Ik heb zo een schijf die verteld wanneer de auto vol is, wil die gebruiken maar aan de andere kant weet iemand met slechtere bedoelingen evenzeer hoelang ik nog zeker wegblijf. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor mijn gemoedsrust.
Blijft uw dashboard sowieso niet op staan wanneer je aan de laadpaal hangt (nog nooit gecheckt eigenlijk)?

Buiten het verschil dat een EV de volgende dag mogelijks niet kan vertrekken en de PHEV rijder wel op benzine verder kan.
Dat laadpaal kleven is ook een probleem bij EV rijders. Snap niet dat die hun wagen niet onmiddellijk verzetten.. ze kennen het probleem

Zelfs 50km/dag brengt je al aan een jaarkilometrage dat hoger ligt dan wat de gemiddelde Belg rijdt.
Dan lijkt een kleine EV me beter dan een hele PHEV? Als je sporadisch wat langer moet rijden kan je even aan de laadpaal.
0 uitstoot en geen onnodig motor gewicht.

Er is geen enkele reden waarom je niet zou willen opladen met een PHEV.
1. In sommige gevallen wordt de kost van de elektriciteit niet volledig gedekt door de werkgever. Als je elektriciteit 35c/kWh kost en je werkgever betaald maar 20-25c/kWh terug dan denk ik dat veel mensen snel naar hun tankkaart zullen grijpen.
2. Comfort: je moet elke keer die laadkabel uithalen/opbergen.

Er zijn dus wel degelijk goeie redenen om niet te laden.

1. In sommige gevallen wordt de kost van de elektriciteit niet volledig gedekt door de werkgever. Als je elektriciteit 35c/kWh kost en je werkgever betaald maar 20-25c/kWh terug dan denk ik dat veel mensen snel naar hun tankkaart zullen grijpen.
2. Comfort: je moet elke keer die laadkabel uithalen/opbergen.

Er zijn dus wel degelijk goeie redenen om niet te laden.
En als je niet laadt dan moet je misschien 5x zo vaak gaan tanken...

Buiten het verschil dat een EV de volgende dag mogelijks niet kan vertrekken en de PHEV rijder wel op benzine verder kan.

De PHEV is veel sneller volgeladen, dus die paal blijft ook minder lang bezet. Maar daarnaast lijkt me dit een infra probleem dat niet aan de PHEV-rijder ligt om op te lossen. Die kan op deze manier ook niet juist doen he: als hij niet oplaadt is het foei, als hij wel oplaadt is het... ook foei? :)

Dat laadpaal kleven is ook een probleem bij EV rijders. Snap niet dat die hun wagen niet onmiddellijk verzetten.. ze kennen het probleem

Helemaal akkoord.

Dan lijkt een kleine EV me beter dan een hele PHEV? Als je sporadisch wat langer moet rijden kan je even aan de laadpaal.
0 uitstoot en geen onnodig motor gewicht.

Maar dat is niet per sé voor iedereen een optie he. Er zijn redenen dat hele bevolkingsgroepen een wagen willen die groter is dan een Polo of Golf, en los van of dat nu wel of niet terecht is: die vereiste neem je niet zomaar weg. Idem voor de keuze "iets met verbrandingsmotor" vs EV.

Terug
Bovenaan