De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik vind dat je die iX3 nochtans belachelijk veel ziet rondrijden (regio Gent) als je kijkt naar wat voor een categorie van wagen dat is... das genen auto voor de gemiddelde mens hé. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijn woon-werk traject (~30km) kan doen zonder er op zen minst een aantal te zien rijden. Er zijn weinig elektrische wagens waarvan ik nu meteen denk dat je ze meer ziet rijden...

De iX1 heb ik voorlopig nog niet zien rijden denk ik. Voorlopig 3 keer het nieuwe model van de X1 zien rijden, zal tegen het einde van het jaar wel stilaan beginnen veranderen als je naar de verkoopscijfers kijkt.
Ja, ik vind ook dat je die echt vaak ziet hoor. Onze wijk bevat een goeie 30-tal huizen, en er zijn 3 huizen waar een iX3 voor de deur staat... Dat kan geen enkel ander model/merk zeggen in elk geval.

Ja, ik vind ook dat je die echt vaak ziet hoor. Onze wijk bevat een goeie 30-tal huizen, en er zijn 3 huizen waar een iX3 voor de deur staat... Dat kan geen enkel ander model/merk zeggen in elk geval.
Maar een wijk waar de mensen een iX3 voor de deur hebben en een cinema in hun huis hebben noemen ze dan ook een villawijk. :tongue:

Maar een wijk waar de mensen een iX3 voor de deur hebben en een cinema in hun huis hebben noemen ze dan ook een villawijk. :tongue:
Bwa, ongeveer de helft zijn villa's, de andere helft zijn halfopen of gesloten huizen ze :P
en de 2 andere staan allebei aan halfopen huizen (die trouwens 350k€ excl BTW kostten een paar jaar geleden. Ondenkbaar ondertussen...). Het blijven natuurlijk nieuwbouwhuizen en daardoor sowieso een rijkere populatie dan gemiddeld. Maar in dezelfde logica kan je u afvragen waarom ze allemaal "maar" een iX3 hebben he :P

Tesla met 2 vingers in de neus volgens mij.
En ik zie Audi Q8 (pre-facelift) dan toch ook wel een stuk vaker rondrijden.

Tesla met 2 vingers in de neus volgens mij.
En ik zie Audi Q8 (pre-facelift) dan toch ook wel een stuk vaker rondrijden.
Q8 vaker dan een iX3? Als er nu 1 model is dat ik amper tegenkom, moet het wel Q8 zijn :P
Nu, het maakt al niet uit, moraal van het verhaal is dat de iX3 (en i4 ook, maar die beginnen nu pas stevig te leveren) gewoon heel goed verkopen en dat BMW op EV-markt een stevig aandeel aan het pakken is. Qua EV's/PHEV's hier in de wijk is het trouwens:
3 iX3's
1 e-tron S
1 C4
1 Polestar 2
1 iX
1 545e
1 Passat GTE

Q8 vaker dan een iX3? Als er nu 1 model is dat ik amper tegenkom, moet het wel Q8 zijn :p
Nu, het maakt al niet uit, moraal van het verhaal is dat de iX3 (en i4 ook, maar die beginnen nu pas stevig te leveren) gewoon heel goed verkopen en dat BMW op EV-markt een stevig aandeel aan het pakken is.
Nochtans staat de Audi e-tron op 4e in de lijst waar de iX3 op tweede plaats staat. En de Audi E-tron is ook al een pak langer op de markt, dus niet onrealistisch dat er in totale inschrijvingen al veel meer van aanwezig zijn.

Zou het niet kunnen dat je gewoon niet op Audi let in het verkeer? Vraag mij hoeveel C4'en er rond rijden, ik zou niet weten of het weinig/gemiddeld/veel zou zijn. Ik onthou nooit dat ik die auto zie omdat die auto mij niet veel zegt.

Nochtans staat de Audi e-tron op 4e in de lijst waar de iX3 op tweede plaats staat. En de Audi E-tron is ook al een pak langer op de markt, dus niet onrealistisch dat er in totale inschrijvingen al veel meer van aanwezig zijn.

Zou het niet kunnen dat je gewoon niet op Audi let in het verkeer? Vraag mij hoeveel C4'en er rond rijden, ik zou niet weten of het weinig/gemiddeld/veel zou zijn. Ik onthou nooit dat ik die auto zie omdat die auto mij niet veel zegt.
Niet zo veel, mij vallen ze wel op omdat ik die eigenlijk vrij knap vind en een heel goeie keuze voor "mid-budget ev".
Q4's zie je wel regelmatig, (maar volgens mij ook niet vaker dan iX3's). Op de baan zie je met voorsprong het meeste tesla's natuurlijk, en daarna volgens mij Polestar 2. Maar ik denk dat daarna het toch vooral de iX3 is?

De E-tron is natuurlijk pas recent herdoopt naar Q8 hé, ervoor was de Q8 enkel de benzine/diesel/PHEV en heette dak elektrisch bakbeest gewoon E-tron.

Een A6 berline van >20j geleden weliswaar ;-) De huidige generatie is ondertussen al een stuk gegroeid.

Ondanks de huidige A6 iets langer is, is hij door bvb comfort- en veiligheidsvereisten eigenlijk niet ruimer.

De koffer van een A6 sedan van 2003 is groter dan die van ene van 2023.

Hier in de wijk is het een mix. Ix3, tesla, q4 e-Tron, xc40 recharge, Enyaq (in een wreed mottig kleur)...

Plus dat je eigenlijk PHEVs niet moet meetellen vind ik, want die haal je er sowieso al alleen uit omwille van de badge. Allez, ik toch, ik denk dat ik zonder badge geen verschil zie tussen pakweg een 320e en een 320i als ik ze zie rijden (en dan let je er niet op dat de 320e naast een tankklep ook nog een laadklep heeft). Dus ik zou niet weten of er veel of weinig PHEV 3-reeks rondrijden in vgl met ICE.

Op dat vlak is er sowieso wel verschil in merken. Het heeft mij ook effen geduurd eer ik bvb een Enyaq herkende in het verkeer (al heeft het ook weer te maken met het feit dat je die amper ziet). Een Tesla, Polestar, Mercedes EQ*... kun je niet naast kijken. Bij andere moet je al weten waarop je moet letten (en daar reken ik ook de iX3 en i4 bij).

En inderdaad voor de rest zijn er natuurlijk ook wagens waar we niet op letten omdat we er gewoon niet naar kijken. Ik wist bvb niet eens dat er al kleine EVs zijn van Peugeot, Renault... Ik zal die ongetwijfeld al eens IRL gezien hebben, totaal niet beseffend dat het EVs zijn.

Qua iX3 scheelde het niet veel of stonden er hier 2 vlak naast mekaar :p. Mijn voorkeur ging eigenlijk naar een iX3 en nu heeft mijne buurman ook sinds een maand een iX3...

In een straal van nog geen 500 meter weet ik ondertussen toch ook 2 andere iX3's staan (en wij wonen onder een kerktoren, geen nieuwbouwwijken in de buurt). Ik denk zelfs dat dat de enige full EV's zijn in die straal, verderop weet ik nog wel een Tesla staan. Verder een half dozijn hybrides.

Idd, dit is de reden dat het gewoon niet comfortabel is met een hatchback en in mindere mate een wagen van de klasse 3-serie.

En bij BMW zit je dan nog eens met de lange neus en lage stoelen waardoor je meestal minder ruimte op de achterbank hebt tov andere merken.
In de 1-serie is (of was, ik heb nog niet in de laatste generatie gezeten) dat héél hard op te merken als je kijkt naar een Golf/A-klasse/A3 qua achterbank ruimte.
ik heb twee kinderstoelen in mijn 3-serie, waarvan degene achter mijn bestuurderszetel volledig kan ronddraaien. Dat gaat zonder problemen.

Eén ding is zeker, binnenkort zal het aantal premium dikke bakken op de Vlaamsche oprit drastisch dalen. TCO van die iX3 is serieus gestegen.

ik heb twee kinderstoelen in mijn 3-serie, waarvan degene achter mijn bestuurderszetel volledig kan ronddraaien. Dat gaat zonder problemen.
En ik heb zo eentje op de achterbank van mijn X3, en die kan niet achter mezelf staan omdat hij in de "achteruitstand" dan tegen mijn zetel stond... Hangt er maar vanaf hoe groot uw autostoel is, en hoe je uw eigen stoel zet.
voorbeeld:

Dan zet je je stoel niet echt ver naar achter. Of de laatste generatie is een pak ruimer van binnen dan de vorige generatie.
Want bij de vorige generatie mocht de stuur van de passagier (er was maar 1 kinderstoel) toch echt een stuk naar voor.

En ik heb zo eentje op de achterbank van mijn X3, en die kan niet achter mezelf staan omdat hij in de "achteruitstand" dan tegen mijn zetel stond... Hangt er maar vanaf hoe groot uw autostoel is, en hoe je uw eigen stoel zet.
voorbeeld:
Zelfs in de iX3? Dat had ik wel niet verwacht. Amai die dingen pakken echt gigantisch veel ruimte in eigenlijk :eek2:

Ondanks de huidige A6 iets langer is, is hij door bvb comfort- en veiligheidsvereisten eigenlijk niet ruimer.

De koffer van een A6 sedan van 2003 is groter dan die van ene van 2023.
Hoe dan ook. Een A6 berline is gewoon een ruime wagen. Zelfs een A4 berline is ruim te noemen.
Ik herinner me gewoon enkelen die in het verleden hier op het forum beweerden dat dit kleine wagens waren met onvoldoende ruimte.

Terwijl dit gewoon objectief gezien ruime wagens zijn. Uiteraard is er nog meer ruimte in een station/camionette/SUV/... en hebben die een praktischere invulling.

Zelfs in de iX3? Dat had ik wel niet verwacht. Amai die dingen pakken echt gigantisch veel ruimte in eigenlijk :eek2:
Het probleem is dat BMW "voorzetels" een rugleuning hebben die redelijk ver achteruit ligt. Die autostoelen doen net het omgekeerde, het "verste" punt zit bovenaan.
Dit is onze autostoel:
Het feit dat uw voorstoel daar tegen dat punt linksboven kan botsen, wil niet zeggen dat uw achterbank te klein is want normaal is daar niks. Maar specifiek voor die usecase is het wel irritant.
Maar... je hebt natuurlijk 2 voorstoelen, en voor de passagier is een "ideale" houding een pak minder belangrijk.

Terug
Bovenaan