Puntje 2: Nochtans worden er nog hopen 330e's verkocht terwijl er een lichter model is en worden er ook veel 545e's verkocht.1) dat weet ik. Maar een particulier gaat geen 22% fleet korting krijgen.
2) Fair point. Aan de andere kant, 245pk, wie heeft dat nodig? Moest er een lichter model PHEV bestaan hebben had ik dat zonder verpinken genomen ipv de x25 om wat meer opties te kunnen nemen.
3) Daar ben ik niet goed van op de hoogte tbh maar is dat verschil zo groot? (In absolute cijfers)
Zonnepanelen maken je stroom wel goedkoper tot op zekere hoogte, dat kan wel een verschil maken. Je moet natuurlijk overdag al kunnen laden thuis, in november->februari is de opbrengst vaak héél mager. En het moment dat je op naft rijdt, verbruikt de wagen meer dan een zuivere naft (hoewel dat verschil in het vlakke Vlaanderen wrs beperkt is).
Voor alle duidelijkheid: op zich vind ik PHEV een fantastisch concept. De meeste verplaatsingen die mensen doen kunnen ze zuiver elektrisch met de batterij en voor die uitzonderingen springt brandstof bij. Aan de andere kant heb je geen 40-60kWh extra capaciteit die je 80% van de tijd niet nodig hebt wat schaarse grondstoffen uit spaart.
Het zijn alleen wel zéér stevige initiële meerprijzen.
Puntje 3: belastingen op 5 jaar tijd
X1 18i: 1535€
X1 23i: 2500€
X1 25e: 690€

.