De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
1) dat weet ik. Maar een particulier gaat geen 22% fleet korting krijgen.
2) Fair point. Aan de andere kant, 245pk, wie heeft dat nodig? Moest er een lichter model PHEV bestaan hebben had ik dat zonder verpinken genomen ipv de x25 om wat meer opties te kunnen nemen.
3) Daar ben ik niet goed van op de hoogte tbh maar is dat verschil zo groot? (In absolute cijfers)

Zonnepanelen maken je stroom wel goedkoper tot op zekere hoogte, dat kan wel een verschil maken. Je moet natuurlijk overdag al kunnen laden thuis, in november->februari is de opbrengst vaak héél mager. En het moment dat je op naft rijdt, verbruikt de wagen meer dan een zuivere naft (hoewel dat verschil in het vlakke Vlaanderen wrs beperkt is).

Voor alle duidelijkheid: op zich vind ik PHEV een fantastisch concept. De meeste verplaatsingen die mensen doen kunnen ze zuiver elektrisch met de batterij en voor die uitzonderingen springt brandstof bij. Aan de andere kant heb je geen 40-60kWh extra capaciteit die je 80% van de tijd niet nodig hebt wat schaarse grondstoffen uit spaart.
Het zijn alleen wel zéér stevige initiële meerprijzen.
Puntje 2: Nochtans worden er nog hopen 330e's verkocht terwijl er een lichter model is en worden er ook veel 545e's verkocht.
Puntje 3: belastingen op 5 jaar tijd
X1 18i: 1535€
X1 23i: 2500€
X1 25e: 690€

Hier staat het op lage tonen +2, subwoofer +3, focus vooraan en dan het belangrijkste: surround en 3D toestanden en dergelijke afgezet.

Bedankt!

Focus heb ik eigenlijk nog nooit mee gespeeld, ik ga de komende dagen dat ook eens op vooraan zetten (y)
Bij mij stond surround op -4 en 3D op laag; allebei uit geeft nogal een vlak geluid, maar die focus vooraan compenseert dat precies wel goed.

O ja en hoge tonen, lage tonen en subwoofer op +1. Meer wordt nogal snel vermoeiend bij mijn soort muziek 😋

Als particulier interesseert me een dubbele motor niets. Enkel extra kosten die ik er als particulier niet uithaal.
Jou niet, mij ook niet, voorlopig. Maar ik kan wel wat dingen bedenken. Waarom als particulier die veel korte afstanden doet de auto niet volladen met zonnepanelen in de zomer. Beter de stroom zo gebruiken dan voor een appel en een ei op het net te zetten.

In een later stadium zou een EV en hybride ook wel eens als thuisbatterij gebruikt kunnen worden. Een EV batterij merkt wss amper dat er iets gaande is met die lage stroomsterktes. Aan gezien als ik optrek de getrokken power +99,9kW is, maar een gemiddeld gezinsverbruik niets uit.
De meerprijs van een Hybride is hetzelfde als de combo evensnelle ICE+thuisbatterij.

Ik denk dat we belange nog niet aan alle use cases zitten.

Hangt er maar van af, als "ik wil een wat vlotte auto" een vereiste is, dan is hierboven al aangetoond dat een hybride een logische keuze kan zijn.
Ik denk dat hier toch altijd een beetje de overschatting gemaakt wordt van hoeveel mensen effectief belang hechten aan "vlot rijgedrag". Als je gewoon op de baan rond kijkt hoe mensen rijden... hoe vaak ik in mijnen boot zit te denken "djeses, hebde daar ne <insert random 200+pk wagen> voor nodig?" zijn niet meer op 2 handen te tellen.

En als je dan toch het geld hebt om zoveel belang te hechten aan vlot rijgedrag zijn er waarschijnlijk nen hoop die recht doorsteken naar full EV. Dan heb je ineens ook het voordeel dat je van die verbrandingsmotor vanaf bent want als ze in Gent het zot weer in hun kop steken en ze bannen daar in 2030 alle verbrandingsmotoren stade daar schoon met uwe PHEV. Er van uitgaande dat je niet elke paar jaar ne nieuwe auto koopt particulier.

Voor het grootste deel van de markt dat tot vandaag gewoon de basis benzine of diesel uitvoering van een wagen kocht zitten er echt wel heel weinig voordelen in de aankoop van een PHEV.
Beter de stroom zo gebruiken dan voor een appel en een ei op het net te zetten.
€1.400... das hoeveel die appel en dat ei mij vorig jaar hebben opgebracht. Again... het is niet omdat je zonnepanelen hebt dat je elektriciteit gratis is, wat je zelf verbruikt steek je niet terug op het net. Sure, het is goedkoper dan recht van het net te halen maar je moet naar de delta tussen afname en injectie kijken. Dat is wat je effectief uit spaart door je opbrengst in u auto te laden, niet het volledige bedrag.

Je redenering van PHEV als thuisbatterij is allemaal goed en wel maar een thuisbatterij is momenteel gewoon niet rendabel, in geen enkel scenario. Dat zal ook op 1 juli 2023 niet zo zijn. Als we over x aantal jaar onvermijdelijk naar een systeem gaan waar injectie belast zal worden kan dat misschien veranderen maar dat is niet voor morgen en tegen dat we zo ver zijn komen ook aanzienlijk dichter tegen het moment waarop men finaal af wil van de ICE component in de wagen en we dus sowieso naar full EV's gaan.

PHEV's gaan vanaf 1 juli gewoon uit de markt geknepen worden, er zullen er nog verkocht worden maar het zal een niche worden. Tenzij het prijsverschil significant gaat dalen maar dat gaat niet gebeuren.

Ik denk dat hier toch altijd een beetje de overschatting gemaakt wordt van hoeveel mensen effectief belang hechten aan "vlot rijgedrag". Als je gewoon op de baan rond kijkt hoe mensen rijden... hoe vaak ik in mijnen boot zit te denken "djeses, hebde daar ne <insert random 200+pk wagen> voor nodig?" zijn niet meer op 2 handen te tellen.

En als je dan toch het geld hebt om zoveel belang te hechten aan vlot rijgedrag zijn er waarschijnlijk nen hoop die recht doorsteken naar full EV. Dan heb je ineens ook het voordeel dat je van die verbrandingsmotor vanaf bent want als ze in Gent het zot weer in hun kop steken en ze bannen daar in 2030 alle verbrandingsmotoren stade daar schoon met uwe PHEV. Er van uitgaande dat je niet elke paar jaar ne nieuwe auto koopt particulier.
Goh, ik herinner mij nochtans heel goed discussies genre "ge koopt toch geen 116i, ge moet toch minimum naar een 118i kijken". Of "Oei, ne Ford met een 1l motor, dat gaat niet vooruit te krijgen zijn".
Dat waren nochtans ook motoren die meer dan voldoende zijn voor hoe je dagelijks rijdt. Mensen hebben altijd al voor "betere motorisaties" gekozen, anders hadden merken al héél lang overgestapt op het aanbieden van 1 motorisatie.

Hoe moet ik anders mijn ingebeelde dragraces winnen? :unsure:
Valt mij telkens op dat hoe meer de pk hoe rustiger ze rijden. Zoiets van ik hoef mij hier niet te bewijzen, je ziet zo ook wel dat ik u het stof voor de ogen kan rijden.
Als ik al eens iemand zie bumperkleven is het ofwel een golf met veel te grote velgen, een 3 serie van een paar generaties geleden of een camionette van een koerierdienst. Maar ben bij wijze van spreken nog nooit voorbij gevlamd geweest door een M3, Porsche of iets dat de naam sportwagen waardig is, en nee dat is niet omdat ik zelf zo snel rijd :)

Goh, ik herinner mij nochtans heel goed discussies genre "ge koopt toch geen 116i, ge moet toch minimum naar een 118i kijken". Of "Oei, ne Ford met een 1l motor, dat gaat niet vooruit te krijgen zijn".
Dat waren nochtans ook motoren die meer dan voldoende zijn voor hoe je dagelijks rijdt. Mensen hebben altijd al voor "betere motorisaties" gekozen, anders hadden merken al héél lang overgestapt op het aanbieden van 1 motorisatie.

Over Fords met een 1l motor gesproken, de 1l motor die vroeger in de Ford Ka lag, was wel een draak en zelfs voor zoiets kleins & lichts vreselijk underpowered 😋
Natuurlijk iets anders dan de latere 1l ecoboost motoren waar pakweg het dubbele vermogen uit kwam.

Maar je hebt absoluut een punt, een collega van mij ging in de A6 ook voor de 245 pk versie, om er dan als een slak mee te rijden. 204 of 163 pk was zeker ook voldoende geweest...

Valt mij telkens op dat hoe meer de pk hoe rustiger ze rijden. Zoiets van ik hoef mij hier niet te bewijzen, je ziet zo ook wel dat ik u het stof voor de ogen kan rijden.
Als ik al eens iemand zie bumperkleven is het ofwel een golf met veel te grote velgen, een 3 serie van een paar generaties geleden of een camionette van een koerierdienst. Maar ben bij wijze van spreken nog nooit voorbij gevlamd geweest door een M3, Porsche of iets dat de naam sportwagen waardig is, en nee dat is niet omdat ik zelf zo snel rijd :)

De uitzondering hierop zijn precies de PHEV's, het valt me de laatste tijd op aan de stoplichten dat die precies wel vaak willen tonen dat ze snel kunnen vertrekken.

Maar ben bij wijze van spreken nog nooit voorbij gevlamd geweest door een M3, Porsche of iets dat de naam sportwagen waardig is, en nee dat is niet omdat ik zelf zo snel rijd :)
Ik nochtans al meer dan genoeg. In mijn ervaring zijn het die auto's die een stuk vaker bumperkleven en dergelijke.
Net omdat ze het kunnen. Een golf met 115pk moet niet gaan bumperkleven bij een BMW 520d, dat haalt ie gewoon niet.

Ik moet ook wel zeggen, hoe sneller mijn auto, hoe rustiger ik rijd. Maar ik word natuurlijk ook ouder en iets minder achterlijk natuurijk. Iets.

De uitzondering hierop zijn precies de PHEV's, het valt me de laatste tijd op aan de stoplichten dat die precies wel vaak willen tonen dat ze snel kunnen vertrekken.

Sinds ik een EV heb lijkt zowat alles traag, gewone ICE's omdat ze traag zijn, sportwagens idd omdat die over het algemeen rustig rijden. Dus ik rij mee rustig, haal op gewestwegen een gemiddeld verbruik van 14kWh/100km met de iX3.
Heb van eind November tot nu een gemiddeld verbruik van 21,38kWh/100km, in winterperiode dus. Doe 50/50 autosnelweg, maar de ritjes van en naar school zijn killing qua verbruik met 28-30kWh/100km.

Ik nochtans al meer dan genoeg. In mijn ervaring zijn het die auto's die een stuk vaker bumperkleven en dergelijke.
Net omdat ze het kunnen. Een golf met 115pk moet niet gaan bumperkleven bij een BMW 520d, dat haalt ie gewoon niet.
Hangt natuurlijk ook af van het type bestuurder, ik weet niet of een 'verstandig' persoon het risico wil lopen om met zijn 180k dure Porsche te bumperkleven achter een golf, kosten baten lijkt mij dat nu niet bepaald slim.

Maar je hebt absoluut een punt, een collega van mij ging in de A6 ook voor de 245 pk versie, om er dan als een slak mee te rijden. 204 of 163 pk was zeker ook voldoende geweest...

Niet direct ... een zwaardere motor heeft gewoon een heel ander karakter, veel meer souplesse, rust. Ik krijg geregeld ook de opmerking waarom ik met een zwaardere auto rij als ge maar 120 moogt. M'n antwoord is dan ook dat ge u niet altijd zat moet zuipen om van een goede wijn te genieten.

In het voorbije jaar her en der toch redelijk wat forum-threads gelezen over bestellingen en wachttijden en dergelijke. Ook heel vaak lees je over opties die ineens blijken weg te vallen e.d. Nog nooit heb ik gelezen van mensen die meer kregen dan ze bestelden.
Well, guess what, vandaag mijn nieuwe EQB gaan afhalen, die bijna full-option was. Niet alleen zit alles erop, maar er zitten zelfs 2 features op die ten tijde van de bestelling niet konden gekozen worden door chiptekorten, waarvan 1 zelfs een betalende optie is, en die ik nu dus blijkbaar gratis krijg. Ik kon mijn ogen niet geloven 😁.

Hier op het forum in het topic mobiliteit. Bij Jan met de pet en Fatima die rijden met ne grasmaaier motor als die maar goedkoper is.

Hoeveel mensen gaan nog voor die zwaardere motoren gaan eenmaal ze ze zelf moeten betalen?

Ook niet vergeten bij diesel dat een grotere motor soms gewoon ook zuiniger was.

Sinds ik een EV heb lijkt zowat alles traag, gewone ICE's omdat ze traag zijn, sportwagens idd omdat die over het algemeen rustig rijden. Dus ik rij mee rustig, haal op gewestwegen een gemiddeld verbruik van 14kWh/100km met de iX3.
Heb van eind November tot nu een gemiddeld verbruik van 21,38kWh/100km, in winterperiode dus. Doe 50/50 autosnelweg, maar de ritjes van en naar school zijn killing qua verbruik met 28-30kWh/100km.

Bij EV's heb ik juist de indruk dat die best rustig optrekken aan de lichten, het zijn de PHEV's die willen tonen dat ze 0-100 in 6 à 7 seconden kunnen doen.

Niet direct ... een zwaardere motor heeft gewoon een heel ander karakter, veel meer souplesse, rust. Ik krijg geregeld ook de opmerking waarom ik met een zwaardere auto rij als ge maar 120 moogt. M'n antwoord is dan ook dat ge u niet altijd zat moet zuipen om van een goede wijn te genieten.

Daar heb je een punt, het is nu ook niet dat ik zelf mijn auto ooit tot het maximum duw of geduwd heb. Maar het bleef zonde om hem echt als een slak te zien rijden (daarmee bedoel ik ~105 km/u op autostrade, ...) met zo'n auto 😋

Maar zijn dat vaak ook niet van die typische volkswijsheden? "Zonen auto en zone moteur??? Das toch veel te licht!..."
Tis niet dat wij in de Alpen wonen. En dan nog, ik geraak met mijne 1.6 Superb probleemloos de passen over in Oostenrijk. Als ge natuurlijk probeert van in 4de nen haarspeldbocht van 15% te nemen... tja, dan komde er inderdaad niet.

En again... het is vooral op bedrijfswagens die mensen niet zelf moeten betalen dat ze zoiets hebben van "Sure, why not". Maar voor een particulier die heel het boeltje zelf moet financieren?

"ge koopt toch geen 116i, ge moet toch minimum naar een 118i kijken" klinkt trouwens iets als wat MrKend54l zou zeggen maar diej vindt tegelijk ook dat ne koersvélo van onder de 8k geen klote waard is... Je moet altijd in het achterhoofd houden dat je met een bepaalde confirmation bias zit hier omdat je omringd wordt door mensen met een bepaald profiel. Als BG te extrapoleren was naar heel Vlaanderen dan verdiende de gemiddelde Vlaming ook 6k brut. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ook niet vergeten bij diesel dat een grotere motor soms gewoon ook zuiniger was.
Merk ik zeer fel nu. Mijn vorige firmawagen was een Golf Variant 1.6 TDI (105PK) (handgeschakeld), de huidige een A4 Avant 2.0 TDI (136PK) (automaat), de A4 verbruikt minder en rijdt vlotter. Ik heb ook het gevoel dat ik in druk verkeer, minder die wagen constant aan het "pushen" ben, maar dat kan perceptie zijn.

Terug
Bovenaan