De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
hybride zeker?
Exact zelfde hier, besteld december 2021, vorige maand te horen gekregen leverdatum momenteel juni. In de zomer vroegen ze nog om een optie weg te laten want anders zou het 'maart 2023' worden, daar dus op ingegaan maar had dus totaal geen nut :)
Wij hebben nu ook een optie laten vallen op de Q4. Besteld sept/okt 2021 (ik begin het stilaan te vergeten) en al talloze keren uitgesteld, nu opnieuw uitgesteld naar september 2023 met de melding 'ga maar uit van verder uitstel, eigenlijk weten we het gewoon niet'.
Als we elektrische zetels laten vallen zou het sneller kunnen... zeggen ze.

Ik zou ook graag een beter audiosysteem kiezen in mijn nieuwe wagen maar dat zou resulteren in een nóg langere wachttijd vanwege het chiptekort.

Wij hebben nu ook een optie laten vallen op de Q4. Besteld sept/okt 2021 (ik begin het stilaan te vergeten) en al talloze keren uitgesteld, nu opnieuw uitgesteld naar september 2023 met de melding 'ga maar uit van verder uitstel, eigenlijk weten we het gewoon niet'.
Als we elektrische zetels laten vallen zou het sneller kunnen... zeggen ze.
Dan doet BMW het althans beter. De mijne was in feite rapper dan wat men vorig jaar aangaf.

Men heeft mij bij offerte/bestelling wel al het fancy parkeer systeem laten schrappen (dat 3D image ding). Dat kon toen niet meer.
Verder is alles zonder issue verlopen. Van de Comfortzetels (dus E-zetels) tot het audio systeem. Zonder m'n audio zou ik de wagen sowieso niet aanvaard hebben. 't Is gebudgetteerd & zoals eerder aangehaald, da's een basisvereiste bij mij. Zowat de eerste optie die ik aanvink & het eerste dat ik naar zoek op 2e handswagens als ik de markt eens check.

Als het er op aan komt zou ik nog eerder m'n adaptief onderstel of m'n velgen laten vallen dan m'n audio. :whistle:

Het moest vooral goedkoop zijn - en hét summum van goedkoop is clean.

Trouwens ook een leuke: Software -update buiten garantie: 187,00 € - de geboorte van een nieuwe melkkoe :)

De oplosing van @DSK kost 20 euro, dus Tesla kan dat nog veel goedkope en dat is ook netjes. Ik zou dat ook zeker installeren moest ik een Tesla hebben.

Je hebt voor mij 2 soorten updates:
- Features: Die moeten niet gratis zijn na garantieperiode, zolang je de feature nooit besteld hebt
- Veiligheid: Die moeten levenslang gratis zijn in mijn ogen, een fabrikant is daar namelijk wel verantwoordelijk voor

Ik heb mijn wagen 3 maanden, heb nu 2 updates gehad. Aangezien iDrive7 en dit model iX3 op zijn laatste benen loopt verwacht ik eigenlijk geen updates meer. Enkel als er een serieus issue moet opgelost worden. Die heb ik voorlopig niet.

Dan doet BMW het althans beter. De mijne was in feite rapper dan wat men vorig jaar aangaf.

Men heeft mij bij offerte/bestelling wel al het fancy parkeer systeem laten schrappen (dat 3D image ding). Dat kon toen niet meer.
Verder is alles zonder issue verlopen. Van de Comfortzetels (dus E-zetels) tot het audio systeem. Zonder m'n audio zou ik de wagen sowieso niet aanvaard hebben. 't Is gebudgetteerd & zoals eerder aangehaald, da's een basisvereiste bij mij. Zowat de eerste optie die ik aanvink & het eerste dat ik naar zoek op 2e handswagens als ik de markt eens check.

Als het er op aan komt zou ik nog eerder m'n adaptief onderstel of m'n velgen laten vallen dan m'n audio. :whistle:

Vind het HK systeem in de iX3 'slechter' dan het standaard systeem in de Arteon, puur omdat er geen bass meer is. Het is zuiver, mist wel diepgang. Als ik de 16 luidsprekers in de auto langst mijn stereo setup thuis zet, is het eigenlijk huilen met de pet op.
Dus die optie is niet zaligmakend.

Qua levertijden en opties heb ook ik een heel andere ervaring bij BMW, mijn collega's die een i4 besteld hebben een nog veel slechtere.
Buiten bijna 6 maand te laat geleverd heb ik ook nog eens 2 opties die weggevallen zijn, niet dat ik ze mis (touch op idrive knop en kick sensor), maar BMW heeft zelfs niet de moeite gedaan om het te melden bij afleveren. Alsof het normaal is dat je opties niet levert.

Laatst bewerkt:
BMW doet het niet beter, je hebt gewoon een model besteld dat eindereeks is en waarvan het productieproces al jarenlang optimaal draait. Als de verkoop dan nog eens minder draait dan de capaciteit van de fabrieken, is het normaal dat die snel bij de dealer kan staan.

'k Vraag mij eigenlijk af of er binnenkort nog geen gekke acties op PHEV's gaan komen. Want vanaf 1 juli 2023 gaat er niemand nog in geïnteresseerd zijn

Geen idee, ik zou eens moeten kijken. Probeer ik vanavond te doen.

Ik ben ook geen echte audiofiel ofzo, dus ken er weinig van. Maar ik heb er wel van in het begin al hard van genoten en het verschil met het gewone systeem in die vervangwagen is enorm.

Wat ik nu wel besef dat ik mis is het verwarmde stuur. Wat een zalige optie is dat eigenlijk. Blij dat de Q8 het ook gaat hebben. 🙂
Sinds ik die hybride heb en ik hem dus 's morgens gewoon laat preheaten, is het nut van zetelverwarming/stuurverwarming me wat ontgaan.

Sinds ik die hybride heb en ik hem dus 's morgens gewoon laat preheaten, is het nut van zetelverwarming/stuurverwarming me wat ontgaan.

Da's ook iets wat ik doe met de 5. Een half uurtje voor ik vertrek even de verwarming aantikken in de app.

En dan gebruik ik nog altijd de zetel- en stuurverwarming! :D

Particulieren toch wel.
Ja wie? PHEV lapt in de meeste gevallen gewoon instant 5-10k bij de kostprijs van een wagen. Je moet particulier redelijk zot zijn om dat te kopen boven een pure diesel/benzine.

PHEV's doen het in België maar voor 1 reden goed: aftrekbaarheid voor de bedrijfswagens. En moesten ze van de overheid eens beginnen controleren hoeveel van die PHEV's ook effectief keurig worden opgeladen zoals zou moeten ipv te dienen als benzinewagen met een batterij die nooit gebruikt wordt, er zouden veel mensen niet zo content zijn.

Ja wie? PHEV lapt in de meeste gevallen gewoon instant 5-10k bij de kostprijs van een wagen. Je moet particulier redelijk zot zijn om dat te kopen boven een pure diesel/benzine.

PHEV's doen het in België maar voor 1 reden goed: aftrekbaarheid voor de bedrijfswagens. En moesten ze van de overheid eens beginnen controleren hoeveel van die PHEV's ook effectief keurig worden opgeladen zoals zou moeten ipv te dienen als benzinewagen met een batterij die nooit gebruikt wordt, er zouden veel mensen niet zo content zijn.
Mijn vrouw heeft ruim 2 jaar lang haar PHEV trouw opgeladen, thuis aan de publieke laadpaal of bij haar klanten indien van toepassing. Nu de elektriciteit meer kost dan de benzine is ze ermee gestopt en rijdt ze enkel op benzine.

Om het milieugewijs toch een beetje goed te maken rijdt ze nu consequent 100 km/h op de snelweg, waarbij ze de auto in charge modus zet. Zo verbruikt ze niet meer dan tegen 120 km/h, maar genereert ze wel genoeg elektriciteit om in de bebouwde kom elektrisch te rijden. Eigenlijk vind ik dat wel geniaal gevonden! :p Ze is even veel tijd kwijt met dat trager rijden als dat ze vroeger kwijt was met het inpluggen van haar auto, maar ze haalt nu dus geen elektriciteit meer van het net. Winst!

Hier 62% van de kilometers op de teller full electric gereden tot nu toe :coolbrows:

Hier 62% van de kilometers op de teller full electric gereden tot nu toe :coolbrows:
Ik wou zeker niet beweren dat iedereen het doet maar ik wil eigenlijk niet weten hoeveel PHEV´s er nooit opgeladen worden.
Mijn pa bijvoorbeeld. Heeft een X1 25e gekocht, rijdt meestal geen grote afstanden meer en heeft zonnepanelen.
55-60k als je die een beetje uitgerust wil en gewoon 12k duurder dan de benzine variant. Dat verschil haal je er nooit van zen leven uit.

En zonnepanelen is ook een beetje een drogreden want die stroom is ook niet écht gratis. Tenzij je geld hebt om te verbranden blijf je als particulier best weg van PHEV´s imo. Een goeie zaak ga je er nooit aan doen volgens mij.

Er zullen altijd wel mensen zijn maar zeker niet voldoende om na 1 juli de weggevallen fleet markt op te vangen, nog niet bekan.

55-60k als je die een beetje uitgerust wil en gewoon 12k duurder dan de benzine variant. Dat verschil haal je er nooit van zen leven uit.

1) er is een verschil tussen catalogusprijs en effectief betaalde prijs
2) een 25e met 245PK vergelijken met een 18i met 136PK is ook wat scheef. Vergelijk je met een 23i (nog steeds trager, maar OK) en het gat is nog 2K.
3) het verschil in taksen rijdt dat gat vervolgens rustig dicht op een paar jaar tijd

En zonnepanelen is ook een beetje een drogreden want die stroom is ook niet écht gratis.

Is stroom, als je zonnepanelen hebt, niet een stuk goedkoper dan diesel of nafte rijden?

Er zullen altijd wel mensen zijn maar zeker niet voldoende om na 1 juli de weggevallen fleet markt op te vangen, nog niet bekan.

Dat zeg ik ook niet he. :)

Welke surround instellingen gebruik jij bij je B&O systeem? Na 3,5 jaar heb ik nog altijd geen combinatie gevonden die me bevalt - ik had liever het vorige systeem dat met een gewone equalizer werkte.
Hier staat het op lage tonen +2, subwoofer +3, focus vooraan en dan het belangrijkste: surround en 3D toestanden en dergelijke afgezet.

1) er is een verschil tussen catalogusprijs en effectief betaalde prijs
2) een 25e met 245PK vergelijken met een 18i met 136PK is ook wat scheef. Vergelijk je met een 23i (nog steeds trager, maar OK) en het gat is nog 2K.
3) het verschil in taksen rijdt dat gat vervolgens rustig dicht op een paar jaar tijd

Is stroom, als je zonnepanelen hebt, niet een stuk goedkoper dan diesel of nafte rijden?

Dat zeg ik ook niet he. :)
1) dat weet ik. Maar een particulier gaat geen 22% fleet korting krijgen.
2) Fair point. Aan de andere kant, 245pk, wie heeft dat nodig? Moest er een lichter model PHEV bestaan hebben had ik dat zonder verpinken genomen ipv de x25 om wat meer opties te kunnen nemen.
3) Daar ben ik niet goed van op de hoogte tbh maar is dat verschil zo groot? (In absolute cijfers)

Zonnepanelen maken je stroom wel goedkoper tot op zekere hoogte, dat kan wel een verschil maken. Je moet natuurlijk overdag al kunnen laden thuis, in november->februari is de opbrengst vaak héél mager. En het moment dat je op naft rijdt, verbruikt de wagen meer dan een zuivere naft (hoewel dat verschil in het vlakke Vlaanderen wrs beperkt is).

Voor alle duidelijkheid: op zich vind ik PHEV een fantastisch concept. De meeste verplaatsingen die mensen doen kunnen ze zuiver elektrisch met de batterij en voor die uitzonderingen springt brandstof bij. Aan de andere kant heb je geen 40-60kWh extra capaciteit die je 80% van de tijd niet nodig hebt wat schaarse grondstoffen uit spaart.
Het zijn alleen wel zéér stevige initiële meerprijzen.

Terug
Bovenaan