ThekillingGoku
Well-known member
Ja OK, 'k heb niet gezegd dat er 0,0 particulieren zijn die ooit een EV gekocht hebben eh.En toch worden ze ook particulier verkocht.
Maar 't blijft een minderheid. Laat staan dat iemand die geen laadpaal kan zetten thuis (of thuis kan laden tout cours) gaat kiezen voor een (veel duurdere) EV. En dat zijn er momenteel nog steeds veel.
Vrijwel elke particulier die ik al gesproken heb over het topic geeft aan dat niet te willen. De ene al wat steviger dan de andere (ken er bv. die zeggen van 'gelukkig ben ik al X jaar oud, dienen brol komt nooit mijnen hof ... dan rij ik nog liever mijn huidige wagen op').
Anekdotisch, sure ... maar algemeen toch logisch ook.
Zelfs zij die verplicht worden, nl. in context v/d bedrijfswagen zouden ze regelmatig liever kwijt dan rijk zijn. Maar velen kunnen nu eenmaal niet anders, zelfs al wil men liever niet. Nog veel erger lijkt mij als men superchargers niet mag bezigen v/d WG.
Mss enkel die mini stadswagentjes waar je gewoon wat mee rond de kerktoren bolt, de instappers v/d EV's?
Maar zelfs dat zie ik niet gebeuren als je thuis niet kan laden.
En nog zijn die instapkosten daar veel hoger dan een gelijkaardig ICE stadswagentje. Als het toch maar dient om eens naar den Delhaize te bollen & naar de markt te rijden ga je toch geen 10/20K meer uitgeven voor een wagen om 2K km/jaar mee te bollen (zie de discussie van enkele pagina's geleden denk ik mij nog te herinneren).
Je moet dan wel appelen met appelen vergelijken natuurlijk.Tja, afgelopen jaren was de TCO van een EV wel erg laag. Zeker als je dan nog eens veel op zonne energie zou kunnen laden.
Ik vind dat alleszins een stuk minder zot dan een particulier die een BMW nieuw koopt bijvoorbeeld.
Je gaat niet iemand die opteert om een 420i te kopen overtuigen om in een Leaf te kruipen. Dat is niet waar die naar op zoek is.
En een instapper 420i GC (49550) is een goei 9K goedkoper dan instapper i4 (58700).
En voor die stadswagentjes ... hoe lager uw aantal kms, hoe minder de kost v/d brandstof doorweegt.
Dus oma die enkel af & toe eens boodschappen doet met haar wagen zal veel liever 15K minder geven in aankoop & gemak.
Nuja ... ik zou persoonlijk het ook moeilijk over m'n hart krijgen om particulier van 't fabriek te bestellen hoor.
: BMW i4, BMW iX1, Audi q4 etron, Byd, Hyunday Ionic 5&6, Kia EV6, Mercedes EQA, Mercedes EQE, Polestar 2, Skoda Enyaq, Tesla Model 3 & Model Y, VW ID3/ID4/ID5, Volvo C40 & XC40. (deze zitten allemaal in budget, enkel de EQE is het 'kaalst' -- Eqe 300 business edition zonder extra opties)
) en hard qua vering op oneffen wegen waar we in België een overschot van hebben. Dat was dan nog op 19" velgen. De single motor vond ik wel al verrassend vlot.