De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En toch worden ze ook particulier verkocht.
Ja OK, 'k heb niet gezegd dat er 0,0 particulieren zijn die ooit een EV gekocht hebben eh.

Maar 't blijft een minderheid. Laat staan dat iemand die geen laadpaal kan zetten thuis (of thuis kan laden tout cours) gaat kiezen voor een (veel duurdere) EV. En dat zijn er momenteel nog steeds veel.

Vrijwel elke particulier die ik al gesproken heb over het topic geeft aan dat niet te willen. De ene al wat steviger dan de andere (ken er bv. die zeggen van 'gelukkig ben ik al X jaar oud, dienen brol komt nooit mijnen hof ... dan rij ik nog liever mijn huidige wagen op').
Anekdotisch, sure ... maar algemeen toch logisch ook.
Zelfs zij die verplicht worden, nl. in context v/d bedrijfswagen zouden ze regelmatig liever kwijt dan rijk zijn. Maar velen kunnen nu eenmaal niet anders, zelfs al wil men liever niet. Nog veel erger lijkt mij als men superchargers niet mag bezigen v/d WG.

Mss enkel die mini stadswagentjes waar je gewoon wat mee rond de kerktoren bolt, de instappers v/d EV's?
Maar zelfs dat zie ik niet gebeuren als je thuis niet kan laden.

En nog zijn die instapkosten daar veel hoger dan een gelijkaardig ICE stadswagentje. Als het toch maar dient om eens naar den Delhaize te bollen & naar de markt te rijden ga je toch geen 10/20K meer uitgeven voor een wagen om 2K km/jaar mee te bollen (zie de discussie van enkele pagina's geleden denk ik mij nog te herinneren).
Tja, afgelopen jaren was de TCO van een EV wel erg laag. Zeker als je dan nog eens veel op zonne energie zou kunnen laden.
Ik vind dat alleszins een stuk minder zot dan een particulier die een BMW nieuw koopt bijvoorbeeld.
Je moet dan wel appelen met appelen vergelijken natuurlijk.

Je gaat niet iemand die opteert om een 420i te kopen overtuigen om in een Leaf te kruipen. Dat is niet waar die naar op zoek is.
En een instapper 420i GC (49550) is een goei 9K goedkoper dan instapper i4 (58700).

En voor die stadswagentjes ... hoe lager uw aantal kms, hoe minder de kost v/d brandstof doorweegt.
Dus oma die enkel af & toe eens boodschappen doet met haar wagen zal veel liever 15K minder geven in aankoop & gemak.

Nuja ... ik zou persoonlijk het ook moeilijk over m'n hart krijgen om particulier van 't fabriek te bestellen hoor.

En voor die stadswagentjes ... hoe lager uw aantal kms, hoe minder de kost v/d brandstof doorweegt.
Dus oma die enkel af & toe eens boodschappen doet met haar wagen zal veel liever 15K minder geven in aankoop & gemak.

Nuja ... ik zou persoonlijk het ook moeilijk over m'n hart krijgen om particulier van 't fabriek te bestellen hoor.

We hebben hier eind verleden jaar de afweging gemaakt tussen mijn vriendin een benzine leasewagen te laten kiezen, of het extra loon nemen, nog eens VAA uitsparen en een eigen auto kopen.
Het is een al wat oudere peugeot 207 geworden, BA verzekering is 300 euro/jaar, wegenbelasting 240 euro/jaar (BIV was iets over de 100 euro). Als je dan sub 5k km doet per jaar, is dat veruit de goedkoopste oplossing. Zelfs een lease was pakken duurder, door de toch wel duur aan het worden VAA voor pure benzines.

We zouden zelfs zonder die auto kunnen, maar als het regent is het toch plezant dat je niet nat op het werk aankomt.

Vandaag toevallig nog eens ingelogd op leaseplan account van mijn vriendin... er stond geen enkele benzine/diesel/phev meer tussen! Enkel Full EV's... Aangezien daar niets van gecommuniceerd werd, is ze naar HR gegaan en blijkbaar mag ze dus nu WEL full EV gaan.

Alleen is er nu een overaanbod om uit te kiezen :crazy:: BMW i4, BMW iX1, Audi q4 etron, Byd, Hyunday Ionic 5&6, Kia EV6, Mercedes EQA, Mercedes EQE, Polestar 2, Skoda Enyaq, Tesla Model 3 & Model Y, VW ID3/ID4/ID5, Volvo C40 & XC40. (deze zitten allemaal in budget, enkel de EQE is het 'kaalst' -- Eqe 300 business edition zonder extra opties)

Vooralsnog staan er geen laadpalen op haar werk. Smart laadkabel mag aangekocht worden voor thuis en zal volledig terugbetaald worden.

Mensen met ervaring met bovenstaande wagens (goed of slecht), let me know!
Ik heb ervaring met deze 3; mijn persoonlijk mening over de Tesla Model Y en Kia EV6 krijg je erbij maar daar heb ik niet mee gereden ;)

Mercedes EQE: met enkel business edition zou ik persoonlijk niet nemen maar ik ben nogal fan van wat meer opties te kunnen nemen. Erg op rijcomfort gericht en heel veel binnenruimte, maar ook een beperkte koffer met beperkte "toegang" (kofferklep). Ook een serieus rijbereik. Het interieur spreekt me minder aan dan de buitenkant, zeker met dat plat vlak boven het dashboardkastje - lijkt me gegarandeerd vervelend qua zonnereflectie...

Polestar 2: testrit mee gedaan, voor mij 2 grote nadelen: nogal krap om te zitten door die schuine armen in de middentunnel (zij noemen dat cockpitgevoel, ik noem dat een onpraktisch ontwerp :p) en hard qua vering op oneffen wegen waar we in België een overschot van hebben. Dat was dan nog op 19" velgen. De single motor vond ik wel al verrassend vlot.

BMW i4: overtuigde mij persoonlijk meer dan de Polestar, als je de grille vooran kan negeren. Achteraan wel minder comfortabel dan de Polestar (weinig plaats voor je voeten, middentunnel, achterbank staat ook wat hoger naar mijn gevoel) en wat meer claustrofobisch gevoel.

Tesla Model Y: niet mee gereden maar hoe meer ik die op de weg zie, hoe minder de lijn mij bevalt - wel praktischer dan een Model 3. Ik zou ook niet kunnen wennen aan zo'n spartaans interieur en het feit dat ik om mijn snelheid af te lezen naar het midden moet kijken ipv recht voor me.

Kia EV6: behalve de gruwelijk lange levertermijn krijg je wel veel waar voor je geld. De stijl van buiten (vooral achteraan) moet je wel voor te vinden zijn

Kan je ergens berekenen wat je VAA dan effectief kost?

Voor een 35k auto en 122gr CO2 zit je op 2850 euro per jaar, netto dus een 1500 euro.
Mijn vriendin kreeg 700 euro bruto erbij (boven wat ze al meer had, na index is dat reeds 777 euro), netto een 5000 euro op jaarbasis erbij (13de maand, vakantiegeld enzo incl). Heeft ook nog effect op bonus.

Dat gaf mijn vriendin een wagenbudget van 6500 euro per jaar. Vaste kosten zijn een 1000 euro (verzekering, taks, onderhoud), dan nog eens 600 euro benzine, is 1600 euro per jaar. Schiet er grofweg 5000 euro over voor afschrijving op jaarbasis, maar de auto heeft geen 5k gekost...
Na 9 maanden ofzo draait die al break even en de rest is cashen. De leasewagen kon eigenlijk niet uit als auto die grotendeels stilstaat.

Kia EV6: behalve de gruwelijk lange levertermijn krijg je wel veel waar voor je geld. De stijl van buiten (vooral achteraan) moet je wel voor te vinden zijn

Mooie feedback, vooral van die Polestar. Ik voel me bvb ook nooit op mijn gemak in een CLA wegens te smal (en ben geen dikkerd haha)

Het uiterlijk van de EV6 is indd sterk polariserend, maar kan die wel full option steken. We hadden bij leaseplan de offerte voor de iX1 phev teruggekregen (twee dagen geleden, dus voor we wisten dat ze full EV mocht gaan), en de levertermijn lag volgens de garage ergens in augustus 2024.... damn son :)

Daar ben je na 15 min rijden al aan gewend hoor.
Ik ben toch ook geen fan van zo'n 'leeg' interieur hoor. 'k Heb dat nog nooit in 't echt gezien, maar als ik zo foto's van een model 3 zie passeren heb ik slechts 1 gedacht & dat is 'no way'.
Het uiterlijk van de EV6 is indd sterk polariserend, maar kan die wel full option steken. We hadden bij leaseplan de offerte voor de iX1 phev teruggekregen (twee dagen geleden, dus voor we wisten dat ze full EV mocht gaan), en de levertermijn lag volgens de garage ergens in augustus 2024.... damn son :)
Goh ... da's niets man. Ik hoor dat ze voor de EV6 GT 40 mnd levertermijn geven. Hoe zot is da.
Mooie feedback, vooral van die Polestar. Ik voel me bvb ook nooit op mijn gemak in een CLA wegens te smal (en ben geen dikkerd haha)
M'n broer kwam onlangs af met een nieuwe CLA. Ik kon er zelfs nauwelijks in.
Ik kreeg m'n benen niet onder 't stuur, met het stuur zo hoog mogelijk & stoel zo laag mogelijk. Of toch, ik zou m'n been niet meer kunnen bewegen om pakweg v/d gas naar de rem te schuiven.

Stoel stond ook zelfs al redelijk ver naar achter, dus ik denk dat ik zot zou worden met zo'n CLA.
Evt. eens tegen de muur tikken omdat ik met m'n benen achter 't stuur blijf hangen om te remmen of zo. Of bij een scherpe bocht met m'n handen achter m'n benen blijven hangen & de bocht maar half nemen.

Heb er niet lang in gezeten, dus mss was er nog iets mogelijk ... maar dat ding lijkt mij toch echt wel té klein (en nee ... niet in de breedte).

Ik vind het nu al wennen als ik voor mijn GPS naar mijn middenconsole moet kijken ipv tussen het stuur. En mijn GPS moet ik minder vaak bekijken dan mijn snelheid ;)
Maar dat zit wel in de linkerbovenhoek. Je moet het echt ervaren om te weten hoe het is.
Er rijden al ongelofelijk veel Tesla Model 3 en Y's rond, zo lastig is het echt niet hoor :p

Maar dat zit wel in de linkerbovenhoek. Je moet het echt ervaren om te weten hoe het is.
Er rijden al ongelofelijk veel Tesla Model 3 en Y's rond, zo lastig is het echt niet hoor :p
Ik vindt het over 't algemeen ook op niet veel trekken. Persoonlijke smaak of course, I know.

Maar ik denk dat er ondertussen toch ook al veel consensus te vinden is bij veel mensen dat het geen goede trend is dat letterlijk alles van acties verborgen wordt in 500 menu's op een of andere tablet in de wagen (VS analoge controls die je tot op heden kreeg).

En jah ... Tesla in hun Model 3 is daar letterlijk 't uiterste extreem natuurlijk. Van de climate & volume/media controls tot dat cliché v/d ruitenwissers.
Als ik mij nog goed herinner was zelfs het handschoenkastje enkel te openen via dat scherm. Hoe stoem is dat.

Ik vindt het over 't algemeen ook op niet veel trekken. Persoonlijke smaak of course, I know.

Maar ik denk dat er ondertussen toch ook al veel consensus te vinden is bij veel mensen dat het geen goede trend is dat letterlijk alles van acties verborgen wordt in 500 menu's op een of andere tablet in de wagen (VS analoge controls die je tot op heden kreeg).

En jah ... Tesla in hun Model 3 is daar letterlijk 't uiterste extreem natuurlijk. Van de climate & volume/media controls tot dat cliché v/d ruitenwissers.
Als ik mij nog goed herinner was zelfs het handschoenkastje enkel te openen via dat scherm. Hoe stoem is dat.
Daar geef ik je volledig gelijk in. Ik geef ook voorkeur aan de klassieke interieurs met fysieke knoppen voor bepaalde zaken.

Nu ja, altijd beter van zelf te testen of er minstens eens in te zitten in een showroom, mijn mening is ook maar mijn mening (ook geen dikkerd, maar ik leg bv. vaak mijn elleboog op het middenvak, dat kan niet echt bij de Polestar 2)

Voor de andere auto's in je lijst heeft Huske zeker een punt, als je alles van een ID.3 tot een EQE hebt, zit daar een enorm verschil tussen qua ruimte - dus hopelijk vallen er al een paar af wegens niet praktisch / te klein, dan nog een paar wegens te kaal of gewoon je smaak niet, misschien een aantal wegens levertermijnen >2 jaar en dan ben je al een stap verder :)

Er rijden ook enorm veel Mini Coopers rond.

Dat wil niet zeggen dat die geen onloofelijke kutplaats is voor de kilometriek:
196-interieur-mini-2%20(5).JPG

Terug
Bovenaan