De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Kleine update. De wagen van mijn collega is geleverd en hij mag hem midden februari gaan halen. Hij heeft hem besteld in November 2022.

Amai, verschilt dan ook wel veel waar je de wagen besteld. Bij mij nog steeds geen informatie over levering na 7 maand.
Bij welke garage was die wagen besteld? En was dat een stockwagen of volledig zelf samengesteld?

Volledig zelf samengesteld bij Hedin Gent.
Denk niet dat het veel zal uitmaken bij welke dealer het in de computer is gestoken. Den enen heeft chance & den anderen wat minder.
't Is uiteindelijk niet de dealer die de planning van 't fabriek bepaald eh. :devilish:
NOTE: Tenzij je een v/d priority slots krijgt v/d dealer uiteraard, maar dat geven ze niet zomaar aan gelijk wie. Die sparen ze op voor wanneer het hun iets kan opbrengen.

Kijk uiteindelijk naar de mijne. Die ging er pas zijn vanaf maart/april & in december stond die er al.
't Is zo random als kan zijn. Ze kunnen 't uiteindelijk zelf niet meer correct plannen dus eigenlijk komt het zowat neer op ... 'it will be there when it gets there'/'it's done when it's done'.

Denk niet dat het veel zal uitmaken bij welke dealer het in de computer is gestoken. Den enen heeft chance & den anderen wat minder.
't Is uiteindelijk niet de dealer die de planning van 't fabriek bepaald eh. :devilish:
NOTE: Tenzij je een v/d priority slots krijgt v/d dealer uiteraard, maar dat geven ze niet zomaar aan gelijk wie. Die sparen ze op voor wanneer het hun iets kan opbrengen.

Kijk uiteindelijk naar de mijne. Die ging er pas zijn vanaf maart/april & in december stond die er al.
't Is zo random als kan zijn. Ze kunnen 't uiteindelijk zelf niet meer correct plannen dus eigenlijk komt het zowat neer op ... 'it will be there when it gets there'/'it's done when it's done'.
Dealers reserveren ook gewoon slots. En als ze niemand hebben configureren ze zelf een die dan in de showroom te koop komt. Dus welke dealer speelt zeker een rol.

Dealers kunnen voor bepaalde modellen tegen het einde van het jaar ook aan hun maximale aantal slots zitten, ik weet niet of die je dan gaan doorverwijzen naar een andere dealer of gewoon wachten met bestellen tot begin volgend jaar?

Eindelijk mijn info gekregen voor een nieuwe wagen te bestellen. Het aanbod is vrij mager en de prijzen veel te duur (surprise surprise). Alhoewel de Belgische staat de vergroening doorduwt, zijn de ICE voertuigen toch veel aantrekkelijker qua TCO budget dan de (PH)EV voertuigen, ten koste van je VAA dat makkelijk €250 bedraagt. Elke maand wordt bij ons de tool updatet met nieuwe prijsinfo. Ik vrees dat hoe verder de tijd loopt hoe duurder alles alsnog wordt. Bij sommige merken moet je ook verplicht een laadkabel nemen, bij andere dan weer niet. Kost je gemiddeld een extra €25 TCO budget twv €960 netto.

Eindelijk mijn info gekregen voor een nieuwe wagen te bestellen. Het aanbod is vrij mager en de prijzen veel te duur (surprise surprise). Alhoewel de Belgische staat de vergroening doorduwt, zijn de ICE voertuigen toch veel aantrekkelijker qua TCO budget dan de (PH)EV voertuigen, ten koste van je VAA dat makkelijk €250 bedraagt. Elke maand wordt bij ons de tool updatet met nieuwe prijsinfo. Ik vrees dat hoe verder de tijd loopt hoe duurder alles alsnog wordt. Bij sommige merken moet je ook verplicht een laadkabel nemen, bij andere dan weer niet. Kost je gemiddeld een extra €25 TCO budget twv €960 netto.
EV zonder laadkabel lijkt mij dan ook belachelijk?

Kan je wel een paar meter bollen eens bij de dealer vertrokken, maar daar stopt het dan ook. Wordt zo wel heel dure decoratie voor uwe gevel.

Kan je wel een paar meter bollen eens bij de dealer vertrokken, maar daar stopt het dan ook. Wordt zo wel heel dure decoratie voor uwe gevel.

Is inderdaad belachelijk. Misschien dat het bij sommige merken standaard meegeleverd wordt? Bij mijn ID.4 zat alleszins standaard een laadkabel en smart-charger.

SSm68W2.jpeg

Nu ik hier toch bezig ben, hoog tijd om nog eens een fototje te posten!

ID.4 Pro Performance in Moonstone Gray

Packs & extra:
- 19" velgen
- Style interieur met bruin/zwarte bekleding
- Comfort Plus pakket

1,5 week geleden gaan ophalen. Mei 2022 besteld, was normaal gepland om eind maart toe te komen maar stond mid-januari al bij de dealer. Volgende week maandag komen ze de laadpaal thuis installeren.

Alleszins echt enorm tevreden over de wagen. Rijdt enorm fijn en super comfortabel. Sommige zaken van de interface zijn inderdaad wat onconventioneel maar niks dat mij enigszins stoort. Infotainment heeft de meeste recente software versie en is eigenlijk super snel. Verbinding met Apple Carplay is ook quasi instant. Wil gerust binnen een paar maanden nog wel eens een langere review schrijven indien interesse. Voorlopig one happy camper!

Ik mocht afgelopen maandag mijn Kia Sportage GT Line PHEV ophalen.
Rijd tot nu toe zeer leuk, maar het is volkomen onmogelijk om op te laden, zowel thuis, aan de kabel bij Lidl als op de palen op het werk... Ik hoop dat ze dat deftig kunnen fixen en het niet begin is van constant in de garage te staan.

Ik weet eigenlijk niet of ik de nieuwe hier al gezet heb, zeker al genoeg besproken.

Eind November '22 de Arteon R-line 2.0TDI DSG:
28400649708_208daba5b0_z.jpg

vervangen door een iX3 LCI Impressive (enige optie is donker getint glas):

52686830698_b2cca4134f_z.jpg

Redelijk wat ingeboet op beschikbare ruimte, dynamische lichten en lane assist. Vooruitgang in bouwkwaliteit, geluid en vlotheid.
Het gaat me wel steeds beter af omdat ik de interface en plaatsing van de knoppen eindelijk door heb. Rij niet meer genoeg om zeer vlot van auto te kunnen wisselen precies, kom ook van 12+ jaar VAG natuurlijk.[/IMG]

Ik zou hopen dat €960 voor laadkabel én laadpaal samen is? Al was dat bij ons eerder het dubbele :(
2 a 300 EUR voor die laadkabel kan ik nog in komen.
Was idd zoiets bij BMW als ik mij nog ongeveer herinner van als ik dat ooit eens gevraagd had (kabel voor publiek laden, CCS connector dus).

Maar 1K voor die kabel? Da's wat te veel lijkt mij.

2 a 300 EUR voor die laadkabel kan ik nog in komen.
Was idd zoiets bij BMW als ik mij nog ongeveer herinner van als ik dat ooit eens gevraagd had (kabel voor publiek laden, CCS connector dus).

Maar 1K voor die kabel? Da's wat te veel lijkt mij.

Ik heb een kabel en dan nog eens een lader die tot 3F 11kW kan laden bij mijn wagen gekregen. Die kabel gebruik ik, die lader ligt op de zolder.

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn want ik had ook een beetje te vroeg gesproken. Had toen nog niet alles nagechecked. Bij alle EV's zit het in de leasing inbegrepen. Bij alle PHEV's die ik kan kiezen (Astra, A3, 308) is dit een verplichte optie van €960. Ongeacht het merk.
€960 voor een laadkabel ?! Zijn die van goud gemaakt of zo ?
Van goud weet ik niet, maar het is wel een slimme laadkabel! :LOL: Want hiermee kan je de verbruikte elektriciteit doorfactureren aan de werkgever.
Ik zou hopen dat €960 voor laadkabel én laadpaal samen is? Al was dat bij ons eerder het dubbele :(
I wish. Dus €960 (€24 budget) verplichte optie bij PHEV's, bij EV's kan je - maar als je wilt doorfactureren aan je werkgever bij thuisladen zal het van te moeten zijn - een optie laadpaal/wallbox nemen van €1920 (€48 budget). De audit om de haalbaarheid te meten is op kosten van de werkgever, de rest, waaronder keuring/attesten, etc is voor de werknemer.

Voor de rest zijn de ICE voertuigen nog steeds aantrekkelijker in TCO aanschaf dan de PH(EV)s. Ga je de groene weg op voor minder VAA, wordt je genekt op TCO niveau mede door zo'n dure opties. Als de bulkbestellingen niet worden meegerekend zijn er momenteel geen PHEV voertuigen in budget voor mensen binnen cat 1 & 2. EV's wel maar dan moet het praktisch haalbaar zijn. Begrijpen wie begrijpen kan.. 🤷‍♂️

@Zane, als het een verplichte optie is hang je eraan vast idd. Bij ons is een laadpaal optioneel.
Heb die uit het leasebudget gelaten en meegenomen in de bonus (960€ bruto dacht ik). Maar elke werkgever zijn regels natuurlijk.

... I wish. Dus €960 (€24 budget) verplichte optie bij PHEV's, bij EV's kan je - maar als je wilt doorfactureren aan je werkgever bij thuisladen zal het van te moeten zijn - een optie laadpaal/wallbox nemen van €1920 (€48 budget). De audit om de haalbaarheid te meten is op kosten van de werkgever, de rest, waaronder keuring/attesten, etc is voor de werknemer.

Voor de rest zijn de ICE voertuigen nog steeds aantrekkelijker in TCO aanschaf dan de PH(EV)s. Ga je de groene weg op voor minder VAA, wordt je genekt op TCO niveau mede door zo'n dure opties. Als de bulkbestellingen niet worden meegerekend zijn er momenteel geen PHEV voertuigen in budget voor mensen binnen cat 1 & 2. EV's wel maar dan moet het praktisch haalbaar zijn. Begrijpen wie begrijpen kan.. 🤷‍♂️

Dat is wel heel stevig doorgerekend, bij ons was het ~€2000 voor verplichte laadpaal + slimme kabel. Waarbij er bij de meeste EV's sowieso al een kabel standaard meegeleverd wordt.
Keuring werd door de werkgever betaald, kosten zoals paaltjes, boren / graven is voor de werknemer.

Elk bedrijf zijn eigen regels, maar ik zou hopen dat de meeste bedrijven het toch een beetje interessant maken voor de werknemers (buiten de lagere VAA) om gebruik te kunnen maken van de vergroening en de hogere aftrekbaarheid van EV's...

Dat is wel heel stevig doorgerekend, bij ons was het ~€2000 voor verplichte laadpaal + slimme kabel. Waarbij er bij de meeste EV's sowieso al een kabel standaard meegeleverd wordt.
Keuring werd door de werkgever betaald, kosten zoals paaltjes, boren / graven is voor de werknemer.

Elk bedrijf zijn eigen regels, maar ik zou hopen dat de meeste bedrijven het toch een beetje interessant maken voor de werknemers (buiten de lagere VAA) om gebruik te kunnen maken van de vergroening en de hogere aftrekbaarheid van EV's...
Volledig verplicht kan men het ook niet maken eh. Al goe & wel als het uw eerste EV is, maar je kan moeilijk elke 4, 5 jaar een nieuwe paal laten zetten. Eens die daar staat, staat die daar forever lijkt mij (of toch ... zolang dat ding mee gaat).

Terug
Bovenaan