De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Tesla is al 10 jaar actief en hebben daar dus een voorsprong aan overgehouden. De vraag blijft of ze dat gaan kunnen vasthouden nu de meer gevestigde merken meer en meer inzetten op EV. Ik denk van niet, maar we zien wel.

Maar de vraag dan of Chinese merken zonder die 10 jaar voorsprong en bijhorende naambekendheid hier de markt gaan overspoelen? Ik zie het echt niet gebeuren.

Soit, ik ben al eerder fout geweest :)
Maar is dat dan een grote voorsprong als de EV markt nog maar 2tal jaar echt op gang aan het komen is? En tegen dat we echt op cruise snelheid zitten zullen we al rap weer een paar jaartjes verder zijn.

Ik zeg niet dat het zo zal gebeuren, maar volgens mij gaan de klassieke merken toch echt iets moeten doen om niet uit de boot te vallen.

Mensen, en zeker Belgen, zijn eigenlijk overwegend oerconservatief en dragen vaak ook een stukje brand loyalty mee. Zolang ze bij hun vertrouwde merk een waardige opvolger kunnen vinden voor hun huidige wagen is de kans aanzienlijk groot dat ze het merk trouw blijven, tenzij er klachten zijn. Veel VAG rijders zullen dus zonder lang twijfelen binnen de VAG groep blijven hangen.
Brandloyaliteit hangt ook wel vast aan de prijs, die is niet oneindig elastisch. En bij Tesla krijg je toch echt véél waar voor die 47k/53k die je neerlegt voor een Tesla Model Y als je gaat vergelijken met de concurrentie.

Maar is dat dan een grote voorsprong als de EV markt nog maar 2tal jaar echt op gang aan het komen is? En tegen dat we echt op cruise snelheid zitten zullen we al rap weer een paar jaartjes verder zijn.

Ik zeg niet dat het zo zal gebeuren, maar volgens mij gaan de klassieke merken toch echt iets moeten doen om niet uit de boot te vallen.

Brandloyaliteit hangt ook wel vast aan de prijs, die is niet oneindig elastisch. En bij Tesla krijg je toch echt véél waar voor die 47k/53k die je neerlegt voor een Tesla Model Y als je gaat vergelijken met de concurrentie.

BYD kan een beetje de nieuwe Kia worden, die staan intussen toch ook op behoorlijk wat lease-lijsten, zeker wat EV's betreft.

En veel hangt ook af van imago, niemand die Polestar bekijkt als een Chinees merk terwijl die (als ik me niet vergis) allemaal in China geproduceerd worden, maar wel "designed in Sweden", een beetje het Apple principe.

BYD kan een beetje de nieuwe Kia worden, die staan intussen toch ook op behoorlijk wat lease-lijsten, zeker wat EV's betreft.

En veel hangt ook af van imago, niemand die Polestar bekijkt als een Chinees merk terwijl die (als ik me niet vergis) allemaal in China geproduceerd worden, maar wel "designed in Sweden", een beetje het Apple principe.

IX3 wordt ook in China gebouwd

En BYD maakt al jaren batterijen voor allerhande apparatuur. Kans is heel groot dat ge meerdere BYD batterijen al in uw huis hebt.

Wie van jullie had er in de jaren 2000 een Nokia gsm? Ik wel, en ik was er een grote fan van. Tot ik in 2011 mijn eerste smartphone kocht, een HTC, en daarna een Motorola. In 2015 kreeg ik een iPhone van het werk en sindsdien heb ik altijd iPhone gebruikt.

2 artikels, 5 jaar ertussen.

Techcrunch in 2008:

Over a Billion Mobile Phones Sold in 2007​

Nokia is still the world’s alpha male of mobile phone manufacturers. It sold 435 million handsets last year. Throughout 2007, Nokia controlled 37.8% of global market share. For the first time, Nokia accounted for 40% of all sales in the fourth quarter.
(...)
According to Gartner, this year will see even better sales. Nokia is expected to extend its market share by growing in North America.

BBC in 2013:

Nokia: The rise and fall of a mobile giant​

(...)
So far, so good - but then one presentation changed everything.
"Complacency had kicked in," Mr Wood continues, "they felt they could do no wrong.
Snake game on Nokia phone

Image caption,
Many people's first experience of mobile gaming was the highly addictive Snake

"Then all of a sudden, in January 2007, Steve Jobs walked on to a stage and pulled an iPhone out of his pocket and changed the world forever."

The fall was swift. According to figures from analyst firm Gartner, Nokia's smartphone market share in 2007 was a dominant 49.4%. In subsequent years, it was 43.7%, then 41.1%, then 34.2%.
In the first half of this year, it had plummeted to just 3%.
Many blame this decline, at least in the initial stages, on Symbian, the firm's mobile operating system. It was, to paraphrase a welter of expert opinion, simply not up to the job.
"They missed the importance of software," Mr Wood says.
"Nokia make great phones, they still do. They went through this incredible decade of innovation in hardware, but what Apple saw was that all you needed was a rectangle with a screen, and the rest was all about the software."

Ik wil er even op wijzen dat het eerste artikel geschreven is in februari 2008, en dat de presentatie van Steve Jobs uit het tweede artikel plaatsvond in januari 2007. Gartner, het meest gerenommeerde technologische onderzoeks- en adviesbureau ter wereld, met 15.000 experts wereldwijd, voorspelde in 2008 dat Nokia nog marktaandeel zou winnen.
5 jaar later vertelt de BBC de geschiedenis van het teloorgegane Nokia alsof het klaar als een klontje was.

Sta me toe dit te vertalen naar de autowereld:

What Tesla saw was that all you needed was a minimalistic skateboard-design car, and the rest was all about the batteries and the software.
  • Nokia = de traditionele automerken
  • Apple = Tesla (innovator)
  • Samsung = KIA, Hyundai, Volvo (snelle volgers)
  • OnePlus, Xiaomi, Oppo, ... = Polestar, BYD, MG, NIO, ... (nieuwe merken)
Dit is een survival of the fittest, en de automerken die nu vaststellen dat ze niet kunnen volgen (qua technologie, qua productie, qua prijszetting, qua customer experience, qua sales, ...) dreigen genadeloos van het toneel te verdwijnen.

Wie van jullie had er in de jaren 2000 een Nokia gsm? Ik wel, en ik was er een grote fan van. Tot ik in 2011 mijn eerste smartphone kocht, een HTC, en daarna een Motorola. In 2015 kreeg ik een iPhone van het werk en sindsdien heb ik altijd iPhone gebruikt.

2 artikels, 5 jaar ertussen.

Techcrunch in 2008:

BBC in 2013:

Ik wil er even op wijzen dat het eerste artikel geschreven is in februari 2008, en dat de presentatie van Steve Jobs uit het tweede artikel plaatsvond in januari 2007. Gartner, het meest gerenommeerde technologische onderzoeks- en adviesbureau ter wereld, met 15.000 experts wereldwijd, voorspelde in 2008 dat Nokia nog marktaandeel zou winnen.
5 jaar later vertelt de BBC de geschiedenis van het teloorgegane Nokia alsof het klaar als een klontje was.

Sta me toe dit te vertalen naar de autowereld:

What Tesla saw was that all you needed was a minimalistic skateboard-design car, and the rest was all about the batteries and the software.
  • Nokia = de traditionele automerken
  • Apple = Tesla (innovator)
  • Samsung = KIA, Hyundai, Volvo (snelle volgers)
  • OnePlus, Xiaomi, Oppo, ... = Polestar, BYD, MG, NIO, ... (nieuwe merken)
Dit is een survival of the fittest, en de automerken die nu vaststellen dat ze niet kunnen volgen (qua technologie, qua productie, qua prijszetting, qua customer experience, qua sales, ...) dreigen genadeloos van het toneel te verdwijnen.
Met dat verschil dat Nokia lang is blijven volhouden dat de smart phone slechts een rage was en dat ze nadien dan ook nog de fout maakten van met windows te gaan klooien terwijl heel de wereld al gestandaardiseerd was op Android en iOS...

Apple heeft véél sneller een véél groter deel van de totale mobile markt ingenomen. Tesla heeft dan wel snel de EV markt gedomineerd, in het totale plaatje is het zelfs vandaag nog niche.

En Volvo bij de "snelle volgers" rekenen? Please... wat ze in Gent de laatste 5 jaar al allemaal hebben uitgestoken is gewoon om te blijten. Volvo kan evengoed niet volgen. En dan zwijg ik nog over KIA met hun 36maand op de EV6...

Met dat verschil dat Nokia lang is blijven volhouden dat de smart phone slechts een rage was en dat ze nadien dan ook nog de fout maakten van met windows te gaan klooien terwijl heel de wereld al gestandaardiseerd was op Android en iOS...

Apple heeft véél sneller een véél groter deel van de totale mobile markt ingenomen. Tesla heeft dan wel snel de EV markt gedomineerd, in het totale plaatje is het zelfs vandaag nog niche.

En Volvo bij de "snelle volgers" rekenen? Please... wat ze in Gent de laatste 5 jaar al allemaal hebben uitgestoken is gewoon om te blijten. Volvo kan evengoed niet volgen. En dan zwijg ik nog over KIA met hun 36maand op de EV6...
Dat zegt toch meer over de vraag dan over het aanbod.
Er zijn in 2022 80000 EV6 verkocht. Dat is bijna evenveel dan het aantal EV's dat de volledige VW-groep heeft verkocht...

Wie van jullie had er in de jaren 2000 een Nokia gsm?

Ik vind de analogie met smartphones totaal niet opgaan. Het toevoegen van een touchscreen en apps maakte van de GSM ineens een totaal ander soort apparaat waar je oneindig veel meer mee kon doen. De elektrische auto daarentegen, blijft grotendeels een auto. Ja, de Tesla's zijn op dat vlak speciaal met hun minimalistisch interieur, maar je kan moeilijk zeggen dat dat voor een significant betere ervaring zorgt. Velen zullen zelfs zeggen dat het tegendeel waar is (die willen echt wat meer dan een skateboard-design). Waar Tesla wellicht wel veel voorsprong heeft is in de technologie van de motoren en batterijen, maar dat verkoopt geen auto.
Bovendien gaat deze evolutie bijlange zo snel niet als destijds bij smartphones. Dit komt o.a. simpelweg omdat de vervang-cycli (of hoe dat ook mag heten) gewoon veel groter zijn. Mensen doen normaal minstens 4 jaar (leasing) en anderen veel langer met een auto. Bij smartphones gaan die cycli gewoon veel sneller.
En laat ons wel wezen, moesten er overal niet zo'n subsidies, belastingsvoordelen, enz.. zijn, zou de groei van EVs een pak trager gaan.

De poll die aan dit topic hangt eens opnieuw doen om te vergelijken hoe de shift naar EV zich verderzet?

De poll die aan dit topic hangt eens opnieuw doen om te vergelijken hoe de shift naar EV zich verderzet?

Of ook opties voorzien (of losse poll) of je iets in bestelling hebt. Want ik denk dat er veel zijn (me incl.) die nog een diesel hebben maar aan het wachten zijn op hun (PH)EV.

Ik wil vooral weten hoeveel mensen er na 1/7/2023 nog iets anders dan een EV (mogen) bestellen.
'k Zou zeggen ... BITTER weinig.

Mss enkel en alleen de instapper instappers waar sommigen toch recht op hebben.
En zelfs dan zal het op termijn van den TCO afhangen (en dus ook de maandelijkse operationele lease kost).
ICE wordt over de komende jaren nl. steeds minder aftrekbaar & dus kostelijker, dus zal ook de operationele lease kost stijgen. Tot op een punt dat een ID.3 van >40K mogelijks goedkoper te leasen zal vallen dan een 10K goedkopere ICE.

ICE wordt over de komende jaren nl. steeds minder aftrekbaar & dus kostelijker, dus zal ook de operationele lease kost stijgen. Tot op een punt dat een ID.3 van >40K mogelijks goedkoper te leasen zal vallen dan een 10K goedkopere ICE.

Dat is al langer het geval, zelfs tussen PHEV en ICE. Als ik kijk naar mijn keuzelijst van een klein jaar geleden, dan moest ik het met eenzelfde leasebudget (all-in) bij PHEVs stellen met wagens die 5 a 10k goedkoper waren dan de EVs op de lijst.
Al is dat misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, het is eerder dat EVs nog zoveel duurder zijn, maar in leasing dus zeer goed meevielen. Bij ons zijn de leasebudgetten al jaren niet meer verhoogd. Ik ga sebiet echter een EV hebben die qua catalogusprijs 65% duurder is dan de dieselwagen (zelfde merk) die ik in 2017 bestelde, en dat dus met een leasebudget dat hetzelfde gebleven is.

Terug
Bovenaan