De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je kan dus nooit (ceteris paribus) minder netto verdienen door meer te verdienen bruto :)
Onlangs heeft mijn beste maat een promotie gekregen waar ik wel flink van moest fronsen. Die kreeg een peelscheul meer, NIETS erbij van andere voordelen en die kreeg... Minder netto. Zijn HR zegt dat het is omdat hij juist in een hogere schaal is terecht gekomen... Ik snap nog steeds niet hoe dat kan maar hij heeft twee keer zoveel werk en gewoon minder netto.

Onlangs heeft mijn beste maat een promotie gekregen waar ik wel flink van moest fronsen. Die kreeg een peelscheul meer, NIETS erbij van andere voordelen en die kreeg... Minder netto. Zijn HR zegt dat het is omdat hij juist in een hogere schaal is terecht gekomen... Ik snap nog steeds niet hoe dat kan maar hij heeft twee keer zoveel werk en gewoon minder netto.
Je kan in theorie net iets minder gaan verdienen met een hoger bruto, dacht ik. Maar het is wel een edge case. @JPV zal het wel beter kunnen uitleggen maar ik dacht door verhoging van bijzondere bijdrage sociale zekerheid of iets dergelijks. Wanneer je loon net die ene euro hoger is om daar een hogere bijdrage te triggeren, dan zou je lager kunnen uitkomen.

Veel zou het echter niet mogen schelen en je moet dan echt al net een klein beetje meer krijgen ofzo.

Maar ik weet ook dat ze anders niet echt een oplossing hebben voor die relatief jonge A6.
Dus ofwel moeten ze die dan verkopen (zit nog in leasing) ofwel moeten ze die aan nieuwe werknemer geven...
=)

Dus hoe je dit speelt: en passant begin je er tegen je people manager over en je zegt dat je twijfelt over die A6, dat je het wel een mooie wagen vindt maar wat bezorgd bent rond de hogere VAA en navenant lager nettoloon.

En als hij niet direct hapt - "kunnen we daar nog iets aan doen?"

Wel grappig in ene topic bezig over sociale lening en in andere over wagen van +80k

Only in belgium!

VAA van fossiele wagens gaat komende jaren nog stijgen doordat referentie uitstoot sneller daalt dan vroeger en de korting van leeftijd van wagen dit niet volledig compenseert

Je kan in theorie net iets minder gaan verdienen met een hoger bruto, dacht ik. Maar het is wel een edge case. @JPV zal het wel beter kunnen uitleggen maar ik dacht door verhoging van bijzondere bijdrage sociale zekerheid of iets dergelijks. Wanneer je loon net die ene euro hoger is om daar een hogere bijdrage te triggeren, dan zou je lager kunnen uitkomen.

Veel zou het echter niet mogen schelen en je moet dan echt al net een klein beetje meer krijgen ofzo.
idd, bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden via een tabel met per schijf van 15 belastbare euro's een adnere afhouding.

Als je dus 899 euro verdiend hebt, wordt je (fictief) 100 euro afgehouden. Verdien je 900, kan het zijn dat je dan 107 afgehouden wordt.

Maar uiteindelijk wordt zoiets rechtetrokken via het aanslagbiljet.

Wel grappig in ene topic bezig over sociale lening en in andere over wagen van +80k

Only in belgium!

VAA van fossiele wagens gaat komende jaren nog stijgen doordat referentie uitstoot sneller daalt dan vroeger en de korting van leeftijd van wagen dit niet volledig compenseert

En als ge zou zien wat voor huis daarmee betaald wordt, is het nog absurder ;)
Maarja, ik maak gebruik van de middelen die beschikbaar zijn. Renteloze lening ook aangevraagd, erfgoedlening aan 1% er nog eens bovenop wel

Volkswagen heeft vandaag aangekondigd alle productie voor plug-in hybrides voor onbepaalde tijd te staken wegens problemen met tekorten, behalve voor de Golf. Op de website is dit direct al zichtbaar. Ik heb geluk dat ik mijn Arteon al heb ontvangen. Maar mijn collega's die nog deze en volgende maand gingen bestellen, zijn hier de dupe van. In de car policy zijn er geen deftige alternatieven voor plug-in hybrides, enkel de X2 en Q3 (allebei kaal en niks van opties).

idd, bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden via een tabel met per schijf van 15 belastbare euro's een adnere afhouding.

Als je dus 899 euro verdiend hebt, wordt je (fictief) 100 euro afgehouden. Verdien je 900, kan het zijn dat je dan 107 afgehouden wordt.

Ok, gek wel.

maar het wordt rechtgetrokken dus... je kan niet minder hebben netto met een brutostijging? (oprecht benieuwd want ik dacht dat dat echt niet kon)

Ok, gek wel.

maar het wordt rechtgetrokken dus... je kan niet minder hebben netto met een brutostijging? (oprecht benieuwd want ik dacht dat dat echt niet kon)
Zuiver op je loon zal je uiteindelijk altijd meer overhouden door meer bruto. Het kan wel zijn dat sommige subsidies niet meer toegekend worden vanaf een bepaald loon en dat je dat net mist daardoor.

Schijf van 15 wordt afgeschaft dacht ik vanaf 2023

Cynische sidenote: als bruto verhoogt wordt, zit ik hogere schijf denk ik :')
Dus ik zou er wss nog mee in mijn eigen voet schieten

Een hoger loon is nagenoeg altijd interessant. Vergeet immers niet dat je dat hoger loon blijft meenemen en de basis is van een hoop andere vergoedingen: 13de maand, vakantiegeld, je loonsverhoging bij indexatie, je loonsverhoging bij echte opslag (als ze het vooral procentueel bekijken), je pensioen, enz…
En zoals hierboven al aangehaald heb je netto altijd meer als je ook bruto meer hebt. Soms kan het op je netto maandloon misschien minder zijn, maar dan wordt het op je jaarlijkse personenbelasting toch gecorrigeerd.

Schijf van 15 wordt afgeschaft dacht ik vanaf 2023
nog niks van gehoord. Zou niet onlogisch zijn, want die tabel dateert nog vanuit de tijd dat men de berekening van lonen van het personeel met de hand deed (nu quasi onmogelijk) en dus maar op die manier berekent.

Ok, gek wel.

Volgens mij was er ergens 1 heel speciaal randgeval waarbij dat net kon (ging toen over 1€ ofzo). Maar in principe is het onmogelijk om te dalen qua loon als je opslag krijgt.

Ik krijg een bedrijfswagen aangeboden

Ik heb brutoloon X en nettovergoeding Y

Nu krijg ik bedrijfswagen aangeboden met bedrag W

Nu als ik de bedrijfswagen neem, dan gaan ze eveneens mijn nettovergoeding met 10% de waarde van W verhogen

Als ik die wagen accepteer gaat er dan nog altijd iets af van mijn brutoloon ? Of dekt die verhoging van die nettovergoeding alles ?

Ik krijg een bedrijfswagen aangeboden

Ik heb brutoloon X en nettovergoeding Y

Nu als ik de bedrijfswagen neem, dan gaan ze eveneens mijn nettovergoeding met 10% de waarde van W verhogen

Als ik die wagen accepteer gaat er dan nog altijd iets af van mijn brutoloon ? Of dekt die verhoging van die nettovergoeding alles ?

Wat bedoel je met "bedrijfswagen aangeboden met bedrag W"? Is W een loonsverhoging? Of is dat je wagenbudget?
In dat laatste geval: stel dat je wagenbudget 700 euro is, dan betekent dat dus 70 euro netto erbij.

Nu, wat een wagen jou kost, is de belasting op het VAA. VAA wordt berekend in functie van catalogusprijs en CO2 uitstoot (bij hybride wagen of nog een pure diesel of benzine), en kan dus fel variëren. Een VW ID.3 heeft een VAA van waarschijnlijk rond de 150 euro/maand, een iX3 zal wel vlotjes richting 220/maand gaan, terwijl een diesel al snel richting 350 euro/maand gaat.

Wat je netto kwijt bent is ruwweg, kort door de bocht, de helft van dat VAA.

Dus "it depends" maar in het gunstigste geval kan die verhoging van netto mogelijk wel in de buurt komen om je verlies* door VAA te vergoeden, in het slechtste geval ligt het er ver vanaf.

*rekening houdende met het feit dat je een wagen "krijgt" voor dat verlies in nettoloon, is het woord verlies natuurlijk heel relatief :)

Ge gaat wat concreter moeten zijn. Wat bedoel je met bedrag W ? Is dat de leasekost ? En bedoel je dat je nettovergoeding stijgt met 10% van W ?
Die nettovergoeding staat fiscaal gezien totaal los van je bedrijfswagen. Als je de wagen accepteert ga je een VAA hebben, en daarop dus belast worden zoals hierboven al uitgelegd. Het VAA wordt berekend op catalogusprijs, CO2 uitstoot en leeftijd van de wagen (zie formule die ik gisteren hier postte). Daarop word je belast, en komt netto op een kost van ongeveer 50% van de VAA.
Of je belasting op VAA gedekt wordt door die nettovergoeding ga je zelf moeten uitrekenen, want er is geen verband tussen W en VAA. Als het een goedkoop te leasen auto is (lage W) maar die duur in aanschaf is met hoge CO2 uitstoot, zal je nettovergoeding relatief laag zijn in vergelijking met je belasting op je VAA. Is de auto duur in leasing, maar relatief goedkoop met lage CO2 uitstoot, kan het net omgekeerd zijn.

Laatst bewerkt:
Tis een elektrische wagen met budget 600 euro. (bv Volvo XC40 Recharge Core)

De nettovergoeding wordt verhoogd met 65 euro als ik de wagen neem.

:thinking:

Andere optie is die 515 euro als Bruto Mobiliteitsvergoeding , maar netto levert dat amper 200 euro ofzo op 😑

Terug
Bovenaan