De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En naft/diesel (e.g. ICE) gaat sowieso naar 0% aftrekbaarheid. Of ge die nu vandaag of volgend jaar besteld.
Enkel voor PHEV valt er nog tijdelijk iets te regelen vooraleer die even zeer uit de boot vallen.
En minstens even belangrijk, het VAA van benzine/diesel schiet exponentieel omhoog omdat de CO2-referentie-uitstoot elk jaar sneller instort. De 5 jaar oude auto's verdwijnen uit het bedrijfswagenpark, en de nieuwe zijn (zeker na 1 juli 2023) steeds meer elektrisch met 0 gram CO2.

Een VW Passat 2.0 TDI Style Business van 2022 heeft bijvoorbeeld nu een VAA van €379,63. Vanaf volgende maand stijgt dat bedrag naar +- €400, in 2024 naar +- €440, in 2025 naar +- €480, in 2026 naar +- €520, ... .

Als je een elektrische auto had aangeschaft, met bijvoorbeeld een initieel VAA van €180, dan daalt dat bedrag elk jaar met 6%. In 2023 daalt het VAA dus naar €169, in 2024 naar €158, in 2025 naar €147, in 2026 naar €136.

De gap in VAA tussen een elektrische auto en een benzine/diesel is dus gigantisch als je vooruitdenkt. Op 5 jaar tijd zit je zo al snel aan een verschil van €20.000 VAA, ofwel +- €10.000 netto extra te betalen door de werknemer. Je kan dan wel in 1 keer naar Zuid-Frankrijk rijden, daar waar de sukkelaar met de elektrische bedrijfswagen 3 keer moet stoppen aan een snellader. Dat dan weer wel.

Leidraad bedrijfswagens bestellen:
  • Bestel een elektrische bedrijfswagen als je je broek (en die van je werkgever) niet wilt scheuren aan het stijgend VAA, de dalende aftrekbaarheid en de stijgende CO2-solidarieitsbijdrage.
  • Bestel, liefst vóór 31/12/2022 en zeker vóór 30/06/2023, een plug-in hybride als een EV nog geen optie is.
  • Bestel in geen geval nog een benzine of diesel.
    • Als dat toch moet, kies dan de goedkoopste auto, of vraag of het mogelijk is om een oudere auto (van de parking, tweedehands) te krijgen. Die hebben vaak een lagere CO2-uitstoot op papier (NEDC vs WLTP testcyclus).

Holy fucking shit.

Gelukkig is dat wachten nu blijkbaar 'deel van de BMW-ervaring' volgens één van hun higher-ups.

Ik zit hier inderdaad wel elke dag zo hard als een baseballbat te kijken hoe ik nog steeds geen productiedatum ken, een jaar na bestelling. Dit terwijl ik aan mijn BMW petje ruik, vechtend tegen mijn BMW orgasme. Wat een heerlijke ervaring, een kapitaal spenderen met een jaar of meer onzekerheid als gevolg.
Bij Mercedes hetzelfde. Voor sommigen althans, het is net een loterij.

Mijne is besteld zomer 2021, nog steeds wachtende.
Collega bestelde dezelfde (enkel andere kleur en een optie minder) april 2022 en heeft hem vorige week mogen afhalen.

Mijn laatste update was deze zomer met leverdatum 15/11/2022.
Week na die datum contact opgenomen om te vragen hoe lang hij nu weer vertraging heeft.
Mevrouw ging erachter en de juiste persoon ging mij contacteren.

Week later belt die vrouw me terug om te vragen of ik nu al antwoord had gekregen....Nee dus.
Sorry meneer, ik vraag het nog eens om u te contacteren.

Nu krijg ik sinds 3 weken 2-3 keer per week telefoon van die vrouw om te vragen of ze mij nu al eindelijk gecontacteerd hebben, telkens moet ik negatief antwoorden.
Ik hoor telkens de gène in haar stem en ze excuseert zich uitvoerig voor haar collega's.
Heb haar al gezegd dat ze het haar niet moet aantrekken, zij kan er niets aan doen.

Collega heeft jaar geleden een Audi A6 break tfsie besteld. Krijgt nooit een update en als hij zelf belt dan kunnen ze nog niets zeggen.

Ik hoor telkens de gène in haar stem en ze excuseert zich uitvoerig voor haar collega's.
Heb haar al gezegd dat ze het haar niet moet aantrekken, zij kan er niets aan doen.

Die vrouw verdient een bloemetje :).

Maar dat wachten is idd miserie, zeker als je zoals bij mij een dealer heeft die voornamelijk antwoord dat ze wel contact zullen opnemen als hij er is.
Dan is mijn iX3 afgeleverd met een kras. Toen ik langst ging hebben ze dat wat gepolierd met de mededeling, alles krijgen we er niet uit.

Heb zelf moeten vragen achter een oplossing, want dat een auto van bijna 80k afleveren met een kras erop toch niet echt getuigd van respect voor uw vak. Na de herstelling zien ze mij daar nooit nog. Ga wel naar een andere dealer voor onderhoud.

Goh ... ik heb eigenlijk nog niets gehoord rondom de levering van m'n wagen. Enige dat ik weet is dat m'n huidig leasing contract wel wat verlengd zal moeten worden.
Verder ... jah ... ik zal het wel zien passeren in m'n mailbox eens die in de garage staat. Heeft toch geen nut om er constant achter te zitten. Die zal er niet sneller door arriveren.

Indien die met schade moest toe komen ... dan verwacht ik wel degelijk dat men méér doet dan enkel wat polieren. In 't slechtste geval moeten ze dat stuk dus gewoon her-spuiten. Beetje shtoem voor 'n splinternieuwe wagen af fabriek, mor soit.

Die vrouw verdient een bloemetje :).

Maar dat wachten is idd miserie, zeker als je zoals bij mij een dealer heeft die voornamelijk antwoord dat ze wel contact zullen opnemen als hij er is.
Dan is mijn iX3 afgeleverd met een kras. Toen ik langst ging hebben ze dat wat gepolierd met de mededeling, alles krijgen we er niet uit.

Heb zelf moeten vragen achter een oplossing, want dat een auto van bijna 80k afleveren met een kras erop toch niet echt getuigd van respect voor uw vak. Na de herstelling zien ze mij daar nooit nog. Ga wel naar een andere dealer voor onderhoud.
Verschrikkelijk dat ze dat zelfs maar durven voorstellen. Welke dealer is dat?

Goh ... ik heb eigenlijk nog niets gehoord rondom de levering van m'n wagen. Enige dat ik weet is dat m'n huidig leasing contract wel wat verlengd zal moeten worden.
Verder ... jah ... ik zal het wel zien passeren in m'n mailbox eens die in de garage staat. Heeft toch geen nut om er constant achter te zitten. Die zal er niet sneller door arriveren.

Indien die met schade moest toe komen ... dan verwacht ik wel degelijk dat men méér doet dan enkel wat polieren. In 't slechtste geval moeten ze dat stuk dus gewoon her-spuiten. Beetje shtoem voor 'n splinternieuwe wagen af fabriek, mor soit.

Die dingen gebeuren, mijn Skoda was indertijd voor levering ook al herspoten. Zolang het maar opgelost raakt.
Op het einde van de lease wordt die kras mijn probleem en kan ik franchise ophoesten. En idd, als ik iets nieuws ontvang wil ik het vooral als nieuw ontvangen. Anders koop ik wel 2de hands...

Verschrikkelijk dat ze dat zelfs maar durven voorstellen. Welke dealer is dat?

Zie PM

Ik probeer te simuleren wat een andere bedrijfswagen (met véél hogere VAA) mij netto per maand zou kosten, maar ik vind het moeilijk om een goede simulator te vinden.

Is er een simpele redenering om te weten hoeveel netto mij dat zou kosten?
Zou van Peugeot 308SW naar Audi A6 35 tdi kunnen gaan. VAA van 115 naar 380

Ik probeer te simuleren wat een andere bedrijfswagen (met véél hogere VAA) mij netto per maand zou kosten, maar ik vind het moeilijk om een goede simulator te vinden.

ik zou denken:

ga naar jobat bruto => netto

Simulatie bij 4000 bruto (arbitrair getal):

€ 4.000 bruto = € 2.434 netto
€ 4.115 bruto = € 2.482 netto
€ 2.482 - €115 = € 2 367 netto

€ 4.000 bruto = €2.434 netto
€ 4.380 bruto = €2.602 netto
€ 2.602 - € 380 = € 2.222 netto

€ 2.367 - € 2.222 = € 145 verschil

Laatst bewerkt:

Toch geen probleem om een calculator te vinden?

Uw 'netto' is afhankelijk van uw loon eh. Het VAA bedrag komt er bij, dan berekent men uw belastingsbijdrage, dan gaat het er weer af.
Bij gevolg, je betaald gewoon belasting op het VAA bedrag.

Om een gedacht te krijgen, reken een goei 40 tot 50% van het VAA bedrag is het cijfer dat het u wss zal kosten.
155 VAA zal dan een goei 80 EUR kosten, 380 een goei 190 EUR als je met 50% gaat rekenen.

Nu ... 380 lijkt mij wel héél weinig voor een diesel wagen die toch 'n serieuze cataloguswaarde zal hebben.
Dat ding gaat tot 155 CO e man. Met een cat. waarde van 60K (wat wss genereus 'laag' zal zijn voor een nieuwe A6) & de max CO is dat al een goei 579 VAA.
Zelfs met de laagste waarde kom ik nooit zo laag.

SIDE NOTE: Dus oftewel onderschat je 't VAA v/d A6 ... oftewel is die al zo oud dat die nog onder NEDC gerekend mag worden.

Thanks iedereen, ik heb daar geen kaas van gegeten van wanneer VAA wordt bijgeteld, afgetrokken whatsoever.

Tenzij ik ik het verkeerd heb begrepen en de VAA met 380eur zou stijgen. Dus 495 in totaal.

Pff ik weet niet of het mij dat waard is om 'zoveel' netto in te leveren voor een sjieke auto. Altijd leuk om met zo'n voiture te rijden, maar ikzelf hecht er mss minder belang aan dan netto elke maand

edit: het is geen nieuwe aankoop, het is een wagen van ex-werknemer (2tal jaar oud denk ik). Vandaar dat VAA wss toch nog meevalt

Laatst bewerkt:
Thanks iedereen, ik heb daar geen kaas van gegeten van wanneer VAA wordt bijgeteld, afgetrokken whatsoever.
Het is wel een A6 die al 3tal jaar oud is.
Tenzij ik ik het verkeerd heb begrepen en de VAA met 380eur zou stijgen. Dus 495 in totaal.

Pff ik weet niet of het mij dat waard is om 'zoveel' netto in te leveren voor een sjieke auto. Altijd leuk om met zo'n voiture te rijden, maar ikzelf hecht er mss minder belang aan dan netto elke maand
Gelukkig zijn dat de vragen die wij met plezier voor jou beantwoorden.
Kan iemand TooChé verder helpen gasten? Nobrainer voor de A6 zeker?

Het is wel een A6 die al 3tal jaar oud is.
...
edit: het is geen nieuwe aankoop, het is een wagen van ex-werknemer (2tal jaar oud denk ik). Vandaar dat VAA wss toch nog meevalt

Eens opgezocht. Een 35TDI heeft 142g CO2 uitstoot en dat is vééééél. De CO2 referentiewaarde zakt ook elk jaar, waardoor de VAA elk jaar ook zal stijgen, en die stijging zal wellicht groter zijn dan de VAA daling omdat de wagen ouder wordt.

Formule in 2022 is : Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Leeftijdscoefficient is voor een wagen tussen 2 en 3 jaar nog altijd 0.88. Die 75 is de CO2 referentiewaarde (die dus vanaf januari weer een stuk lager zal liggen). Dus als die A6 pakweg €60k in cataloguswaarde is, zit je al aan €460 VAA per maand. Hoeveel het je dan netto kost ? Simpelste schatting is gewoon de helft nemen, zie de uitleg van @ThekillingGoku hierboven. €230 netto minder per maand, is toch al stevig.

EDIT: blijkbaar zouden de 2023 referentiewaarden al vastliggen. Volgens wat ik online vind, is die voor diesels in 2023 vastgelegd op 67g. Dan kom je bij jou uit op €490 per maand (uitgaand van €60k catalogusprijs).

Ik zou het het waard vinden, maar ik ben dan ook een debiel die belang hecht aan welke wagen hij heeft. Wel afhankelijk van hoe ver die VAA stijgt. Als ge straks 300 euro netto per maand mag afgeven is het een ridicuul idee. 115-150 is nog aanvaardbaar als je een redelijk loon hebt.

Ik zou het ook nooit doen voor een kale A6, die moet wel wat goed gespect zijn.

Hmm dit zouden de specs zijn :
121gr CO2, 11 fisc pk, 120kw/163 pk, eerst inschrijv 11/2021, waarde 43.5k (incl btw & korting)

volgens wat ik terugvind in de carpolicies. Ik kan de database zien, helaas geen loonsgegevens, anders wist ik meteen VAA :lol:

Hmm dit zouden de specs zijn :
121gr CO2, 11 fisc pk, 120kw/163 pk, eerst inschrijv 11/2021, waarde 43.5k (incl btw & korting)

volgens wat ik terugvind in de carpolicies. Ik kan de database zien, helaas geen loonsgegevens, anders wist ik meteen VAA :laugh:
Ik bedoel vooral opties vanbinnen. Want als je straks stoffen zetels hebt, geen CC, geen zetelverwarming enzovoort ga je misschien vloeken omdat die Peugeots meestal mooi zijn uitgerust.

CC is voor mij enige echte dealbreaker. De rest doet me imo weinig. Maar ben ervan overtuigd dat het wel met lederen zetels zal zijn (zetelverwarming, dat weet ik niet)
Zal morgen eens die wagen nader gaan bekijken

Terug
Bovenaan