De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hmm dit zouden de specs zijn :
121gr CO2, 11 fisc pk, 120kw/163 pk, eerst inschrijv 11/2021, waarde 43.5k (incl btw & korting)

volgens wat ik terugvind in de carpolicies. Ik kan de database zien, helaas geen loonsgegevens, anders wist ik meteen VAA :laugh:

Dan zal het nog wel meevallen. Bemerk wel dat je voor VAA moet rekenen met de catalogusprijs, dus zonder korting. Dat zal wel een stuk meer zijn dan €43.5k. Neem afgerond €50k, en neem 0.94 voor leeftijdscoefficient (want hij is dus pas 1 jaar gepasseerd). Steek dat in de formule die ik gaf, en je komt voor 2023 ongeveer aan €365 VAA per maand, of dus netto-kost van €180.

Omgerekend met huidige wagen, zou ik dus +- 120eur netto moeten afstaan per maand nu.
Nu, als ik hier de vraag stel wat jullie zouden doen (in auto-liefhebber onderdeel) denk ik dat het antwoord simpel is :)
Ik heb nu een netto van ong 2.4k (wat ik eigenlijk te weinig vind voor mijn functie, maar soit).
Het is dan ook een soort van tegemoetkoming , die auto aan te bieden, om mij wat gunst te doen zonder mee te moeten betalen aan loon

Omgerekend met huidige wagen, zou ik dus +- 120eur netto moeten afstaan per maand nu.
Nu, als ik hier de vraag stel wat jullie zouden doen (in auto-liefhebber onderdeel) denk ik dat het antwoord simpel is :)
Ik heb nu een netto van ong 2.4k (wat ik eigenlijk te weinig vind voor mijn functie, maar soit).
Het is dan ook een soort van tegemoetkoming , die auto aan te bieden, om mij wat gunst te doen zonder mee te moeten betalen aan loon
Op jaar basis kan dat al tellen. Het is maar hoeveel belang je hecht aan uw auto. En niet vergeten dat VAA alleen maar gaat stijgen de komende jaren dus je gaat alleen maar nog meer netto blijven afgeven.

Een ander nadeel (been there, done that) : je raakt rap aan zo'n grote/chique auto gewoon, en gegarandeerd ga je over een paar jaar, als je een nieuwe moet bestellen niet terug eenzelfde categorie kunnen krijgen. Anderzijds is het natuurlijk een kans om eens een paar jaar met een wagen rond te rijden waar je misschien nooit nog de kans toe krijgt.

Een ander nadeel (been there, done that) : je raakt rap aan zo'n grote/chique auto gewoon, en gegarandeerd ga je over een paar jaar, als je een nieuwe moet bestellen niet terug eenzelfde categorie kunnen krijgen. Anderzijds is het natuurlijk een kans om eens een paar jaar met een wagen rond te rijden waar je misschien nooit nog de kans toe krijgt.
Als 't effectief zo is dat z'n A6 catalogus +/- 50K is dan mag je 't idd wel vergeten dat je daarvoor nog een A6 gaat krijgen.
Een nieuwe, basis config 35 diesel, start tegenwoordig al op een goei 52K.

Der moet hier toch serieus wat korting op zitten om zo laag uit te komen (zelfs rekening houdende met 't feit dat de inflatie wel wat belachelijk doet tegenwoordig). Wel dat, of 't is een pretty much basis/kale uitrusting, mor soit.
So yeah ... als 'em graag een paar jaar met de 'higher level' wagen zou rond bollen ... 't is wss de moment.

Wat gebeurt er indien je die A6 niet overneemt? Als je bvb binnen 2 jaar naar een propere electric kan, kan het de moeite zijn om te wachten.

En dan nog even wat directe feedback over de wagen: ik heb zelf een A6 40 TDI maar rij door omstandigheden al van begin september met een 35 TDI vervanger rond. Het is allemaal perspectief, ik weet het, maar ik vind die 35 TDI ronduit kut. Ik schrok er zelf wat van maar het verschil met de 40 TDI is echt groot, en het belangrijkste verschil zit hem nog niet eens in het vermogen. Het lijkt hem eerder over de afstelling van de aandrijflijn te gaan. Hij gaat zelfs in D veel te hoog in toeren, in S al helemaal, zelfs bij rustig rijden, en maakt daardoor teveel lawaai wat echt niet hoort bij de rustige wagen die een A6 moet zijn.
Verbruikt ook nog eens meer dan de 40 TDI, maar dat is misschien bijzaak voor jou.

Er valt mee te leven he, maar ik vind het echt geen leuke aandrijflijn.

Ik probeer te simuleren wat een andere bedrijfswagen (met véél hogere VAA) mij netto per maand zou kosten, maar ik vind het moeilijk om een goede simulator te vinden.

Is er een simpele redenering om te weten hoeveel netto mij dat zou kosten?
Zou van Peugeot 308SW naar Audi A6 35 tdi kunnen gaan. VAA van 115 naar 380

ik zou denken:

ga naar jobat bruto => netto

Simulatie bij 4000 bruto (arbitrair getal):

€ 4.000 bruto = € 2.434 netto
€ 4.115 bruto = € 2.482 netto
€ 2.482 - €115 = € 2 367 netto

€ 4.000 bruto = €2.434 netto
€ 4.380 bruto = €2.602 netto
€ 2.602 - € 380 = € 2.222 netto

€ 2.367 - € 2.222 = € 145 verschil
fout, enkel belastbaar loon te gebruiken.
Al zal dat was niet veel verschil geven

Grofweg 50% van zodra je beetje brutoloon hebt :p

Wat gebeurt er indien je die A6 niet overneemt? Als je bvb binnen 2 jaar naar een propere electric kan, kan het de moeite zijn om te wachten.

En dan nog even wat directe feedback over de wagen: ik heb zelf een A6 40 TDI maar rij door omstandigheden al van begin september met een 35 TDI vervanger rond. Het is allemaal perspectief, ik weet het, maar ik vind die 35 TDI ronduit kut. Ik schrok er zelf wat van maar het verschil met de 40 TDI is echt groot, en het belangrijkste verschil zit hem nog niet eens in het vermogen. Het lijkt hem eerder over de afstelling van de aandrijflijn te gaan. Hij gaat zelfs in D veel te hoog in toeren, in S al helemaal, zelfs bij rustig rijden, en maakt daardoor teveel lawaai wat echt niet hoort bij de rustige wagen die een A6 moet zijn.
Verbruikt ook nog eens meer dan de 40 TDI, maar dat is misschien bijzaak voor jou.

Er valt mee te leven he, maar ik vind het echt geen leuke aandrijflijn.

Persoonlijk denk ik niet dat een volledig elektrisch bedrijfwagenpark mogelijk is binnen de voorziene termijn (2025, 2026?) en verplicht zal worden. En dan weet ik 100% zeker dat bedrijf waar ik nu voor werk, niet de voorloper zal zijn om 'groen' te gaan. De reden waarom ze mij die voorstellen , is omdat mijn huidige wagen dan kan aangeboden worden aan nieuwe werknemer. Voor mij is het verdedigbaar dat ik zwaarder type wagen krijg, voor nieuwe werknemer niet. En die A6 staat nu op de parking ...
Dus firma moet geen nieuwe instapwagen aankopen voor nieuwe werknemer, hebben oplossing voor de A6 & ik word 'omgekocht' om geen extra loon te vragen :)

Persoonlijk denk ik niet dat een volledig elektrisch bedrijfwagenpark mogelijk is binnen de voorziene termijn (2025, 2026?) en verplicht zal worden. En dan weet ik 100% zeker dat bedrijf waar ik nu voor werk, niet de voorloper zal zijn om 'groen' te gaan. De reden waarom ze mij die voorstellen , is omdat mijn huidige wagen dan kan aangeboden worden aan nieuwe werknemer. Voor mij is het verdedigbaar dat ik zwaarder type wagen krijg, voor nieuwe werknemer niet. En die A6 staat nu op de parking ...
Dus firma moet geen nieuwe instapwagen aankopen voor nieuwe werknemer, hebben oplossing voor de A6 & ik word 'omgekocht' om geen extra loon te vragen :)
Zal niet veel 'persoonlijk denk ik xyz' aan zijn. De fiscaliteit verplicht WG's pretty much om die stap te nemen door gewoon de aftrekbaarheid van alle niet EV's volledig af te schaffen.
Dus het zou me straf lijken dat er nog veel bedrijven zullen zijn die ICE wagens gaan aanbieden. Laat staan 'high level' ICE wagens.
De huidige aftrok is eigenlijk al aan de lage kant ondertussen, maar velen die dus op de PHEV train gesprongen zijn. Maar die vallen dus ook af.

Anyway ... zo zou jouw A6 diesel dan, zonder budget aanpassing, mss ineens een VW Polo diesel worden of whatever (dunno of het zo extreem downsizen zou zijn, but still ... zal mss niet veel schelen, mss richting Golfke, dat zullen de zelfstandigen onder ons wss correcter in cijfers kunnen uitdrukken).

Dus al staat er op heel België maar 1 paal per gemeente ... dan nog zult ge 't er mee moeten doen.

Tgoh, de kans bestaat dat het tegen dan nog steeds een werknemers-markt is en dat je dan net kan zeggen "Ma hey, ik wil wel niet downgraden he met die nieuwe wagen."

Tgoh, de kans bestaat dat het tegen dan nog steeds een werknemers-markt is en dat je dan net kan zeggen "Ma hey, ik wil wel niet downgraden he met die nieuwe wagen."

Ja, hangt er een beetje van af of het in de Car Policy staat of niet. Bij ons staat dat er expliciet in, dat een hogere categorie wagen overnemen van iemand, je niet automatisch het recht geeft op die hogere categorie.

Wagen aanvaarden met voorwaarde dat het financieel verlies gecompenseerd wordt?

Terug bericht gekregen vandaag;

De finale inspectie van je voertuig werd vanochtend om 07.28 uur uitgevoerd. Hiermee is de productie volledig afgelopen en gaan we over naar het transport. Om 08.06 uur heeft hij de status 'Ready for dispatch' ontvangen op de productiesite in Kesckemét (Hongarije), wat wil zeggen dat hij klaar staat om te vertrekken richting het sorteercentrum in Born (Nederland).

K verwacht echter dat de leasemaatschappij hem maar zal inschrijven in 2023
:S
As expected… auto staat sinds 12 dec bij de dealer maar leasemaatschappij Alphabet zal hem maar in 2023 inschrijven 🙃

Maar ik weet ook dat ze anders niet echt een oplossing hebben voor die relatief jonge A6.
Dus ofwel moeten ze die dan verkopen (zit nog in leasing) ofwel moeten ze die aan nieuwe werknemer geven...
=)

Hetgeen ze willen doen is duidelijk, dat wil daarom niet zeggen dat ze hun zin krijgen.

Als @TooChé het niet erg vindt op de A6 te mislopen kan hij het wel wat harder spelen.
Ik zou toch een vergelijk vragen aan HR wat het netto als resultaat minder oplevert.
Nu kost het de firma ook elke maand geld dat hij op de parking stilstaat.
En dan de meerkost vragen om deels tegemoet te komen voor Tooché.
#Dare to ask, een neen heb je nu al, een “jeen” kan je krijgen.

Het is pas vanaf 2026 dat je quasi verplicht elektrische moet bestellen he

Ik zou toch een vergelijk vragen aan HR wat het netto als resultaat minder oplevert.
Nu kost het de firma ook elke maand geld dat hij op de parking stilstaat.
En dan de meerkost vragen om deels tegemoet te komen voor Tooché.
#Dare to ask, een neen heb je nu al, een “jeen” kan je krijgen.

Cynische sidenote: als bruto verhoogt wordt, zit ik hogere schijf denk ik :')
Dus ik zou er wss nog mee in mijn eigen voet schieten

Cynische sidenote: als bruto verhoogt wordt, zit ik hogere schijf denk ik :')
Dus ik zou er wss nog mee in mijn eigen voet schieten
Haha, neenee. Dat is wel de basis hé.
Mocht het zo zijn dat je met een hoger loon in een hogere schaal valt, is dat ook enkel van toepassing op dat stuk(je) dat in die schaal valt, en niet op je gehele loon.

Je kan dus nooit (ceteris paribus) minder netto verdienen door meer te verdienen bruto :)

Terug
Bovenaan