De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Heb je die wagen dan nodig voor uw job? Moet je veel materiaal daarvoor vervoeren? Die laptoptas past ook perfect in een mini e hoor.
Het is toch niet uw werkgever zijn taak om u te voorzien van een ruime wagen?
Daarbij als je binnen uw budget niks kan leasen dan moet je opslag gaan vragen, want dat is teken dat je te weinig verdient.

Maar dat is toch niet uw werkgever zijn probleem?
Waarom zou u werkgever daar rekening mee moeten houden?

Geen assumpties maken.
Contractueel werden er bepaalde auto’s opgesomd die binnen mijn categorie vallen zoals type A3. Als blijkt dat 6 maand later (want ja, je moet eerst 6 maand in dienst zijn vooraleer te bestellen) geen auto’s daaraan meer voldoen door de constante verandering in de autowereld, dat ik daarvoor 2k moet opleggen.. Sjah, dan kan de werkgever daar in mijn ogen wel iets aan doen: TCO mee verhogen.

En euh, auto categorie staat los van hoeveel ik verdien. Ik kan evengoed 6k bruto verdienen en een cat 1 willen als ik dat wens, volgens mijn werkgever. Waarom? Want opnieuw, ik vraag niet een dikke auto en wil gwn groot genoeg hebben voor de kinderen.

Geen assumpties maken.
Contractueel werden er bepaalde auto’s opgesomd die binnen mijn categorie vallen zoals type A3. Als blijkt dat 6 maand later (want ja, je moet eerst 6 maand in dienst zijn vooraleer te bestellen) geen auto’s daaraan meer voldoen door de constante verandering in de autowereld, dat ik daarvoor 2k moet opleggen.. Sjah, dan kan de werkgever daar in mijn ogen wel iets aan doen: TCO mee verhogen.

En euh, auto categorie staat los van hoeveel ik verdien. Ik kan evengoed 6k bruto verdienen en een cat 1 willen als ik dat wens, volgens mijn werkgever. Waarom? Want opnieuw, ik vraag niet een dikke auto en wil gwn groot genoeg hebben voor de kinderen.
Het zou mij toch verbazen dat er contractueel specifieke auto's worden vermeld.

Het zou mij toch verbazen dat er contractueel specifieke auto's worden vermeld.
Toen ik nog werknemer was stond er ook een bedrijfswagen “type Passat” in mijn arbeidscontract. Wij hadden wel nog een stuk meer budget, dus mijn werkgever had nog marge voor het geval auto’s plots een pak duurder zouden worden.

Geen assumpties maken.

De meeste werkgevers koppelen een wagen aan een bepaalde looncategorie, het is daarmee dat ik zei dat je opslag moet gaan vragen.

Als er effectief wagens in uw contract staan dan moet je daar eens naar hem daarmee gaan. Maar een A3 daar zou je tevreden mee zijn?

Als er effectief wagens in uw contract staan dan moet je daar eens naar hem daarmee gaan. Maar een A3 daar zou je tevreden mee zijn?

Met 1-2 kinderen kan een A3 perfect toch.

Vroeger werd bij mijn werkgever ook rekening gehouden met hoeveel kinderen je had, maar die tijd is door. Er is volgens mij geen enkele 7-zit, ook de EQB kan enkel als 5-zitter genomen worden.

Bij mijn stagebedrijf, lang geleden kreeg iedereen dezelfde wagen, ongeacht loonklasse.
Geen kind was een Golf, 1-2 kinderen een Jetta, 3 of meer kinderen een Passat. Allemaal in het zwart.

Ik heb toch zowat hetzelfde probleem. Ik ga men werkgever niets verwijten want leasebudget is leasebudget maar ... Ik rij nu met een Talisman en als ik zie wat ik nu elektrisch kan bestellen, dat zijn wagens die gewoon 200liter minder koffer hebben en 50 cm korter zijn, dit is met kidneren toch best vervelend. Met de auto op verlof gaan kan je eigenlijk vergeten tenzij ik een e berlingo neem waar ik na 200km men stekker mag zoeken ;-). Feit is gewoon dat de prijzen fors zijn voor elektrische wagens tov verbrandingsmotoren. In mijn klasse zat een suberb, talisman, passat. Mijn leasebudget is ondertussen zelfs verhoogd met 170euro en nu kan ik kiezen voor de instappers elekwagens. Grootste is een kia niro of mg 5.

Nee. De consensus in dit topic (vele pagina's geleden) was volgens mij dat je minstens een X3 nodig hebt met 2 kleinere kinderen.
Een X3 is piepklein als je 2 kinderen hebt. Dat is een lucifersdoosje.
Een X5 dat heb je op zijn minst nodig. En in feite liever nog een X7 of een GLS.

Toen ik nog werknemer was stond er ook een bedrijfswagen “type Passat” in mijn arbeidscontract. Wij hadden wel nog een stuk meer budget, dus mijn werkgever had nog marge voor het geval auto’s plots een pak duurder zouden worden.
Maar wat zou dat juridisch waard zijn? Zou dat eigenlijk niet gewoon betekenen 'op moment van tekenen contract, krijg je een auto ter waarde van de kostprijs van een Passat'?
En als een half jaar later die Passat veel duurder geworden is en jij pas dan bestelt, dat je dan geen poot hebt om op te staan als je nog steeds die Passat wilt?

Met 1-2 kinderen kan een A3 perfect toch.

Vroeger werd bij mijn werkgever ook rekening gehouden met hoeveel kinderen je had, maar die tijd is door. Er is volgens mij geen enkele 7-zit, ook de EQB kan enkel als 5-zitter genomen worden.

Bij mijn stagebedrijf, lang geleden kreeg iedereen dezelfde wagen, ongeacht loonklasse.
Geen kind was een Golf, 1-2 kinderen een Jetta, 3 of meer kinderen een Passat. Allemaal in het zwart.
2 kinderen die al uit de 'liggende' maxicosi gegroeid zijn dan. Dan heb je ook geen grote buggy meer nodig.

Ik heb een tijdje een hatchback gehad met 1 baby en daar zou absoluut geen tweede meer bij gepast hebben. Of ik zou een veel dunnere (lees fragielere) buggy moeten kopen. En een maxi cosi die je met gordel moet vastzetten, deze met isofix pakken te veel ruimte in waardoor de stoel helemaal naar voor geschoven moet worden. Voor de voorste passagier is dat nog nipt doenbaar (comfortabel is anders), maar voor de chauffeur is dat gewoon niet haalbaar.

Ik heb vriijdag ook eindelijk mn bestelling door kunnen geven. Heb mn voorliefde voor Mercedes aan de kant geschoven en gegaan voor de mooie korting die we hebben bij BMW.

BMW 320e touring
Saphirzwart
sportzetels -sensatec
Travelpack

aftellen kan beginnen, zou (maar daar hopen we niet op) voor april/mei 2023 zijn

2 kinderen die al uit de 'liggende' maxicosi gegroeid zijn dan. Dan heb je ook geen grote buggy meer nodig.

Ik heb een tijdje een hatchback gehad met 1 baby en daar zou absoluut geen tweede meer bij gepast hebben. Of ik zou een veel dunnere (lees fragielere) buggy moeten kopen. En een maxi cosi die je met gordel moet vastzetten, deze met isofix pakken te veel ruimte in waardoor de stoel helemaal naar voor geschoven moet worden. Voor de voorste passagier is dat nog nipt doenbaar (comfortabel is anders), maar voor de chauffeur is dat gewoon niet haalbaar.

Wat minder snel poepen eh...
Ik heb een Golf 6 gehad met 1 baby en die paste perfect in zo een liggende maxicosi. We hadden ook een forse buggy die ongeveer de helft van de koffer innam , maar waar je in de hoogte wel nog zo eentje bij op kreeg als dat moest.
Heb nu wel nooit een 2de gehad en niet veel later had ik een Passat break, dus plaatsgebrek heb ik nooit echt gehad.

Enige reden dat ik nu een 'ruime' wagen wil is dat ik gewoon de fiets in de koffer wil kunnen leggen en er moet voor minstens een week boodschappen in de koffer en er moeten 3 kinderen, waarvan 2 op een zitverhoger op de achterbank kunnen.
Ik twijfel of ik in de iX3 de fiets zo in de koffer kan leggen, maar dat zullen we binnenkort wel zien, hopelijk, ooit :D.

Maar wat zou dat juridisch waard zijn? Zou dat eigenlijk niet gewoon betekenen 'op moment van tekenen contract, krijg je een auto ter waarde van de kostprijs van een Passat'?
En als een half jaar later die Passat veel duurder geworden is en jij pas dan bestelt, dat je dan geen poot hebt om op te staan als je nog steeds die Passat wilt?
Geen idee wat het juridisch betekent, maar zo stond het er (zonder iets anders erbij). Het leek mij ook beter dan zowat elke andere verwoording: stond er gewoon "bedrijfswagen", dan konden ze met een twingo afkomen. Stond er een budget, dan had je hetzelfde probleem dan als er "kostprijs van ene Passat" had gestaan.

Niet dat er een probmeel was met het budget, want ik kon als eerste auto een goed uitgeruste Audi A6 kiezen. Ik vermoed dat een standaard Passat toen misschien de helft van ons leasebudget zou kosten of zo.

Maar mijn punt was dat @foohQit dus niet de enige is die specifieke modellen in zijn contract heeft staan, en dat het dus wel vaker lijkt voor te komen.

Bij mij stond er bij vorige WG ook letterlijk Audi A4 vermeld.
Zou ik al niet akkoord mee zijn.
Ik zou toch echt wel een deftige wagen verwachten genre 3-reeks.

Effectief een wagen gaan vermelden snap ik langs een kant. Maar tegelijk zegt het ook twee keer niks.

Terug
Bovenaan