De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je snapt de essentie van de zaak niet. En dat geeft niet.
Maar je moet ook niet gaan doen alsof uw eigen gevoel een referentie is voor de hele populatie.

Het is vele malen makkelijker om u daar niks van aan te trekken als je in een geprivilegieerde situatie zit.
En dat heeft in principe weinig met jaloezie of afgunst te maken, maar eerder sommige hun gebrek aan realiteitsbesef.

Voor elke poster hier die 600k van de ouders hebben gekregen voor hun huis te kopen, zijn er 9 andere die uit het huis zijn gegaan met 0,0 euro en na veel sparen en een euro in twee te bijten hun eerste eerste rijwoning kunnen kopen.
En die gewoon even hard werkt hoor. Dat foefje van je kan alles met hard werken is een foefje, zeer duidelijk. Er zullen gerust mensen zijn die een nog harder werken, nog slimmer en nog knapper zijn en nooit van hun leven een Q8 langs binnen zullen zien wegens totaal onhaalbaar.

Uitspraken als “5k minder of meer sparen daar lig ik niet wakker van” dat is voor mensen die met moeite op een jaar 5k kunnen sparen toch even in het haar krabben.

Alles begint bij een besef van enige realiteit.
Man man man, zelfs wanneer je de paus uithangt heb je een vreselijk omhooggevallen toontje. Dat mag eindelijk wel eens dimmen aangezien je daar al 1037 keer mee door het ijs bent gezakt en deze keer is het niet anders. Als je niet andermans wagen afzeikt of beweert dat je elke wagen hebt proefgereden tot in het oneindige dan is het wel dit soort bagger.

Ik heb het namelijk over het bestempelen van iedereen als de facto leugenaar en opschepper, gecombineerd met aannemen dat arbeiders met een leuke wagen niets hebben voor de rest.

Ik heb daarvoor trouwens ook gezegd dat zulke mededelingen over tienduizenden euros spaargeld niet echt hoefden. En zelfs dan blijft de beste reflex: kijken wat je zelf hebt en daar van genieten.

Het is hier een ongelooflijk zure boel aan het worden.

Alles begint bij het goed lezen van de realiteit voor sommigen. En als het kan daarna met het toehouden van de klep tot er iets zinnigs uitkomt.

Zoals ik ook al zei: kan het gewoon over auto’s gaan hier?

Bij ons is de eventuele meerkost ook in 1 keer te betalen en ligt de grens op 10% van je lease budget, wat neerkomt op een maximum eigen bijdrage tussen de €4000 en €6500 voor de meeste leases, maar je moet goed zot zijn om zoveel op te leggen voor een lease wagen denk ik dan...
't Is maar dat je 't weet (kleine tip voor zij die expliciet onder deze regeling vallen) stuurt de leasing maatschappij de factuur rechtstreeks naar je, dan mag je die (tot een bepaald bedrag) aftrekken van de belastingen.

Veel mensen weten dit niet.

De reden hierachter is dat VAA berekend wordt op groencomponent x waardecomponent. Als je je waardecomponent de hoogte in jaagt door zelf bij te passen dan is dit gedeelte niet onderhevig aan VAA, want de werkgever geeft je dit stuk niet. Erger nog, je betaalt er de komende 4 jaar nog eens extra belastingen op. Hierdoor accepteren ze bij de belastingen dat je dit in mindering brengt. (Mag zelfs inclusief BTW zijn, weliswaar factuurke bijhouden want de kans dat je gecontroleerd gaat worden is quasi 100%)

Laatst bewerkt:
't Is maar dat je 't weet (kleine tip voor zij die expliciet onder deze regeling vallen) stuurt de leasing maatschappij de factuur rechtstreeks naar je, dan mag je die (tot een bepaald bedrag) aftrekken van de belastingen.

Interessant, dat is inderdaad geen algemeen geweten feit!

De reden hierachter is dat VAA berekend wordt op groencomponent x waardecomponent. Als je je waardecomponent de hoogte in jaagt door zelf bij te passen dan is dit gedeelte niet onderhevig aan VAA, want de werkgever geeft je dit stuk niet. Waardoor ze bij de belastingen accepteren dat je dit in mindering brengt. (Mag zelfs inclusief BTW zijn, weliswaar rekening bijhouden want de kans dat je gecontroleerd gaat worden is quasi 100%)

Mijn werkgever houdt dat in van mijn brutoloon. Als gevolg is mijn jaarloon gezakt en is dat toch ook ingebracht?
Zelfde met niet aanvaardbare schade, wordt bruto ingehouden, dus veroorzaakt minder belastingen.

Of ben ik mis?

Mijn werkgever houdt dat in van mijn brutoloon. Als gevolg is mijn jaarloon gezakt en is dat toch ook ingebracht?
Zelfde met niet aanvaardbare schade, wordt bruto ingehouden, dus veroorzaakt minder belastingen.

Of ben ik mis?
Inderdaad, als ze dit van je loon af houden is inderdaad alles geregeld. Het is enkel expliciet geldig in het geval dat je zelf de factuur bij je leasing maatschappij gaat betalen.

Het zijn er niet veel bedrijven die het zo doen, maar ze zijn er toch. Zo van die bedrijven die meestal vooral uit gemak reageren: alles wat gij zelf wilt uitvreten met die wagen moogde gij zelf aan de leasing gaan dokken.

De reden hierachter is dat VAA berekend wordt op groencomponent x waardecomponent. Als je je waardecomponent de hoogte in jaagt door zelf bij te passen dan is dit gedeelte niet onderhevig aan VAA, want de werkgever geeft je dit stuk niet. Erger nog, je betaalt er de komende 4 jaar nog eens extra belastingen op. Hierdoor accepteren ze bij de belastingen dat je dit in mindering brengt. (Mag zelfs inclusief BTW zijn, weliswaar factuurke bijhouden want de kans dat je gecontroleerd gaat worden is quasi 100%)
Is dit ook mogelijk als bestuurder van uw vennootschap? Of is die loophole wel dichtgemaakt?

Is dit ook mogelijk als bestuurder van uw vennootschap? Of is die loophole wel dichtgemaakt?
Als bestuurder van een vennootschap zou ik 't vooral eens ne keer navragen aan "den boekhouder". Die manne zijn globaal gezien ietske slimmer dan mij in die zaken. :crazy: Maar als de factuur naar u als natuurlijke persoon gericht is zou ik het wel is ne keer laten nakijken wat er mogelijk is.

Ik ken enkel de foefelaere als werknemer.

Zo heb ik het al 2x aangegeven:
U vermindert dan zelf het bedrag vermeld op de fiche 281.10 naast rubriek 9c en indien nodig 18c met het bedrag dat u zelf betaalde voor de bedrijfswagen en geeft enkel het verschil aan.

Is dat verschil negatief, dan kunt u het saldo niet overdragen naar de aangifte van volgend jaar. U kunt de bijdrage slechts aftrekken van het voordeel dat is aangerekend voor het jaar waarin u de bijdrage betaalde.

Er is dus geen aparte rubriek waarin u uw persoonlijke bijdrage kunt vermelden.

Laatst bewerkt:

Ben niet goed mee. Spreek je hier over iets anders dan gewoon de eigen bijdrage die van je VAA afgetrokken mag worden?

Want voor zover ik weet heb ik geen factuur nodig om dit te mogen inbrengen in m'n belastingen. Ik zit in de 'maandelijkse situatie', maar da's dus gewoon al verrekend in m'n loonfiche, die eigen bijdrage.
't Staat weet er dus gewoon van & komt automatisch mee op de E-belastingsaangifte blijkbaar.

Of bedoel je dat je in de situatie zou zitten waar de WG niets regelt & gewoon zegt van 'dude, leg hier vandaag 10K op de tafel, dan bestel ik' zonder dat je daar enige documentatie/papieren voor krijgt (waardoor het niet geregeld zou zijn & dat je een privé factuur v/d leasing van doen hebt)?

Bij ons werkt dit inderdaad zo. Ik heb voor mijn huidige wagen een factuur gehad rechtstreeks van Alphabet... gelieve €600 (of iets in die trend) over te maken. Zolang dit bedrag niet wordt voldaan wordt de wagen niet vrijgegeven.

Hoe en waar geef je dit dan in in u belastingen? En prop je die factuur in 1 keer in u belastingen in het (inkomens)jaar dat je ze betaald?
Niet dat ik nu met zekerheid weer met opleg gaat zitten maar goed... maar de kans is zeker niet onbestaande en het kan nooit kwaad van zulke dingen te weten.

Bij ons werkt dit inderdaad zo. Ik heb voor mijn huidige wagen een factuur gehad rechtstreeks van Alphabet... gelieve €600 (of iets in die trend) over te maken. Zolang dit bedrag niet wordt voldaan wordt de wagen niet vrijgegeven.

Hoe en waar geef je dit dan in in u belastingen? En prop je die factuur in 1 keer in u belastingen in het (inkomens)jaar dat je ze betaald?
Niet dat ik nu met zekerheid weer met opleg gaat zitten maar goed... maar de kans is zeker niet onbestaande en het kan nooit kwaad van zulke dingen te weten.

Je weet dat niet op voorhand? Lijkt me toch niet logisch. Ik moest voor bestelling van de wagen akkoord gaan met het bij te leggen bedrag.

Het voordeel van alle aard van een bedrijfswagen gesplitst op de fiche 281.10 over de rubrieken 9c (code 250) en 18c (code 254)
U vermindert dan zelf het bedrag vermeld op de fiche 281.10 naast rubriek 9c en indien nodig 18c met het bedrag dat u zelf betaalde voor de bedrijfswagen en geeft enkel het verschil aan.

Dus gewoon knibbelen aan 9c en 18c tot die eventueel op zijn of het verschil aangeven. Dus als ge zegt van ik ga hier is ne keer goe overdrijven en voor 10.000 euro aan getinte ruiten, zjanten en andere meuk bestellen onder het mom "aftrekken van de belastingen" terwijl er bijvoorbeeld op uw 9c en 18c ocharm 2000 euro opstaat, da ga dus nie.

De factuur van Alphabet hou je bij, je krijgt gegarandeerd controle en de terugbetaling van de belastingen duurt een half jaar langer. :tongue: ('t is maar dat ge't weet)
Jep, in één trek in het jaar dat je de auto krijgt en is uwen rubriek 9c en 18c niet genoeg gevuld: pech.

Of bedoel je dat je in de situatie zou zitten waar de WG niets regelt & gewoon zegt van 'dude, leg hier vandaag 10K op de tafel, dan bestel ik' zonder dat je daar enige documentatie/papieren voor krijgt (waardoor het niet geregeld zou zijn & dat je een privé factuur v/d leasing van doen hebt)?
Jep dit is de situatie, ofte schoontjes zoals Reverz ze beschrijft. Enfin vooral werkgevers die zeggen "dude ge moogt over budget gaan, en voor de rest niks regelen" en dan een email krijgen van de leasing van: "dokt is ne keer 800 ballen of we bestellen zjust niks".

Laatst bewerkt:
Je weet dat niet op voorhand? Lijkt me toch niet logisch. Ik moest voor bestelling van de wagen akkoord gaan met het bij te leggen bedrag.
Uiteraard wist ik dat op voorhand... ze kunnen zo al veel facturen sturen.

Maar sommigen leken het statement van @Enira in twijfel te trekken terwijl het wel gewoon klopt. De factuur voor die opleg was een zaak die rechtstreeks tussen de Alphabet en mezelf geregeld is. Mijn werkgever is daar op geen enkele manier in tussen gekomen (financieël of administratief).

Ik kan tevens bevestigen dat ik dit al 2x gedaan heb en 2x hierdoor controle gekregen heb en 2x zonder problemen geaccepteerd is :tongue:

Den tweede keer is er zelfs een over en weer gemail geweest over inclusief en exclusief BTW, en toen hebben ze het speciaal gaan opzoeken en geconcludeerd dat er in de wet niet in stond of het nu exclusief en inclusief BTW was en dus het bedrag in mijn voordeel gingen nemen (inclu).

Laatst bewerkt:
Ik kan tevens bevestigen dat ik dit al 2x gedaan heb en 2x hierdoor controle gekregen heb en 2x zonder problemen geaccepteerd is :tongue:

Den tweede keer is er zelfs een over en weer gemail geweest over inclusief en exclusief BTW, en toen hebben ze het speciaal gaan opzoeken en geconcludeerd dat er in de wet niet in stond of het nu exclusief en inclusief BTW was en dus het bedrag in mijn voordeel gingen nemen (inclu).
Ik heb het zelf ook al 1x gedaan en heb de factuur gewoon als bijlage opgeladen in mijn aangifte. Nooit controle gehad en werd direct geaccepteerd.

Ik hoop toch eerst op een budgetverhoging zodat er geen opleg is :unsure:

Hopen kan altijd, maar vergeet niet dat bedrijfswagens voor de werkgever serieus duurder geworden zijn (bv. brandstofkost, aankoopprijs) en dat dat de komende jaren door verminderde aftrekbaarheid niet zal verbeteren. Om het ook eens vanuit het perspectief van de werkgevers te bekijken, en dat komt bovenop al die loonindexatie.

Hopen kan altijd, maar vergeet niet dat bedrijfswagens voor de werkgever serieus duurder geworden zijn (bv. brandstofkost, aankoopprijs) en dat dat de komende jaren door verminderde aftrekbaarheid niet zal verbeteren. Om het ook eens vanuit het perspectief van de werkgevers te bekijken, en dat komt bovenop al die loonindexatie.
Aankoopprijs is zever want de TCO kost was in 2017 al €735 en die is nu nog steeds €735 in ons categorie en de brandstofkost wordt serieus beperkt want geen diesels meer en hybriderijders worden actief opgevolgd om maximaal te laden terwijl die laadbeurten thuis met moeite half terugbetaald worden. Mijn collega was 2 weken terug stiepe koleirig: hij had voor augustus 28c/kWh gekregen oid terwijl de reeële prijs meer dan het dubbele was en hij kreeg dan nog een mailtje van fleet dat ze blijkbaar teveel terug betaald hadden.
En op de site waar ik zit zijn geen laadmogelijkheden want de cabine van den bouw zit al vol en het gebouw wordt gehuurd van Fernand Huts die uiteraard geen zin heeft om die kost te dragen...

Ze moeten trouwens dringend stoppen met te leven in de wereld van 10 jaar geleden, we zijn 2022: er is een dramatisch tekort aan engineers, supervisors en project managers (in de hele sector). Ze hebben nu al volk tekort en binnen dit en 7-8 jaar is ~50% van de huidige populatie bij ons met pensioen, over 10 jaar zelfs ~2/3... recruiting is zo goed als onmogelijk momenteel blijkbaar, zet dan op zen minst maximaal in op retentie zodat ge ondertussen toch ook u jonger personeel niet verliest.

Kijk, ik ga niet doen alsof ik het niet snap van de WG kant. Voor ons persoonlijk is dat máár €100/maand oid, voor het bedrijf spreken we dan wrs snel over €100-200k/maand wrs. Maar speel daar dan mee op een andere manier, het is niet dat er geen alternatieve mogelijkheden zijn waarvan de impact voor het bedrijf beperkt is tot zelfs budget neutraal. Als ik zie dat er hier veel mannen zijn waar (al dan niet standaard) een eigen bijdrage op de wagen in het loonpakket zit dan hebben ze daar toch al één optie. Of al de mogelijkheid geven van een stuk eindejaarspremie in te ruilen... kan allemaal niet, niks flexibiliteit. Maar ondertussen verwachten ze wel dat mannen van Dendermonde 5 maand elke dag naar Veurne en Doornik rijden om projecten op te volgen...

Terug
Bovenaan