Ik had nu toch wel een paar fotokes verwacht
Proficiat!
Komen eraan, ik zocht een fotogenieke plek maar tzal gewoon de parking worden

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik had nu toch wel een paar fotokes verwacht
Proficiat!

FTFYHopen kan altijd, maar vergeet niet dat salariswagens voor de werkgever serieus duurder geworden zijn (bv. brandstofkost, aankoopprijs) en dat dat de komende jaren door verminderde aftrekbaarheid niet zal verbeteren. Om het ook eens vanuit het perspectief van de werkgevers te bekijken, en dat komt bovenop al die loonindexatie.
Aankoopprijs is zever want de TCO kost was in 2017 al €735 en die is nu nog steeds €735 in ons categorie en de brandstofkost wordt serieus beperkt want geen diesels meer en hybriderijders worden actief opgevolgd om maximaal te laden terwijl die laadbeurten thuis met moeite half terugbetaald worden. Mijn collega was 2 weken terug stiepe koleirig: hij had voor augustus 28c/kWh gekregen oid terwijl de reeële prijs meer dan het dubbele was en hij kreeg dan nog een mailtje van fleet dat ze blijkbaar teveel terug betaald hadden.
En op de site waar ik zit zijn geen laadmogelijkheden want de cabine van den bouw zit al vol en het gebouw wordt gehuurd van Fernand Huts die uiteraard geen zin heeft om die kost te dragen...
Ze moeten trouwens dringend stoppen met te leven in de wereld van 10 jaar geleden, we zijn 2022: er is een dramatisch tekort aan engineers, supervisors en project managers (in de hele sector). Ze hebben nu al volk tekort en binnen dit en 7-8 jaar is ~50% van de huidige populatie bij ons met pensioen, over 10 jaar zelfs ~2/3... recruiting is zo goed als onmogelijk momenteel blijkbaar, zet dan op zen minst maximaal in op retentie zodat ge ondertussen toch ook u jonger personeel niet verliest.
Kijk, ik ga niet doen alsof ik het niet snap van de WG kant. Voor ons persoonlijk is dat máár €100/maand oid, voor het bedrijf spreken we dan wrs snel over €100-200k/maand wrs. Maar speel daar dan mee op een andere manier, het is niet dat er geen alternatieve mogelijkheden zijn waarvan de impact voor het bedrijf beperkt is tot zelfs budget neutraal. Als ik zie dat er hier veel mannen zijn waar (al dan niet standaard) een eigen bijdrage op de wagen in het loonpakket zit dan hebben ze daar toch al één optie. Of al de mogelijkheid geven van een stuk eindejaarspremie in te ruilen... kan allemaal niet, niks flexibiliteit. Maar ondertussen verwachten ze wel dat mannen van Dendermonde 5 maand elke dag naar Veurne en Doornik rijden om projecten op te volgen...
FTFY
Ik denk dat de anti-bedrijfswagen-zaagbende content genoeg mag zijn met de laatste evoluties.

Aankoopprijs is effectief serieus gestegen voor dezelfde wagen en dat betekent dat je budget inderdaad zou moeten stijgen om hetzelfde te krijgen, dat was mijn punt.
Daar heb je zeker een punt, maar dat was niet duidelijk uit je eerste opmerking. Als de TCO kost in in 2017 dezelfde is als de TCO kost vandaag dan zijn de kosten voor de werkgever alvast niet gestegen, dat is wat ik duidelijk probeerde te maken.Aankoopprijs is effectief serieus gestegen voor dezelfde wagen en dat betekent dat je budget inderdaad zou moeten stijgen om hetzelfde te krijgen, dat was mijn punt.

Die stijgingen gelden toch even goed voor bedrijfswagens die geen salariswagens zijn, of wat was je punt?![]()
Dat bestaat al heel lang bij veel bedrijven. Een BMW 5 serie ga je bijvoorbeeld bij die bedrijven niet kunnen krijgen als je een bepaald profiel niet hebt (met bijbehorende categorie), ook al past die binnen budget.Antwoord: Categorie wordt bepaald door een aantal factoren: de TCO, de categorie segmentering, en een basis uitrusting zonder opleg te kunnen nemen...
Categorie segmentering![]()
De leaseprijs stijgt niet 1 op 1 eh. De verkoopwaarde gaat ook omhoog, dus de stijging wordt wat gedempt. Als er ook brandstofprovisie inzit ben je wel 2 keer gescheten natuur;lijk. Goedkoper wordt het in elk geval nooit.
Daar heb je zeker een punt, maar dat was niet duidelijk uit je eerste opmerking. Als de TCO kost in in 2017 dezelfde is als de TCO kost vandaag dan zijn de kosten voor de werkgever alvast niet gestegen, dat is wat ik duidelijk probeerde te maken.
Ik heb daarstraks trouwens nog ne mail gestuurd naar ons fleet afdeling met de vraag waarom nen ID.3 77kWh comfortabel binnen budget past voor ons maar we geen ID.4 kunnen kiezen terwijl die in de basis hooguit €3k duurder is in aankoop, identieke korting heeft (10%) en hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk hogere restwaarde heeft dan de ID.3 waardoor hij in leasing waarschijnlijk quasi evenveel kost en een eventuele meerprijs normaal altijd te coveren zou moeten zijn binnen de 5% opleg.
Antwoord: Categorie wordt bepaald door een aantal factoren: de TCO, de categorie segmentering, en een basis uitrusting zonder opleg te kunnen nemen...
Categorie segmentering![]()
Ge hebt nog altijd twee categorieën van bedrijfswagens:
- de salariswagen
- de bedrijfswagen
Voor de salariswagens gaat er een taaier tijdsperk komen. Alles moet elektrisch wat een verdoken kost (of noem het gerust netto verlies) oplevert van om en bij de 10.000 tot 20.000 euro afhankelijk van het type wagen. Deze groep van rond de kerktoren tuffers die ze feitelijk niet nodig haddden kregen dan ook nog eens de volledige vlaag van kritiek over zich heen de laatste jaren. Dit type wagen is vooral daar omdat ze nu eenmaal een ficale plezante extra vormen.
Dus mijn punt is vooral: diegene met een salaris wagen gaan er de komende jaren op achteruit, het hele argument van de welles nietes genieters wordt de komende jaren toegereden, al dan niet door de stijging in aankoopsprijs, brandstof (elektriciteit) en andere taksen. Deze mensen hebben dan ook een pak minder onderhandelingsmarge zoals de volgende groep.
En dan hebde natuurlijk de "echte" bedrijfswagens, alias voor mensen die deze meestal wel nodig hebben. Door hun expertise of door hun hoge loonskost worden deze mensen meestal ingezet bij andere klanten. Deze profielen gaan op verloop van tijd gewoon minder hard voelen. Dat is gewoon een spelletje van vraag en aanbod.

We spreken over een (nogal plastiekerig uitziende) Volkswagen hé...Dat bestaat al heel lang bij veel bedrijven. Een BMW 5 serie ga je bijvoorbeeld bij die bedrijven niet kunnen krijgen als je een bepaald profiel niet hebt (met bijbehorende categorie), ook al past die binnen budget.
Maar waar trek je de lijn voor "échte" bedrijfswagens?En dan hebde natuurlijk de "echte" bedrijfswagens, alias voor mensen die deze meestal wel nodig hebben. Door hun expertise of door hun hoge loonskost worden deze mensen meestal ingezet bij andere klanten. Deze profielen gaan op verloop van tijd gewoon minder hard voelen. Dat is gewoon een spelletje van vraag en aanbod.
Al het grut dat de baan op moet en een bepaalde groep met serieus verworven rechten (bijvoorbeeld directie en hoger) = bedrijfswagen.Een veel duidelijker criterium is gewoon zeggen als je u niet moet verplaatsen tijdens u uren heb je een salariswagen (en zo zijn er veel). Uiteindelijk doe je namelijk geen professionele verplaatsingen maar zuiver woon/werk, iets wat alle andere werkende mensen ook doen...
We spreken over een wagen van 50k... het is nu door heel de fiscaliteit dat deze auto opeens op de lijsten terechtkomt tussen de lagere klassen van diesels/benzines. Maar dat is zeker geen goedkope wagen, Volkswagen of niet.We spreken over een (nogal plastiekerig uitziende) Volkswagen hé...
Je spreekt totaal naast de kwestie. Ik zeg nergens dat die ID.4 een goedkope wagen is. Ik merk alleen op dat hij in de basis (die eigenlijk al vrij goed uitgerust is) in aankoop nauwelijks duurder is dan de ID.3 Pro S en in leasing door een hogere restwaarde waarschijnlijk gelijkaarding is kwa kost. Is het dan niet normaal dat die wagen ook beschikbaar is in de categorie waar we 5 jaar geleden vlotjes een full option Passat konden bestellen?We spreken over een wagen van 50k... het is nu door heel de fiscaliteit dat deze auto opeens op de lijsten terechtkomt tussen de lagere klassen van diesels/benzines. Maar dat is zeker geen goedkope wagen, Volkswagen of niet.
Een Passat kreeg je normaal ook niet meteen, meestal moet je daar al een tijdje voor werken voor je in aanmerking komt tot zo'n type wagen.
Ik weet nog bedrijven waar een ID.4 of Enyaq pas vanaf bepaald statuut mag, anders zit je nog met een ID.3. Niet alle bedrijven hebben meegedaan met de bedrijfswagen inflatie, zij compenseren dat dan in loon om aantrekkelijk te blijven op de markt.
Je zit nogal veel assumpties te maken over zaken die ik helemaal niet gezegd hebJe spreekt totaal naast de kwestie. Ik zeg nergens dat die ID.4 een goedkope wagen is. Ik merk alleen op dat hij in de basis (die eigenlijk al vrij goed uitgerust is) in aankoop nauwelijks duurder is dan de ID.3 Pro S en in leasing door een hogere restwaarde waarschijnlijk gelijkaarding is kwa kost. Is het dan niet normaal dat die wagen ook beschikbaar is in de categorie waar we 5 jaar geleden vlotjes een full option Passat konden bestellen?
Wie spreekt er trouwens van die inflatie? Der zitten mannen bij die al 20 jaar met ne Passat rondrijden die nu plots met nen ID.3 of nen Opel Corsa mogen gaan rijden... vindt jij dat normaal als ze voor quasi dezelfde leasekost nen ID.4 zouden kunnen nemen? Maar dat niet mogen omdat er één of andere clown in Brussel beslist dat die wagen "te goed" is voor die categorie/functie?
Ik heb het al gezegd: imo werk je OF met een budget per categorie/functie en laat je mensen binnen dat budget zelf de keuze (eventueel kan je dan nog premium merken bannen tot een bepaald niveau, w/e) OF je klikt één of 2 modellen vast aan een categorie/functie en zegt: dit is de auto (of equivalent) die je krijgt: nu, over 5 jaar, over 10 jaar, over 30 jaar (tot de wetgeving het niet meer toe laat).
Maar dit systeem van "hier is je budget" maar je mag geen <cherry picks random autos> nemen want je hoort tot het plebs... I mean really? Er is geen enkele objectief goeie reden om tegen iemand die al 20 jaar met een Passat rijdt nu te gaan zeggen "die ID.4 zou perfect binnen je budget passen (hetzelfde budget van 5 jaar geleden), maar je bent niet belangrijk genoeg" en dat is uiteindelijk exact waar het op neer komt nu.

Exact dat dus. 4 jaar geleden was dat de categorie van: Passat, Superb, Mondeo, Talisman, 508... noem maar op. Dus daarom dat het nogal scheef is van nu categorie segmentering te gaan inroepen voor de elektrische tegenhangers van die wagens terwijl ze budgetair gezien wel zouden passen.Als je categorie een Passat is, dan vind ik het wel gek dat een ID.4 opeens boven categorie zou zijn.
Status
Mijn Cla 250e shooting brake AMG line besteld in sept 2021.
Eerst was het vermoedelijk april-mei, dan bevestigd op 12 juli.
Nu is het al november onder voorbehoud…pff

Ikzelf zit in de laagste categorie als Systeem Ingenieur en alhoewel ik statuut en functienaam niet zo belangrijk vindt, vind ik het wel gek om in een Fiat 500 of Mini E te moeten rijden want hey .. dit is het enige dat beschikbaar is in elektrisch
Moet niet de dikste auto hebben, maar als je kinderen hebt![]()
Mijn nieuwe lichte vracht is geleverd. Moet nu nog naar keuring voor eerste keuring, maar kan pas volgende week vrijdag gaan op afspraak.. Mag ik er al met rijden? Hangen platen aan en is verzekerd.