De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ze zullen gewoon moeten eh. 'k Heb het al meermaals aangehaald maar ge kunt gewoon voor véél mensen geen laadpaal voorzien. Binnen of buiten lease budget, maakt ni uit.

In mijn geval zou dit bv. zo zijn & wordt dit 100% snelladen.
Als ze dat niet aanbieden dan kan ik die wagen gewoonweg niet aanvaarden.

By the way ... qua kosten is er onlangs nog een studie gepubliceerd eh ... voor een XC40 had je 38 jaar van doen voor break even EV vs ICE.
Een 3 reeks dacht ik dat ze over 21j spraken & een Fiat 500 18 jaar.
De details zaten achter een paywall, dus weet wel niet wat hun 'optie politiek' was, mor soit.

Dat zal weliswaar als particulier geweest zijn, zonder fiscale voordelen zoals een bedrijf die zal verrekenen.
Ik vind dat je het veelal zeer negatief voorstelt, in bepaalde usecases zal je wel gelijk hebben maar naar mijn gevoel niet bij de meerderheid.

Ik rij 800km per week en heb een plugin die 45km elektrisch haalt, maar doordat de meeste van mijn kilometers snelweg zijn is dat eerder 35km. Mijn woon-werk enkel is 40km, zodus 400km woon-werk per week. Ik kan laden op het werk, maar heb geen laadpaal thuis. Ik heb er wel één in de buurt van mijn appartement. Daarnaast zijn er tegenwoordig echt wel al veel plaatsen waar je je wagen kan opladen (winkels, sporthallen, evenementenhallen, stads/dorpcentra, .... ). Hierdoor slaag ik er in om 80-85% van mijn kilometers elektrisch te doen.

Met die kilometers en een 'gemiddelde' EV zou ik zonder problemen toekomen. Neem het laden op het werk weg en het wordt iets moeilijker, maar nog zeker haalbaar, dat allemaal zonder snelladen. Met snelladen als backup denk ik dat er voor 70-80% van de mensen echt geen issues zijn, ALS het aantal laders mee blijft groeien met het aantal EV's.

Steeds komt dan het argument naar boven van die extra pk's die een EV heeft. Ik vind dat een non-argument want tot een jaar of 2-3 geleden bestelde iedereen gewoon een X3 20 of 18 sDrive en deden die pk's er niet toe. Men wou gewoon BMW hebben. Nu zou dit ineens een verantwoording zijn voor de hogere kostprijs en dergelijke. Je hebt geen keuze, je 'moet' die pk's nemen.

Akkoord dat je dat niet voor 100% kan doorrekenen, maar een kale x3 18 sDrive ga je ook nooit zien rondrijden. Meer nog, het gros van de X3's is minstens een 20d, en ze hebben bijna allemaal een M-pack. Reken nog wat goodies hier en daar en jouw 15K is makkelijk herleid naar 5K en minder.

Iedereen rekent bij de ICE altijd met de laagste modellen zonder opties, maar dat klopt totaal niet. Op alle BMW 3 reeksen die ik hier heb zien passeren de laatste 6 jaar was er letterlijk maar 1 keer een 316d (de mijne). Alle andere waren 318dA (met 150 paarden) en voor minstens 5000 aan opties. Dan zit je ook al 10K boven de absolute basisprijs.

Meer de gevallen waarbij een diesel nog geen 5l/100 km verbruikt (werkelijk), tanken aan €1.90 per liter, meer autostrade dan stadsverkeer; dan zit je met een iets duurdere elektriciteitsprijs of wat meer verbruik van je EV heel dicht bij elkaar.

Nogmaals, akkoord dat je niet puur op pk's mag kijken, maar een X3 diesel verbruikt niet minder dan 5L. Nooit, in geen enkele omstandigheid.
Dus als jij wil vergelijken met een wagen die geen 5L verbruikt, kan je ook gewoon kijken naar een EV die pakken minder verbruikt. Zoals een Model 3 of een BMW i4. Of een Hyundai Kona. Die laatste kost nog geen €6/100km.

We zitten trouwens met een prijs van elektriciteit die abnormaal hoog is, zelfs *3 bij sommige contracten. De dieselprijs is veel minder hard gestegen

... en prestaties doen er toch wél toe. Anders reed iedereen met de instapper.

Een X3 20d kost volgens de BMW website € 55450. Een iX3 € 71700.
Akkoord dat je hogere wegentaks en dergelijke gaat moeten betalen, maar elektrisch rijden is effectief gewoon duurder op dit moment hoor bij regulier gebruik.
Bi mij duurt het bijv. ca. 2 jaar tegen dat ik de 25000 km bereik.
Prijs elektrisch verbruik: 25000/100* € 8,36 = € 2150
Prijs dieselverbruik: 25000/100 * € 12 = € 3000

Dat maakt een verschil van €850 op 2 jaar => € 425 na 1 jaar
Tegen dat die €15000 in aanschafprijs is terugbetaald, zijn we 35 jaar verder en wordt die batterij al lang ontmanteld in de derdewereldlanden.

Opnieuw, deze berekening is gebaseerd op de prijzen de dag van vandaag, en er is een aanzienlijk verschil in uitrustingsniveau tussen de wagens, dat besef ik ook. De vergelijking kan niet helemaal 1 op 1 doorgetrokken worden, maar geeft toch een redelijk beeld.

Steeds komt dan het argument naar boven van die extra pk's die een EV heeft. Ik vind dat een non-argument want tot een jaar of 2-3 geleden bestelde iedereen gewoon een X3 20 of 18 sDrive en deden die pk's er niet toe. Men wou gewoon BMW hebben. Nu zou dit ineens een verantwoording zijn voor de hogere kostprijs en dergelijke. Je hebt geen keuze, je 'moet' die pk's nemen.

Wat Noctilucus zegt klopt inderdaad. Die laadpaal en hogere aanschafprijs wordt via het Leasebudget geregeld. Dat betekent gewoon dat je als werknemer minder auto krijgt voor je geld, en dus eigenlijk inboet op verloning. Mijn vrouw mocht vorig jaar ook een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Begin een jong gezin maar te proppen in een Mercedes EQA'tje, buggy mee, reisbedje mee...

Elektrisch rijden is gewoon (nog) te duur, en dat zal niet veranderen met de huidige tendens van elektriciteitsprijzen en de inflatie (die autobouwers maar al te graag gebruiken/'misbruiken').
Je spreekt nu wel puur over aanschafkosten en lopende kosten.
Maar dat die X3 20d véél harder gaat afschrijven, is ook wel een heel belangrijke factor. Die er misschien zelfs voor zorgt dat de EV goedkoper uitkomt in TCO.
Je zou beter een benzine meepakken in je vergelijk, dat schrijft een stuk minder hard af.
Tenzij je echt van plan bent om die auto tot de laatste meter op te rijden.

Akkoord dat je dat niet voor 100% kan doorrekenen, maar een kale x3 18 sDrive ga je ook nooit zien rondrijden. Meer nog, het gros van de X3's is minstens een 20d, en ze hebben bijna allemaal een M-pack. Reken nog wat goodies hier en daar en jouw 15K is makkelijk herleid naar 5K en minder.

Iedereen rekent bij de ICE altijd met de laagste modellen zonder opties, maar dat klopt totaal niet. Op alle BMW 3 reeksen die ik hier heb zien passeren de laatste 6 jaar was er letterlijk maar 1 keer een 316d (de mijne). Alle andere waren 318dA (met 150 paarden) en voor minstens 5000 aan opties. Dan zit je ook al 10K boven de absolute basisprijs.

Nogmaals, akkoord dat je niet puur op pk's mag kijken, maar een X3 diesel verbruikt niet minder dan 5L. Nooit, in geen enkele omstandigheid.
Dus als jij wil vergelijken met een wagen die geen 5L verbruikt, kan je ook gewoon kijken naar een EV die pakken minder verbruikt. Zoals een Model 3 of een BMW i4. Of een Hyundai Kona. Die laatste kost nog geen €6/100km.

We zitten trouwens met een prijs van elektriciteit die abnormaal hoog is, zelfs *3 bij sommige contracten. De dieselprijs is veel minder hard gestegen

Ik vind dat echt heel gek dat dat argument elke keer blijft terug komen.

Er is toch niemand die bij Musk zijn 545e gaat zeggen "Een A6 kost de helft, want ge moet vermogen niet in rekening nemen he"

Je spreekt nu wel puur over aanschafkosten en lopende kosten.
Maar dat die X3 20d véél harder gaat afschrijven, is ook wel een heel belangrijke factor. Die er misschien zelfs voor zorgt dat de EV goedkoper uitkomt in TCO.
Je zou beter een benzine meepakken in je vergelijk, dat schrijft een stuk minder hard af.
Tenzij je echt van plan bent om die auto tot de laatste meter op te rijden.
De benzine X3 20i dan, die is dan nog € 2000 goedkoper dan de diesel => nog langere terugverdientijd voor de EV.
Ik ben daarnaast benieuwd hoe hard de huidige EV's gaan afschrijven hoor. Wie wil er later een 2e hands EV kopen met gedegradeerde accu, dat is nog maar de vraag. Bovendien hangt er ook veel af hoeveel progressie er zal zijn op ontwikkeling van batterijen: grotere range, korter opladen etc.
Daarnaast komt dan nog eens een (hopelijk) uitgebreider gamma aan wagens.

De huidige EV-markt bestaat voornamelijk uit allemaal 1ste generatie-modellen van de traditionele autobouwers die als het ware als 'try-out' worden gezien. Ik vraag me oprecht af wie al die iX3'en gaat overnemen nadat hun leasingperiode voorbij is. Als 2e hands klant zou ik me alleszins meer zorgen maken over een EV met 100K km en tig oplaadbeurten op de teller, dan over een diesel of benzinemotor met dezelfde kilometerstand. Mijn punt is gewoon dat de mate van afschrijving nog bepaald moet worden.

Er is toch niemand die bij Musk zijn 545e gaat zeggen "Een A6 kost de helft, want ge moet vermogen niet in rekening nemen he"
Nochtans een geldig argument. Niet voor iedereen is vermogen een factor.
Het enige dat telt voor de meesten is dat ze goedkoop een hybride/EV kunnen rijden, ongeacht hoeveel vermogen dat er is.
Dus kijk je naar het basis model van elk type.
De X3 18i vergelijk je dus met de X3 30e en iX3. Want die laatste 2 zijn gewoonweg de enige 2 opties die je hebt voor PHEV en FEV.

Los van het feit dat je PK's van ICE niet zomaar kan vergelijken met EV. Die prijs/pk verhoudingen liggen helemaal anders in elkaar.
De benzine X3 20i dan, die is dan nog € 2000 goedkoper dan de diesel => nog langere terugverdientijd voor de EV.
Ik ben daarnaast benieuwd hoe hard de huidige EV's gaan afschrijven hoor. Wie wil er later een 2e hands EV kopen met gedegradeerde accu, dat is nog maar de vraag. Bovendien hangt er ook veel af hoeveel progressie er zal zijn op ontwikkeling van batterijen: grotere range, korter opladen etc.
Daarnaast komt dan nog eens een (hopelijk) uitgebreider gamma aan wagens.

De huidige EV-markt bestaat voornamelijk uit allemaal 1ste generatie-modellen van de traditionele autobouwers die als het ware als 'try-out' worden gezien. Ik vraag me oprecht af wie al die iX3'en gaat overnemen nadat hun leasingperiode voorbij is. Als 2e hands klant zou ik me alleszins meer zorgen maken over een EV met 100K km en tig oplaadbeurten op de teller, dan over een diesel of benzinemotor met dezelfde kilometerstand. Mijn punt is gewoon dat de mate van afschrijving nog bepaald moet worden.
Kijk maar op de tweedehandse markt, de EV's bestaan intussen al een hele poos. De eerste Teslas zijn er al 10j.
En je gaat zien dat hun herverkoopwaarde veel hoger ligt dan gelijkaardige ICE wagens.

Net bevestiging gekregen dat mijn Toyota besteld is bij de Dealer, en de geschatte levertermijn is 30/3/2023

Dan betaal ik wel meer VAA, heb ik tenminste op een aanvaardbare tijd een wagen ipv 1-2 jaar te wachten :D

... Nogmaals, akkoord dat je niet puur op pk's mag kijken, maar een X3 diesel verbruikt niet minder dan 5L. Nooit, in geen enkele omstandigheid.

Ik had het voor alle duidelijkheid niet over X3's, ik ga iemand met een X3 niet tegenspreken zonder daar zelf ervaring mee te hebben - de mensen die kloegen over de kostprijs / km van hun EV reden ook niet met pk monsters, en daar ligt het verschil in verbruik minder uit elkaar dan als je een EV en een ICE met pakweg 300-400 pk wil vergelijken. Dat speelt ook wel een rol denk ik.
Jouw X3 lijkt me trouwens verrassend zuinig om een SUV te zijn, een i4 (edrive 40 dan nog) is precies niet veel zuiniger ondanks het verschil in aerodynamica, om nog maar te zwijgen van bv. een Polestar 2 die een pak meer verbruikt voor een lichtere, compactere auto.

PS van mij zal je niet horen dat prestaties er niet toe doen :)

Je moet natuurlijk ook wel rekening houden met de nieuwprijs van de Model S, die is redelijk wat gezakt sindsdien.
Dat heeft voor extra waardevermindering gezorgd, maar is niet te wijten aan het 'EV' concept, wel aan de prijsevolutie van Tesla.
Welja, doordat Tesla hun prijzenpolitiek gewoon raar is, kan je weinig zeggen over restwaarde. Een P100D kostte bvb 150k op een gegeven moment en kan je nu vinden aan 70k 5 jaar later. Dat is nu ook niet een schoolvoorbeeld van een heel waardevaste wagen. Maar een Plaid (die nog véél sneller is), kost minder dan die 150k...

Welja, doordat Tesla hun prijzenpolitiek gewoon raar is, kan je weinig zeggen over restwaarde. Een P100D kostte bvb 150k op een gegeven moment en kan je nu vinden aan 70k 5 jaar later. Dat is nu ook niet een schoolvoorbeeld van een heel waardevaste wagen. Maar een Plaid (die nog véél sneller is), kost minder dan die 150k...
En was er op een bepaald moment ook geen sterke vraag naar tweedehandse Tesla's omdat de levertermijnen eerder lang waren (niet vergelijkbaar met de geschifte termijnen nu voor veel andere EV's) zodat de tweedehandsprijzen soms hoger waren dan de nieuwprijzen?

Nochtans is dat zeer legitiem.
Bij een EV heb je weinig keuze in vermogen, hetgeen de wagen heeft is hetgeen je moet nemen. En laat ons gewoon heel eerlijk zijn met elkaar, veel mensen boeit het niks hoeveel vermogen die wagen heeft.
200 of 400pk, het zal hen worst wezen. Het vermogen dus steeds gebruiken in de discussie als “ja maar kijk eens wat een ice kost met gelijke PK’s” is gewoon niet relevant.
Er zijn belangrijke zaken zoals vorm van de wagen, ruimte, uiterlijk, betrouwbaarheid en wat die wagen kost.
En als een EV dan een serieuze meerkost betekend voor dezelfde wagen dan lijkt mij dat toch gewoon legitiem, in de optiek dat vermogen bijkomstig is.

Vermogen kan is leuk zijn voor af en toe. Maar op een gegeven moment heb je voldoende voor vlot dagelijks verkeer en is alles wat meer is puur voor de hooligan uit te hangen.

Bij een EV heb je weinig keuze in vermogen, hetgeen de wagen heeft is hetgeen je moet nemen. En laat ons gewoon heel eerlijk zijn met elkaar, veel mensen boeit het niks hoeveel vermogen die wagen heeft.
200 of 400pk, het zal hen worst wezen. Het vermogen dus steeds gebruiken in de discussie als “ja maar kijk eens wat een ice kost met gelijke PK’s” is gewoon niet relevant.
Er zijn belangrijke zaken zoals vorm van de wagen, ruimte, uiterlijk, betrouwbaarheid en wat die wagen kost.
En als een EV dan een serieuze meerkost betekend voor dezelfde wagen dan lijkt mij dat toch gewoon legitiem, in de optiek dat vermogen bijkomstig is.

Vermogen kan is leuk zijn voor af en toe. Maar op een gegeven moment heb je voldoende voor vlot dagelijks verkeer en is alles wat meer is puur voor de hooligan uit te hangen.
Waarom zie je dan nog zoveel meer 330e's dan 320e's? ;)
Je kan heel uw betoog ook doen over "afwerking", want voor heel veel mensen is dat niet van belang en krijg je discussies als "amai seg, kijk eens hoeveel duurder BMW is tov Dacia? De terugverdientijd van BMW is 100 jaar tov mijn Dacia!"

Op een gegeven moment ben je ook gewoon gewend aan veel vermogen. Als ik nu met een wagen met 150-200pk rij lijkt het alsof die in noodloop staat!

Op een gegeven moment ben je ook gewoon gewend aan veel vermogen. Als ik nu met een wagen met 150-200pk rij lijkt het alsof die in noodloop staat!

Ik heb altijd een grote shock bij wisseling van wagens. Ik rijd bijna alleen in het weekend met de i4. Voor de rest meestal logge range rover of camionet (en dat zijn dan nog V6 Mercedessen ). Nu net na het bouwverlof was de zitpositie en vlotheid toch ook even 'wtf' :p

Ik heb altijd een grote shock bij wisseling van wagens. Ik rijd bijna alleen in het weekend met de i4. Voor de rest meestal logge range rover of camionet (en dat zijn dan nog V6 Mercedessen ). Nu net na het bouwverlof was de zitpositie en vlotheid toch ook even 'wtf' :p
Ik heb dat ondertussen bij alles, maar als ge dan in zo de diesels met 130pk stapt nu, dan is dat echt alsof ge vroeger zo'n vervangwagen kreeg met 60pk ofzo.
Maar zelfs tussen mijn eigen wagens, de ene is veel lichter en veel vermogen, maar heeft een versnellingsbak. De andere is zwaarder, minder vermogen, ... Maar heeft wel instant gasrespons. Is elke keer wennen als je switcht.

Allemaal verwende nesten ja 😝
Dat ontkent niemand he :p

Maar dat argument is gewoon gek, want bij andere auto's wordt dat argument wel gebruikt ("die 1.6 in een Passat is een ramp!").
En bij Tesla ook "je moet de long range nemen!". Maar als er plots geen lagere motorisatie mogelijk is, dan is vermogen niet relevant en gaan we vergelijken met een instap-benzine...

Maar... Zelfs zonder heel het vermogen te bekijken. Een 318i start op 41k. Een Model Y (met een veel grotere uitrusting) kost 50k. Met gelijke uitrusting zullen die ongeveer even duur zijn.

Dat ontkent niemand he :p

Maar dat argument is gewoon gek, want bij andere auto's wordt dat argument wel gebruikt ("die 1.6 in een Passat is een ramp!").
En bij Tesla ook "je moet de long range nemen!". Maar als er plots geen lagere motorisatie mogelijk is, dan is vermogen niet relevant en gaan we vergelijken met een instap-benzine...

Maar... Zelfs zonder heel het vermogen te bekijken. Een 318i start op 41k. Een Model Y (met een veel grotere uitrusting) kost 50k. Met gelijke uitrusting zullen die ongeveer even duur zijn.
Dat sommigen die 1.6 een ramp vinden is niet omdat die maar 250pk heeft ipv 350pk. Je hebt geen 300pk nodig om vlot mee te kunnen in het verkeer. De LR bij Tesla heeft meer bereik dus dat heeft ook niet altijd met pk's te maken.

Hier zitten redelijk wat auto liefhebbers maar de gemiddelde Belg geeft echt geen moer om hoeveel pk hun auto heeft. Ik denk dat als ik in mijn vriendenkring zou vragen hoeveel pk hun auto heeft de meesten zelfs het antwoord niet weet.

Terug
Bovenaan