De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hier heb je de formules voor VAA: https://www.daeninck.be/hoe-wordt-het-voordeel-alle-aard-vaa-berekend-in-2022/

Voor VAA fake hybrid == dichtst overeenkomstige model of uitstoot * 2,5
Voor de WG heeft dat natuurlijk ook een serieuze impact, dus dat zullen ze niet aanbieden.

Voor zover ik weet veranderd er dus niets aan VAA.
Dus ook al is een PHEV niet meer aftrekbaar voor de WG, jij zelf zal er niet meer VAA op betalen, of die nu 100 of 0% aftrekbaar is voor uwe WG.

Maar uwe WG gaat u die wagen gewoon niet meer aanbieden, want die wagen kost hem met een aftrekbaarheid van 0% ineens een heel pak meer.
En uwe VAA ... dat trekt de WG zich in principe helemaal niet aan (tenzij je zelfstandig bent & dus uw eigen WG bent eh).

Bedankt, zoals ik dacht dus.
Benieuwd hoe werkgevers dat allemaal kunnen meenemen in de selectie die ze nog aanbieden aan de werknemers. Fake hybride is gemakkelijk, die haal je weg uit de lijst; maar "echte" hybrides die de komende jaren stapsgewijs een stuk duurder worden voor de WG...

Geleidelijk aan wordt de aftrek minder. Dus niet het zelfde idd.

Bedankt, dan denk ik dat ik alle puzzelstukken heb om volgende maand een logische beslissing te nemen.
Voorkeur voor een EV, al is het maar omdat dat ook voor de WG een stuk scheelt, maar het zal ook wel afhangen van wat er op de lijst staat en in het budget past.

Benieuwd hoe werkgevers dat allemaal kunnen meenemen in de selectie die ze nog aanbieden aan de werknemers. Fake hybride is gemakkelijk, die haal je weg uit de lijst; maar "echte" hybrides die de komende jaren stapsgewijs een stuk duurder worden voor de WG...
Easy, zoals ik al aanhaalde ... die zullen ook gewoon niet meer aangeboden worden eens de deadline volgend jaar is gepasseerd.

Een PHEV zal fiscaal even slecht zijn als een gewone ice/fake hybrid.
Die 2 jaar respijt die ze nog krijgen vooraleer het écht 0% is zal het verschil niet maken voor de meeste WG's.
PHEV's kosten ook een stuk meer dan de gewoonlijke ICE wagens die aangeboden worden, maar dat werd aanvaard wegens de voordelige fiscaliteit. Als die weg valt ... jah ... EV's only. 🤷‍♂️

Nuja ... je kan het gemakkelijk genoeg in detail berekenen wat het zal kosten eh (% waarden zijn gekend) ... en leasing firma's zullen het wss wel volledig in detail verrekenen om u een maandelijkse prijs te geven.
Dus als je pakweg nog 1,5j voor 2026 een wagen ontvangt zal de maandelijke operationele lease kost dat wel in calculeren dat het nog een half jaar X% aftrekbaar is, 1j Y% & dan 3,5j 0% is.
-> Dus de traditionele lease calculators (die aangeboden worden door de leasing zelf), zullen er wss rekening mee houden.

In-house tools, bv. Chronos ... zullen 't mogelijks gewoon direct afschaffen i.p.v. hun prijzen elk jaar te verrekenen met de nieuwe regels, but we'll see. Op zich zullen veel van die wagens toch gewoon te duur worden & in geen enkel klassiek budget meer willen passen.

-----------------------
Dat gezegd zijnde ... de huidige levering problemen/tijden zouden hier wel eens voor moeilijkheden kunnen zorgen.
Want i.t.t. de regelgeving om van de huidige 100% te mogen blijven genieten voor PHEV, zal de aftrekbaarheid van een wagen in principe maar tellen eens de wagen afgetrokken wordt, zijnde na levering, eens die effectief op de boeken staat & voor X jaar in gebruik wordt genomen.

Dus als je niet kan afgaan op een lever termijn & de aftrekbaarheid is afhankelijk van die termijn ... who knows ... kan zijn dat zelfs de leasing het zich niet aan trekt & gewoon uit gaat van 0% aftrekbaar voor hun prijs te bepalen (basically ... risico incalculeren).
-> Want die prijs geven ze u bij bestelling eh, niet bij levering.

Beetje het 'KBC doet geen Tesla's meer omdat ze aangeven hun prijs bij levering te kunnen hebben aangepast'-verhaal.

En bottom line ... veel WG's werken met leasing budgetten, dus het is dan grotendeels ook niet echt hun probleem. Het wordt dan het probleem v/d leasing firma's. De PHEV's zullen gewoon duurder worden & niet meer binnen de budget filters vallen & dus ... niet meer aangeboden worden. ;)

Op mijn bestelbon van fake hybrid staat 103 als CO² dus dan komt het nog cva uit vgl met wat ik eerst dacht, rond de 2k per jaar

Op mijn bestelbon van fake hybrid staat 103 als CO² dus dan komt het nog cva uit vgl met wat ik eerst dacht, rond de 2k per jaar

Is toch behoorlijk. Mijn diesel heeft 116gr CO2 en is als 48+ maand oude auto toch ook gewoon 230€.
Jou VAA zal jaar na jaar sterk oplopen met al die EV’s.

Is toch behoorlijk. Mijn diesel heeft 116gr CO2 en is als 48+ maand oude auto toch ook gewoon 230€.
Jou VAA zal jaar na jaar sterk oplopen met al die EV’s.
In ons systeem met een budget van bijna 500€ bruut per maand was die fake hybride een van de enige opties om nog een beetje ruime wagen te hebben met opties. Plugin was buiten budget. En zelfs veel gewone benzine of diesel wagens, of heel kaal...

Zal wel zien hoe het loopt, belgië kennende veranderd er wel nog een en ander last minute

In ons systeem met een budget van bijna 500€ bruut per maand was die fake hybride een van de enige opties om nog een beetje ruime wagen te hebben met opties. Plugin was buiten budget. En zelfs veel gewone benzine of diesel wagens, of heel kaal...

Zal wel zien hoe het loopt, belgië kennende veranderd er wel nog een en ander last minute

Snap ik, en als je dat bewust kiest is er niks aan de hand.
Een collega van mij heeft net een Q5 s-line diesel in ontvangst genomen. Die kost nu al een arm en een been, maar dat boeit hem niet.

Je hebt geen plugin dus? Want fake hybride bedoelt men de zogenaamde fake plugin hybride. En de gewone hybrides hebben dus inderdaad gewoon de uitstoot zoals vermeld bij de fabrikant.

De huidige vooropgestelde fiscaliteit en het uitfazeren van ICE en PHEV houdt alleen maar rekening met de CO2-uitstoot. Nu dat de energie/elektriciteitsprijzen zo hard aan het stijgen zijn, vraag ik me wel af of het verbruik van een EV uiteindelijk niet duurder gaat uitvallen in vergelijking met PHEV en ICE en zo de werkgever uiteindelijk meer zal kosten.
De kosten die op een of andere manier betaald gaan moeten zijn voor een EV-bedrijfswagen aan te bieden toch veel uitgebreider:
- laadinsfrastructuur voorzien op het werk (indien mogelijk)
- tankkaarten voorzien die snelladen toestaan (belachelijk hoge prijs / kWh)
- laadpalen installeren bij de werknemer
- oplossing voorzien voor mensen die thuis niet kunnen laden (laadpaal op werk gecombineerd met kaart snelladen)
- EV-wagens an sich zijn veel duurder

Ik ken er te weinig van, maar mijn gevoel zegt toch dat dit voor veel werkgevers allesbehalve vanzelfsprekend is dit allemaal te gaan voorzien, zeker op zo'n korte tijdslijn, ondanks het fiscale gunstregime voor EV's.

Wat wordt dan gecatalogeerd als een "fake-hybride"? Ik had hier hetzelfde idee over als @sluysen ...

Een ‘valse hybride’:

• is een plug-in (oplaadbare) hybride, zowel uitgerust met een brandstofmotor als een elektrische batterij die opgeladen kan worden via een externe energiebron buiten het voertuig,
  • is aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 01.01.2018,
  • heeft:
    • ofwel een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht
    • ofwel een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer,
Een Porsche Cayenne e-hybrid bvb, heeft 58/71gr (NEDC/WLTP) CO2 uitstoot per 100km.

Wat wordt dan gecatalogeerd als een "fake-hybride"? Ik had hier hetzelfde idee over als @sluysen ...
Er bestaan 3 soorten:
- hybride (maar die zijn eigenlijk nauwelijks zuiniger dan een normale benzinewagen, want die laden enkel op door regeneratie, en worden dan ook als dusdanig behandeld)
- plug-in hybrid electric vehicle of PHEV
- plug-in hybrid electric vehicle of PHEV, die niet voldoet aan onderstaande vereisten - de FAKE hybride
  • ofwel een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht
  • ofwel een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer,

De huidige vooropgestelde fiscaliteit en het uitfazeren van ICE en PHEV houdt alleen maar rekening met de CO2-uitstoot. Nu dat de energie/elektriciteitsprijzen zo hard aan het stijgen zijn, vraag ik me wel af of het verbruik van een EV uiteindelijk niet duurder gaat uitvallen in vergelijking met PHEV en ICE en zo de werkgever uiteindelijk meer zal kosten.
De kosten die op een of andere manier betaald gaan moeten zijn voor een EV-bedrijfswagen aan te bieden toch veel uitgebreider:
- laadinsfrastructuur voorzien op het werk (indien mogelijk)
- tankkaarten voorzien die snelladen toestaan (belachelijk hoge prijs / kWh)
- laadpalen installeren bij de werknemer
- oplossing voorzien voor mensen die thuis niet kunnen laden (laadpaal op werk gecombineerd met kaart snelladen)
- EV-wagens an sich zijn veel duurder

Ik ken er te weinig van, maar mijn gevoel zegt toch dat dit voor veel werkgevers allesbehalve vanzelfsprekend is dit allemaal te gaan voorzien, zeker op zo'n korte tijdslijn, ondanks het fiscale gunstregime voor EV's.

Terecht punt. Elektrisch rijden is nu voor wie geen zonnepanelen heeft, duurder per km dan de meeste diesels.
Ik denk dat veel bedrijven zullen verschieten van de kost van die tankkaarten als ze inderdaad snelladen toestaan - en de kost van het elektrisch laden op het werk als dat bedrijf geen/onvoldoende zonnepanelen heeft liggen.

Maar de overheid verplicht bedrijven om voor een EV te kiezen door PHEV en ICE veel fiscaal onaantrekkelijker te maken de komende jaren - aftrekbaarheid van belastingen scheelt simpel gezegd ~30% voor veel bedrijven.
Laadpalen installeren bij de werknemer kan je als optie in het leasebudget steken, ook de meerkost voor een EV zit daarin ingerekend.

Terecht punt. Elektrisch rijden is nu voor wie geen zonnepanelen heeft, duurder per km dan de meeste diesels.

Mijn gemiddeld verbruik na 25000 km:

19.9kwh/100km
mijn huidige afnameprijs, nieuw contract sinds juni: €0,42
= €8,36/100km

De diesel staat nu net boven de €2/liter

Ik denk niet dat er een X3 bestaat die minder dan 4,2L/100km verbruikt. En al zeker geen X3 met 285pk.
Volgens spiritmonitor.de verbruikt een X3 30D tussen de 8 en 9 liter - dus letterlijk dubbel zo duur per km als de iX3
De zuinigste X3 diesel zit daar op +/- 6L, dus €12/100km

Edit: laadverliezen daargelaten. Maar een EV zal altijd goedkoper zijn per km dan een Diesel.

Laatst bewerkt:
Een X3 20d kost volgens de BMW website € 55450. Een iX3 € 71700.
Akkoord dat je hogere wegentaks en dergelijke gaat moeten betalen, maar elektrisch rijden is effectief gewoon duurder op dit moment hoor bij regulier gebruik.
Bi mij duurt het bijv. ca. 2 jaar tegen dat ik de 25000 km bereik.
Prijs elektrisch verbruik: 25000/100* € 8,36 = € 2150
Prijs dieselverbruik: 25000/100 * € 12 = € 3000

Dat maakt een verschil van €850 op 2 jaar => € 425 na 1 jaar
Tegen dat die €15000 in aanschafprijs is terugbetaald, zijn we 35 jaar verder en wordt die batterij al lang ontmanteld in de derdewereldlanden.

Opnieuw, deze berekening is gebaseerd op de prijzen de dag van vandaag, en er is een aanzienlijk verschil in uitrustingsniveau tussen de wagens, dat besef ik ook. De vergelijking kan niet helemaal 1 op 1 doorgetrokken worden, maar geeft toch een redelijk beeld.

Steeds komt dan het argument naar boven van die extra pk's die een EV heeft. Ik vind dat een non-argument want tot een jaar of 2-3 geleden bestelde iedereen gewoon een X3 20 of 18 sDrive en deden die pk's er niet toe. Men wou gewoon BMW hebben. Nu zou dit ineens een verantwoording zijn voor de hogere kostprijs en dergelijke. Je hebt geen keuze, je 'moet' die pk's nemen.

Wat Noctilucus zegt klopt inderdaad. Die laadpaal en hogere aanschafprijs wordt via het Leasebudget geregeld. Dat betekent gewoon dat je als werknemer minder auto krijgt voor je geld, en dus eigenlijk inboet op verloning. Mijn vrouw mocht vorig jaar ook een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Begin een jong gezin maar te proppen in een Mercedes EQA'tje, buggy mee, reisbedje mee...

Elektrisch rijden is gewoon (nog) te duur, en dat zal niet veranderen met de huidige tendens van elektriciteitsprijzen en de inflatie (die autobouwers maar al te graag gebruiken/'misbruiken').

Mijn gemiddeld verbruik na 25000 km:

19.9kwh/100km
mijn huidige afnameprijs, nieuw contract sinds juni: €0,42
= €8,36/100km

De diesel staat nu net boven de €2/liter

Ik denk niet dat er een X3 bestaat die minder dan 4,2L/100km verbruikt. En al zeker geen X3 met 285pk.
Volgens spiritmonitor.de verbruikt een X3 30D tussen de 8 en 9 liter - dus letterlijk dubbel zo duur per km als de iX3
De zuinigste X3 diesel zit daar op +/- 6L, dus €12/100km

Edit: laadverliezen daargelaten. Maar een EV zal altijd goedkoper zijn per km dan een Diesel.

Niet om er hier een hele ja-nee discussie van te maken, maar ik ken effectief mensen bij wie hun EV niet goedkoper is per km, als ze geen gebruik kunnen maken van zonnepanelen.
Meer de gevallen waarbij een diesel nog geen 5l/100 km verbruikt (werkelijk), tanken aan €1.90 per liter, meer autostrade dan stadsverkeer; dan zit je met een iets duurdere elektriciteitsprijs of wat meer verbruik van je EV heel dicht bij elkaar.

Op termijn ben ik ook overtuigd van EV, puur qua engineering is dat gewoon de betere oplossing. Maar er zullen werkgevers verschieten van de werkelijke energiekost t.o.v. wat leasemaatschappijen daarvoor tonen in hun simulaties.

Ik denk dat veel bedrijven zullen verschieten van de kost van die tankkaarten als ze inderdaad snelladen toestaan - en de kost van het elektrisch laden op het werk als dat bedrijf geen/onvoldoende zonnepanelen heeft liggen.

Maar de overheid verplicht bedrijven om voor een EV te kiezen door PHEV en ICE veel fiscaal onaantrekkelijker te maken de komende jaren - aftrekbaarheid van belastingen scheelt simpel gezegd ~30% voor veel bedrijven.
Laadpalen installeren bij de werknemer kan je als optie in het leasebudget steken, ook de meerkost voor een EV zit daarin ingerekend.
Ze zullen gewoon moeten eh. 'k Heb het al meermaals aangehaald maar ge kunt gewoon voor véél mensen geen laadpaal voorzien. Binnen of buiten lease budget, maakt ni uit.

In mijn geval zou dit bv. zo zijn & wordt dit 100% snelladen.
Als ze dat niet aanbieden dan kan ik die wagen gewoonweg niet aanvaarden.

By the way ... qua kosten is er onlangs nog een studie gepubliceerd eh ... voor een XC40 had je 38 jaar van doen voor break even EV vs ICE.
Een 3 reeks dacht ik dat ze over 21j spraken & een Fiat 500 18 jaar.
De details zaten achter een paywall, dus weet wel niet wat hun 'optie politiek' was, mor soit.

Dat zal weliswaar als particulier geweest zijn, zonder fiscale voordelen zoals een bedrijf die zal verrekenen.

Mijn Werkgever heeft ook een nieuwe policy waar elektrische wagens tot de mogelijkheid behoren.
Echter is het niet duidelijk hoe ik vergoed wordt voor thuisladen.
Aan de huidige tarieven kost afname me 0,45€/kWh.
In de policy staat dat werkgever thuisladen vergoed volgens de geldende tarieven van de overheid, waar kan ik die vinden? Hoe zit dat bij jullie?

Mijn Werkgever heeft ook een nieuwe policy waar elektrische wagens tot de mogelijkheid behoren.
Echter is het niet duidelijk hoe ik vergoed wordt voor thuisladen.
Aan de huidige tarieven kost afname me 0,45€/kWh.
In de policy staat dat werkgever thuisladen vergoed volgens de geldende tarieven van de overheid, waar kan ik die vinden? Hoe zit dat bij jullie?

Dat zijn wss de boordtabel van de creg zijn.
Voor vorige maand is dat 43,76c/kWh.

@drips, bij ons moeten we de prijs zelf in de tool ingeven.
Welgeen idee of dat nacht of dagtarief moet zijn...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan