De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Wild guess:

Ik denk dat ze die deadline van juni 2023 nog wel gaan uitstellen. Typisch Belgisch zal dit een maand of 2 voordien in detail in de krant verschijnen en is het hek van de dam. Ze gaan dat dan opschuiven tot na verkiezingen 2024 voor de volgende regering.

Ons net is gewoon niet klaar voor zo een bruuske overgang, laat staan dat er teveel mensen inderdaad geen mogelijkheid hebben tot thuisladen. Combineer dit dan nog eens met de schandalig hoge energieprijzen en uitstel is incoming.
Welke deadline van 2023? Aftrekbaarheid? Dat zie ik niet snel veranderen. En EVs zullen pas verplicht zijn vanaf 2026.

Welke deadline van 2023? Aftrekbaarheid? Dat zie ik niet snel veranderen. En EVs zullen pas verplicht zijn vanaf 2026.
2026 is dan ook vrij snel voor zo’n ingrijpende beslissing. Benieuwd of deze datum gaat stand houden, hangt er vanaf wie tegen dan welk postje in de regering krijgt denk ik.

Bestelling van mid 2023 dacht ik.
Aja e, vanaf juli 'aangekocht' zoals 't in de wetteksten stond. Daarmee dat ik zeker & vast zo snel mogelijk nog een PHEV wou besteld krijgen.
Dit spaart mij alvast nog zeker een goeie 5 jaar van het EV gedoe.
-> Want heel het '80% v/d tijd laden bij WG & 10% thuis/10% quick' ... dat zal voor velen gene waar zijn. Voor mij zou het dus eerder zijn '100% laden op quick chargers & hopen dat ge er eentje vind in de buurt'. Wat niet enkel voor mij het geval zal zijn.

Basically, vanaf juli ga je enkel nog met een EV de fiscale aftrek van 100% kunnen krijgen. Voor AL de rest geldt dan de degressieve aftrek richting 0% tegen 2026.
En vanaf 2026 gaat het dan voor de EV's ook degressief richting iets van een 67% of zoiets.

Dus ja, er is zeker een deadline die héél dicht bij ligt.
Na die deadline verwacht ik dat het snel lastig gaat worden om nog iets deftigs te krijgen als men geen EV's wil aanbieden (aangezien de PHEV's weg zullen vallen, en dit zijn momenteel zo'n beetje 'the saving grace' om iets te kiezen).
En 't zal elk jaar erger worden, want den aftrok zal steeds lager worden.
-> Zelfs al koop je letterlijk volgend jaar de 2e juli een wagen ... moet je sowieso al rekening houden dat je een goei 2 jaar met 0% aftrekbaarheid zal zitten op een looptijd van 5 jaar.

Eens de lease van de volgende gepasseerd is ... jah ... zullen we dan wel zien eh. Laat ons hopen dat het tegen dan toch al wat leefbaarder is qua oplaadinfra.
2026 is dan ook vrij snel voor zo’n ingrijpende beslissing. Benieuwd of deze datum gaat stand houden, hangt er vanaf wie tegen dan welk postje in de regering krijgt denk ik.
Goh ... ik heb dat ook al horen zeggen, but who knows.

't Grootste probleem is niet enkel de oplaadinfra, maar ook gewoon 't feit dat ge er, ondanks de beste wil v/d wereld, gewoon NIET aan geraakt.
2-3 jaar voor een i4, 2-3j voor een EV6, ...

Dus je bent altijd gejost e.

Da's nog excl. de extreme energie prijzen gerekend. We moeten overal, langs alle kanten energie besparen, maar tegelijkertijd moeten we vollen bak EV's bestellen & opladen.
De particulier gaat men zeker en vast ook niet mee krijgen. Want zij kunnen geen gebruik maken van fiscale aftrekbaarheid & met de huidige prijzen is de EV nog duurder dan de ICE wagen. Je haalt nooit meer het verschil in aankoopprijs op (wss nog een pak erger als je 't enkel met quick chargers moet stellen).

-> Zelfs al koop je letterlijk volgend jaar de 2e juli een wagen ... moet je sowieso al rekening houden dat je een goei 2 jaar met 0% aftrekbaarheid zal zitten op een looptijd van 5 jaar.
Waarom moet je rekening houden met 2 jaar 0% aftrekbaarheid? PHEV blijven toch nog 75% of wat het ook mag zijn aftrekbaar na die datum?

Waarom moet je rekening houden met 2 jaar 0% aftrekbaarheid? PHEV blijven toch nog 75% of wat het ook mag zijn aftrekbaar na die datum?
PHEV bestaat fiscaal niet meer vanaf volgend jaar 1 juli.

---> PHEV == ICE && ICE == 0% tegen 2026 <---

Enkel als je voor de deadline bent blijft de PHEV een PHEV & blijft ge van de huidige voordelen genieten voor de gehele levensduur v/d wagen (zijnde 100% aftrekbaar voor de meeste moderne PHEV's).
Echter, vanaf 1 januari (aangekocht) vervalt al een deel belastingsvoordeel in de vorm v/d naft van die wagen die nog max 50% is.

Dus om echt goed te zitten moet je dit jaar nog aankopen.

Mijn iX3 is geproduceerd en onderweg. Vermoedelijke levering begin November. Dan toch ook ruim 10 maanden geduurd, voor een gegarandeerde levering op 6 maanden…
Hopen op een zachte oktobermaand zodat de motorstoringen weer niet opspelen en dan wisselen :).

Mijn iX3 is geproduceerd en onderweg. Vermoedelijke levering begin November. Dan toch ook ruim 10 maanden geduurd, voor een gegarandeerde levering op 6 maanden…
Hopen op een zachte oktobermaand zodat de motorstoringen weer niet opspelen en dan wisselen :).
Eindelijk verlost van VAG ❤️

Heb een vraag dewelke ik niet openlijk durf te stellen aan de garage, omdat het nogal een zware beschuldiging is.
Ik ben iemand die het oliepeil bijna wekelijks nakijkt. Nu, voor het onderhoud was dit 1/4de onder het maximum.
Vandaag ging ik voor een klein onderhoud...en ik kreeg de auto veel rapper terug dan normaal (30min ipv de gebruikelijke 1,5-2u).
Voor ik vertrek, wil ik dit toch even nameten (gebeurt elektronisch, helaas geen dipstick) en de olie staat op exact hetzelfde oliepeil als voor het onderhoud. Nochtans, bij elk onderhoud is het steeds tot het maximum gevuld geweest.
Volgens de boordcomputer heeft de wagen een oliewissel gehad...maar ik twijfel er sterk aan... Is er een makkelijke manier om dit na te kijken zonder het carter te openen?

Gezien de hoge kilometerstand en het een bedrijfswagen is, heb ik het gevoel dat ze dachten "kom, we verversen het niet en factureren het gewoon."

Edit: We spreken hier over een grote merkgarage. Dus geen lokale handelaar.

Heb een vraag dewelke ik niet openlijk durf te stellen aan de garage, omdat het nogal een zware beschuldiging is.
Ik ben iemand die het oliepeil bijna wekelijks nakijkt. Nu, voor het onderhoud was dit 1/4de onder het maximum.
Vandaag ging ik voor een klein onderhoud...en ik kreeg de auto veel rapper terug dan normaal (30min ipv de gebruikelijke 1,5-2u).
Voor ik vertrek, wil ik dit toch even nameten (gebeurt elektronisch, helaas geen dipstick) en de olie staat op exact hetzelfde oliepeil als voor het onderhoud. Nochtans, bij elk onderhoud is het steeds tot het maximum gevuld geweest.
Volgens de boordcomputer heeft de wagen een oliewissel gehad...maar ik twijfel er sterk aan... Is er een makkelijke manier om dit na te kijken zonder het carter te openen?

Gezien de hoge kilometerstand en het een bedrijfswagen is, heb ik het gevoel dat ze dachten "kom, we verversen het niet en factureren het gewoon."

Of gewoonweg vergeten?
Je kan de garage gewoon opbellen en melden dat het oliepeil net na het onderhoud op 3/4 staat. Ofwel is je sensor defect of is er inderdaad geen olie bijgevuld, al dan niet bewust.

Ook bij de grote merkgarages zijn er techniekers die er de kantjes proberen af te lopen. Gewoon snel ingeven dat er iets is gebeurd, zonder dat het is gebeurd.

Heb ook al gemerkt dat er bij bepaalde zaken de kantjes vanaf worden gelopen. Bij zomer/wintercheck merk ik dat bij de grote merkgarage het soms héééél snel gaat. Olie kijk ik niet na, maar ik merk bv dat zaken die ze adverteren: sproeivloeistof bijvullen, bandenspanning goed zetten, etc, niet deftig gebeuren. En ook een belangrijke die ze nog nooit gedaan hebben naar mijn weten: spanning van de reserveband nakijken. Ik had iets op mijn band gelegd om te zien of dat anders ging liggen na de check, en dat lag nog op exact dezelfde plaats. Voordeel van de twijfel natuurlijk, maar hebben ze die band dan wel deftig nagekeken?

In elk geval, in verband met de olie zou ik me gewoon van den dommen houden en bellen met de vraag of het normaal is dat de olie na het onderhoud al meteen op 3/4 staat. En of ze eens zouden kunnen nakijken want dat je wil zeker zijn dat het niet lekt, want zij bij de garage vullen toch altijd tot maximum.

Overlaatst toch ook serieuze fratsen gehad met de motor, weliswaar alles onder garantie. Twee weken wagen terug en rara, den olie moet vervangen worden.

Neenee meneer wij hebben die olie niet vervangen, enkel de dingen onder garantie gefixed. Ik durf te wedden dat mijn heel systeem gedrained is moeten worden voor die zever te fixen. (Motor olie hing tot onder de motor kap)

Then again bedrijfswagen. Meh. Durf ervoor te wedden dat ze zoiets particulier niet durven.

Vanaf mid 2023 wordt een hybride behandeld als een gewone ICE, ook voor VAA.
Wat hem minder interessant maakt dan nu.

Heb je een bron voor die verandering in VAA voor hybrides, ik vind daar niet direct iets van terug? Toch vanuit het perspectief van een werknemer, niet van een zelfstandige.
Wat ik tot nu toe gelezen heb, is dat niet-fake hybrides al dezelfde VAA formule volgen als een ICE, maar doordat hun uitstoot lager ligt dan de referentiewaarde, voorlopig op 4% CO2 coëfficiënt zitten.

Heb je een bron voor die verandering in VAA voor hybrides, ik vind daar niet direct iets van terug? Toch vanuit het perspectief van een werknemer, niet van een zelfstandige.
Wat ik tot nu toe gelezen heb, is dat niet-fake hybrides al dezelfde VAA formule volgen als een ICE, maar doordat hun uitstoot lager ligt dan de referentiewaarde, voorlopig op 4% CO2 coëfficiënt zitten.

Geleidelijk aan wordt de aftrek minder. Dus niet het zelfde idd.

• Aangeschaft tussen 01-07-2023 en 31-12-2025
    Voor personenwagens op fossiele brandstof (diesel, lpg, cng of benzine) aangeschaft tussen 01-07-2023 en 31-12-2025 geldt een overgangsregeling. De aftrekbaarheid van de kosten volgens de gramformule zal vanaf 2025 geleidelijk afgetopt worden tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% vanaf 2028. Voor fiscaal gunstige 'echte' hybrides die aangeschaft worden vanaf 01-07-2023, zullen de brandstofkosten nog maar 50% aftrekbaar zijn t.e.m. 31-12-2026. Voor 2027 zou de aftrek ook afgetopt worden op 25% en vanaf 2028 zou de aftrek van die brandstofkosten ook 0% bedragen.

Hier heb je de formules voor VAA: https://www.daeninck.be/hoe-wordt-het-voordeel-alle-aard-vaa-berekend-in-2022/

Voor VAA fake hybrid == dichtst overeenkomstige model of uitstoot * 2,5
Voor de WG heeft dat natuurlijk ook een serieuze impact, dus dat zullen ze niet aanbieden.

Voor zover ik weet veranderd er dus niets aan VAA.
Dus ook al is een PHEV niet meer aftrekbaar voor de WG, jij zelf zal er niet meer VAA op betalen, of die nu 100 of 0% aftrekbaar is voor uwe WG.

Maar uwe WG gaat u die wagen gewoon niet meer aanbieden, want die wagen kost hem met een aftrekbaarheid van 0% ineens een heel pak meer.
En uwe VAA ... dat trekt de WG zich in principe helemaal niet aan (tenzij je zelfstandig bent & dus uw eigen WG bent eh).

Overlaatst toch ook serieuze fratsen gehad met de motor, weliswaar alles onder garantie. Twee weken wagen terug en rara, den olie moet vervangen worden.

Neenee meneer wij hebben die olie niet vervangen, enkel de dingen onder garantie gefixed. Ik durf te wedden dat mijn heel systeem gedrained is moeten worden voor die zever te fixen. (Motor olie hing tot onder de motor kap)

Then again bedrijfswagen. Meh. Durf ervoor te wedden dat ze zoiets particulier niet durven.

hangt ervan af hoe oud die olie al is natuurlijk, als die nog maar vrij recent is dan is vervangen misschien ook wel wat te zot.
Maar goed voor die 50€ dat het hen kost, dat zal het verschil ook niet maken denk ik.

hangt ervan af hoe oud die olie al is natuurlijk, als die nog maar vrij recent is dan is vervangen misschien ook wel wat te zot.
Maar goed voor die 50€ dat het hen kost, dat zal het verschil ook niet maken denk ik.
Als mijn vermoeden klopt 3000 km mee gereden en terug vervangen. Soit leve leasing zeker? Vul den adblue en de ruitenwisser vloeistof ineens bij alsjeblieft.

Terug
Bovenaan