Bestelling van mid 2023 dacht ik.
Aja e, vanaf juli 'aangekocht' zoals 't in de wetteksten stond.
Daarmee dat ik zeker & vast zo snel mogelijk nog een PHEV wou besteld krijgen.
Dit spaart mij alvast nog zeker een goeie 5 jaar van het EV gedoe.
-> Want heel het '80% v/d tijd laden bij WG & 10% thuis/10% quick' ... dat zal voor velen gene waar zijn. Voor mij zou het dus eerder zijn '100% laden op quick chargers & hopen dat ge er eentje vind in de buurt'. Wat niet enkel voor mij het geval zal zijn.
Basically, vanaf juli ga je enkel nog met een EV de fiscale aftrek van 100% kunnen krijgen. Voor AL de rest geldt dan de degressieve aftrek richting 0% tegen 2026.
En vanaf 2026 gaat het dan voor de EV's ook degressief richting iets van een 67% of zoiets.
Dus ja, er is zeker een deadline die héél dicht bij ligt.
Na die deadline verwacht ik dat het snel lastig gaat worden om nog iets deftigs te krijgen als men geen EV's wil aanbieden (aangezien de PHEV's weg zullen vallen, en dit zijn momenteel zo'n beetje 'the saving grace' om iets te kiezen).
En 't zal elk jaar erger worden, want den aftrok zal steeds lager worden.
-> Zelfs al koop je letterlijk volgend jaar de 2e juli een wagen ... moet je sowieso al rekening houden dat je een goei 2 jaar met 0% aftrekbaarheid zal zitten op een looptijd van 5 jaar.
Eens de lease van de volgende gepasseerd is ... jah ... zullen we dan wel zien eh. Laat ons hopen dat het tegen dan toch al wat leefbaarder is qua oplaadinfra.
2026 is dan ook vrij snel voor zo’n ingrijpende beslissing. Benieuwd of deze datum gaat stand houden, hangt er vanaf wie tegen dan welk postje in de regering krijgt denk ik.
Goh ... ik heb dat ook al horen zeggen, but who knows.
't Grootste probleem is niet enkel de oplaadinfra, maar ook gewoon 't feit dat ge er, ondanks de beste wil v/d wereld, gewoon NIET aan geraakt.
2-3 jaar voor een i4, 2-3j voor een EV6, ...
Dus je bent altijd gejost e.
Da's nog excl. de extreme energie prijzen gerekend. We moeten overal, langs alle kanten energie besparen, maar tegelijkertijd moeten we vollen bak EV's bestellen & opladen.
De particulier gaat men zeker en vast ook niet mee krijgen. Want zij kunnen geen gebruik maken van fiscale aftrekbaarheid & met de huidige prijzen is de EV nog duurder dan de ICE wagen. Je haalt nooit meer het verschil in aankoopprijs op (wss nog een pak erger als je 't enkel met quick chargers moet stellen).