Ik kan alleszins zeggen dat toen ze mij (pre-corona) constant de baan op stuurden, dat ik dat resoluut zou hebben geweigerd met m'n privé wagen.
't Jaar voor de corona zal dat dan ergens 40K km geweest zijn. Ik zat toen in BXL minimum 4d/week & dat project heb ik enkele jaren gedaan.
Daar tussen zat ik toen regelmatig nog die 1d/week bij andere klanten verspreid over de kaart. Soms richting kust, soms moest ik aanschuiven in A'pen, ...
Yeah, no fun.
Anyway ... bottom line ... zonder m'n wagen (of uiteraard equivalent in loon) ... zou ik het er niet voor over gehad hebben.
Echter zal dat equivalent in loon iets zijn dat er nauwelijks zal komen indien er geen wagen aangeboden wordt.
Doe ik m'n job enkel & alleen maar voor die wagen? Not really.
Ik ben persoonlijk iemand die zeker die wagen op prijs stelt (veel meer dan sommige van m'n collega's). Alsook het model dat ik kan krijgen (ipv sommigen die al blij zijn met 4 wielen, een stuur & een dak).
Maar moest ik effectief het equivalent in loon krijgen (of zelfs grotendeels) & ik die wagen privé kon betalen daarmee, zou ik die véél liever privé op m'n naam staan hebben.
Want nu is het toch enkel & alleen een gedoe elke paar jaar.
Nu doe ik minder km dan vroeger & heb nog steeds m'n wagen. 't Is een onderdeel van m'n loon & blijft zo onafhankelijk van hoeveel km ik moet doen als consultant. Dus zelfs onafhankelijk het km verhaal BLIJFT het een loon verhaal eh.
Met km vergoeding zou dat serieus in m'n vel snijden dat ik nu minder km doe post-corona.
Algemeen gesproken nam ik het ambetante bij het leuke, gooide dat op een hoop & als het één t.o.v. het andere afweegt is het goed.
Indien je de verhouding positief/negatief niet meer correct vind, zoek je iets anders.
Ik denk dat er effectief veel van die consultants, die nog steeds veel kms doen, gewoon 'njet' zouden zeggen als die wagen + tankkaart weg valt.
Want kilometervergoeding ... jah ... weegt regelmatig niet op tegenover de wagen.
En ook in m'n jeugd hoorde ik m'n pa regelmatig klappen over die sales gasten met hun dikke bedrijfswagens die weeral eens gepasseerd waren. Dus 't is niet alsof dat in die tijd niet bestond e.
Het zal de dag van vandaag zeker aan populariteit gewonnen hebben & meer wijd verspreid zitten overheen branches & functies, dat wel.
Maar opnieuw, tegenwoordig zullen er véél mensen zijn die een wagen hebben van 't werk, die deze alles behalve nodig hebben voor 't werk.
't Is nu eenmaal 'deel van hun loon'. Dat bruto gaan tegemoet komen zal altijd negatief uit komen voor 1 v/d 2 partijen.