De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hij sprak van allemaal ondankbare zaken die je als consultant hebt maar 'he je hebt wel wagens dus ja blijkbaar doen mensen dat allemaal voor die wagen.
Ook niet waar :) zoals ik nogmaals zei mijn stelling was: schaf de bedrijfswagen af en heel wat consultancy bedrijven zullen het moeilijker krijgen om personeel te vinden. Dit gaf ik in een vorig bericht u ook al mee. Ik weet als consultant dat ze mij naar punt x kunnen sturen en ik heb daar vrede mee. Maar als ik dat morgen met mijn eigen wagen moet doen, dan pas ik en zoek ik een job 10 km van mijn thuis zodat ik elke dag met mijn fietske kan gaan.

DAT WAS MIJN STELLING....

Ps nu stop ik, ik merk dat ik heel vaak in herhaling val ...

Hij sprak van allemaal ondankbare zaken die je als consultant hebt maar 'he je hebt wel wagens dus ja blijkbaar doen mensen dat allemaal voor die wagen.

Mensen tolereren de mindere kanten zolang de verloning (waarvan de wagen een deel is) op niveau blijft - naast uiteraard de inhoud.

Ik heb hier 4 treinen per uur richting grootsteden dus dat noem ik geen slecht OV nee (kan ook de bus nemen).

Top voor jou, ik heb er 2 en ik doe er daarmee deur-tot-deur nog eens een stuk langer over dan met de wagen. En dan moet ik al geluk hebben dat de klant vlakbij 1 van de grote stations in een grootstad zit, wat verre van altijd het geval is. Los van het feit dat je als consultant het ook niet altijd bij 1 klant op een dag houdt.

En ik heb externe consultants geweten die idd van woonplaats A naar klant plaats B gestuurd werden terwijl er collega's met zelfde functie met woonplaats A naar klant plaats B gestuurd werden. Of dat ze voor mij een opdracht hadden ten Noorden van Antwerpen en toen ik zei 'dat is te ver aangezien ik vlakbij Leuven woon en er daar wel voldoende bedrijven in de buurt zijn (inclusief Brussel)' dan werden ze kwaad want 'je hebt toch een wagen'

OK, dat soort zaken vallen voor. En? Welk punt wordt ermee bewezen?

En de leeftijd bij consultancy ligt volgens mijn indruk toch stuk lager dan in gewone bedrijven.

Wij hebben starters tot mannen met tegen de 30 jaar ervaring. Dat zag ik ook bij mijn 2 vorige werkgevers.

Veel juniors die ook gelokt worden met 'premium wagen' hoor

Tuurlijk is een mooie wagen iets dat blinkt in de ogen. Dat ontkent toch niemand?

Ook niet waar :) zoals ik nogmaals zei mijn stelling was: schaf de bedrijfswagen af en heel wat consultancy bedrijven zullen het moeilijker krijgen om personeel te vinden. Dit gaf ik in een vorig bericht u ook al mee. Ik weet als consultant dat ze mij naar punt x kunnen sturen en ik heb daar vrede mee. Maar als ik dat morgen met mijn eigen wagen moet doen, dan pas ik en zoek ik een job 10 km van mijn thuis zodat ik elke dag met mijn fietske kan gaan.

DAT WAS MIJN STELLING....

Ps nu stop ik, ik merk dat ik heel vaak in herhaling val ...
Wederom je bent de helft (de belangrijkste) vergeten:
Je rijdt met uw eigen wagen maar je krijgt daar kilometervergoeding voor.
Deze dekt ruimschoots de kosten hoor (zeker van gewone, niet premium wagens maar mijn vader heeft de laatstse 25j altijd met BMW gereden, zijn vergoeding was voldoende en veel kilometers in de auto dus hij wou dat comfortabel doen

En dan kom jij af met onderstaande, waaruit ik dus kan concluderen dat je dat puur voor die wagen doet want al de rest blijft hetzelfde (uw job, jobinhoud en de klanten):
schaf de bedrijfswagen af en al die honderden bedrijven al dan niet duizenden bedrijven die gebruik maken van consultants (al dan niet ganse afdelingen, zelfs Belgische staat) of consultants uitsturen zullen niemand niet meer zot genoeg vinden om elke dag minstens 2 uur in den oto te zitten en om dan nog eens 8 uur (minstens) uw kas af te draaien en terwijl professioneel te wezen want op dat moment heb je niet één baas (het consultancy bedrijf) maar heb je er twee het consultancy bedrijf en de klant.

OK, dat soort zaken vallen voor. En? Welk punt wordt ermee bewezen?
Dat je niet met uw voeten moet laten spelen omdat je een bedrijfswagen hebt. Er is werk genoeg om op uw strepen te staan ;)

Top voor jou, ik heb er 2 en ik doe er daarmee deur-tot-deur nog eens een stuk langer over dan met de wagen. En dan moet ik al geluk hebben dat de klant vlakbij 1 van de grote stations in een grootstad zit, wat verre van altijd het geval is. Los van het feit dat je als consultant het ook niet altijd bij 1 klant op een dag houdt.
OV stopt nu ook eenmaal op andere plaatsen dan jij moet zijn dus de kans dat dat trager is dan jij met uw wagen is nogal logisch.
Maar dat je amper OV hebt bij uw woonst dat ligt meestal aan uzelf (je bent er gaan wonen) en indien de klant slecht bereikbaar is verwijs ik u graag naar hierboven en de voeten ;)

En ja mijn pa moest ook soms op een dag eerst naar Brussel (bureau), om dan naar project te gaan in de Limburg om dan nog naar project te gaan ergens in Vlaams-Brabant op 1 dag. Allemaal geen issue => kilometervergoeding

Laatst bewerkt:
1) geen auto = hoger brutoloon.
Maar blijkbaar zijn er dus veel die liever uren in die wagen spenderen.

(...)

Als je als dergelijk bedrijf enkel kan overleven door fiscale loontrucjes en/of uitbuiten werknemers dan mag je van mij gerust failliet gaan
Maar dat is het net. Bedrijven vandaag zijn ingesteld op hun loonkost.

Er efkes voor heel het personeelsbestand 10-30k p.p. loon bijgooien, dat is de grootste kostenpost maal anderhalf doen. Dat gaat gewoon niet lukken voor veel werkgevers.

Die fiscale koterij in België bestaat omdat er zo'n grote belasting is op loon. 1 aspect van die koterij afschaffen betekent ofwel werkgevers, ofwel werknemers in het zak zetten.

In Nederland zijn bedrijfswagens een pak minder interessant, maar die mannen hun loon wordt ook een pak minder belast waardoor ge grosso modo hetzelfde uitkomt.

Ik kan alleszins zeggen dat toen ze mij (pre-corona) constant de baan op stuurden, dat ik dat resoluut zou hebben geweigerd met m'n privé wagen.
't Jaar voor de corona zal dat dan ergens 40K km geweest zijn. Ik zat toen in BXL minimum 4d/week & dat project heb ik enkele jaren gedaan.

Daar tussen zat ik toen regelmatig nog die 1d/week bij andere klanten verspreid over de kaart. Soms richting kust, soms moest ik aanschuiven in A'pen, ...
Yeah, no fun.

Anyway ... bottom line ... zonder m'n wagen (of uiteraard equivalent in loon) ... zou ik het er niet voor over gehad hebben.
Echter zal dat equivalent in loon iets zijn dat er nauwelijks zal komen indien er geen wagen aangeboden wordt.

Doe ik m'n job enkel & alleen maar voor die wagen? Not really.
Ik ben persoonlijk iemand die zeker die wagen op prijs stelt (veel meer dan sommige van m'n collega's). Alsook het model dat ik kan krijgen (ipv sommigen die al blij zijn met 4 wielen, een stuur & een dak).
Maar moest ik effectief het equivalent in loon krijgen (of zelfs grotendeels) & ik die wagen privé kon betalen daarmee, zou ik die véél liever privé op m'n naam staan hebben.
Want nu is het toch enkel & alleen een gedoe elke paar jaar.

Nu doe ik minder km dan vroeger & heb nog steeds m'n wagen. 't Is een onderdeel van m'n loon & blijft zo onafhankelijk van hoeveel km ik moet doen als consultant. Dus zelfs onafhankelijk het km verhaal BLIJFT het een loon verhaal eh.
Met km vergoeding zou dat serieus in m'n vel snijden dat ik nu minder km doe post-corona.

Algemeen gesproken nam ik het ambetante bij het leuke, gooide dat op een hoop & als het één t.o.v. het andere afweegt is het goed.
Indien je de verhouding positief/negatief niet meer correct vind, zoek je iets anders.

Ik denk dat er effectief veel van die consultants, die nog steeds veel kms doen, gewoon 'njet' zouden zeggen als die wagen + tankkaart weg valt.
Want kilometervergoeding ... jah ... weegt regelmatig niet op tegenover de wagen.

De pa had geen wagen
En ook in m'n jeugd hoorde ik m'n pa regelmatig klappen over die sales gasten met hun dikke bedrijfswagens die weeral eens gepasseerd waren. Dus 't is niet alsof dat in die tijd niet bestond e.
Het zal de dag van vandaag zeker aan populariteit gewonnen hebben & meer wijd verspreid zitten overheen branches & functies, dat wel.

Maar opnieuw, tegenwoordig zullen er véél mensen zijn die een wagen hebben van 't werk, die deze alles behalve nodig hebben voor 't werk.
't Is nu eenmaal 'deel van hun loon'. Dat bruto gaan tegemoet komen zal altijd negatief uit komen voor 1 v/d 2 partijen.

Met km vergoeding zou dat serieus in m'n vel snijden dat ik nu minder km doe post-corona.
Ja nee want je moet ook geen kilometers afleggen. Dus je snijdt helemaal niet in je vel. Met kilometervergoeding betaal je de kosten die je hebt om uw professionele verplaatsingen te doen. Maar als je deze niet doet heb je ook geen vergoeding nodig logischerwijs.

Maar we komen weer terug bij de discussie die we al veel gehad hebben.
Het is gewoon scheef getrokken. Zowel de verwachtingen als heel het systeem.

Maar dat is het net. Bedrijven vandaag zijn ingesteld op hun loonkost.

Er efkes voor heel het personeelsbestand 10-30k p.p. loon bijgooien, dat is de grootste kostenpost maal anderhalf doen. Dat gaat gewoon niet lukken voor veel werkgevers.

Die fiscale koterij in België bestaat omdat er zo'n grote belasting is op loon. 1 aspect van die koterij afschaffen betekent ofwel werkgevers, ofwel werknemers in het zak zetten.

In Nederland zijn bedrijfswagens een pak minder interessant, maar die mannen hun loon wordt ook een pak minder belast waardoor ge grosso modo hetzelfde uitkomt.
Uiteraard moet er fiscale hervorming in algemeen komen dan, denk niet dat ze meerderheid gaan vinden die bedrijfswagens afschaft zonder andere hervorming. Al weet je nooit hier in dit land

Maar dat zou de doodsteek van consultancy niet mogen zijn:
1) ze kunnen de hogere kost doorrekenen
2) ze kunnen hun mensen kosten-efficiënter inzetten
3) ze kunnen andere manier van transport vergoeden
...

(en hier staat ook een bedrijfswagen van 50k op de oprit hoor, aantal kilometer op anderhalf jaar die voor het werk waren schat ik op 250km :p en ja dat is inclusief woon-werk want dat doe ik meestal met de trein of fiets)

Uiteraard moet er fiscale hervorming in algemeen komen dan, denk niet dat ze meerderheid gaan vinden die bedrijfswagens afschaft zonder andere hervorming. Al weet je nooit hier in dit land

Maar dat zou de doodsteek van consultancy niet mogen zijn:
1) ze kunnen de hogere kost doorrekenen
2) ze kunnen hun mensen kosten-efficiënter inzetten
3) ze kunnen andere manier van transport vergoeden
...
Dat is het, dat word een kost die doorgerekend gaat worden naar de klant.

Dat is het, dat word een kost die doorgerekend gaat worden naar de klant.
Momenteel hoor ik bij ons al dat men al vreest voor de indexering. Zowel die van dit jaar (3,5%) als die van volgend jaar (wss 8%).
Gewoonweg die al door rekenen zal al voor weerwerking zorgen in de verkoop. Laat staan dat men die volledig door rekent. Laat staan dat er dan nog eens ettelijke 1000en EUR extra kost per WN met een wagen bij moet komen.

OK, afschaffen is nog niet voor dit jaar eh ... maar 'door rekenen' is altijd gemakkelijk gezegd, maar er is meestal wel een limiet die de markt wil slikken vooraleer het stopt.
---
Zo zitten we hier nu op een gaming forum, maar voor een game zie je dat er nu na vele console generaties effectief officieel 10 EUR bij is gekomen op een nieuw spel (voor de PS5/XBOX series) & dat er wel wat weerwerking is op gekomen.
De markt slikt dit bedrag nog, maar moest een standaard editie nieuw ineens 150 EUR kosten zou dat al een heel ander verhaal zijn geweest.

Moest men voor die games al heel de tijd effectief de inflatie gevolgd hebben zou men al lang veel hoger uit gekomen zijn dan waar ze nu zitten.
So yeah ... elke nieuwe kost door rekenen is niet altijd even evident.

SIDE NOTE: Vooraleer iemand het zelf aanhaalt ... ja, in die branche heeft men de prijs indirect verhoogd door het sterk gegroeide aanbod aan DLC/Micro Transacties.
+ Hun afzet markt is sterk gegroeid sinds den tijd dat wij jong waren. In mijnen tijd was gaming nog enkel voor de nerds.

Wederom je bent de helft (de belangrijkste) vergeten:
Je rijdt met uw eigen wagen maar je krijgt daar kilometervergoeding voor.
Deze dekt ruimschoots de kosten hoor (zeker van gewone, niet premium wagens maar mijn vader heeft de laatstse 25j altijd met BMW gereden, zijn vergoeding was voldoende en veel kilometers in de auto dus hij wou dat comfortabel doen

...

OV stopt nu ook eenmaal op andere plaatsen dan jij moet zijn dus de kans dat dat trager is dan jij met uw wagen is nogal logisch.
Maar dat je amper OV hebt bij uw woonst dat ligt meestal aan uzelf (je bent er gaan wonen) en indien de klant slecht bereikbaar is verwijs ik u graag naar hierboven en de voeten ;)

En ja mijn pa moest ook soms op een dag eerst naar Brussel (bureau), om dan naar project te gaan in de Limburg om dan nog naar project te gaan ergens in Vlaams-Brabant op 1 dag. Allemaal geen issue => kilometervergoeding

Dus dan verschuift een deel van de belasting op arbeid van bedrijfswagens naar kilometervergoeding, en de rest gaat ten koste van de werknemer of de werkgever (die in consulting dan liever iemand uit de buurlanden op die klant zal zetten als het kan, want goedkoper voor dezelfde kwaliteit)

En uit ervaring, OV is voor zeer veel bedrijven totaal geen optie (denk maar aan industrieterreinen, meestal niet in de stadskern vlak naast het station gelegen), zeker in consulting waar je al eens op vroegere/latere uren ter plaatse moet zijn. En vooral die latere uren zijn ook al niet mogelijk met ons Belgisch OV.
Ik heb jaren vlakbij een metro station in Brussel gewoond en behalve wat klanten in Parijs of Londen, was OV geen praktisch haalbare optie voor klanten waar ik met de auto naartoe ging.

Als onze overheid beslist van bedrijfswagens af te schaffen, wil ik al die ministers en dergelijke eerst eens zien alles met OV doen, of hun wagen betalen van hun huidig brutoloon - benieuwd of ze nog zo enthousiast zouden zijn.
Los van het feit dat het de zoveelste fiscale koterij is die volledig scheefgegroeid is dankzij onze belastingsschalen, zijn er effectief duizenden mensen voor wie dat geen salariswagen is.

zijn er effectief duizenden mensen voor wie dat geen salariswagen is.
En er zijn effectief tienduizenden waar het wel zuiver een manier is om fiscaal vriendelijk uw salaris te verhogen.
Mensen die gratis rijden en daarom dus ook naar overal rijden omdat het hen enkel maar tijd kost en ze precies tijd teveel hebben.
En daar gaat het om.

Het argument dat woon-werk van 150km/dag en meer enkel maar gedaan wordt omdat het gratis is, dat is echt waanzin. Dat je daar 3u per dag gewoon mee verliest door in uw wagen te zitten voor een generieke job tart echt elke verbeelding.

En er zijn effectief tienduizenden waar het wel zuiver een manier is om fiscaal vriendelijk uw salaris te verhogen.
Mensen die gratis rijden en daarom dus ook naar overal rijden omdat het hen enkel maar tijd kost en ze precies tijd teveel hebben.
En daar gaat het om.

Het argument dat woon-werk van 150km/dag en meer enkel maar gedaan wordt omdat het gratis is, dat is echt waanzin. Dat je daar 3u per dag gewoon mee verliest door in uw wagen te zitten voor een generieke job tart echt elke verbeelding.
En het argument "ik werk als consultant en heb geen vaste werkplek en ik heb geen inspraak in de werkplek"?

En het argument "ik werk als consultant en heb geen vaste werkplek en ik heb geen inspraak in de werkplek"?
Dan heb je nog altijd het argument "je kan nog altijd zelf kiezen welke job je uitoefent".
Een consultant is niet iets waar je voor studeert en dat je niks anders kan doen. Het is iets waar je bewust voor kiest.
Zo kan je ook bewust kiezen om ergens dichter bij huis een vaste werkplek te zoeken.

Het afschaffen van een bedrijfswagen zou tweeledig werken. Dat onzinnig pendelen sterk doen minderen en werkgevers doen nadenken dat iemand uit hasselt naar Kortrijk sturen voor een project misschien niet zinnig is als er in genk ook een project is.

Dan heb je nog altijd het argument "je kan nog altijd zelf kiezen welke job je uitoefent".
Een consultant is niet iets waar je voor studeert en dat je niks anders kan doen. Het is iets waar je bewust voor kiest.
Zo kan je ook bewust kiezen om ergens dichter bij huis een vaste werkplek te zoeken.

Het afschaffen van een bedrijfswagen zou tweeledig werken. Dat onzinnig pendelen sterk doen minderen en werkgevers doen nadenken dat iemand uit hasselt naar Kortrijk sturen voor een project misschien niet zinnig is als er in genk ook een project is.
Dan ga je ervan uit dat er niet zoiets als projectmatig werk bestaat. Iemand die pakweg office 365 installaties doet, moet dan intern gaan werken en dat daar dan 1x gaan doen?

Dat is hetzelfde als zeggen dat het bedrijf dat de oosterweelverbinding moet aanleggen dan maar enkel werknemers daar uit de buurt moet aannemen en nadien terug ontslaan dan...

En daar gaat het om.

Tja, de 2de vraag aan mij naar mijn werkgever toe was of er wel een auto in het loonpakket zat. Anders had ik mijn tijd wel beter kunnen gebruiken.
Omwille van de verre afstand heb ik dan 2 dagen thuiswerk onderhandeld (was toen niet standaard).

Wat mijn werkgever mij wil betalen is ook iets tussen mij en de werkgever. Dat een bedrijfswagen daar oorspronkelijk niet voor bedoeld was doet er niet toe. Het is een mogelijkheid.

Qua kosten… de maaltijdcheques en groepsverzekeringen zijn de grootste ‘verliesposten’ voor de staatskas, bedrijfswagens staan daar ruim achter.

Dan ga je ervan uit dat er niet zoiets als projectmatig werk bestaat. Iemand die pakweg office 365 installaties doet, moet dan intern gaan werken en dat daar dan 1x gaan doen?

Dat is hetzelfde als zeggen dat het bedrijf dat de oosterweelverbinding moet aanleggen dan maar enkel werknemers daar uit de buurt moet aannemen en nadien terug ontslaan dan...
Nee ik ga ervan uit dat in de eerste plaats niet iedereen op projectmatige basis moet gaan werken.
Ten tweede dat als men op projectbasis werkt men ook rekening moet houden met de woonplaats van de werknemer. En dan ten derde dat veel mensen die op projectbasis werken gewoon een taak doen die gewoon kan beschouwd worden als een interne functie.
Tja, de 2de vraag aan mij naar mijn werkgever toe was of er wel een auto in het loonpakket zat. Anders had ik mijn tijd wel beter kunnen gebruiken.
Omwille van de verre afstand heb ik dan 2 dagen thuiswerk onderhandeld (was toen niet standaard).

Wat mijn werkgever mij wil betalen is ook iets tussen mij en de werkgever. Dat een bedrijfswagen daar oorspronkelijk niet voor bedoeld was doet er niet toe. Het is een mogelijkheid.

Qua kosten… de maaltijdcheques en groepsverzekeringen zijn de grootste ‘verliesposten’ voor de staatskas, bedrijfswagens staan daar ruim achter.
Ik zie niet wat het krijgen van een bedrijfswagen te maken heeft met tijd beter kunnen besteden. Die bedrijfswagen koopt voor u dus tijd af die je anders kan besteden?

Wat uw werkgever u wilt betalen is iets wat je onderling moet uitvechten dat klopt. Maar het is ook gebonden aan bepaald regels, en het zijn net die regels die niet kloppen.
Je kan misschien ook onderhandelen dat uw werkgever u betaalt met een bruine enveloppe op vrijdag. Dat is immers iets tussen u en uw werkgever. Maar laat dat nu niet mogen omdat het niet wettelijk is.
Dat een bedrijfswagen een salariswagen is dat is nu net de clue van de reden tot afschaffing ervan. Mensen die zich professioneel moeten verplaatsen kunnen gerust vergoed worden via een kilometervergoeding.
Maar dan wel een belangrijke, de rit van huis naar vaste werkplek geeft geen recht op deze vergoeding. Logisch ook want dat is woon-werk.

Maaltijdcheques zijn eveneens een verliespost dat klopt. Mag ook gewoon gerust op de schop. Maar daar is het argument wel dat deze in belgië moeten besteed worden en zo dus een rem zet op winkelen over de grens waar het vaak toch een stuk goedkoper is.
Je hebt niet zulke argumenten pro-bedrijfswagens. Want 70% hiervan zal gewoon vervangen worden door een privévoertuig. Dus het verlies van inkomsten hieruit is er niet.

@MrKend54l , zonder wagen had ik ergens anders begonnen. Dus dan had verder praten geen zin. Had meerdere keuzes om ergens te beginnen.

Enige pro argument voor bedrijfswagens is dat het een voordeel voor werknemer en werkgever is. Het gaat in de politiek vaak over kunnen concurreren met de buurlanden, dat kan zonder de fiscaal voordelige bedrijfswagen niet. Dus zullen ze eerst dat moeten oplossen.
Als ik netto evenveel overhou als in Nederland wil ik mijn wagen wel opgeven.

Nee ik ga ervan uit dat in de eerste plaats niet iedereen op projectmatige basis moet gaan werken.
Ten tweede dat als men op projectbasis werkt men ook rekening moet houden met de woonplaats van de werknemer. En dan ten derde dat veel mensen die op projectbasis werken gewoon een taak doen die gewoon kan beschouwd worden als een interne functie.
De gemiddelde anciënniteit in België is 10 jaar en 10 maand. Hoeveel consultants ken jij die 10 jaar bij dezelfde klant zitten?

En hoe kan je nu op projecten rekening houden met de woonplaats van uw werknemers? Per definitie wisselt de locatie van die projecten continu... Dat wil dan zeggen dat elk consultancy bureau van elke specialiteit mensen uit elke regio moeten gaan zoeken? Good luck daarmee...

Terug
Bovenaan