De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Downgraden is voor iedereen spijtig en mag (moet) zeker met de nodige discussie gepaard gaan.
Maar wees eerlijk, er is de laatste 5-10 jaar toch een serieuze wagen-inflatie geweest hé. Er wordt bij veel bedrijven met een BMW 3 bijna gesmeten alsof het niets is?

Hier mag ik dus iets elektrisch gaan kiezen.
Budget niet echt gekregen, ik mag doorsturen wat ik wil.
Eventueel zelfs nieuwe occasies, wat ik wel zie zitten want dan is het wat minder duur en kan ik er allicht wat meer uithalen.

Iemand tips?
Ik ken er nougat bollen van. Uitstekers voor mij lijken ne polestar 2 met dual motor, of ne model 3 met dual motor ook. Wil toch wel wat snelheid hebben vermits ik nu van ne AMG kom en niet echt wil inboeten qua vermogen.

Eventueel zelfs nieuwe occasies, wat ik wel zie zitten want dan is het wat minder duur en kan ik er allicht wat meer uithalen.

Iemand tips?
Ik ken er nougat bollen van. Uitstekers voor mij lijken ne polestar 2 met dual motor, of ne model 3 met dual motor ook. Wil toch wel wat snelheid hebben vermits ik nu van ne AMG kom en niet echt wil inboeten qua vermogen.
Let alvast op met wat je voorstelt. Er is een significant verschil in budget tussen een Polestar 2 en Model 3, kwestie van jezelf niet in de voet te schieten bij 'onderhandelingen' met de werkgever 😉

Dat vroeg ik me ook af, als er schaarste is, dat ze dat zien als het moment om er een prijsverhoging door te jagen. Al kan ik niet oordelen hoe het zit met hun grondstofprijzen, misschien dat die (zoals bijna alles) door het dak gaan zodat er sowieso prijsverhogingen aankwamen, schaarste of niet.

En inderdaad, de full electric keuzes waren tot vorig jaar in veel bedrijven serieus overkill vergeleken bij de ICE modellen. Het ziet er naar uit dat die luxe aan het verminderen is, benieuwd hoe het er binnen een jaar uit ziet als ik een nieuwe mag bestellen (waarschijnlijk met levering ergens in 2025-2026 of zo :tongue:)
Bmw verkoopt hun jonge 2e hands X5 45e's duurder dan nieuwe momenteel.

Goh moet ook wel pikken, de mensen die aan vrienden/familie doen uitschijnen dat ze een top-model gekregen hebben en 5 jaar later plots iets meer basic moeten rijden :p
Mensen die een iphone krijgen van 1200€ en 5jr later met een basic samsung moeten werken (ook al heeft die dezelfde functionaliteiten) voelt ook aan als inboeten. Ge hebt dan niet meer de "premium phone". Het voelt dan aan als een stap achteruit, ook al is het functioneel gezien niet zo.

Mja, dat moet je niet doen natuurlijk. Als iemand dat vraagt zeg ik gewoon dat het momenteel heel gunstig was een EV te nemen en dat ik mede daardoor (en door de verre woon-werk afstand) de minder uitgeruste hybrides links heb laten liggen. En dat het ws eenmalig is.

Daarbij, de mensen merken zelf ook dat autorijden ineens een stuk duurder wordt, brandstof schiet samen met nieuwprijzen de hoogte in.
De meeste gaan als ze niet in de auto willen inboeten ergens anders moeten inboeten.

Dan vind ik de auto nog het minste van mijn zorgen, dat beinvloed mijn levenskwaliteit nagenoeg niet als je dat vergelijkt tov gezonde voeding, sportuitrusting, woon-comfort.

@ThekillingGoku, overdrijven is ook een vak... Als alles dubbel zo duur wordt zal dat leasebudget wel volgen op termijn. Auto's die duurder worden hebben uiteindelijk ook meer restwaarde wat de stijging gedeeltelijk drukt.

Iemand tips?

Tip: 2de hands EV's gaan voor nagenoeg dezelfde (of hogere) prijs, kies gewoon een nieuwe.

Iemand tips?
Dan zou ik toch proberen voor een bmw i4 m50.

Downgraden is voor iedereen spijtig en mag (moet) zeker met de nodige discussie gepaard gaan.
Maar wees eerlijk, er is de laatste 5-10 jaar toch een serieuze wagen-inflatie geweest hé. Er wordt bij veel bedrijven met een BMW 3 bijna gesmeten alsof het niets is?
Mss na de 2e of 3e wagen ja. Dus vaak na >10j als je 't bij dezelfde WG doet.
Ik heb toch nog maar weinig juniors ineens een 3 reeks weten krijgen. Ja, het gebeurd hier & daar wss wel al eens, maar da's alles behalve de regel.

Job hops kunnen evt. wel helpen om sneller in positie te klimmen zonder uw wagen telkens 4/5j 'uit te rijden' natuurlijk.

Maar ook daar is dat sterk afhankelijk v/d sector. In IT is dit iets dat je sneller gaat zien, dat iemand met 4/5j relevante ervaring een 3 reeks zal kunnen bemachtigen.
Maar da's in veel andere sectoren blijkbor toch niet het geval.

En 't is in feite nog minder geworden dan onder de DotCom bubbel periode eh. Ik was toen nog niet aan 't werk, maar herinner me wel nog de verhalen van de excessen van toen.
Of vertegenwoordigers die automatisch een A6 onder hun gat kregen om 'présence' uit te stralen naar hun klanten.
Nuja, dat was voor m'n tijd, dus heb ik zelf niet mee gemaakt.

Hopelijk heb je dan de eerst komende jaren geen wagen nodig.

Ja, dat was mijn nummer 1 keuze, maar ik denk dat dat er toch wel wat over zou zijn.
Beetje jammer dat ze niet gewoon zeggen tot wat ik mag gaan. Nu is het van: stuur maar wat dingen door en dan bekijken we even samen.

Mja die is fully configured al tegen de 90k gemakkelijk, ik vrees wat veel van het goede maar ik kan em wel tegenover de anderen zetten om hem goedkoop te laten lijken :')

True wel. waar vroeger een 3/C-klasse echt als iets exclusief werd gezien, is dat nu precies de standaard wagen geworden. Alles eronder is precies voor het plebs (ben nu wat aan het overdrijven, but you get my point)

Iemand tips?
Wat?..had gij een AMG als bedrijfswagen? Zoeken ze daar nog iemand? :rofl:
Met een Polestar 2 Dual motor/Model 3 Performance (zelfs al de LR) zal je echt niet inboeten op kracht. Alleen is de vraag of je het interieur van de M3 voldoende zal vinden.

True wel. waar vroeger een 3/C-klasse echt als iets exclusief werd gezien, is dat nu precies de standaard wagen geworden. Alles eronder is precies voor het plebs (ben nu wat aan het overdrijven, but you get my point)

Wat?..had gij een AMG als bedrijfswagen? Zoeken ze daar nog iemand? :rofl:
Met een Polestar 2 Dual motor/Model 3 Performance (zelfs al de LR) zal je echt niet inboeten op kracht. Alleen is de vraag of je het interieur van de M3 voldoende zal vinden.

Ik had die privé gekocht maar heb wel een tankkaart.
Ze wilden die nu overkopen eigenlijk omdat ik opslag had gevraagd en ik liever ne auto heb ipv meer centen. Maar de voordelen alle aard waren wel wat belachelijk.

Dus nu zou ik dan iets anders mogen kiezen maar elektrisch. En ik heb gezegd dat ik wel gene peugeot wil natuurlijk :unsure:
Wat ze wel verstonden.
Kloterij is dat mijn rechtstreekse baas vroeger eindverantwoordelijke was en die alles besliste maar sinds we overgenomen zijn door een grote groep moet dat allemaal doorgestuurd worden.
Er is ook niet echt een beleid dus ja. Was simpel als ze nu een keuze gaven waar ik uit mocht kiezen of een budget.

Ik had die privé gekocht maar heb wel een tankkaart.
Ze wilden die nu overkopen eigenlijk omdat ik opslag had gevraagd en ik liever ne auto heb ipv meer centen. Maar de voordelen alle aard waren wel wat belachelijk.

Dus nu zou ik dan iets anders mogen kiezen maar elektrisch. En ik heb gezegd dat ik wel gene peugeot wil natuurlijk :unsure:
Wat ze wel verstonden.
Kloterij is dat mijn rechtstreekse baas vroeger eindverantwoordelijke was en die alles besliste maar sinds we overgenomen zijn door een grote groep moet dat allemaal doorgestuurd worden.
Er is ook niet echt een beleid dus ja. Was simpel als ze nu een keuze gaven waar ik uit mocht kiezen of een budget.
Goh ... geen budget is infinite budget eh. Dus hoog starten & als men er een gat van in de lucht springt als je de offerte binnen steekt zal men logischerwijs wel counteren met een cijfer.

Een nee hebt ge, een ja kunt ge krijgen.

P.S. Hoog, maar uiteraard niet 'Rimac Nevera' hoog natuurlijk. ;)

Ja, dat was mijn nummer 1 keuze, maar ik denk dat dat er toch wel wat over zou zijn.
Beetje jammer dat ze niet gewoon zeggen tot wat ik mag gaan. Nu is het van: stuur maar wat dingen door en dan bekijken we even samen.

Mja die is fully configured al tegen de 90k gemakkelijk, ik vrees wat veel van het goede maar ik kan em wel tegenover de anderen zetten om hem goedkoop te laten lijken :')
Is die al niet vrij goed uitgerust?

Het moet zijn, als je kijkt naar meest ingeschreven, staat de BMW 3 boven de VW Golf; vroeger was dat toch omgekeerd...

Al zijn er nog serieus wat grote bedrijven die de uitzondering op de regel (?) vormen, waar BMW 3 en hoger nog een minderheid is in het wagenpark. Zelfs bedrijven waar je met een brutoloon van 10 K€ "maar" een BMW 3 krijgt (en dan spreken we nog over een 318d of 320d)

@kay-gell: als je geen SUV wil, zou ik ook kijken naar Polestar / Model 3 / i4, dat is toch een beetje de heilige drievuldigheid als je hoog mag mikken. Qua leasekost liggen Polestar LR en Model 3 LR dicht bij elkaar; bij BMW zit je dan eerder met een i4 M40 (M50 is een stuk duurder). Zou je werkgever kopen of leasen? In geval van lease, kan je denk ik beter TCO tonen (zelf simuleren op directlease of leaseplan) en vergelijken met een ICE; aankoopprijs zal voor een EV veel hoger lijken en verschieten ze misschien sneller van ;)

Het moet zijn, als je kijkt naar meest ingeschreven, staat de BMW 3 boven de VW Golf; vroeger was dat toch omgekeerd...

Al zijn er nog serieus wat grote bedrijven die de uitzondering op de regel (?) vormen, waar BMW 3 en hoger nog een minderheid is in het wagenpark. Zelfs bedrijven waar je met een brutoloon van 10 K€ "maar" een BMW 3 krijgt (en dan spreken we nog over een 318d of 320d)

@kay-gell: als je geen SUV wil, zou ik ook kijken naar Polestar / Model 3 / i4, dat is toch een beetje de heilige drievuldigheid als je hoog mag mikken. Qua leasekost liggen Polestar LR en Model 3 LR dicht bij elkaar; bij BMW zit je dan eerder met een i4 M40 (M50 is een stuk duurder). Zou je werkgever kopen of leasen? In geval van lease, kan je denk ik beter TCO tonen (zelf simuleren op directlease of leaseplan) en vergelijken met een ICE; aankoopprijs zal voor een EV veel hoger lijken en verschieten ze misschien sneller van ;)

Ja, ze zijn eerder van het principe kopen hier voorlopig. Maar ik ga dat met de TCO es proberen, misschien dat dat helpt.
Had ik hen ook al es gezegd dat ik voor ne deftigere wagen per maand wel zelf wat wil bijleggen.

Maar het is altijd van: "doe maar, we zijn wel" hier.
Allee, voor de rest wel fijn maar daar schiet ik ni veel mee op :unsure:

Ja, is bij Audi door een ferme prijsstijging. Toen ik half april inlogde bij Leaseplan was die Q4 eTron 45 Quattro S-Line €46900. Vandaag staat die al ruim €49400. Prijzen excl. BTW.
Niet alleen bij Audi, bij Skoda zijn er ook serieuze prijsverhogingen geweest. En ze zijn zeker niet alleen, de BMW iX3 is ook al gestegen in prijs dacht ik.

Ja, ze zijn eerder van het principe kopen hier voorlopig. Maar ik ga dat met de TCO es proberen, misschien dat dat helpt.
Had ik hen ook al es gezegd dat ik voor ne deftigere wagen per maand wel zelf wat wil bijleggen.

Maar het is altijd van: "doe maar, we zijn wel" hier.
Allee, voor de rest wel fijn maar daar schiet ik ni veel mee op :unsure:
Geef ze een offerte van een Taycan en een i4m50 :biglaugh:

Kia EV6 GT gaat ge denk ik ook nie inboeten op vermogen

Bij Skoda is alles een paar duizend euro omhoog gegaan inderdaad. Ze hebben de packs en opties ook helemaal veranderd.

Terug
Bovenaan