De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ook al eens gehad nadat een marter de bekabeling zo onder hande had genomen dat ik geen turbo meer had. Verschrikkelijk gewoon en inderdaad ronduit gevaarlijk.
Zo gevaarlijk toch niet? Tenzij je misschien een 1 liter motortje hebt ofzo? Vroeger reden we allemaal rond zonder turbo's en dat ging ook gewoon :D
Of is het gevaarlijk omwille van een andere reden dan optreksnelheid?

Zo gevaarlijk toch niet? Tenzij je misschien een 1 liter motortje hebt ofzo? Vroeger reden we allemaal rond zonder turbo's en dat ging ook gewoon :D
Check de optreksnelheid eens in mn video :p (post 640)
Dat is echt niet veilig..en dat was volgas

Check de optreksnelheid eens in mn video :p (post 640)
Dat is echt niet veilig..en dat was volgas
Dik tijd om dat ding te vervangen zeker. Zitten +250K km op dus heeft toch deftig dienst gedaan eh. Zeker als er kosten aan beginnen komen die gelijk meer zijn dan de wagen zelf nog waard is.

Want ge zijt precies nog niet aan de nieuw patatten met uw 500 EUR. :sneaky:

een modern blok dat ontworpen is om mét turbo te werken waarvan de turbo niet werk is iets helemaal anders dan een blok dat nooit zo voorzien was hé.

Los daarvan, élke platte diesel zou vandaag aanvoelen als een gevaar op de weg.
Ik herinner mij de Mercedes 200D van mijn nonkel - die voelde toen normaal aan, blijkt dat dat 18.5s/100km kostte. Daarmee spring je niet zomaar in een gaatje

een modern blok dat ontworpen is om mét turbo te werken waarvan de turbo niet werk is iets helemaal anders dan een blok dat nooit zo voorzien was hé.

Los daarvan, élke platte diesel zou vandaag aanvoelen als een gevaar op de weg.
Ik herinner mij de Mercedes 200D van mijn nonkel - die voelde toen normaal aan, blijkt dat dat 18.5s/100km kostte. Daarmee spring je niet zomaar in een gaatje
De verkeerssituatie is ook grondig veranderd e. Elk jaar komt er meer volk bij en dus ook meer volk op de baan.
30, 50, heck ... 100 jaar geleden bolde der een heeeeeel pak minder volk op de baan als nu.

Dus waar je 50j geleden rustig zal kunnen bollen hebben met 0-100 in rond de 20s ... is dat vandaag toch wel een heel stuk minder interessant.

Goh, wanneer is dat uiteindelijk echt gevaarlijk? Met zo'n trage wagen haal je niet zomaar in op een gewone baan, dus het enige dat dan echt als gevaarlijk over schiet, is een oprit op autostrade...

Goh, wanneer is dat uiteindelijk echt gevaarlijk? Met zo'n trage wagen haal je niet zomaar in op een gewone baan, dus het enige dat dan echt als gevaarlijk over schiet, is een oprit op autostrade...
Ik heb nog gereden met zo'n traag ding toen ik indertijd met die stoeme Meriva rond bolde.

Iedereen geeft altijd dat inhalen op als zijnde 'dat doe je niet zomaar' maar voor de rest toch niets aan de hand. Maar inhalen is echt het probleem niet. Want nee, dat doe je gewoon niet als je in een trotinette rond bold. :ROFLMAO:

Eens je mee bent met het verkeer ben je gewoon mee, is niets gevaarlijks meer aan. Het grootste probleem is invoegen (en niet noodzakelijk op de snelweg, want daar hebt ge in de meeste gevallen wel wat ruimte om te versnellen).
Hier kom jij nl. tegen een snelheid van 0 op een baan waar iedereen 90 bolt. Als je niet een beetje mee kan, dan is het heel griezelig als er iemand met die snelheid naar u toe komt 'gevlogen'. Zelfs een heel groot gat, waar je dan altijd op mikt, voelt zo ineens toch wel oncomfortabel aan hoor.

Inhalen op de snelweg is trouwens al helemaal geen issue (meestal). Je zult uw achterliggers dik ambeteren, maar echt gevaarlijk is het meestal niet omdat je al grotendeels dezelfde snelheid bolt (meestal). Trouwens ... zelfs als je tegen 120 aan een inhaal begint, moet je nog altijd opletten dat er niet een of andere zot afgevlogen komt tegen 180 wete.

1 v/d grootste issues is bv. een gewestweg, 70 of zelfs 90 km/u, zonder lichten aan de kruispunten, waar je moet invoegen.
Of het chaotische verkeer in Brussel waar je praktisch moet tussen schieten als je ooit ergens wilt geraken.
Etc.

En ja, ik heb al meer dan voldoende mensen rare/gevaarlijke toeren zien uitsteken op gewestwegen waar men maar 1 rijvak heeft. Dat men dan gaat inhalen door spookrijder te spelen. En soms ook gewoon met écht trage voertuigen zoals grote camionettes e.d.
Al meermaals gezien dat ze echt vrijwel centimeters voor een tegenligger er pal op zit nog terug kunnen invoegen.

Maar zelfs al heb je 500PK, dan nog is dat niet iets wat je hoort te doen. Enige situatie waar dat echt aanvaardbaar is, is zowat als je achter een tractor hangt die 30 doet of zoiets op zo'n baan. En dan nog ... enkel met voldoende vooruitzicht.

Een laatste punt is het gevaar dat anderen daardoor veroorzaken. Als jij die gene bent die niet vooruit gaat, net zoals die tractor, dan gaan mensen al snel eens rare toeren uit halen.
Tot zelfs aan een rood licht omdat je niet vooruit gaat (believe me ... I've seen it ... many, many times before).

Zoals al gezegd, die motoren zijn gemaakt op een turbo te hebben. Het was een 1600 diesel (Audi A3) maar voelde toen aan als een 1L. Ik geraakte amper aan 100km/h met mijn wagen toen, en dan moest ik al op vals plat naar beneden rijden. Ik moest toen de autostrade op en kan je zeggen dat je u niet veilig voelt als je 70km/u rijd als je invoegt op de E40.

Dik tijd om dat ding te vervangen zeker. Zitten +250K km op dus heeft toch deftig dienst gedaan eh. Zeker als er kosten aan beginnen komen die gelijk meer zijn dan de wagen zelf nog waard is.

225k km..maar I wish.. op het werk laten ze zelfs een koppeling vervangen op 260k km..

En eigenlijk stoort mij dat opzich niet, maar geef dan tenminste wat betere wagens. Met een 3-reeks/Passat/... met een 2 liter motor. En stop met die 1.6 liter 3-pitters.
Binnenkort gaan ze de eerste ID3 bestellen.. langs ene kant lijkt het mij wel vet, maar anderzijds heb ik thuis geen laad mogelijkheden (appartement).
Ik hoop stiekem dat ik binnenkort kan zeggen "seg, ik wil de Alfa Giulia.." en ze akkoord gaan. Maar vrees ervoor als ze iedereen standaard een Golf geven

Volgens mij onderschat je schromelijk de restwaarde van een 116d van 2016 met 200k+ km.
Als voorbeeld in Duitsland:

Dat zijn gegeerde wagens waarvan wisselstukken eveneens gegeerd zijn en de markt groot is. Ja de motor heeft veel kilometers gelopen. Maar de rest is pas vanaf 2016 eh, achterbank nog in showroom staat waarschijnlijk.

De kosten die gemaakt zijn zijn echt peanuts hoor. Dat is een onderhoud en nieuwe bougies. Waarschijnlijk ook de eerste maal dat er iets stukgaat buiten het standaard onderhoud. Je kan dan toch niet zeggen dat gooi maar weg er komen kosten aan. Andere wagens zitten nu al met bijna een volledig nieuw blok aan alles wat er op deze kilometerstand reeds kapot is.

De noodloop zal waarschijnlijk een onzorgvuldigheid zijn. Mag absoluut niet gebeuren, maar ook geen drama natuurlijk. Stekker er terug te goei in en bollen maar.

Er hangt ook veel af van je rijgedrag. Hoe vaak ik al niet eens meegereden heb met iemand die continu voor het minste aan het remmen was, met de koppeling spelen aan een stoplicht, met een koude motor volle gas, met een diesel enkel korte stadsritten doen, etc.

Als je dat dan vergelijkt met iemand die enkel lange snelwegritten doet..

Ik koop over het algemeen liever een 2dehands wagen met veel kilometers van een chauffeur die enkel lange stukken snelweg doet dan iemand die enkel korte ritten uitvoert met een slechte techniek.

Allé de dealer wist me te vertellen dat de prijzen van alle VAG modellen vanaf 1 maart met ongeveer 2% de hoogte ingaan. 't was nog ni duur genoeg ofwat.

Had een offerte gevraagd voor een golf 8R. Na kortingen nog 52k. Da's toch wel heel erg veel voor een golf.

Allé de dealer wist me te vertellen dat de prijzen van alle VAG modellen vanaf 1 maart met ongeveer 2% de hoogte ingaan. 't was nog ni duur genoeg ofwat.

Had een offerte gevraagd voor een golf 8R. Na kortingen nog 52k. Da's toch wel heel erg veel voor een golf.
En ge weet eigenlijk dat ge een 340i wilt...

Seg 2% de hoogte in..willen die mensen nog verkopen na de coronacrisis?

Hier auto net ontvangen. Turbodruk sensor was kapot..hupsa, 200€ :LOL:
Nu...plots voelde mijn 116D als ne sportwagen aan.. had 1,5dag met een Mazda 2 vervangwagen gereden lol

Als ik pakweg m'n broer en schoonzus ook wil laten rijden met de auto die ingeschreven staat op m'n bvba, mag dat zomaar mits melding op papier bij de verzekering dat zij ook de auto regelmatig besturen? Of is dat sowieso niet correct?

Zolang ze geen hoofdbestuurder zijn kan dat dacht ik. Maar als ze er regelmatig mee rijden val je misschien wel onder de definitie van hoofdbestuurder.
Beetje zoals als je partner met je bedrijfswagen rijdt, dat die geen VAA hoeft te betalen.

De VAA wordt blijkbaar gewoon bepaald op basis van de wagen die je kiest, en een tankkaart hebben heeft blijkbaar geen impact op de VAA die je aangerekend wordt? Klopt dat?
Je kan toch moeilijk stellen dat dat een vergelijkbare voordeel is, pakweg een auto met of zonder brandstofkaart

Terug
Bovenaan