De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
We zijn er als land echt mega slecht op voorbereid. In Frankrijk hebben ze een tijdje geleden een wet goedgekeurd waarbij ELK tankstation op de snelweg minimaal 4 laadpalen moet hebben tegen het einde van dit jaar. Oké 4 is nog niet gigantisch veel, maar ze zijn er wel mee bezig.
Hier zitten ze nog te neuten of een laadpaal in een ondergrondse parking al dan niet veilig is...in Noorwegen zijn er veel ondergrondse parkings die vol met laadpalen zitten en het werkt. In plaats van te leren uit cases van dergelijke landen, willen ze precies het warm water uitvinden.. Zorgt voor immens veel vertragingen.

Ik zou Frankrijk nu niet bepaald als gidsland gebruiken. Langs de snelwegen zullen ze wel snelladers zetten maar de gewone laders in de steden waren echt brol. Enkel te gebruiken met een app en account, en enkel met voorafbetaling (dus wij hebben nog 15 euro op onze account staan omdat -natuurlijk- de helft van de tijd het laden na een kwartier stopte zonder reden en het niet lukte om via de app opnieuw te beginnen laden). Gebruiksvriendelijkheid nihil.

Ik zou Frankrijk nu niet bepaald als gidsland gebruiken. Langs de snelwegen zullen ze wel snelladers zetten maar de gewone laders in de steden waren echt brol. Enkel te gebruiken met een app en account, en enkel met voorafbetaling (dus wij hebben nog 15 euro op onze account staan omdat -natuurlijk- de helft van de tijd het laden na een kwartier stopte zonder reden en het niet lukte om via de app opnieuw te beginnen laden). Gebruiksvriendelijkheid nihil.
Heb je ervaring met laders hier in België?
Want ik kan me toch moeilijk voorstellen dat dit enkel in Frankrijk zo zou zijn. Als ik kijk dan lopen wij op elk vlak altijd achter.

Als je naar Nederland gaat bijvoorbeeld dan betaalt iedereen daar contactdoos via de smartwatch of smartphone. Hier in België zijn de aanbieders die de dienst aanbieden op één hand te tellen. En dat is nu één stom voorbeeld maar het is toch vrij tekenend.

Want ik kan me toch moeilijk voorstellen dat dit enkel in Frankrijk zo zou zijn. Als ik kijk dan lopen wij op elk vlak altijd achter.

Als je naar Nederland gaat bijvoorbeeld dan betaalt iedereen daar contactdoos via de smartwatch of smartphone. Hier in België zijn de aanbieders die de dienst aanbieden op één hand te tellen. En dat is nu één stom voorbeeld maar het is toch vrij tekenend.
Frankrijk is wel echt een miserie land voor EV's door een louche centraal prepaid systeem. Contactloos betalen zal misschien zeldzaam zijn, maar met mijn BMW charging kaart kan ik wel quasi overal laden...

Quasi nergens problemen in België hoor, met 1 pas kom ik het hele land door. Toch iets goed 😜

Frankrijk is wel echt een miserie land voor EV's door een louche centraal prepaid systeem. Contactloos betalen zal misschien zeldzaam zijn, maar met mijn BMW charging kaart kan ik wel quasi overal laden...
Ook op het lokale marktplein? Of in het centrum van Brugge?

Is een oprechte vraag want ik heb geen idee in feite.

Hier toch ook wel van mening dat Frankrijk echt wel een stuk minder is dan België. Ook al gehoord van die belofte/verplichting om alle tankstations langs de snelweg uit te rusten met snelladers maar op dit moment is het heel triestig. De afstand tussen twee plaatsen waar je kan snelladen is +-de range van veel populaire EVs. In veel gevallen dan ook nog een enkel 50kW punt waar je moet hopen dat het werkt en niet bezet is. Veel verbetering zie ik in ieder geval niet.

In België is het echt zo slecht nog niet qua voorziening. Behalve misschien in het Oosten waar je in de gemeentes/steden nog bijna niks hebt. Je kan eigenlijk overal, langs alle populaire wegen, op redelijke afstand (+-40-50km) een snellader vinden.

Bijkomend nadeel voor Frankrijk is dat je door de peage relatief veel tijd verliest als je van de snelweg moet om te laden.

In Parijs lijkt het me wel best ok qua voorziening, de laatste keer dat ik er was viel me dat toch op. In veel andere steden is het minder. Zeker qua compatibiliteit en verschillende uitbaters (die de palen niet altijd even goed onderhouden)

Hier zijn de meeste laders Ionity en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Doe gewoon zoals bij een tankstation: creditcard gebruiken, aanbieder een bepaald bedrag laten blokkeren, laden maar. En dan nog liefst een laadpaal met een echte terminal in plaats van zo’n hands free ding waar je de kaart moet tegenhouden, want dat durft soms ook wel eens niet te marcheren.

Owja, nog een ander probleem van Frankrijk: spookpalen. Staan in de apps en als je daar bent is er geen lader te bespeuren.

Hier zijn de meeste laders Ionity en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.
Dat zijn de snelladers. Ik bedoelde de trage palen in het straat.
Als ik hier in de buurt kijk dan heb je ecotap, allego, evbox, lastmilesolutions, threeforce en vattenfal

Als ik hier in de buurt kijk dan heb je ecotap, allego, evbox, lastmilesolutions, threeforce en vattenfal
Maar met zo een BMW charging kaart (en ik vermoed soortgelijk bij andere merken) kan je die dus allemaal gebruiken.

Juist, ik bedoelde eigenlijk niet Ionity maar Allego. Dat zijn de trage laders waar wij quasi altijd opladen. Die laatste twee aanbieders heb ik eigenlijk nog nooit gezien hier.

Maar met zo een BMW charging kaart (en ik vermoed soortgelijk bij andere merken) kan je die dus allemaal gebruiken.
Idd,
Nog nooit geen probleem gehad met de BMW charging kaart.
En we hebben ook een CenEnergy kaart, werkt tot nog toe ook overal.
Mijn thuislader is van CenEnergy, zij zorgen dat mijn thuisverbruik wordt terugbetaald....

Hier toch ook wel van mening dat Frankrijk echt wel een stuk minder is dan België. Ook al gehoord van die belofte/verplichting om alle tankstations langs de snelweg uit te rusten met snelladers maar op dit moment is het heel triestig. De afstand tussen twee plaatsen waar je kan snelladen is +-de range van veel populaire EVs. In veel gevallen dan ook nog een enkel 50kW punt waar je moet hopen dat het werkt en niet bezet is. Veel verbetering zie ik in ieder geval niet.

In België is het echt zo slecht nog niet qua voorziening. Behalve misschien in het Oosten waar je in de gemeentes/steden nog bijna niks hebt. Je kan eigenlijk overal, langs alle populaire wegen, op redelijke afstand (+-40-50km) een snellader vinden.

Bijkomend nadeel voor Frankrijk is dat je door de peage relatief veel tijd verliest als je van de snelweg moet om te laden.

In Parijs lijkt het me wel best ok qua voorziening, de laatste keer dat ik er was viel me dat toch op. In veel andere steden is het minder. Zeker qua compatibiliteit en verschillende uitbaters (die de palen niet altijd even goed onderhouden)
Vandaar dat ik ook een Cupra Born met de beste batterij heb genomen. We gaan af en toe naar Disneyland Parijs. :tongue:

Als ik rustig rijd en erg zuinig dan geraak ik normaal gezien zonder bij te laden tot aan het hotel daar. Dat is toch net geen 400km dus met een actieradius van 540 km moet dat net lukken ... En de hotels daar hebben wel meerdere laadpalen.

Met een iets minder zware batterij moet ik tussendoor ergens gaan laden. En in Frankrijk is het op het eerste zicht vrij kaal bezaaid.
Ik had gehoopt fout te zijn, maar als ik jou en anderen dat ook hoor zeggen in dit topic zal het wel gewoon waar zijn zeker?
Je kan daarop gokken richting de toekomst, maar dat is een risico.

Laatst bewerkt:
Met een iets minder zware batterij moet ik tussendoor ergens gaan laden. En in Frankrijk is het op het eerste zicht vrij kaal bezaaid.
Ik had gehoopt fout te zijn, maar als ik jou en anderen dat ook hoor zeggen in dit topic zal het wel gewoon waar zijn zeker?
Je kan daarop gokken richting de toekomst, maar dat is een risico.
Vlak voor Parijs is er een snellader van Total. Dus uw reisje naar Disneyland is geen enkel probleem :P

Vandaar dat ik ook een Cupra Born met de beste batterij heb genomen. We gaan af en toe naar Disneyland Parijs. :tongue:

Als ik rustig rijd en erg zuinig dan geraak ik normaal gezien zonder bij te laden tot aan het hotel daar. Dat is toch net geen 400km dus met een actieradius van 540 km moet dat net lukken ...
Ik hoop dat je weet dat het realistisch bereik een pak lager ligt? De 400km zal je vast wel halen als je op een warme dag rijdt, maar als je de hele rit aan 130km/u gaat rijden, denk ik niet dat je nog overschot zal hebben.

Ik hoop dat je weet dat het realistisch bereik een pak lager ligt? De 400km zal je vast wel halen als je op een warme dag rijdt, maar als je de hele rit aan 130km/u gaat rijden, denk ik niet dat je nog overschot zal hebben.
Waarom denk je dat hij zegt "als ik rustig en erg zuinig rij"?

Waarom denk je dat hij zegt "als ik rustig en erg zuinig rij"?
Naar Disneyland is sowieso autostrade, daar haal je al niet het beste verbruik. En ik zei het vooral omwille van de 540km bereik dat vermeld is, aangezien dat de WLTP waarde is. Iets wat zeer moeilijk haalbaar is.
Die rit naar Disneyland zonder te moeten bijladen zal vast wel mogelijk zijn met zuinig rijden.

Terug
Bovenaan