De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Is jaren niet wat overdreven?
Nee ik denk dat niet.
De wagens die over een paar jaar de tweedehands markt gaan betreden worden nu en voorbije jaren als nieuwe verkocht. Hier zit een daling in. Aanbod kant gaat de komende jaren minder aangevuld worden. Nu me de huidige inflatie en onzekerheden zullen de meeste mensen wel kiezen om langer met hun wagen te rijden. Maar dat is dan het probleem wat opschuiven.

Ik zie ook niet in dat ze hier op een korte termijn de aankoop van nieuwe wagens en de productie ervan gaan kunnen verhogen. Het is niet dat de oorlog morgen gedaan is dat er terug handel gaat gedreven worden. Europa zal nu sneller gaan inzetten voor de energietransitie, zie de prijzen van energie zeker niet meer dalen. Voor grondstoffen zullen ze elders moeten gaan horen en meer gaan inzetten voor recyclage, om in mijn ogen de productie te verhogen. Dat gaat ook nog wat tijd vragen.

Zoals bij vele zaken gaan we deze prijzen als het nieuwe normaal moeten gaan beschouwen.

Laatst bewerkt:
of gaan ze toelaten dat bestaande wagens verlengd worden
Dit

Alle merken hebben +/- dezelfde problemen, dus switchen naar een ander merk heeft geen avance.
En we zullen allemaal collectief wat minder diva gedrag moeten vertonen en aanvaarden dat onze bedrijfswagen wat "minder" zal zijn (in merk, aantal opties, of levertermijn).

Ik vraag me af wat dat gaat betekenen voor bedrijfswagens. Gaan werkgevers hun werknemers dan dwingen van zich te beperken tot andere merken, of gaan ze toelaten dat bestaande wagens verlengd worden (met extra kosten van dien). Je zal maar als werknemer dan moeten bestellen en je favoriete merken niet eens meer terugvinden terwijl je collega's die enkele maanden eerder konden bestellen wel gewoon met je favoriete modellen rondrijden.

In april werden bij ons de nieuwe bestellingen geopend. De fleetverantwoordelijke was daarbij heel hard aan het pushen van iedereen om zo snel mogelijk te bestellen omdat de autosector heel rare capriolen aan het maken was en bvb de prijzen constant stijgen. Ik dacht dat hij overdreef maar in de weken erna heb ik dan zelf gezien hoe absurd de situatie (blijkbaar al een tijdje) is. Ik lees van bestellingen die geleverd worden met een hoop opties minder, optielijsten die constant veranderen, levertermijnen die steeds langer worden, en prijzen die constant stijgen. 3 weken geleden zelf dan mijn Mercedes besteld en sindsdien zijn zowel de leaseprijzen van Leaseplan als de aankoopprijzen van Mercedes gestegen zodat mijn auto die toen nog 1000 euro onder budget zat, nu al 500 euro erboven zit. De verkoper van BMW zei ook dat BMW in mei zijn prijzen ging verhogen, maar daar heb ik nog niets gezien, en misschien was het gewoon een truuk om me snel te doen beslissen :p.
Ik heb woensdag nog een mail gekregen van de garage dat op 31/05 een prijswijziging zal gebeuren.

Mijn wagen is ook verlengd nu, tot hij geleverd wordt of 5 jaar is. Dan zal ik die als er iets anders beschikbaar is wel moeten afgeven.
Maar normaal heb ik mijn auto dan wel. Hoop dat de markt over 4 jaar wat stabieler is.
Kom er met een full option iX3 nu wel nog goed uit momenteel.

Mijn werkgever stelt een CenEnergy wallbox ter beschikking. Deze kan simpelweg in het stopcontact worden gestoken en zou meteen gebruiksklaar moeten zijn. Echter heb ik aan mijn parkeerplaats (ondergronds, nieuwbouw complex) geen internet. Geen 4g of 5g, noch wifi. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al wat gelezen ivm een powerline. Heeft hier iemand ervaring mee?

Mijn werkgever stelt een CenEnergy wallbox ter beschikking. Deze kan simpelweg in het stopcontact worden gestoken en zou meteen gebruiksklaar moeten zijn. Echter heb ik aan mijn parkeerplaats (ondergronds, nieuwbouw complex) geen internet. Geen 4g of 5g, noch wifi. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al wat gelezen ivm een powerline. Heeft hier iemand ervaring mee?

Powerlines werken alleen goed als die niet door een differentieel moet en een laadpaal staat achter een type B differentieel normaal.
Maar aangezien het beperkte datasessies zijn kan je dat altijd proberen.

Gaat ne lastige zijn.
Heb er ook zo ene, is zelfs enkel 3G/4G, voor zover ik weet is wifi al niet mogelijk.
En zolang hij niet verbonden is met zijn servers start hij zelfs geen laadsessies!

Volgens mij zou de enige oplossing een gsm repeater zijn, maar dan moet je al een buitenantenne ergens kunnen zetten...Niet evident in ee appartementsgebouw met alle bijhorende regeltjes.

Voorbeeldje: https://www.gsmrepeater.be/produkt/3g-versterker-150-m2/

Zeker niets beginnen kopen zonder met Cenergy te bevestigen dat het wel kan werken (misschien doet het ding geen 3G op 2100Mhz, of misschien is het zelfs enkel GPRS, dan gaat bovenstaande 3G repeater ook niet helpen!

Gaat ne lastige zijn.
Heb er ook zo ene, is zelfs enkel 3G/4G, voor zover ik weet is wifi al niet mogelijk.
En zolang hij niet verbonden is met zijn servers start hij zelfs geen laadsessies!

Volgens mij zou de enige oplossing een gsm repeater zijn, maar dan moet je al een buitenantenne ergens kunnen zetten...Niet evident in ee appartementsgebouw met alle bijhorende regeltjes.

Voorbeeldje: https://www.gsmrepeater.be/produkt/3g-versterker-150-m2/

Zeker niets beginnen kopen zonder met Cenergy te bevestigen dat het wel kan werken (misschien doet het ding geen 3G op 2100Mhz, of misschien is het zelfs enkel GPRS, dan gaat bovenstaande 3G repeater ook niet helpen!
Dit is bij ons enkele jaren geleden op de algemene vergadering geplaatst om te laten installeren (zorgen dat er dus ontvangst is in de ondergrondse) ... ... ... vierkant afgeschoten in de stemming.

Dit kostte ettelijke duizenden euro's (geen idee meer exact hoeveel). Maar voor elk privatief was dat slechts iets meer dan 100 of was het nu 200 EUR, whatever ... niets te zot. En toch ... afgeschoten. Voor mij OK, maar voor vele anderen niet, dus sta je daar.

Nu wordt het zelfs nog erger blijkbaar. Men is al enkele jaren bezig om te zien wat er gedaan kan worden om EV's te ondersteunen in het laden.
Ewel ... nu krijg ik uitnodiging voor de algemene vergadering en zie ik ineens dit verschijnen:
Toevoeging verbod op het laden in de gemene delen (ondergrondse garage) van elektrische
wagens, fietsen, steps en andere elektrische voertuigen of toestellen. (50% +1)
Duuuuus ... da's nu gewoon 't tegenovergestelde dat men ineens mee af komt!

Wat dus in feite betekent dat EV's altijd miserie zullen zijn voor mij.

Ik ga nu wel eerlijk zijn. Met die 70k die je op overschot hebt om een tweede wagen te kopen voor de fun kan je misschien ook iets anders doen.
Zoals bijvoorbeeld een opbrengsteigendom kopen.
Ook dat ga je lang houden en heb je lang plezier van.

Een wagen blijft een zeer slechte investering.
Een wagen is altijd een kostenpost geweest, nooit een investering. Zoals vermeld zijn er wagens die als investering kunnen gezien worden, maar dat zijn dan geen wagens om te gebruiken eh. Eerder wagens met een verleden die opgeborgen worden in een garage om af en toe eens buiten te komen of om tentoon te stellen.

Ja, momenteel staan ze 'hoog geprijsd', maar da's ten gevolge van 't feit dat je nu gemakkelijk een jaar moet wachten voor een nieuwe. Waardoor 2e hands wagens gewoon duur zijn.

Maar natuurlijk, hoe meer je een wagen echt gaat bezigen ... hoe minder die waard wordt. Een wagen die opgereden is zal nooit veel geld waard zijn, onafhankelijk van welk model het is dat je kocht.

'k Ben wel ook v/d mening dat het nog niet voor direct zal zijn dat de 2e hands prijzen terug zullen normaliseren. De komende jaren zullen we dat moeten zien als het nieuwe normaal, want het is ook nog lang niet gedaan met de problemen om een wagen te leveren (nieuw).

Ik kan enkel hopen dat binnen 6 jaar, eens mijn operationele lease voor de volgende 'rond is' de prijzen terug wat normaal zijn zodat ik in 't slechtste geval die wagen kan over nemen. Al zal dat voor een wagen met weinig kilometers nog steeds gene kado zijn.

Opgeschoven naar eind augustus… dus van 4,5 maand wachtijd naar 12,5 maand nu al 😑
Ik heb nog getwijfeld om voor de ID.4 ipv de Enyaq te gaan omwille van de levertijd (4 maand ipv 11 maand). Maar achteraf gezien ging ik mij dat toch serieus beklaagd hebben als ik dat zo hoor van iedereen die een ID.4 besteld heeft.

Ik heb nog getwijfeld om voor de ID.4 ipv de Enyaq te gaan omwille van de levertijd (4 maand ipv 11 maand). Maar achteraf gezien ging ik mij dat toch serieus beklaagd hebben als ik dat zo hoor van iedereen die een ID.4 besteld heeft.
Wat hoor je dan zo van iedereen?
Voor mij zal er deze week ook nog een bestelling geplaatst worden voor een ID4. Maar veel keuze had ik wel niet :) 't was dat of de ID3 :D.
Alsook vraag ik mij af of een warmtepomp een grote meerwaarde is? Volgens de verkoper van Mertens totaal niet. (met uitzondering van harde winterdagen)

Wat hoor je dan zo van iedereen?
Voor mij zal er deze week ook nog een bestelling geplaatst worden voor een ID4. Maar veel keuze had ik wel niet :) 't was dat of de ID3 :D.
Gelijkaardige verhalen als van @Meneer Vos
Alsook vraag ik mij af of een warmtepomp een grote meerwaarde is? Volgens de verkoper van Mertens totaal niet. (met uitzondering van harde winterdagen)
Blijkbaar zou het enkel nut hebben als de temperatuur onder 0 graden gaat en zelfs dan nog zou het om een paar tientallen km bereik gaan (in geval van de IV80).
Daarvoor kan je beter dat geld aan andere opties besteden lijkt me.
VAG heeft zelfs die optie deels terugbetaald aan mensen die hem besteld hadden, omdat de warmtepomp serieus onder de verwachtingen presteerde.
Ik weet wel niet of dit enkel bij VAG een probleem is. Bij Tesla heeft die warmtepompt wel een grotere invloed dacht ik.

Ik denk dat ik de car list hier niet meer ga afwachten en voor een E-Tron ga proberen gaan. Vrees een beetje dat de iX3 in mijn graad niet meer beschikbaar zal zijn wegens de veranderende prijzen - en zelfs indien beschikbaar zit ik met levertijden van makkelijk +36 maand.

Dus foto's opgevraagd van de beide wagens die op de parking staan (gaan kijken mag niet :unsure:) en dan hopelijk snel de knoop doorhakken. Dan kan ik weer verder tot 2024 :D

Ik denk dat ik de car list hier niet meer ga afwachten en voor een E-Tron ga proberen gaan. Vrees een beetje dat de iX3 in mijn graad niet meer beschikbaar zal zijn wegens de veranderende prijzen - en zelfs indien beschikbaar zit ik met levertijden van makkelijk +36 maand.

Dus foto's opgevraagd van de beide wagens die op de parking staan (gaan kijken mag niet :unsure:) en dan hopelijk snel de knoop doorhakken. Dan kan ik weer verder tot 2024 :D
36 maanden zal het niet zijn. Momenteel 12 tot 14 maanden.

Op 3 februari een 320e besteld en deze zou volgende week of de week erna geleverd kunnen worden :clap:

Zeer blij dat ik niet gewacht heb op de facelift trouwens, zo lelijk die gigantische tablet.

Op 3 februari een 320e besteld en deze zou volgende week of de week erna geleverd kunnen worden :clap:

Zeer blij dat ik niet gewacht heb op de facelift trouwens, zo lelijk die gigantische tablet.
Hé? Bij welke dealer?
Heb eind januari besteld, en deze zou pas eind juni in productie gaan. Verwachte leverdatum midden juli ergens.

Terug
Bovenaan