De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nieuwe car policy is online gekomen en deze is helaas qua opties slechter uitgerust dan de vorige car policy, maar bon. Ik mag een nieuwe wagen bestellen en ga voor plug-in hybride gaan. Op mijn shortlist staan:
  1. Mercedes CLA 250e shooting brake business line
  2. Passat Variant GTE Business --> hierbij heb ik €1450 optiebudget
  3. Arteon Shooting Brake Elegance
  4. XC40 Recharge Core (minst favoriet)
Wat zouden jullie kiezen? Mijn voorkeur ging eerst naar de CLA maar nu we geen optiebudget hebben en er in de business line bv. geen Android Auto, uitgebreid dashboard (2 tellers) + het feit dat deze wagen maar 35l tankinhoud heeft, houdt dit mij wat tegen.

Ben dus aan het twijfelen tussen de Passat en Arteon (beide 50l tankinhoud) waarbij de voorkeur naar de Arteon gaat omdat die minder saai oogt en ook sneller geleverd kan worden (1,5 jaar vs 6-10 maanden). Wat me dan weer tegenhoudt bij Volkswagen is die DSG met 6 versnellingen. Iemand daar ervaring mee? Ik kom van een 8-traps automaat. Ik heb deze week wel een testrit dus zal het zelf wel ervaren hoe het rijdt.
Arteon is best of both worlds imo.

Vandaag nog eens gebeld met BMW. Wagen is intussen geproduceerd, en nog belangrijkere info: hij zal afgeleverd worden met alle bestelde opties. Ze hadden blijkbaar pas opnieuw enkele restricties maar hij was blijkbaar nog net geproduceerd. Het aftellen kan beginnen naar half juni. Ik hoop stiekem dat ze een worst case afleverdatum hebben gegeven en dat hij toch iets sneller zal aankomen. Dik anderhalve maand is toch zeker genoeg voor transport.

Vandaag nog eens gebeld met BMW. Wagen is intussen geproduceerd, en nog belangrijkere info: hij zal afgeleverd worden met alle bestelde opties. Ze hadden blijkbaar pas opnieuw enkele restricties maar hij was blijkbaar nog net geproduceerd. Het aftellen kan beginnen naar half juni. Ik hoop stiekem dat ze een worst case afleverdatum hebben gegeven en dat hij toch iets sneller zal aankomen. Dik anderhalve maand is toch zeker genoeg voor transport.
Mijn vader heeft vorige week zijn nieuwe BMW gaan halen.

Toen hij die bestelde was de leverdatum begin juni. Dan kreeg hij een mail dat door de oorlog van Oekraïne er problemen zijn met leveringen en dus nieuwe wagens verlaat worden. Uiteindelijk kreeg hij telefoon midden april dat hij vorige week klaar stond om op te halen.

Dus het kan allemaal. 😃

Mijn vader heeft vorige week zijn nieuwe BMW gaan halen.

Toen hij die bestelde was de leverdatum begin juni. Dan kreeg hij een mail dat door de oorlog van Oekraïne er problemen zijn met leveringen en dus nieuwe wagens verlaat worden. Uiteindelijk kreeg hij telefoon midden april dat hij vorige week klaar stond om op te halen.

Dus het kan allemaal.
Zou een aangename verrassing zijn, maar ik ga er toch maar niet te veel op hopen. Al heb ik die mail ook wel gehad 😆 Hij moet van Spartanburg komen, dus zal wel even onderweg zijn.

Dat is een opinie, net zoals jouw tekst ook een opinie is.
Ik ken er die los boven de 100k verdienen en een goedkope bedrijfswagen hebben, puur uit eigen keuze.
Niet iedereen wilt een dure wagen, sommigen hebben dat geld liever bij hun loon gestort zodat ze dingen kunnen doen die ze meer waard vinden dan een hogere klasse wagen of extra optie.

Ook bij mijn bedrijf zitten er velen die een wagen uit lagere klasse gekozen hebben om zo een hoger brutoloon of whatever te hebben.
Het is een beetje fout om er van uit te gaan dat iedereen een steeds duurdere wagen wilt.
Wanneer de Raad Van Bestuur van onze vorige aandeelhouders hier op bezoek was, stonden er steevast één VW Golf tussen alle Mercedes S / BMW 7. De man was lid van de management board van één van de grootste Belgische bedrijven, zijn collega's reden met een S of een 7 maar hij vond een VW Golf voldoende.

Kan iemand me even uitleggen hoe het komt dat (in mijn ogen) dezelfde auto met benzine qua leasing veel duurder is dan met diesel?

Ik had graag een benzine gehad, maar dan kom ik uit op een bedrag buiten budget (en zou ik dus moeten bijbetalen indien ik 'm toch wil), terwijl ik met dezelfde opties etc met een diesel wel mooi binnen budget zit?

Zitten er verder nog addertjes onder het gras indien ik voor diesel zou gaan?

Die XC40 Recharge Core is toch full EV? (geen core versie bij de plugins)

Als je zelf niets wil opleggen zou ik voor de Arteon gaan.
Spijtig dat die Mercedes vrijwel optieloos is.
Blijkbaar hebben ze de Core weggehaald bij de hybrides. Een paar weken geleden was dit wel nog beschikbaar. De Premium is nu de goedkoopste versie, maar die zal sowieso niet meer in budget passen.
En inderdaad, vorig jaar konden we de CLA nog in de luxury line versie nemen maar nu dus niet meer. Anders was mijn keuze al gemaakt.
Volgens mij zijn de dsg’s 7-traps. Of zijn ze terug bij 6?

Bij koude start is de DSG wat schokkerig bij mijn Arteon. Dat is wel snel over. Heb de ‘natte’ DSG-7 overigens.
De verkoper zei me dat wegens het aantal pk's ofzo iets dat die natte koppeling meer slijtage meemaakt dan de droge 6-traps DSG, maar dat ik er niks van zal merken. Die Arteon is wel een boot, zelfs langer dan de V60 die ik had.

Wanneer de Raad Van Bestuur van onze vorige aandeelhouders hier op bezoek was, stonden er steevast één VW Golf tussen alle Mercedes S / BMW 7. De man was lid van de management board van één van de grootste Belgische bedrijven, zijn collega's reden met een S of een 7 maar hij vond een VW Golf voldoende.

Anders gezegd: het is een zeldzaamheid en vrij ongebruikelijk. 🙂

Anders gezegd: het is een zeldzaamheid en vrij ongebruikelijk. 🙂
Dat is een extreem voorbeeld.
Maar ik zie er bij ons echt meerdere managers, zo ongebruikelijk is dat niet.

En een duurdere wagen nemen kost hen echt niets, dat is gewoon een bewuste keuze.

Dat is een extreem voorbeeld.
Maar ik zie er bij ons echt meerdere managers, zo ongebruikelijk is dat niet.

En een duurdere wagen nemen kost hen echt niets, dat is gewoon een bewuste keuze.

Aan de andere kant vermoed ik wel dat die Golf zeer proper uitgerust zal zijn, met genoeg comfortopties en goede zetels. En misschien wel een leuke motor erin ook. Op die manier kan dat een veel aangenamere wagen zijn dan die kale X1 met instapmotor.

Waarschijnlijk is een deel van de reden dat die daarmee rijdt ook een bepaald (voor)beeld te stellen voor de werknemers.
Zie naar Coucke bvb, die maakte op een bepaald ogenblik ook een punt dat hij met een "simpele" Skoda reed voor al zijn werkverplaatsingen. Zeker. Maar in zijn garage bleef wel ander mooi materiaal staan voor in z'n vrije tijd...

Waarschijnlijk is een deel van de reden dat die daarmee rijdt ook een bepaald (voor)beeld te stellen voor de werknemers.
Zie naar Coucke bvb, die maakte op een bepaald ogenblik ook een punt dat hij met een "simpele" Skoda reed voor al zijn werkverplaatsingen. Zeker. Maar in zijn garage bleef wel ander mooi materiaal staan voor in z'n vrije tijd...

Eigenlijk is dat gewoon hypocriet vind ik persoonlijk, doe dan zoals De Nul hier in mijn buurt: gewoon regelmatig met de Ferrari naar het werk.

Als je liefhebber bent van mooie/comfortabele/snelle .... wagens en je bevind je in een positie dat dat gewoon kan, gewoon doen toch? Een voetbalploeg, een pretpark en een Ardens dorp kopen waar de camera's nog net niet het tekenen van de akte filmen en dan een opmerking maken dat je "maar" met een Skoda onderweg bent.

Natuurlijk zijn er heel wat goede redenen om géén dure leasewagen te kiezen. Niemand beweert het tegendeel hier.

Het punt blijft voor mij dat het toch echt een bizarre car policy is als je field-based werknemers zelf een ergonomisch kussen moeten kopen om het rijden met hun firmawagen draaglijk te maken.

Aan de andere kant vermoed ik wel dat die Golf zeer proper uitgerust zal zijn, met genoeg comfortopties en goede zetels. En misschien wel een leuke motor erin ook. Op die manier kan dat een veel aangenamere wagen zijn dan die kale X1 met instapmotor.

Niet iedereen deelt diezelfde interesse. Dat is echt niet altijd om een voorbeeld te stellen.
Ik wil zoek bvb zelf ook echt niet de limiet van mijn budget op.

Op het werk was de vader van een collega eigenaar van een grote onderneming (en we spreken over eigen middelen van +50 miljoen €).
Die kwam naar het werk in een normale wagen en in zijn privé reed die rond in een Porsche. Reden? Hij vond dat ge als ondernemer niet moest showen met rijkdom en u moest profileren als "één van hen" om respect te krijgen van uw werknemers. Het heeft ook geen enkel nut om met een grote wagen af te komen en de ogen van uw werknemers uit te steken. Werkt alleen contra-productief.

Mijn collega is zelf ook van dat principe. Sinds enkele jaren werkt hij op zelfstandige basis bij ons. Reed eerst met een Golf en parkeerde op de parking van het werk. Sinds kort heeft hij een Tesla en parkeert hij wat verder. Reden: Er is geen enkele reden om uw rijkdom/succes te showen aan de andere werknemers. Zeker als ge weet dat zij nooit dergelijke wagens kunnen krijgen bij ons.

Niet iedereen deelt diezelfde interesse. Dat is echt niet altijd om een voorbeeld te stellen.
Ik wil zoek bvb zelf ook echt niet de limiet van mijn budget op.

Coucke had duidelijk wel die interesse, gezien zijn "normale" wagenpark ;)

Allez, da's tof en goed he, maar ik heb de indruk dat jij toch net te vaak je eigen gedrag projecteert op wat gebruikelijk is. De overgrote meerderheid gaat wel de limiet opzoeken van een leasebudget of er minstens in de buurt van willen komen.
En daarnaast, zie ff m'n eerste paragraaf. Die Golf was waarschijnlijk best OK uitgerust en een aangenamere wagen dan die kale instap X1 waarvan hier sprake. En tot slot, die mens had ook duidelijk de keuze. Het is zoals @SlashDotDash zegt: de persoon waarvan sprake had _niet_ de keuze om iets deftig en comfortabel te nemen en moest er zelf nog een ergonomisch kussen in leggen in plaats van deftige zetels te kunnen speccen.

Op het werk was de vader van een collega eigenaar van een grote onderneming (en we spreken over eigen middelen van +50 miljoen €).
Die kwam naar het werk in een normale wagen en in zijn privé reed die rond in een Porsche. Reden? Hij vond dat ge als ondernemer niet moest showen met rijkdom en u moest profileren als "één van hen" om respect te krijgen van uw werknemers. Het heeft ook geen enkel nut om met een grote wagen af te komen en de ogen van uw werknemers uit te steken. Werkt alleen contra-productief.

Mijn collega is zelf ook van dat principe. Sinds enkele jaren werkt hij op zelfstandige basis bij ons. Reed eerst met een Golf en parkeerde op de parking van het werk. Sinds kort heeft hij een Tesla en parkeert hij wat verder. Reden: Er is geen enkele reden om uw rijkdom/succes te showen aan de andere werknemers. Zeker als ge weet dat zij nooit dergelijke wagens kunnen krijgen bij ons.

Dat snap ik ook. Het is een reden waarom ik bvb. zelf geen Taycan zou nemen. Zowel naar klanten als naar werknemers toe.

Los van het feit dat mijn ratio zegt dat ik beter wat minder geld tegen een wagen gooi en de winst in m'n zak steek :)

Allez, da's tof en goed he, maar ik heb de indruk dat jij toch net te vaak je eigen gedrag projecteert op wat gebruikelijk is. De overgrote meerderheid gaat wel de limiet opzoeken van een leasebudget of er minstens in de buurt van willen komen.
8 directieleden (bedrijf > 1000 man) waarvan
1 XC40​
1 Mini​
2 Mercedes A​
1 Model 3​
1 Q4 e-tron​
Dus in mijn omgeving is dat niet zo uitzonderlijk.
En er rijden hier n-1 of n-2 van die mensen rond met een 6-serie, E300 of een GLE van 't werk.

Ja OK @ugar. Vervang in mijn post dan "uitzonderlijk" door "uitzonderlijk behalve in de omgeving van ugar".
Dan kunnen we ook weer door met een degelijke inhoudelijke discussie.

Uiteindelijk zegt het model zelf ook helemaal niks want al die bovenstaande auto's kan je echt leuk aankleden of hebben standaard al redelijk deftige uitrusting (Tesla, Volvo). Ik heb de X1 eens geconfigureerd volgens onze policy:

i-CsTxMh5-L.png

i-qqzxQzZ-L.png

Als je hier blij van wordt dan heb je toch echt niets met auto's. Of stel je even voor dat dit je "kantoor" is...
En echt helemaal niks tegen een X1 want met 3-4K optiebudget kan je er echt nog iets leuks van maken.

Terug
Bovenaan