De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat je blij bent met je eigen 116i/116d/X1 whatever doet er niet echt toe imo.
Dat is een opinie, net zoals jouw tekst ook een opinie is.
Ik ken er die los boven de 100k verdienen en een goedkope bedrijfswagen hebben, puur uit eigen keuze.
Niet iedereen wilt een dure wagen, sommigen hebben dat geld liever bij hun loon gestort zodat ze dingen kunnen doen die ze meer waard vinden dan een hogere klasse wagen of extra optie.

Ook bij mijn bedrijf zitten er velen die een wagen uit lagere klasse gekozen hebben om zo een hoger brutoloon of whatever te hebben.
Het is een beetje fout om er van uit te gaan dat iedereen een steeds duurdere wagen wilt.

Ik ken er die los boven de 100k verdienen en een goedkope bedrijfswagen hebben, puur uit eigen keuze.
Niet iedereen wilt een dure wagen, sommigen hebben dat geld liever bij hun loon gestort zodat ze dingen kunnen doen die ze meer waard vinden dan een hogere klasse wagen of extra optie.

Ook bij mijn bedrijf zitten er velen die een wagen uit lagere klasse gekozen hebben om zo een hoger brutoloon of whatever te hebben.
Het is een beetje fout om er van uit te gaan dat iedereen een steeds duurdere wagen wilt.
Ja maar die kunnen dat kiezen. En bij Slash kan dat niet. Daar zit het hem.

Bij ons kan dat ook, maar dat is echt peanuts. Je praat dan over mss 200 euro bruto per maand en dan heb je al een serieus mindere auto.
Bij de meeste auto's scheelt het een stuk minder.

Jezus. Een X1 16d met amper opties is toch effectief redelijk triestig als bedrijfswagen voor een vertegenwoordiger die 100k verdient? Daarmee is ook niet gezegd dat het een schijtbak is he, je moet het in de juiste context bekijken.

Hier staat ook een 116i van mijn vriendin en dat is effectief een prima wagen ja. Maar tegelijk verwacht ik voor bepaalde functies fermere wagens. Ik vind dat namelijk een groot deel van mijn vergoeding. Ik wil een deftig loon voor wat ik doe en daar hoort een passende wagen bij. Als ze mij nu een 1reeks aanbieden pas ik voor die job, tenzij het loon buiten categorie is.

En dat is ook heel logisch als je een beetje car minded bent. Ik hang immers 'vast' aan die wagen. Want enkel een idioot gaat zelf een wagen naar zijn goesting kopen BOVENOP een 'gratis' bedrijfswagen. Ik zie dat ook als een teken van appreciatie en involvement naar je medewerkers toe. En daarmee wordt niets afgedaan van de 1reeks of de X1. Dat blijven leuke wagens. Maar als je in een goed uitgeruste 3/4/5 kruipt moet je al redelijk blind zijn om het verschil niet te voelen enzovoort.

Dat je blij bent met je eigen 116i/116d/X1 whatever doet er niet echt toe imo.
Dat zeggen we toch ook?
Ik ben heel blij met mijn 116d, maar rij regelmatig ook met een full option e300de rond. Uiteraard is dat een gigantisch verschil. Niemand beweert hier het tegendeel.
Alleen werd er hier en daar gesuggereerd alsof het een straf is om met een 116i/116d/X1 rond te rijden, wat het objectief gezien niet is natuurlijk.
Dat zijn nog steeds premium wagens..

Ik ben akkoord dat er vanaf pakweg 60k brut per jaar de mogelijkheid moet bestaan om een iets betere wagen te kiezen (indien onderdeel van je salaris). En bij lonen van >6k brut per maand, mag dat gerust een wagen uit het D/E segment zijn.

Maar ze hebben wel een superhoog loon in de plaats.

Maar dat is net het probleem - het gaat niét om het verlonings-aspect maar om het feit dat er geen keuze is om comfortabelere stoelen te kiezen. Het feit dat die persoon een externe functie heeft wordt vaak vergeten.

Naar analogie zou je ergens in een goedbetaalde bureaujob hebben maar men verplicht u om in kantoor op een goekope kruk te zitten.

Maar dat is net het probleem - het gaat niét om het verlonings-aspect maar om het feit dat er geen keuze is om comfortabelere stoelen te kiezen. Het feit dat die persoon een externe functie heeft wordt vaak vergeten.

Naar analogie zou je ergens in een goedbetaalde bureaujob hebben maar men verplicht u om in kantoor op een goekope kruk te zitten.
dat is iets waar Mercedes, en je mag mij bijna (terecht) een MB-hater noemen, echt wel beter in is dan de andere merken.
Zij voorzien de mogelijkheid om een A-klasse te spec'en als een D/E segmenter, terwijl je bij de meeste concurrenten echt heel weinig full premium goodies kan kiezen.

dat is iets waar Mercedes, en je mag mij bijna (terecht) een MB-hater noemen, echt wel beter in is dan de andere merken.
Zij voorzien de mogelijkheid om een A-klasse te spec'en als een D/E segmenter, terwijl je bij de meeste concurrenten echt heel weinig full premium goodies kan kiezen.

Daarmee dat die wss ook allemaal redelijk lelijk zijn…

Jep ik heb zo eens zitten kijken voor een RSQ3, ge kon dat dashboard dus enkel maar laten in hetzelfde materiaal als waar mijn golf 6 van gemaakt was. Geen lederen opties mogelijk.. terwijl dat dan een wagen van 72k ging zijn he.

Los van het moordende VAA was dat dus ook wel spijtig.

Jep ik heb zo eens zitten kijken voor een RSQ3, ge kon dat dashboard dus enkel maar laten in hetzelfde materiaal als waar mijn golf 6 van gemaakt was. Geen lederen opties mogelijk.. terwijl dat dan een wagen van 72k ging zijn he.

Los van het moordende VAA was dat dus ook wel spijtig.
Wat toch wel vreemd is hé. Welke yup wil nu een slee van 5m lang als hij daar elke dag mee naar ‘t centrum moet, of aan zijn penthouse moet parkeren.

Dat wil niet zeggen dat stoelventilatie niet wenselijk is, een beter geperforeerd leder of een geluidsinstallatie waar je deephouse-hart van davert

Wat toch wel vreemd is hé. Welke yup wil nu een slee van 5m lang als hij daar elke dag mee naar ‘t centrum moet, of aan zijn penthouse moet parkeren.

Dat wil niet zeggen dat stoelventilatie niet wenselijk is, een beter geperforeerd leder of een geluidsinstallatie waar je deephouse-hart van davert
Ik heb nooit gesnapt waarom geen enkel merk (ook Mercedes niet) de moeite doet om een echt super-luxeuze kleine wagen te maken. Zo extreem moeilijk kan het toch niet zijn om de zetels, audio, ... van een S-klasse in een A-klasse te steken?
Ik snap dat er geen grote markt voor is he, maar het kan hun toch ook niet zoveel kosten.

Bij Ford komen ze dan met "Vignale" af, wat bij de Mondeo nog wel knap is, in de Focus stelt dat dan plots niks meer voor.

Ik heb nooit gesnapt waarom geen enkel merk (ook Mercedes niet) de moeite doet om een echt super-luxeuze kleine wagen te maken. Zo extreem moeilijk kan het toch niet zijn om de zetels, audio, ... van een S-klasse in een A-klasse te steken?
Ik snap dat er geen grote markt voor is he, maar het kan hun toch ook niet zoveel kosten.

Bij Ford komen ze dan met "Vignale" af, wat bij de Mondeo nog wel knap is, in de Focus stelt dat dan plots niks meer voor.

Die kleinere wagens worden dan gewoon schrikwekkend duur (configureer maar eens zo'n full-option A-klasse), en de gemiddelde koper gaat met dat soort budgetten dan een categorie hoger shoppen. Even een A 250 e AMG Line geconfigureerd met leder en wat van die up-segment goodies. Hop, 60K, voor een C-segmenter.

Ik vraag mij af hoeveel er zo verkocht worden...

Die kleinere wagens worden dan gewoon schrikwekkend duur (configureer maar eens zo'n full-option A-klasse), en de gemiddelde koper gaat met dat soort budgetten dan een categorie hoger shoppen. Even een A 250 e AMG Line geconfigureerd met leder en wat van die up-segment goodies. Hop, 60K, voor een C-segmenter.

Voor 60k zeer weinig. Of het zou een A45 moeten zijn, maar dan kom je niet toe met 60k.

Maar je zou schrikken hoeveel A-klassen er uit de showroom getrokken worden waar 40k en meer voor afgetikt wordt. Idem voor een A3 en een 1-reeks. Voor dat geld koop je ook al een model hoger, enkel niet zo goed uitgerust of even potent.

Veel omdat die in de lease even duur zijn als een 200d. Het perverse effect van de Belgische belastingen.

Nieuwe car policy is online gekomen en deze is helaas qua opties slechter uitgerust dan de vorige car policy, maar bon. Ik mag een nieuwe wagen bestellen en ga voor plug-in hybride gaan. Op mijn shortlist staan:
  1. Mercedes CLA 250e shooting brake business line
  2. Passat Variant GTE Business --> hierbij heb ik €1450 optiebudget
  3. Arteon Shooting Brake Elegance
  4. XC40 Recharge Core (minst favoriet)
Wat zouden jullie kiezen? Mijn voorkeur ging eerst naar de CLA maar nu we geen optiebudget hebben en er in de business line bv. geen Android Auto, uitgebreid dashboard (2 tellers) + het feit dat deze wagen maar 35l tankinhoud heeft, houdt dit mij wat tegen.

Ben dus aan het twijfelen tussen de Passat en Arteon (beide 50l tankinhoud) waarbij de voorkeur naar de Arteon gaat omdat die minder saai oogt en ook sneller geleverd kan worden (1,5 jaar vs 6-10 maanden). Wat me dan weer tegenhoudt bij Volkswagen is die DSG met 6 versnellingen. Iemand daar ervaring mee? Ik kom van een 8-traps automaat. Ik heb deze week wel een testrit dus zal het zelf wel ervaren hoe het rijdt.

Die XC40 Recharge Core is toch full EV? (geen core versie bij de plugins)

Als je zelf niets wil opleggen zou ik voor de Arteon gaan.
Spijtig dat die Mercedes vrijwel optieloos is.

Volgens mij zijn de dsg’s 7-traps. Of zijn ze terug bij 6?

Bij koude start is de DSG wat schokkerig bij mijn Arteon. Dat is wel snel over. Heb de ‘natte’ DSG-7 overigens.

Ik mag een auto bestellen... En ik ken amper iets van auto's.
Nu is mijn budget niet zo groot, maar ik zou wel voor een 'familiewagen' willen gaan: aka een break.

Kort geschetst, neem ik een groot merk met amper opties, of kies ik een 'lager' merk (Skoda / Voklswagen meer bepaald) met meer opties.

Ik ben van mening dat de opties minder belangrijk zijn t.o.v. het type wagen waar je mee wil rijden. Een klassiek voorbeeld: ga je voor de BMW 3 met veel opties of een 'kale' 5 => als je graag met een 5 wil rijden, ga je gewoon daarvoor. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een hybride 5 touring met enkel het obligatoire business pack, dan is die wat mij betreft best goed uitgerust; sowieso komt die al standaard met 18 inch velgen.

Terug
Bovenaan