De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zou het dan ook gedaan zijn met de fleetkortingen? Dat gaat de leaseprijzen wel ook weer omhoog doen gaan.

U krijgt geen korting meer als u een wagen koopt, en da’s de schuld van de grote spelers

Moet helaas beamen.

Op de 330e, besteld in augustus 2020 kreeg ik nog 8000+ euro korting.
Catalogus was 73 incl. BTW, uiteindelijk 62 incl. BTW betaald.

Op de X5 net besteld, catalogus 101 incl. BTW, 93 te betalen.

Dus toch opmerkelijk minder korting mogelijk.
Was trouwens bij 3 dealers krak hetzelfde op nog geen 100 euro na.

Op de X3 gaf BMW zelfs praktisch niets. 3500 euro korting op een auto van catalogus 88 incl. BTW.
Maar de levertermijn zit hier dan ook op dik anderhalf jaar. Dus ik versta wel dat ze dan zoiets hebben van waarom korting geven...?

Dat is dan ook direct een grote reden waarom het een X5 werd en geen X3.
Gigantisch verschil qua auto, maar niet qua prijs én bijna een jaar sneller leverbaar.
Grotere accupack en groter elektrisch bereik
30g CO2 tov 49 gram, dus op lange termijn nog wat fiscaal voordeliger denk ik (VAA)

Moet helaas beamen.

Op de 330e, besteld in augustus 2020 kreeg ik nog 8000+ euro korting.
Catalogus was 73 incl. BTW, uiteindelijk 62 incl. BTW betaald.

Op de X5 net besteld, catalogus 101 incl. BTW, 93 te betalen.

Dus toch opmerkelijk minder korting mogelijk.
Was trouwens bij 3 dealers krak hetzelfde op nog geen 100 euro na.

Op de X3 gaf BMW zelfs praktisch niets. 3500 euro korting op een auto van catalogus 88 incl. BTW.
Maar de levertermijn zit hier dan ook op dik anderhalf jaar. Dus ik versta wel dat ze dan zoiets hebben van waarom korting geven...?

Dat is dan ook direct een grote reden waarom het een X5 werd en geen X3.
Gigantisch verschil qua auto, maar niet qua prijs én bijna een jaar sneller leverbaar.
Grotere accupack en groter elektrisch bereik
30g CO2 tov 49 gram, dus op lange termijn nog wat fiscaal voordeliger denk ik (VAA)
Ja, de verkoper zei me ook "kortingen, dat is eigenlijk gedaan. 7% kunnen we nog geven voor een bedrijf maar dat is het".

Artikel gaat over het agentschapsmodel, waar constructeurs dus zelf de wagens rechtstreeks aan de eindklant verkopen via de dealer, die gewoon een vaste marge daar op krijgt maar zelf dus geen kortingen meer kan bepalen. De constructeur neemt de stock, marketing, etc in eigen handen.
Zoals oa Tesla, Polestar, Lynk&co etc al doen (of ander bekend voorbeeld is Apple).
In dat opzicht komt er dan inderdaad een vaste prijs voor de nieuwe wagen zonder onderhandelingen, redelijk wat constructeurs zullen in de komende jaren naar dat model gaan.
De kortingen die nu minder worden gegeven staan daar nog los van, dat is omdat er inderdaad een schaarste heerst en ze het gewoon kunnen om met hogere marges te verkopen.

En hoeveel betaal je nu netto?
VAA van €152, grofweg €76 netto dus.

Een qua budget gelijkaardige Arteon Shooting Brake (mijn wagen bij mijn vorige werkgever, en wat de nieuwe WG dus ook wou matchen) gaf met de nieuwe WLTP uitstoot een VAA van €373, of +-€186,5 netto.

Het verschil tussen de twee zou in de loop der jaren hoogst waarschijnlijk nog groeien door de aanpassingen van de referentieuitstoot.

Een qua budget gelijkaardige Arteon Shooting Brake (mijn wagen bij mijn vorige werkgever, en wat de nieuwe WG dus ook wou matchen) gaf met de nieuwe WLTP uitstoot een VAA van €373, of +-€186,5 netto.

Het verschil tussen de twee zou in de loop der jaren hoogst waarschijnlijk nog groeien door de aanpassingen van de referentieuitstoot.

Ah bizar ik betaal minder voor mijn dieselstoof.

Is er ergens een goede tool om eens na te kijken?

Ah bizar ik betaal minder voor mijn dieselstoof.

Is er ergens een goede tool om eens na te kijken?
Zoals Nineshots aangeeft, je hebt vermoedelijk nog de oude methode waarop uitstoot werd berekend, nedc.

Op mijn Arteon werd er al gebruik gemaakt van nedc 2.0 en wltp, aangezien nedc 2.0 er nog op stond mocht die (lagere) norm nog gebruikt worden waardoor ik een VAA had van €291, wagens die nu geproduceerd worden hebben echter enkel WLTP, de identiek zelfde Arteon heeft nu een VAA van €373.

Je kan je VAA berekenen via verschillende sites adhv cataloguswaarde, inschrijvingsdatum en uitstoot. Ik vind het echter gemakkelijker om de wagen samen te stellen op https://directlease.be/ en daar geven ze je een accuraat beeld van wat het zou zijn.

Das wel heel goedkoop, mijn iX3 gaat op 220 bruto VAA komen, dat scheelt 70 euro met u.
Kom van een Arteon sedan, 275 euro ooit, nu 230 euro na 4+ jaar (116g CO2). Dus ben dat bedrag wel gewoon.

Grote en/of brede kinderen dan. Mijn drie dochters passen alledrie netjes op een rij in een X3, met aan elke kant een stoel/booster…

Nee, vrij mager. 2 zitten op een stoelverhoger. Zie geen grote problemen in de breedte, eerder in de beenruimte... is toch allemaal maar krapjes in een kleine middenklasser SUV.

Zou het dan ook gedaan zijn met de fleetkortingen? Dat gaat de leaseprijzen wel ook weer omhoog doen gaan.

U krijgt geen korting meer als u een wagen koopt, en da’s de schuld van de grote spelers

Helaas ook al moeten ondervinden de afgelopen weken. Ik ben bij drie garages langs geweest die nog één of meerdere ID.4's op stock hadden staan. Nergens was korting mogelijk, ook geen fleet-korting. Fleet-korting (en niet meer dan dat) was enkel nog maar van toepassing op nog te bestellen wagens momenteel. Zéér spijtig, want elke wagen die ik ben gaan bekijken had mooi binnen budget gepast mochten ze de korting wel kunnen geven. Uiteindelijk maar een bestelling geplaatst voor een ID.4, levertermijn is momenteel februari 2023.

de IX3 een kleine middenklasser SUV :crazy:
Op zich is het wel correct. Het is de middenklasse van de BMW SUVs en hij is niet bijster groot. Prijs is op zich niet van belang in die definitie toch?

Tevens voor de gegadidgden : Polestar stond van het dak te roepen dat ze snel konden leveren maar dit is ook alweer voorbij. Mijn maat moest in maart zijn wagen hebben en dat is nu al juni geworden.

Terug
Bovenaan