De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Een jaar wachten op de auto? Hebt ge connecties om het zo snel te laten gaan? :unsure:

Blijkbaar is levertermijn wel een criterium bij het opstellen van de lijst van wagens waar je uit kan kiezen… Maar anderzijds is het momenteel kiezen tussen de pest en cholera natuurlijk ☹️

Wagen besteld in januari , lever datum mei 2023 =/
Bedrijf stelt wel een bruto vergoeding voor als compensatie maar ik zit nu wel zonder wagen..
Als je recht hebt op een wagen (volgens je contract), dan moet het bedrijf je een wagen geven. Einde discussie.
In dit geval dus een pool of een huurwagen. Je kan zoals Howitzer voorstelt zelf een huurwagen nemen en die als expense binnen brengen. Heb je je tankkaart wel al gekregen? Indien niet, ook dat als expense binnenbrengen na elke tankbeurt.

Bruto compensaties worden bij ons enkel gegeven als je bv. een poolwagen van een categorie lager meekrijgt dan waar je recht op hebt.

@Topgear @ThekillingGoku ik zal hier laten weten hoe het georganiseerd wordt eenmaal het is ingevoerd!
Maar ik denk dat jullie iets te veel vanuit wantrouwen denken. Wij zijn een stadsbestuur dus een auto stelen is niet eens het "ergste" dat onze medewerkers zouden kunnen doen als ze van slechte wil zouden zijn.
En in die 0,37€ zit daar dan de benzine in? Ik vermoed van wel maar toch geen onbelangrijke vraag :P
Persoonlijk vind ik dat wel een heel mooie oplossing voor wagens die daar anders maar staan te staan. Organisatorisch is een andere zaak natuurlijk.

En in die 0,37€ zit daar dan de benzine in? Ik vermoed van wel maar toch geen onbelangrijke vraag :p
Persoonlijk vind ik dat wel een heel mooie oplossing voor wagens die daar anders maar staan te staan. Organisatorisch is een andere zaak natuurlijk.
Ja, da's een all-in bedrag, dus inclusief brandstof. Dat is hetzelfde als de forfaitaire, fiscaal vrijgestelde kilometervergoeding die ambtenaren krijgen als ze hun privéwagen gebruiken om bv. naar een opleiding te rijden. De meeste privébedrijven hanteren trouwens datzelfde bedrag als kilometervergoeding voor werk-werkverkeer met een privéwagen.

Ik zie toch niet zoveel organisatorische problemen hoor. Voor werkverplaatsingen tijdens de werkuren boeken wij nu ook gewoon een dienstwagen zoals je een vergaderzaal reserveert (in de Outlook-agenda van de auto). Waarom zou dat niet voor verplaatsingen na de werkuren kunnen?

Het registreren van de kilometers kan volgens mij via de gps-tracker die in onze dienstwagens zit. Op het einde van de maand exporteert iemand dan een lijst met avond/weekendritten voor alle auto's, bv. 50 ritten met 7 verschillende dienstwagens. In de 7 Outlook-agenda's zou je dan snel moeten kunnen zien wie de auto's had gereserveerd. Die gekruiste lijst gaat dan naar de personeelsdienst voor "facturatie" van de kilometers via de loonbrief.

Bij misbruik (de auto maakt in 't weekend ritten maar was door niemand gereserveerd) zouden we in eerste instantie een mail kunnen sturen naar alle personeelsleden die zijn ingeschreven op het autodeelsysteem. Als niemand reageert en de persoon in kwestie dus echt ter kwader trouw is, vind je die wel via de beveiligingscamera's of het badgesysteem en dan ontsla je die persoon om dringende redenen (diefstal, oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen, ... ). Welke idioot gaat nu zijn job riskeren voor een gratis autorit?

Blijkbaar is levertermijn wel een criterium bij het opstellen van de lijst van wagens waar je uit kan kiezen… Maar anderzijds is het momenteel kiezen tussen de pest en cholera natuurlijk ☹️

Ben je vet bij. Voor bestelling kreeg ik een levertermijn van 6 maanden. Na bestelling was dit 9 maanden. En als het daar bij blijft heb ik geluk.
Het is tegenwoordig op zijn best een indicatie die enkel gehaald wordt als er niks mis loopt.

Inderdaad. Heb vorige week eindelijk mijn nieuwe leasewagen gekregen die ik meer dan een jaar geleden besteld had. Leveringsdatum twee keer naar achter geschoven en een paar opties moeten vervangen wegens niet leverbaar. Als je nu besteld is het nog erger vermoed ik...

Bruto compensaties worden bij ons enkel gegeven als je bv. een poolwagen van een categorie lager meekrijgt dan waar je recht op hebt.
En terecht dat je daar compensatie voor krijgt. Wagen is deel van de pree, ligt die er niet dan mag je gerust de discussie terug aangaan om je loonspakket en onderlinge verhoudingen terug te onderhandelen (kleinere wagen dus meer bruto a.u.b.).

Je gaat niet onderhandelen voor een bepaald loon plus BMW 3 voor dan effectief na zes maand nog steeds met een Polo te rijden en je afgesproken loon. Ja kijk als er enkel een Audi A4 staat met juist de opties die je niet wil, dan heb je feitelijk weinig verhaal maar kleiner of lager in categorie dat mogen ze voor mijn part compenseren.

Dan krabbelen ze zeer rap terug. Eén keer moeten gebruiken in mijn leven en tegen HR gezegd en het probleem was binnen de 4 uur opgelost.

Laatst bewerkt:
Het ziet er hier naar uit dat de configurator pas in april open gaat. Dus makkelijk mei-juni tegen dat de bestelbon getekend is en dan mogelijks nog een jaar wachten op de auto. En ondertussen betalen ze zich blauw aan die aanloopwagen :S
Ter illustratie:
Mijn shortlease kost mijn bedrijf: ~ €1100 per maand, ik maak er namelijk meer dan 4500 km per maand. (Cat. CB)
excl. brandstof

XC60 zou rond de ~ €1750 zitten uitgaande dat je rond de 3000 km pm doet.

En terecht dat je daar compensatie voor krijgt. Wagen is deel van de pree, ligt die er niet dan mag je gerust de discussie terug aangaan om je loonspakket en onderlinge verhoudingen terug te onderhandelen (kleinere wagen dus meer bruto a.u.b.).

Je gaat niet onderhandelen voor een bepaald loon plus BMW 3 voor dan effectief na zes maand nog steeds met een Polo te rijden en je afgesproken loon. Ja kijk als er enkel een Audi A4 staat met juist de opties die je niet wil, dan heb je feitelijk weinig verhaal maar kleiner of lager in categorie dat mogen ze voor mijn part compenseren.

Dan krabbelen ze zeer rap terug. Eén keer moeten gebruiken in mijn leven en tegen HR gezegd en het probleem was binnen de 4 uur opgelost.
Ik zit zowat in deze situatie. Wagencategorie BMW 3 (hybride) onderhandeld. Maar, geen aanloopwagen beschikbaar tot bestelde wagen aankomt. Rij nu dus rond met een shortlease: manuele Ford Focus break. Goed uitgerust, en rijdt goed, daar niet van. Maar manueel is niet heel prettig.

Alternatief is vragen voor betere aanloopwagen (want 3-serie zal nog wel even duren vrees ik), maar dan zit ik weer aan pak hogere VAA. Waar m'n auto nu aan ~160 VAA zit beginnen de A4 van een collega aan 280/300e VAA.

70-80 euro netto eraf heb ik er nu ook niet voor over.

Ondertussen moet mijn vrouw ook een nieuwe wagen bestellen, bij haar werkgever is er een enorme erosie van waarde van het leasebedrag. De X3 18d die ze nu heeft is zelfs kaal niet meer haalbaar :( Moeten dus richting CLB of X1 kijken.

Voor mezelf: op basis van het leasebedrag van collega gisteren nog wat zitten rondprullen op directlease.. Een deftig uitgeruste hybride E 350e break zou haalbaar moeten zijn. Nu alleen hopen dat die op de car list staat. Een 530e touring lijkt te duur, weinig opties mogelijk. In een heel optimistisch scenario (veel korting) zou een GLE 350e misschien zelfs lukken.

Qua full electric zou een iX3 met alles erop en eraan lukken, of een basis iX met enkele opties, maar die lijken me toch te klein als grootste gezinswagen.

Van de andere merken op de lijst (VW, Skoda, Seat, DS, Citroen, Peugeot, Tesla, Mini, Opel) denk ik niet dat er in mijn segment iets zal aangeboden worden.

Laatst bewerkt:
Ondertussen moet mijn vrouw ook een nieuwe wagen bestellen, bij haar werkgever is er een enorme erosie van waarde van het leasebedrag. De X3 18d die ze nu heeft is zelfs kaal niet meer haalbaar :( Moeten dus richting CLB of X1 kijken.

Op basis van het leasebedrag van collega gisteren nog wat zitten rondprullen op directlease.. Een deftig uitgeruste hybride E 350e break zou haalbaar moeten zijn. Nu alleen hopen dat die op de car list staat. Een 530e touring lijkt te duur, weinig opties mogelijk. In een heel optimistisch scenario (veel korting) zou een GLE 350e misschien zelfs lukken.

Qua full electric zou een iX3 met alles erop en eraan lukken, of een basis iX met enkele opties, maar die lijken me toch te klein als grootste gezinswagen.

Van de andere merken op de lijst (VW, Skoda, Seat, DS, Citroen, Peugeot, Tesla, Mini, Opel) denk ik niet dat er in mijn segment iets zal aangeboden worden.
Ze heeft nu een X3, maar die iX3 of iX zouden te klein zijn?

In de meeste car policy's staat volgens mij dat de werkgever altijd het recht heeft om het type wagen aan te passen (bij ons staat dat er toch in). Dus als ze opeens een wagen uit lagere categorie geven uit de pool kan je daar jammer genoeg vaak weinig aan doen. En soms moet je die dan gewoon uitrijden zelfs vooraleer je een nieuwe mag bestellen, zelfs al duurt dat langer dan 6 maand.
Nu veronderstel ik wel dat dat er in staat om hun eigen veilig te stellen. Ze zullen wel proberen mee te werken naar een oplossing waar de werknemer ook tevreden mee is, anders vertrekt die natuurlijk mogelijks.

Die iX3 begin je nu toch echt veel te zien tegenwoordig. Al vaak achter gereden de laatste weken. Geen fan van, is toch echt van het lelijkste dat BMW al gemaakt heeft (zeker de achterkant).
Net de nieuwe A6 avant e-tron concept gezien van Audi. Als die range wat klopt (700km) mogen ze me die als volgende geven :P.

Ze heeft nu een X3, maar die iX3 of iX zouden te klein zijn?

Nee, die iX3 of iX passen allicht in mijn budget, niet dat van mijn vrouw...

In de meeste car policy's staat volgens mij dat de werkgever altijd het recht heeft om het type wagen aan te passen (bij ons staat dat er toch in). Dus als ze opeens een wagen uit lagere categorie geven uit de pool kan je daar jammer genoeg vaak weinig aan doen. En soms moet je die dan gewoon uitrijden zelfs vooraleer je een nieuwe mag bestellen, zelfs al duurt dat langer dan 6 maand.
Nu veronderstel ik wel dat dat er in staat om hun eigen veilig te stellen. Ze zullen wel proberen mee te werken naar een oplossing waar de werknemer ook tevreden mee is, anders vertrekt die natuurlijk mogelijks.

Het is zuiver een kwestie van budget hoor. Ze heeft 850EUR excl. btw/verzekeringen, 4 jaar geleden kon ze daar een X3 mee leasen en nu dus blijkbaar niet meer. Minder korting, lagere restwaarde, willekeur van de leasefirma? Who knows! :D

Ik zit zowat in deze situatie. Wagencategorie BMW 3 (hybride) onderhandeld. Maar, geen aanloopwagen beschikbaar tot bestelde wagen aankomt. Rij nu dus rond met een shortlease: manuele Ford Focus break. Goed uitgerust, en rijdt goed, daar niet van. Maar manueel is niet heel prettig.

Alternatief is vragen voor betere aanloopwagen (want 3-serie zal nog wel even duren vrees ik), maar dan zit ik weer aan pak hogere VAA. Waar m'n auto nu aan ~160 VAA zit beginnen de A4 van een collega aan 280/300e VAA.

70-80 euro netto eraf heb ik er nu ook niet voor over.
Ik probeer nu wel altijd schappelijk te blijven. Persoonlijk, als ne werkgever mij wil tegemoet komen is voor mij meer een indicatie van dat het allemaal wel goed komt.

Ik zou bij wijze van spreken als ze op schappelijke termijn mij dan een wagen laten kiezen wel genoegen nemen met bijvoorbeeld een levering binnen het jaar. Je weet dat er "iets" komt, en als dan de huidige wagen feitelijk schappelijk is. Da's een gevecht waar ik zoiets van heb van, tghoh dien komt op de backlog voor als der ooit is ne keer wat discussies zijn maar ik ga er niet over vallen.

Maar bijvoorbeeld dan zes maand wachten, zelf moeten zeuren tot in het oneindige voor te krijgen waar je feitelijk recht op hebt en dan nog eens een keer een jaar mogen wachten door huidige leveringsproblemen. Jah dan ben ik ne lastige klant.

Correct, als die werknemer iet wat performant is wordt zo iemand bij frustratie los overgekocht door de concurrentie en dan ben je aan het einde van de rit meer centen kwijt dan met iets anders af te komen. Soms liggen de categorieën slechts een schamele 50 euro kost uit elkaar. Peanuts in vergelijking met iemand nieuw te zoeken en operationeel te krijgen.

Menig volk zien vertrekken voor een discussie ivm auto's waar een concurrende partij gewoon gezegd heeft van: hierse jongen zelfde type wagen premium merk. Wat denkte? Daarna los C4 op den bureau van den baas. Spijtig want die discussies zijn soms qua operationele kost oplosbaar met een peulenschil van budget. Een wagen aanbieden om een werkkracht weg te stelen is op de Belgische markt zeer goedkoop voor een concurrent.

Laatst bewerkt:
Ok, je post totaal verkeerd begrepen, nu is het logischer te begrijpen!

Een iX nog niet van dichtbij bekeken, maar het zou me toch verbazen moest iemand die klein vinden?
Ja sorry ik was ook niet helemaal duidelijk - heb de post wat aangepast. Ik heb 3 dochters en 2 zitten nog op een stoeltje/verhoger dus achterbankbreedte is wel belangrijk. Het zou inderdaad wel lukken met die 2 wagens, maar zou toch de voorkeur geven aan een hybride wagen met goeie elektrische range.
iX is gewoon groot. Lelijk wel, maargoed :p

Met de nodige extra opties (sportpack, andere wielen) vind ik het meevallen. Basis is inderdaad wel heel lelijk. Het ergste van nieuwe EV's vind ik toch nog steeds de Tesla Y.

Ik zou bij wijze van spreken als ze op schappelijke termijn mij dan een wagen laten kiezen wel genoegen nemen met bijvoorbeeld een levering binnen het jaar. Je weet dat er "iets" komt, en als dan de huidige wagen feitelijk schappelijk is. Da's een gevecht waar ik zoiets van heb van, tghoh dien komt op de backlog voor als der ooit is ne keer wat discussies zijn maar ik ga er niet over vallen.

..
Yes. M'n werkgever wist dat het lastig zat met bestellingen en leveringen, dus ze hebben mij laten bestellen een maand nadat ik gestart was, i.p.v. de 6 maanden die in de car policy stond. En ik mocht dan al een model bestellen dat toen nog niet op de lijst stond voor die categorie.

Ja sorry ik was ook niet helemaal duidelijk - heb de post wat aangepast. Ik heb 3 dochters en 2 zitten nog op een stoeltje/verhoger dus achterbankbreedte is wel belangrijk. Het zou inderdaad wel lukken met die 2 wagens, maar zou toch de voorkeur geven aan een hybride wagen met goeie elektrische range.

Met de nodige extra opties (sportpack, andere wielen) vind ik het meevallen. Basis is inderdaad wel heel lelijk. Het ergste van nieuwe EV's vind ik toch nog steeds de Tesla Y.
Een van de buren heeft er 1 met alle opsmuk die je kan nemen. En ik blijft het toch lelijk vinden hoor. Uit een bepaalde hoek (recht zijaanzicht), gaat het nog. Maar vooraanzicht en achteraanzicht trekken echt op niks.
Heeft ook gewoon niks BMW DNA meer. Het had evengoed een Range Rover kunnen zijn.

Terug
Bovenaan