De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Enkele praktische vraagjes :p
Als je hier op inschrijft, krijg je dan standaard de sleutel van een wagen mee of moet je op voorhand (tijdens de werkuren) aangeven dat je in het weekend of 's avonds de dienstwagen wil gebruiken en krijg je alleen voor die periode de sleutel mee?

Hoe houden ze de km's bij? Moet je dat eerlijk ergens loggen of komt er iemand de voor en na situatie bekijken.

Jij hebt idd geluk dat je zeer dichtbij woont, wat met mensen die verderop wonen? Die kunnen al eens moeilijker last minute beslissen om de dienstwagen te nemen.
Dat systeem lijkt mij idd snel heel complex te kunnen worden.

Wie/Wanneer/Hoeveel/#l naft in de tank/....
Een heel reservatie systeem om die wagens te reserveren & sleutels te verdelen lijkt mij dan de logische uitkomst.
Dan registreert men bij 'afhaling' de km stand + naft niveau & opnieuw bij 'inlevering' van de sleutel.

Zo gewoon @random de zaterdag even 'ik wil boodschappen doen, even een wagen van de parking van kantoor halen' lijkt mij niet realistisch.
Dat zou impliceren dat iedereen sleutels heeft van alle wagens
OF iedereen een eigen toegewezen wagen heeft waarvoor die een sleutel heeft
OF dat die sleutels open en bloot door iedereen kunnen 'genomen' worden op kantoor (en je dus zomaar op elk moment v/d week/dag binnen kunt & een sleutel uit de kast halen, wat dan zou betekenen dat iedereen een sleutel van kantoor heeft + codes van 't alarm e.d.).

@Topgear @ThekillingGoku ik zal hier laten weten hoe het georganiseerd wordt eenmaal het is ingevoerd!
Maar ik denk dat jullie iets te veel vanuit wantrouwen denken. Wij zijn een stadsbestuur dus een auto stelen is niet eens het "ergste" dat onze medewerkers zouden kunnen doen als ze van slechte wil zouden zijn.

@Topgear @ThekillingGoku ik zal hier laten weten hoe het georganiseerd wordt eenmaal het is ingevoerd!
Maar ik denk dat jullie iets te veel vanuit wantrouwen denken. Wij zijn een stadsbestuur dus een auto stelen is niet eens het "ergste" dat onze medewerkers zouden kunnen doen als ze van slechte wil zouden zijn.

Dat is overal toch zo, een salariswagen krijg je evengoed in vertrouwen. En laten we ervan uitgaan dat de meeste mensen wel te vertrouwen zijn.
Een auto kost geld, maar tegenover de schade die veel werknemers kunnen veroorzaken is 35-100k echt peanuts.
Dat autootje stelt op de balans van menig bedrijf ook totaal niets voor en bij misbruik zal het onmiddelijk afgevoerd worden.

Het ziet er hier naar uit dat de configurator pas in april open gaat. Dus makkelijk mei-juni tegen dat de bestelbon getekend is en dan mogelijks nog een jaar wachten op de auto. En ondertussen betalen ze zich blauw aan die aanloopwagen :s

En ondertussen betalen ze zich blauw aan die aanloopwagen :S
Dat maakt voor die firma's niets uit. Hier blijven ze ook alle contracten maar verlengen (leasing diesel/benzine wagens met vaste bestuurder, poolwagens en huurwagens). Bestellingen voor PHEV/EV gaan wellicht ook pas in Q2 van start.

Er is hier van hogerop de ambitie uitgesproken om vanaf 2025 geen ICE wagens meer te hebben in het wagenpark en dus vanaf dit jaar geen ICE wagens meer te bestellen (enkel nog EV/PHEV). En vanaf 2030 enkel nog EV --> Zero emission.
Als dit in de tussentijd wat extra kosten met zich meebrengt, dan is dat maar zo.

Ja, maar de firma moet je contractueel een firmawagen voorzien. En dat hebben ze gedaan. Dat het hen wat meer kost, is blijkbaar een hit die ze tijdelijk willen nemen.

Goh ... ik blijf me ergens wel af vragen hoe lang het gaat duren eer we heel dat Russisch conflict gaan voelen in de prijs, als het al ni van da is (door bv. minder korting die ze zouden geven).
Hoe langer, hoe meer kans dat we 't aan ons been kunnen hebben eh.

Eén van mijn direct reports heeft vorig jaar ergens rond de zomer een BMW i4 besteld als firmawagen. Haar geschatte levertijd momenteel is Februari 2023 :crazy:

Net nog gebeld met BMW ivm levertermijn van de X5 45e, oorspronkelijke uiterste datum van levering: 30 mei 2022.

Bij het vorige contact lag hij enkele weken voor op schema, nu denken ze 2 weken achter op schema. Verkoper was momenteel ook een e-mail aan het opstellen naar klanten toe om een algemeen beeld te schetsen van de situatie/problemen. Fabriek in Spartanburg, waar de X5 geproduceerd wordt, ging voorlopig wel niet sluiten.

Het ia dus gewoon afwachten wanneer hij geleverd zal worden.

Geachte Mevrouw, Heer,

Door de situatie in Oekraïne loopt de productie en dus ook de levering van uw nieuwe BMW helaas vertraging op. Dat komt doordat bepaalde leveranciers van cruciale onderdelen die in Oekraïne gevestigd zijn, door de oorlogsomstandigheden niet of slechts op beperkte capaciteit kunnen draaien.

BMW Group keurt iedere vorm van agressie en geweld af. Onze gedachten zijn bij de getroffen burgers, waaronder ook collega’s, en hun families.

Wat onze productie betreft, doet BMW Group er alles aan om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Jammer genoeg is het vandaag zeer moeilijk tevoorspellen wanneer die er precies komt. We vragen u dan ook om enig begrip voor deze overmachtssituatie en houden u zo snel mogelijk op de hoogte via uw BMW-concessiehouder. Mocht u intussentijd nog vragen hebben, dan staat uw verkoper steeds ter beschikking.

Met dank voor uw geduld en uw vertrouwen

@Hego, over welk model gaat het?

Verder maximaliseert BMW ook hun omzet/winst en concentreert zich op de dure modellen. Zoals zowat elk merk. Dus een X5 45e zal allicht sneller geleverd worden dan een BMW 114d…

Bummer, maar die gebruikt mss Oekrainse kabels, daar zit wat ik begrepen ben het grootste probleem.
Helaas, andere merken hebben er evenzeer last van (Mercedes en VAG allessinds).

Wagen besteld in januari , lever datum mei 2023 =/
Bedrijf stelt wel een bruto vergoeding voor als compensatie maar ik zit nu wel zonder wagen..

Wagen besteld in januari , lever datum mei 2023 =/
Bedrijf stelt wel een bruto vergoeding voor als compensatie maar ik zit nu wel zonder wagen..
Mijn bedrijf heeft huurwagen voor mij gereserveerd voor komende zes maanden tot mijn bestelde wagen arriveert.
Dat staat in mijn contract, die móéten een oplossing geven. Huurwagen duurde ook al een maand en toen hebben ze poolwagen opzij gezet voor me.

Vraag desnoods 1:1 compensatie voor zelf wagen te huren, want 'een brutovergoeding' gaat het niet dekken vermoed ik.

Het ziet er hier naar uit dat de configurator pas in april open gaat. Dus makkelijk mei-juni tegen dat de bestelbon getekend is en dan mogelijks nog een jaar wachten op de auto. En ondertussen betalen ze zich blauw aan die aanloopwagen :S
Een jaar wachten op de auto? Hebt ge connecties om het zo snel te laten gaan? :unsure:

Terug
Bovenaan