De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Puur rationeel gezien heb je 100% gelijk. Maar als ik persoonlijk moet kiezen tussen €10 extra op mijn rekening aan het einde van de maand of die auto volledig zoals ik em wil. Die €500 extra op den berg na 5 jaar daar ga ik niet gelukkiger/ongelukkiger van worden. Die net iets beter afgewerkte auto wel. Redelijk gemakkelijke beslissing zelfs.
Ik vraag me dan nog steeds af wat je überhaupt 'extra' hebt voor 500 EUR dat zo levens veranderend zou zijn.
Als je zo eens de optie lijsten v/d Duitsers doorloopt heb je daar toch 2 keer niks voor?

Mss verduistering v/d ruiten achteraan of iets kleins, maar toch niets al te serieus lijkt mij.
Ik krijg wel degelijk extra loon als ik niet mijn volledige budget gebruik. Ik heb het tot nu toe nog niet gedaan, dus ik weet niet over hoeveel het gaat.
Maar collega's van mij hebben het gedaan. Waarom met een budget van een 5-serie een 5-serie nemen, als je blij bent met een 1-serie en een paar opties en daarnaast geld netto overhouden.

Ik rij nu al met dikkere wagens dan ik ooit privé zou kopen (nieuw toch, tweedehands is een andere zaak), ik ben wel autoliefhebber en zie/bezit graag mooie auto's. Maar het is niet alles in mijn leven, ik spendeer dat geld dan liever aan andere zaken die voor mij meer waarde bieden.
Goh ja, als je effectief 't verschil bruto krijgt is dat nog te overwegen ja.

Maar daar zal men logischerwijs toch veel minder aan 'over houden' om het zo te stellen.
Ten eerste lijkt het mij dat men de patronale er al zou af trekken om aan een bruto bedrag te komen & dan moet natuurlijk uw privé belasting er nog af.
Dus stel dat je nog 600 EUR overschot in uw budget hebt, daar ga je toch niet al te veel meer aan over houden (zou ik dan denken)?

Eerder 100 EUR / maand eigen inbreng, niet 500 over 5 jaar, want met 500 EUR budget 'algemeen' doe je toch écht wel niks. Laat staan de upgrade maken van een kale ICE naar een deftige PHEV. Maar zelfs in opties geeft u dat vrijwel geen enkele relevante optie.
Die 100 EUR kost die mensen dan een goei 50 EUR/mnd.
Ik heb trouwens nog veel geweten dat er mensen zijn die meer dan dat leggen ook ze.

Ik geef altijd wel 't advies om nooit meer bij te leggen dan de VAA hoog is, want als uwe VAA 200 is & je legt meer bij ... jah ... tush begint het vanaf 200 EUR 't dubbel te kosten eh.

Persoonlijk vind ik 6000€ uitgeven aan een wagen die nooit van u zal zijn voor meer opties te hebben toch al vrij stevig.
Dat is toch echt wel van de zotten in feite.

Persoonlijk vind ik 6000€ uitgeven aan een wagen die nooit van u zal zijn voor meer opties te hebben toch al vrij stevig.
Dat is toch echt wel van de zotten in feite.
Gohja ... da's heel 't concept van die eigen bijdrage wete.
Veel mensen doen het, velen zijn blijkbaar verplicht door de WG om het te doen (wat we hier al zien passeren hebben).
Het moet zelfs voorkomend genoeg zijn dat men er bij 't opstellen van die VAA wetgeving aan gedacht heeft.

En die 6K kost u overheen die 5j eerder 3K natuurlijk door die wetgeving.
Voor die 3K op 5 jaar kan je u ook geen privé wagen 'extra' kopen als 2e wagen (pakweg een 'fun' wagen).

Dus jah, als je voor die 3K gedurende die periode dan uw primair voertuig kunt customizen op een manier dat je er meer plezier aan hebt (zeker toen we nog 40K km deden op een jaar), dan kan ik daar zeker en vast in komen. Da's uiteindelijk 'maar' +/-50 EUR per maand, wat nauwelijks voelbaar is voor de meesten in die situatie.

Dat er mensen zijn die daar 400 EUR in de maand willen aan hangen ... goh ... da's ook te veel spek voor m'n bek, mor soit.

By the way ... voor een operationele lease wordt die wagen van niemand eh. Ook niet v/d patron. Die blijft eigendom v/d bank/leasing firma.
Nu ... tegenwoordig moedigt men meer en meer 'private lease' aan & daar is het letterlijk van 't zelfste natuurlijk. Dat ding wordt nooit van jou, is ook gewoon huur op lange termijn, maar 't is veel minder voordelig dan bij leggen op een bedrijfswagen die eveneens niet van jou zal worden.

Ik rij nu al met dikkere wagens dan ik ooit privé zou kopen (nieuw toch, tweedehands is een andere zaak), ik ben wel autoliefhebber en zie/bezit graag mooie auto's. Maar het is niet alles in mijn leven, ik spendeer dat geld dan liever aan andere zaken die voor mij meer waarde bieden.
Daarmee ben ik 100% akkoord ook. Privé zou ik m'n huidige wagen nooit willen bekostigd hebben.
Zelfs 2e hands zou ik het wss moeilijk over m'n hart krijgen.

500 euro vind ik eigenlijk al veel te veel. Ik kan wel wat beters doen met dat geld dan aan een wagen spenderen die niet van mij is.

500 euro spenderen op 4 jaar tijd aan eigen comfort vind ik toch zo raar niet.
Je geeft toch continu geld uit aan dingen om je leven/welzijn/welbevinden/... beter te maken zonder dat die zaken per sé iets zijn wat je in eigen bezit krijgt?

By the way ... voor een operationele lease wordt die wagen van niemand eh. Ook niet v/d patron. Die blijft eigendom v/d bank/leasing firma.
Nu ... tegenwoordig moedigt men meer en meer 'private lease' aan & daar is het letterlijk van 't zelfste natuurlijk. Dat ding wordt nooit van jou, is ook gewoon huur op lange termijn, maar 't is veel minder voordelig dan bij leggen op een bedrijfswagen die eveneens niet van jou zal worden.

Maar ik zie niet goed wat een private lease hier mee te maken heeft?
Dat is uiteraard minder voordelig omdat je leverage mist. Maar goed dat is ook een lease voor particulieren.

Maar ik zie niet goed wat een private lease hier mee te maken heeft?
Dat is uiteraard minder voordelig omdat je leverage mist. Maar goed dat is ook een lease voor particulieren.
Zelf bij leggen voor 't gebruik van een wagen geleased door je WG is toch pretty much identiek 't zelfste als wanneer je een wagen in private lease neemt?
Jij, als particulier legt geld op tafel voor een wagen die niet van jou wordt.

In beide gevallen huur je een wagen op lange termijn. De uitkomst is identiek 't zelfste, die wordt van niemand ni.
Enkel dat je bij de bedrijfswagen al een basisbedrag 'gratis' krijgt (ale, onderdeel van je loon e, mor soit) en dat voor de private lease het hele bedrag van jezelf moet komen.
Even de belastingen (VAA) buiten beschouwing gelaten, maar als je genoeg bij legt verdwijnen die zelfs ook.

Bij de eigen bijdrage op de wagen van 't bedrijf kan je uiteraard discussiëren over 'is het mij dat waard voor enkel een upgrade', maar verder denk ik dat de analogie wel volledig klopt hoor

500 euro spenderen op 4 jaar tijd aan eigen comfort vind ik toch zo raar niet.
Je geeft toch continu geld uit aan dingen om je leven/welzijn/welbevinden/... beter te maken zonder dat die zaken per sé iets zijn wat je in eigen bezit krijgt?
Maar ik heb genoeg comfort in mijn budget. Het is niet zo dat mijn werkgever zegt van "hoeveel wil je spenderen aan een auto? dan trekken we daar 500 euro van af zodat jij die netto mag bijleggen".
Ik hoef niet altijd meer en meer te hebben. Geef mij dan maar meer geld die ik aan betere dingen kan besteden.

Maar ik heb genoeg comfort in mijn budget. Het is niet zo dat mijn werkgever zegt van "hoeveel wil je spenderen aan een auto? dan trekken we daar 500 euro van af zodat jij die netto mag bijleggen".
Ik hoef niet altijd meer en meer te hebben. Geef mij dan maar meer geld die ik aan betere dingen kan besteden.

Ja ok, als je budget jou toelaat om alles te kiezen wat je wil zonder op te gaan leggen, top dan he 🙂
Ik dacht dat je eerder algemeen wou aangeven dat eender wat opleggen voor iets aan je bedrijfswagen verloren geld is.

Ik vraag me dan nog steeds af wat je überhaupt 'extra' hebt voor 500 EUR dat zo levens veranderend zou zijn.
Als je zo eens de optie lijsten v/d Duitsers doorloopt heb je daar toch 2 keer niks voor?
Je leest mijn post niet volledig. Ik kon mijn auto bv volledig binnen budget pakken zoals ik wou met optiepakketten en alles. Alleen, ik moest nen trekhaak hebben (optie van 800-900 euro oid). Die trekhaak duwde mij €500-600 over budget. Dus ofwel laat ik die trekhaak vallen (geen optie), ofwel moest ik een optiepakket van €2k laten vallen om binnen budget te blijven. Dat was gewoon niet een close, more like #shutupandtakemymoney.

Ik zou wel nooit 2k opleggen voor bv leren zetels... zou ook niet kunnen. Wij kunnen maar 5% over budget gaan oid.

Je leest mijn post niet volledig. Ik kon mijn auto bv volledig binnen budget pakken zoals ik wou met optiepakketten en alles. Alleen, ik moest nen trekhaak hebben (optie van 800-900 euro oid). Die trekhaak duwde mij €500-600 over budget. Dus ofwel laat ik die trekhaak vallen (geen optie), ofwel moest ik een optiepakket van €2k laten vallen om binnen budget te blijven. Dat was gewoon niet een close, more like #shutupandtakemymoney.

Ik zou wel nooit 2k opleggen voor bv leren zetels... zou ook niet kunnen. Wij kunnen maar 5% over budget gaan oid.
Wel, ik kan geloven dat dit idd een 'single optie' is die een grote impact heeft op het gebruik van je wagen, waardoor je met die 600 EUR bij te leggen effectief een merkbare impact hebt op het gebruik van die wagen.

9 man bij ons een mail met essentie: uw elektrisch voertuig zal minimum nog een half jaar vertraging hebben (skoda, en is reeds half jaar in vertraging heden). Helft van die mannen hebben eindejaarspremie vorig jaar aangesproken om laadpaal te laten installeren die nu stof ligt te happen.
1 man een korte mail: uw (diesel)wagen kan opgepikt worden vanaf morgen

Yessss!

(in de rand: ben wel mee met de bigger picture en de redenen waarom de vertraging is, maar toch een kleine glimlach. Ik kan mij niet ontdoen van de gedachte dat heel het elektrisch verhaal dat vorige 2 jaar bij vele bedrijven massaal gepusht wordt/werd, ook stilletjes op een langere baan zal geschoven worden om te bekijken hoe dit allemaal verloopt. Bij mijn vriendin is het alvast gegaan van: nieuwe elektrische wagen is verplichting naar, zolang het ergens ne stockwagen is die snel leverbaar is komt hij in aanmerking. Ze werkt bij middelgrote KMO en daar zitten ze volgens mij wat vast met lopende/nieuwe leasecontracten waar ze dan moeilijk duidelijkheid in kunnen scheppen)

9 man bij ons een mail met essentie: uw elektrisch voertuig zal minimum nog een half jaar vertraging hebben (skoda, en is reeds half jaar in vertraging heden). Helft van die mannen hebben eindejaarspremie vorig jaar aangesproken om laadpaal te laten installeren die nu stof ligt te happen.

Yessss!

(in de rand: ben wel mee met de bigger picture en de redenen waarom de vertraging is, maar toch een kleine glimlach. Ik kan mij niet ontdoen van de gedachte dat heel het elektrisch verhaal dat vorige 2 jaar bij vele bedrijven massaal gepusht wordt/werd, ook stilletjes op een langere baan zal geschoven worden om te bekijken hoe dit allemaal verloopt. Bij mijn vriendin is het alvast gegaan van: nieuwe elektrische wagen is verplichting naar, zolang het ergens ne stockwagen is die snel leverbaar is komt hij in aanmerking. Ze werkt bij middelgrote KMO en daar zitten ze volgens mij wat vast met lopende/nieuwe leasecontracten waar ze dan moeilijk duidelijkheid in kunnen scheppen)
Dunno bout that one. Die push is er gekomen om fiscale redenen eh, niet om ideologische redenen (ale, over 't algemeen toch, zeker de recente push).

Als ik de communicatie bij ons even terug als voorbeeld neem is het dan ook redelijk 'end-of-days' sterk geformuleerd geweest zijnde 'gezien de fiscaliteit onze oude manier van werken onmogelijk maakt, ...'.
Conclusie: EV's.

Hoe men allemaal rond het lever probleem gaat geraken dat weet ik nog niet. Maar ik denk niet dat men nu ineens gewoon massaal terug diesels/naften gaat kopen die gegarandeerd 0% aftrekbaar worden.
Dit jaar zal het nog wel toegelaten worden om richting PHEV te gaan, maar vanaf volgend jaar verwacht ik dat je vrijwel niets meer zal kunnen krijgen in een budget als het geen EV is.

Van de BMW-garage vernomen dat blijkbaar de kabelboom van elke BMW geproduceerd wordt in Oekraïne, dus dat wordt nog tof qua levertermijnen.

Yessss!
Die met zijn dieselwagen gaat wel niet meer lachen als hem zijn VAA mag betalen :laugh:

Die met zijn dieselwagen gaat wel niet meer lachen als hem zijn VAA mag betalen :laugh:
tja, we zullen zien wat het capaciteitstarief daar tegenover gaat zetten (en het gebruiksgemak).
Die VAA is nu ook niet het allerzwaarste.

We gaan vooral zien wat de markt zegt de volgende jaren, de grondprijs was met hoeveel percent gestegen van het materiaal voor de batterijen?

tja, we zullen zien wat het capaciteitstarief daar tegenover gaat zetten (en het gebruiksgemak).
Die VAA is nu ook nog niet het allerzwaarste.

We gaan vooral zien wat de markt zegt de volgende jaren, de grondprijs was met hoeveel percent gestegen van het materiaal voor de batterijen?
FTFY.
Ik snap uw 2e punt niet? Dat is hetzelfde als zeggen "met hoeveel procent is de dieselprijs gestegen het voorbije jaar". Met dat verschil dat je die dieselprijs wel continu moet volgen, en die materiaalprijs enkel relevant is op het punt van aankoop... Die mensen die nu een EV kopen, en de materiaalkost stijgt, die doen toch enkel maar een goede koop?

Van de BMW-garage vernomen dat blijkbaar de kabelboom van elke BMW geproduceerd wordt in Oekraïne, dus dat wordt nog tof qua levertermijnen.
Ja klopt is hier al eens vermeld dat er verschillende fabrikanten in Duitsland onderdelen uit Oekraïne halen.

Enkele Duitse artikels:

FTFY.
Ik snap uw 2e punt niet? Dat is hetzelfde als zeggen "met hoeveel procent is de dieselprijs gestegen het voorbije jaar". Met dat verschil dat je die dieselprijs wel continu moet volgen, en die materiaalprijs enkel relevant is op het punt van aankoop... Die mensen die nu een EV kopen, en de materiaalkost stijgt, die doen toch enkel maar een goede koop?
idd, NOG niet :)
Nu laat ons eerlijk zijn, als ze geen geld meer halen uit benzine, vaa en dergelijke.
Dan zou het heel naief zijn om te denken dat ze het nergens anders gaan halen.

Infrastructuur, parking, ruimtelijke orde en dergelijke zijn voor mij persoonlijk een major red flag voor de toekomst van de elektrische wagen.
Ook hierin investeren kost geld dat er niet is. (we gaan het idd ooit moeten doen)
maar dat wisten we 25jaar geleden ook al

idd, NOG niet :)
Nu laat ons eerlijk zijn, als ze geen geld meer halen uit benzine, vaa en dergelijke.
Dan zou het heel naief zijn om te denken dat ze het nergens anders gaan halen.

Infrastructuur, parking, ruimtelijke orde en dergelijke zijn voor mij persoonlijk een major red flag voor de toekomst van de elektrische wagen.
Ook hierin investeren kost geld dat er niet is. (we gaan het idd ooit moeten doen)
maar dat wisten we 25jaar geleden ook al
Geld uit VAA blijft toch gewoon komen? Nu is het gewoon duur aan het worden voor mensen die niet richting elektrisch gaan. Een elektrische auto met een hoge catalogusprijs heeft nu wel een relatief lage VAA. Maar ik verwacht wel een verandering van de formule vanaf het allemaal elektrisch is.

bah als iedereen elektrisch gaat, en er nog maar 10% fossiel, dan gaan ze niet aan hetzelfde totaalbedrag VAA van het wagenpark komen. (of het moet zijn dat elektrisch ook gewoon VAA gaat betalen zoals iedereen)

Terug
Bovenaan