De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Sinds wanneer is een Ioniq5 een SUV? Dat is gewoon een uit de kluiten gewassen hatchback
"uit de kluiten gewassen" is nogal een understatement:
ix3-ioniq-5.jpg

Ik zat net te denken dat de Ioniq5 een prijs zou mogen krijgen voor optische illusie, want kon me niet direct een wagen bedenken waar er gevoelsmatig zo'n verschil zit tussen hoe groot je denkt dat hij is (door z'n design) en hoe groot hij eigenlijk is.

En toen herinnerde ik me dat dat bij de vroegere LMP1's waarschijnlijk nog erger is.

Maar de Ioniq5 mag zeker in het rijtje staan :)

Ik zat net te denken dat de Ioniq5 een prijs zou mogen krijgen voor optische illusie, want kon me niet direct een wagen bedenken waar er gevoelsmatig zo'n verschil zit tussen hoe groot je denkt dat hij is (door z'n design) en hoe groot hij eigenlijk is.

En toen herinnerde ik me dat dat bij de vroegere LMP1's waarschijnlijk nog erger is.

Maar de Ioniq5 mag zeker in het rijtje staan :)
Samen met Lamborghini Gallardo, dan... Die is namelijk maar exact een cm langer dan een i30N (hatchback) :p

Oppassen dat we niet overdrijven ook hé. Hij lijkt ook vooral groter dan hij is in het echt. Is toch de volle 10cm korter dan een X3, en dat is nu ook geen gigantische wagen. En met een bodemvrijheid van een Golf kan je 'm ook bezwaarlijk SUV noemen.

Fun fact: offcieel is het een C-segmenter (bron: autoweek.nl), dus klein middensegment

EXTERIEURMATEN​

X3Ioniq5
lengte
spacer.gif
4734 mm
spacer.gif
4635 mm
breedte
spacer.gif
1891 mm
spacer.gif
1890 mm
hoogte
spacer.gif
1668 mm
spacer.gif
- mm
info
wielbasis
spacer.gif
2864 mm
spacer.gif
3000 mm
info
spoorbreedte voor
spacer.gif
1620 mm
spacer.gif
1552 mm
info
spoorbreedte achter
spacer.gif
1636 mm
spacer.gif
1564 mm
bodemvrijheid
spacer.gif
179 mm
spacer.gif
140 mm

Oppassen dat we niet overdrijven ook hé. Hij lijkt ook vooral groter dan hij is in het echt.

Ik heb het omgekeerde hoor, wanneer ik die op foto's zie interpreteert mijn brein dat ergens ter grootte van een Golf, terwijl hij toch echt wel een stuk groter is dan dat :)

Ik heb het omgekeerde hoor, wanneer ik die op foto's zie interpreteert mijn brein dat ergens ter grootte van een Golf, terwijl hij toch echt wel een stuk groter is dan dat :)
dat ontken ik niet, maar hij lijkt in het echt dan ook wat groter dan hij in werkelijkheid is :)

Een X3 ziet er veel kleiner uit, zie ook de foto van Sander, terwijl hij een pak groter is.

Sinds wanneer is een Ioniq5 een SUV? Dat is gewoon een uit de kluiten gewassen hatchback
Hyundai zet het zelf in de markt als SUV.
Je kan het toch niet vergelijken met een hatchback.. Je doelt volgens mij eerder op het concept van een cross-over. ;-)
"Met zijn adembenemende design en rijgedrag en zijn 800V-batterij om ultrasnel op te laden levert deze revolutionaire elektrische SUV sensationele prestaties. Daarvoor steunt hij op een baanbrekend nieuw platform waarmee de elektrische auto een heuse technologische mijlpaal bereikt in de expansie van de EV."

Mercedes met hun initiële GLA uit 2013.. Dat is bv. duidelijk een cross-over, die ze in de markt zetten als SUV..

Je kan het toch niet vergelijken met een hatchback.. Je doelt volgens mij eerder op het concept van een cross-over. ;-)
"Met zijn adembenemende design en rijgedrag en zijn 800V-batterij om ultrasnel op te laden levert deze revolutionaire elektrische SUV sensationele prestaties. Daarvoor steunt hij op een baanbrekend nieuw platform waarmee de elektrische auto een heuse technologische mijlpaal bereikt in de expansie van de EV."

Mercedes met hun initiële GLA uit 2013.. Dat is bv. duidelijk een cross-over, die ze in de markt zetten als SUV..
Anderzijds is de "originele" cross-over een Nissan X-trail. En eigenlijk was dat een SUV :P

Goh ja ... 't volk is tegenwoordig zot van SUV's.
Dus als men het kan verkopen als wat de mensen zot van lopen, zo veel te beter zeker.
Ik ben dan één van die uitzonderingen. Ik zal er wel mee rijden als er geen andere opties zijn of een jeep als ik off road ga. Maar ik verkies normaliter altijd hatchback/berline/break voor mijn dagdagelijks verkeer.

Ik ben dan één van die uitzonderingen. Ik zal er wel mee rijden als er geen andere opties zijn of een jeep als ik off road ga. Maar ik verkies normaliter altijd hatchback/berline/break voor mijn dagdagelijks verkeer.
Ik heb het hier wel al meermaals neer geschreven, maar ik ben even zeer een uitzondering op die regel.

Mijn favoriet is een berline/coupé. No tnx voor de hatch/break/SUV.

Ik heb het hier wel al meermaals neer geschreven, maar ik ben even zeer een uitzondering op die regel.

Mijn favoriet is een berline/coupé. No tnx voor de hatch/break/SUV.
Het merendeel van de mensen op dit subforum zijn uitzonderingen op die regel. Simpelweg omdat je hier op een subforum met autoliefhebbers zit. Maar de verkoopscijfers tonen nu eenmaal overduidelijk aan dat "de Vlaming" wel degelijk een SUV wil.

https://www.hyundai.com/nl/modellen/IONIQ-5.html hier promoten ze het als CUV, met de C van crossover.
Het merendeel van de mensen op dit subforum zijn uitzonderingen op die regel. Simpelweg omdat je hier op een subforum met autoliefhebbers zit. Maar de verkoopscijfers tonen nu eenmaal overduidelijk aan dat "de Vlaming" wel degelijk een SUV wil.
Nochtans veel autoliefhebbers die met SUV's rondrijden hoor :) . Een Range Rover Sport is een zeer mooie verschijning.
Idem voor Defender (al durf ik de laatste generatie wel te betwisten) en G-klasse. En er zijn er wel nog meer mooie SUV's, maar ik ga ze niet allemaal opnoemen.
Mijn ideale wagenpark zou een brute SUV zijn, een grote sedan en dan nog een sportwagen.

Wat ze er zelf van zeggen kan mij niet zoveel schelen, het is een pure hatchback :)

5 deuren
geen bodemvrijheid
geen verhoogde dorpel

Er is daar niks SUV aan. Niks. Een Polo Cross staat hoger op zijn poten dan een Ioniq5.

Een hatchback is een carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte via de bagageruimte/kofferbak bereikt kan worden. De bagageruimte is dan ook geen afzonderlijke afgesloten koffer zoals bij de sedan-uitvoering. Omdat het passagiers- en bestuurdersgedeelte bereikbaar is via de bagageruimte, heeft een hatchback een oneven aantal deuren (3-deurs of 5-deurs, waarbij de achterklep dan de 3e of de 5e deur is).

Een cross-over is een kruising tussen verschillende autotypen, waarbij de bodemvrijheid van een veelal bestaand model met behoud van de carrosserievorm is vergroot en voorzien is van speciale beschermingsmaterialen. Een cross-over is daardoor meer geschikt voor onverharde wegen dan een normale auto.

Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een verhoogde bodemvrijheid en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD)... Ze hebben een hoge tot extra hoge instap.

Bron: mijn logisch denkvermogen, en een héél klein beetje Wikipedia.

Got it!

Dus dit waren hier héél grote autoliefhebbers (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...iseren-200-suvs-en-jeeps-in-gent-met-nepbloe/) 😋

Alle gekheid op een stokje, ik ben nochthans wel al wat autoliefhebbers tegen gekomen die het SUV virus ook wel te pakken hebben hoor.

Bron: mijn logisch denkvermogen, en een héél klein beetje Wikipedia.

Ik ben geen expert, maar mijn ogen zijn voldoende om te weten dat dat geen SUV is.

Heeft ook echt een heel droog karakter qua styling langs buiten. Je hebt verpersoonlijking van dingen, maar dit is de verautolijking van een bestofte boekhouder

Ben uiteindelijk voor de Kia Ceed SW plug in gegaan. Had liever een A3 gereden maar het dubbele in VAA is het me niet waard om in een fanciere auto te rijden. iemand ervaring met de Kia Ceed?

Terug
Bovenaan