De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
220k privé op 4j? Dat is wel heel gortig.
Ik doe zelf ook veel privé km's en kom ook aan zo'n hoge kilometerstand na 4,5j. , maar heb nog steeds een verhouding van +- 60% professioneel <-> 40% privé.

Wat noem je professioneel? Woon-werk verkeer is niet professioneel (toch niet naar uw vaste bureau).
Dus ik doe ook gewoon alleen prive kilometers.

Die gast woont idd redelijk ver van het kantoor (ik ook), maar ik ga zo weinig mogelijk naar kantoor. Ik ben daar met deze auto eigenlijk mee begonnen. Ik werkte altijd al 2-3 dagen van thuis, nu zullen dat er altijd 3 zijn. Mijn vorige wagen had 160k km op 3,5 jaar btw.

Nee, want zoiets is (terecht natuurlijk) uitgesloten in onze carpolicy.
Bij de meeste zal dat idd zo zijn maar om aan 40k/km per jaar prive doet (in context met bedrijfswagen is woon-werk imo geen prive, heb zo werkgever gehad waar je voor 7500km prive km aan 6l/100km mocht tanken op een jaar bovenop de woon-werk afstand aan 6l/100km)

Wat noem je professioneel? Woon-werk verkeer is niet professioneel (toch niet naar uw vaste bureau).

Die gast woont idd redelijk ver van het kantoor (ik ook), maar ik ga zo weinig mogelijk naar kantoor. Ik ben daar met deze auto eigenlijk mee begonnen. Ik werkte altijd al 2-3 dagen van thuis, nu zullen dat er altijd 3 zijn. Mijn vorige wagen had 160k km op 3,5 jaar btw.
Imo is woon-werk geen puur prive. Dus ja als dat in die 40k km zit dan is dat iets minder abnormaal (al blijf het veel als het gewoon enkel dat is en je niet overdag voor het werk ook moet rijden).

Professioneel is voor mij oa. woon-werk. Maar ik ben consultant, dus mijn bureau varieert geregeld meerdere keren per jaar over het heel het land verspreid. Verder ook tripjes naar leveranciers en klanten in de buurlanden.
Ook ga ik regelmatig consultants uit mijn team bezoeken bij klanten.

Imo is woon-werk geen puur prive. Dus ja als dat in die 40k km zit dan is dat iets minder abnormaal (al blijf het veel als het gewoon enkel dat is en je niet overdag voor het werk ook moet rijden).

Wat jij vindt is niet relevant, de overheid zegt dat woon-werk verkeer met een bedrijfswagen prive is.

Op de site: https://overheid.vlaanderen.be/pers...pecten-van-het-gebruik-van-een-dienstvoertuig

Het gebruik van een dienstauto voor privégebruik is in uitvoering van artikel 36 van het Wetboek Inkomstenbelastingen (afgekort W.I.B.)(1)(2), een belastbaar voordeel van alle aard.

Het privé gebruik door een werknemer van een kosteloos ter beschikking gestelde auto slaat zowel op:
- het woon-werkverkeer;
- andere privéverplaatsingen.

Als dat niet zou zijn, zou ik mijn wagen enkel voor woon-werk verkeer gebruiken en hoef ik geen VAA te betalen, helaas.
In Nederland kan dat overigens wel.

Wel ... woon/werk is volgens de letter v/d wet privé. Dus je betaald er belasting op. Maar we spraken niet echt over het al dan niet belasting betalen op ons privé gebruik.

Dus laat ons stellen dat als we spreken over privé kilometers die al dan niet 'toegelaten' worden door de WG, dat er over 't woon/werk verkeer niet echt lastig gedaan zal worden.
De WG weet ook wel dat als hij iemand aanwerft die in Limburg woont om dagelijks naar Oostende te bollen, dat die mens serieus wat kilometers zal doen als die met de wagen naar den buro komt.

Eerder, als jij elke dag een koffie gaat drinken in Parijs om dan weer terug te bollen naar Hasselt, dat die WG daar niet zo happy mee zal zijn.

Wat jij vindt is niet relevant, de overheid zegt dat woon-werk verkeer met een bedrijfswagen prive is.

Op de site: https://overheid.vlaanderen.be/pers...pecten-van-het-gebruik-van-een-dienstvoertuig

Het gebruik van een dienstauto voor privégebruik is in uitvoering van artikel 36 van het Wetboek Inkomstenbelastingen (afgekort W.I.B.)(1)(2), een belastbaar voordeel van alle aard.

Het privé gebruik door een werknemer van een kosteloos ter beschikking gestelde auto slaat zowel op:
- het woon-werkverkeer;

Als dat niet zou zijn, zou ik mijn wagen enkel voor woon-werk verkeer gebruiken en hoef ik geen VAA te betalen, helaas.
De overheid zegt zoveel

Feit is dat als er in car policy's een limiet op prive-gebruik staat dit niet van toepassing is op woon-werkverkeer.
Feit is dat als je er woon-werkverkeer mee doet je fiscale vrijstelling van 420 (2022) krijgt op uw VAA, indien hij puur prive aangegeven wordt niet (en indien puur werk aangegeven betaal je geen VAA). Dit aangezien dit aanzien wordt als een werkgeverstussenkomst voor woon-werkverkeer

Laatst bewerkt:

- het woon-werkverkeer;

Ik volg je redenering. Maar in mijn specifiek geval, vind ik niet dat ik daar per se onder val. Ik heb vandaag 4 verschillende bureau's waar ik naartoe moet rijden. Hoofdkantoor en satelliet kantoor van mijn werkgever en site 1 én site 2 van de klant én daarbovenop nog eens teamleden gaan bezoeken die bij verschillende klanten zitten. En dan nog eens sporadisch naar nederland/duitsland/zwitserland in kader van projecten.

Dit noem ik toch al geen klassiek woon-werk verkeer meer, waar ik een vaste bureau heb in bv. Brussel..

De overheid zegt zoveel

Feit is dat als er in car policy's een limiet op prive-gebruik staat dit niet van toepassing is op woon-werkverkeer.
Feit is dat als je er woon-werkverkeer mee doet je fiscale vrijstelling van 420 (2022) krijgt op uw VAA, indien hij puur prive aangegeven wordt niet (en indien puur werk aangegeven betaal je geen VAA). Dit aangezien dit aanzien wordt als een werkgeverstussenkomst voor woon-werkverkeer

Moet je eens vertellen aan de mensen van het poetsbureau. Die hebben een kilometerbeperking van 10000km, of dit nu hun professionele verplaatsingen zijn of niet. Een vriendin van mij gaat daar vlot over en die moet elke kilometer bijbetalen aan 7 cent/km. Dus het kan zeker wel.
Die betalen trouwens een deel daarvan zelf (100-130 euro), verliezen hun maaltijdcheques en hebben geen tankkaart. Een echt goede deal is dat dus niet.

Ik volg je redenering. Maar in mijn specifiek geval, vind ik niet dat ik daar per se onder val. Ik heb vandaag 4 verschillende bureau's waar ik naartoe moet rijden. Hoofdkantoor en satelliet kantoor van mijn werkgever en site 1 én site 2 van de klant én daarbovenop nog eens teamleden gaan bezoeken die bij verschillende klanten zitten. En dan nog eens sporadisch naar nederland/duitsland/zwitserland in kader van projecten.

Dit noem ik toch al geen klassiek woon-werk verkeer meer, waar ik een vaste bureau heb in bv. Brussel..

Dat is anders volgens mij idd. Ik heb 1 vaste werkplaats. Mijn wagen is op papier idd 50/50 prive en woonwerk, dus die 420 euro vrijstelling krijg ik ook op VAA. Dat is toch 2 maanden.

@HUSKE dus woon-werk valt niet onder de limiet :unsure:

Eigen bijdrage wordt van VAA getrokken dus wss hebben die 0 VAA over

Ze krijgen 10000km/jaar en dat voor 5 jaar. Wat je ermee doet zal ze een worst wezen, ga je erover betaal je 7 cent/km bij.
Dat wordt zelfs jaarlijks verrekend, rijd je 1 jaar teveel en 4 jaren minder, dan heb je dat jaar toch betaald en van de overige jaren krijg je niets terug. VAA wordt idd niet betaald, dat zou er nog aan moeten mankeren.
Enfin, blijft een heel slechte deal voor een basic corsa met stickers van hier tot in Tokio.

Ze krijgen 10000km/jaar en dat voor 5 jaar. Wat je ermee doet zal ze een worst wezen, ga je erover betaal je 7 cent/km bij.
Dat wordt zelfs jaarlijks verrekend, rijd je 1 jaar teveel en 4 jaren minder, dan heb je dat jaar toch betaald en van de overige jaren krijg je niets terug. VAA wordt idd niet betaald, dat zou er nog aan moeten mankeren.
Enfin, blijft een heel slechte deal voor een basic corsa met stickers van hier tot in Tokio.
En dit wordt dan zo fancy ge-adverteerd op TV.

Laatst bewerkt:
Die bedrijfswagens voor poetsvrouwen zijn inderdaad een regelrechte schande. Mijn ma werkt als HR bij zo een grote dienst, en we hebben samen dat eens goed liggen becijferen. Als die poetsvrouwen zo een "bedrijfswagen" namen, worden die gewoon dik in het zak gezet en de dienst zelf verdient er (een beetje) op. Op 3 jaar betalen die VEEL meer dan het spellement waard is.
Ik vind dat ronduit uitbuiting van een doorgaans mentaal en verbaal minder sterke groep*. Ik snap absoluut niet dat ze daar mee weg geraken.

Imo mag/moet dit strak gecontroleerd / beboet worden.
Ik heb dat toen naar 1 of andere ombudsdienst gecommuniceerd, en het antwoord was basically "ge hebt gelijk, we vinden dat ook, maar wettelijk is het in orde".

*No offence aan poetsvrouwen, maar daar zit nu eenmaal een groter percentage aan anderstalig en minder intellectueel volk tussen.

Die bedrijfswagens voor poetsvrouwen zijn inderdaad een regelrechte schande. Mijn ma werkt als HR bij zo een grote dienst, en we hebben samen dat eens goed liggen becijferen. Als die poetsvrouwen zo een "bedrijfswagen" namen, worden die gewoon dik in het zak gezet en de dienst zelf verdient er (een beetje) op. Op 3 jaar betalen die VEEL meer dan het spellement waard is.
Ik vind dat ronduit uitbuiting van een doorgaans mentaal en verbaal minder sterke groep*. Ik snap absoluut niet dat ze daar mee weg geraken.
Imo mag dit strak gecontroleerd / beboet worden.

*No offence aan poetsvrouwen, maar daar zit nu eenmaal een groter percentage aan anderstalige en minder intellectueel volk tussen.
Dit gebeurt niet enkel bij poetsvrouwen. Ik heb nog gehoord van een bedrijf die verpleegsters uitzendt, dat zij ook een serieus eigen bedrag moesten betalen voor die auto. En dat in combinatie met een tankkaart van max 100 euro per maand ofzo. Dat had dan als gevolg dat ze als ze ver moesten rijden, er zelf voor mochten bijleggen.
En dat is toch al een sterkere groep, zeker aangezien verpleegkunde zo'n ongelofelijk knelpuntberoep is.
Het verbaasde mij enorm dat er daar mensen willen werken.

Dit gebeurt niet enkel bij poetsvrouwen. Ik heb nog gehoord van een bedrijf die verpleegsters uitzendt, dat zij ook een serieus eigen bedrag moesten betalen voor die auto. En dat in combinatie met een tankkaart van max 100 euro per maand ofzo. Dat had dan als gevolg dat ze als ze ver moesten rijden, er zelf voor mochten bijleggen.
En dat is toch al een sterkere groep, zeker aangezien verpleegkunde zo'n ongelofelijk knelpuntberoep is.
Ja het zal zeker nog gebeuren hoor, ik heb gewoon enkel weet / ervaring / kennis / inzicht bij die poetsdienst.

Gohja ... hoe vaak heb je al niet gemerkt dat veel mensen niet echt goed verstaan wat er gebeurd als het op die wagens aan komt.
Mensen die bedrijfswagens krijgen, maar waar ze 'standaard' gewoon al X-100 EUR voor opleggen en de WG dan gewoon iets zegt van 'wij werken niet met VAA'.
Of dus heel de verwarring in zake wat eigen inbreng / VAA is.
Heel het gedoe rondom cafetaria plan. Etc. Etc. Etc.

Ik denk dat veel van die mensen zelfs niet door hebben dat ze mogelijks in 't zak gezet worden. Men weet dat ze een bedrijfswagen hebben & een bedrijfswagen is iets goed, want velen zijn er jaloers op (of zoiets).

Dan doe je toch zelf geen onderzoek... Ik weet goed wat mijn bedrijfswagen mij kost... En dat is meer dan VAA natuurlijk, je hebt een stuk loon dat je niet hebt (al neem je het leasebedrag bruto) en geen kilometervergoeding (dat is bij ons niet heel veel).
All in all is dat ook wat geld, maar wat kan je er zelf voor rijden. Mss iets oud en alle risico zou bij jezelf liggen. Tbh, ik heb geen flauw idee wat een auto kost, ik heb nooit zelf een auto moeten financiieren.

Dus all-in-all is mijn regeling een heel goede, voor 350-400 euro netto per maand heb ik nu een grote auto waar ik geen omkijken naar heb en geen verdere financiele risico's.

Ik heb onlangs een i4 gezien in Brooklyn Grey. Dat beviel me eigenlijk.

Ik ga mogelijks mijn bestelling veranderen naar dat Brooklyn Grey met de 50y M-badges en dan zwarte zetels met contrasterende stiksels. I kvind die badges een beetje 'gek', maar ik vind het wel leuk als er iets speciaals op staat.

Wel iets heel anders dan puur zwart, wat het momenteel is. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs een i4 gezien in Brooklyn Grey. Dat beviel me eigenlijk.

Ik ga mogelijks mijn bestelling veranderen naar dat Brooklyn Grey met de 50y M-badges en dan zwarte zetels met contrasterende stiksels. I kvind die badges een beetje 'gek', maar ik vind het wel leuk als er iets speciaals op staat.

Wel iets heel anders dan puur zwart, wat het momenteel is. :unsure:

“Ooh, kleur aanpassen kan hoor. +6 maanden levertijd”

Terug
Bovenaan