De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Heeft hier iemand een duidelijke uitleg/tool die kostprijs wagens met verschillende fiscale aftrekbaarheid kan vergelijken?

Reden: veranderen van job en de nieuwe werkgever koopt wagens en doet standaard diesel, maar staat open voor hybride. Ik wil nu bekijken hoe veel hoger mijn budget zou zijn voor een zelfde ‘kost’ voor het bedrijf.

Kruispunt (waar je gaat afdraaien), remt hij automatisch af. Verkeerslichten in België nog niet maar komt er aan. Voor voetgangers gaat hij remmen, maar de kans zit erin dat het een noodstop wordt :p.

Maar mijn voet staat dus wel op mijn rem, maar gas geven is eigenlijk met knop op het stuur...
Kruispunt is dan omdat je navigatie op staat?

Nuja, is een manier van rijden uiteindelijk he. Mijn acc staat enkel op op autosnelweg. 50% van de tijd dan nog maar

Kruispunt is dan omdat je navigatie op staat?

Nuja, is een manier van rijden uiteindelijk he. Mijn acc staat enkel op op autosnelweg. 50% van de tijd dan nog maar
Of omdat je pinkt. Of een Voorrangsbord (denk ik). Maar hij houdt wel met best veel rekening in elk geval.

Da weet ik nu zo nog niet.

Ik heb zo al enkele keren gehad dat die wagen (bij het achteruit rijden) ineens gewoon vol in de fring schiet & niet meer verder wilt.
Telkens ik zoiets van 'WTF!' krijgt die hier nu ineens.

Telkens bleek dat zoiets te zijn wat semi-dichtbij stond.

De laatste keer stond er iemand naast/semi-schuin-achter de wagen die wou kijken naar aankomend verkeer.
Uiteraard wist ik dat die mens daar stond & was ik er niet tegen aan het bollen, maar toch ... die wagen had daar duidelijk een ander gedacht over.

Ja ergens ook logisch.
Die van mij dus niet. Bolt er gewoon

*Edit, misschien modernere versies of model 3 wel? @ugar ?

Mijn Arteon kan dat ook allemaal op ACC hoor. Daar werkt de lane assist ook nog eens altijd van (enige wat ik gebruik icm speed limiter).

Ook bij achteruitparkeren remt die automatisch als die iets detecteerd. Voor een VW was die goed bij de tijd in 2018 :).

Ik ben ook veel meer fan van de limiter dan van ACC.

Instappen, LIM (+4) indrukken, en gewoon rijden zoals je normaal gewend bent (gas lossen, controle houden, ... ) zonder het risico dat je te snel rijdt.
Ik heb het overigens aangepast in de settings dat hij weldegelijk de snelheid mag overnemen en dat ik niet meer op SET moet drukken. Vergde wat gewenning maar nu vind ik het heerlijk.

Het haalt wel een beetje de emotie uit het rijden, ik zou dit ook kunnen met 100pk.

Heeft hier iemand een duidelijke uitleg/tool die kostprijs wagens met verschillende fiscale aftrekbaarheid kan vergelijken?

Reden: veranderen van job en de nieuwe werkgever koopt wagens en doet standaard diesel, maar staat open voor hybride. Ik wil nu bekijken hoe veel hoger mijn budget zou zijn voor een zelfde ‘kost’ voor het bedrijf.

Speel eens met cijfers in deze tool.

Denk er aan dat diesel/naft alleen maar duurder gaat worden. Dit jaar 40eur VAA en dat gaat versnellen omdat er meer hybrides zijn.

Edit: kost voor het bedrijf heb ik weinig zicht op. Maar voorjezelf is ook belangrijk ofc

Ik ben ook veel meer fan van de limiter dan van ACC.

Instappen, LIM (+4) indrukken, en gewoon rijden zoals je normaal gewend bent (gas lossen, controle houden, ... ) zonder het risico dat je te snel rijdt.
Ik heb het overigens aangepast in de settings dat hij weldegelijk de snelheid mag overnemen en dat ik niet meer op SET moet drukken. Vergde wat gewenning maar nu vind ik het heerlijk.

Het haalt wel een beetje de emotie uit het rijden, ik zou dit ook kunnen met 100pk.

Ik rij ook zo, maar de iX3 heeft geen lane assist (niet sturend in elk geval) op de speedlimiter. Toch niet dat ik getest heb. Dat is voor mij een achteruitgang.
Heb bij de testrit gemerkt dat ik veel op de lane assist vertrouw ipv zelf te sturen.

Ik rij ook zo, maar de iX3 heeft geen lane assist (niet sturend in elk geval) op de speedlimiter. Toch niet dat ik getest heb. Dat is voor mij een achteruitgang.
Heb bij de testrit gemerkt dat ik veel op de lane assist vertrouw ipv zelf te sturen.
Zou eens moeten kijken, maar mogelijks kan je dit wel aanpassen in het menu van de driving assists.

BMW 320e is besteld. Leaseplan heeft leverdatum van 5 augustus gecommuniceerd.

Krijg ik nog de mogelijkheid om wagen te tracken in de toekomst? Op Bimmerpost zie ik veel mensen spreken over het tracken van het order vanaf dat zij chassisnummer hadden gekregen.

Woat..kloppen die gegevens van de VAA op die site?

Een Peugeot 508 Allure pack 130pk HDI (middenmoot qua opties) +-290€ aan VAA?!

En een 308 Allure Pack met dezelfde motor bijna 240€VAA?

BMW 320e is besteld. Leaseplan heeft leverdatum van 5 augustus gecommuniceerd.

Krijg ik nog de mogelijkheid om wagen te tracken in de toekomst? Op Bimmerpost zie ik veel mensen spreken over het tracken van het order vanaf dat zij chassisnummer hadden gekregen.
Daarvoor ga je bij de dealer moeten zijn om het chassisnummer te verkrijgen. En ik denk dat die ook pas aangemaakt wordt kort voor het effectieve productiemoment.

Ga gewoon voor deze:

Hij staat bij ons ook op de lijst in SW vorm. Ik twijfel of ik er voor ga gaan of toch maar de mercedes a/cla 250e.

Ga gewoon voor deze:

Hij staat bij ons ook op de lijst in SW vorm. Ik twijfel of ik er voor ga gaan of toch maar de mercedes a/cla 250e.
Ze willen bij ons geen plug-in..echt dwaas, want ik wil geen +200€ VAA betalen. Allemaal mooi en wel zo'n groter model, maar als ik er financieel op achteruit ga suckt het balls. Met de 308 & 508 diesel zou ik 70-90€ netto moeten inleveren. Dan rijd ik liever nog 200.000km met mijn 116D waar al 270.000km op zit :shutup:

Als de CLA250e in je lijst zit, zou ik daarvoor gaan. Vind die mooier dan de 308 SW (nuja..ik vind heel weinig modellen mooi in break: behalve de CLA, A6 & 508 :shutup: )

Ze willen bij ons geen plug-in..echt dwaas, want ik wil geen +200€ VAA betalen. Allemaal mooi en wel zo'n groter model, maar als ik er financieel op achteruit ga suckt het balls. Met de 308 & 508 diesel zou ik 70-90€ netto moeten inleveren. Dan rijd ik liever nog 200.000km met mijn 116D waar al 270.000km op zit :shutup:

Als de CLA250e in je lijst zit, zou ik daarvoor gaan. Vind die mooier dan de 308 SW (nuja..ik vind heel weinig modellen mooi in break: behalve de CLA, A6 & 508 :shutup: )
De lijst is eindelijk uit. Binnenkort mag ik gaan bestellen.
Wat staat er allemaal op:
Mercedes 250e, zowel A als CLA
Peugeot 208, 308SW & 3008 hybride
BMW X1 & X2 hybride en i4 eDrive40
Audi Q4 35 e-tron
Skoda Octavia hybride
En nog wat andere brol zoals Nissan, Renault, etc. waar ik geen interesse in heb.
Ik had mijn lijst al eens gepost. Nu die lijst zou blijkbaar om de zoveel maand een update krijgen in functie van de markt op dat moment, er kunnen dus modellen verdwijnen of bijkomen..
Ik vind de CLA break niet zo mooi. De Coupé gaat er nog mee door. "Probleem" is dat we geen opties of fancy dingen krijgen. Dus enkel wat Mercedes standaard levert + een business pack. En net daar knelt het schoentje. Mercedes biedt veel meer standaard op de A hatch en berline 250e dan op de CLA coupé en shooting brake.. Komt daar nog eens bij dat bij het kiezen van de A hatch of berline ik financieel gecompenseerd wordt door met een lagere categorie rond te rijden.

De Peugeot 308SW vind ik ook best een knappe wagen + krijg ik ook compensatie voor. Dus ofwel A250e berline ofwel 308SW in gedachten op dit moment. :)

Idd, dwaas dat ze bij u geen hybride willen, bijna elk ander bedrijf maakt nu de switch :p

Ps. Ik zit trouwens op 205k km met mijn 116d

Ik had mijn lijst al eens gepost. Nu die lijst zou blijkbaar om de zoveel maand een update krijgen in functie van de markt op dat moment, er kunnen dus modellen verdwijnen of bijkomen..
Ik vind de CLA break niet zo mooi. De Coupé gaat er nog mee door. "Probleem" is dat we geen opties of fancy dingen krijgen. Dus enkel wat Mercedes standaard levert + een business pack. En net daar knelt het schoentje. Mercedes biedt veel meer standaard op de A hatch en berline 250e dan op de CLA coupé en shooting brake.. Komt daar nog eens bij dat bij het kiezen van de A hatch of berline ik financieel gecompenseerd wordt door met een lagere categorie rond te rijden.

De Peugeot 308SW vind ik ook best een knappe wagen + krijg ik ook compensatie voor. Dus ofwel A250e berline ofwel 308SW in gedachten op dit moment. :)

Idd, dwaas dat ze bij u geen hybride willen, bijna elk ander bedrijf maakt nu de switch :p

Ps. Ik zit trouwens op 205k km met mijn 116d
Gvd, is em mij daar int geniep aant inhalen :wtf:

Uit heel uw lijst zou ik voor de i4 zijn gegaan (even de compensatie buiten beschouwing). Nuja anderzijds als de VAA +-zelfde is met de 308SW en ge krijgt er nog een compensatie bovenop ==> The way to go!

't Zal weliswaar 't laatste jaar zijn eh dat je nog echt maximaal voordeel zal kunnen halen uit die PHEV's. Dus 't is de moment.

Alles dat momenteel aangekocht wordt & niet EV/PHEV is zal sowieso dik door tikken in de privé portefeuille (alsook zware impact hebben op uw budget, want 100% aftrekbaar VS 50% of minder is toch iets dat je zal voelen in wat je kan kiezen).
Dat zal 't geval zijn, of het nu een kleine of grote wagen is. Zeker in vergelijking met een EV/PHEV.

Je zal sowieso ook terug op '100%' VAA beginnen, want na x-aantal jaar is jouw VAA momenteel al x*10% gedaald.
Nieuwe wagen, zelfs al waren de basis specs (prijs/CO) krak 't zelfste, is het terug naar af uiteraard, dus begint terug duurder.

't Zal weliswaar 't laatste jaar zijn eh dat je nog echt maximaal voordeel zal kunnen halen uit die PHEV's. Dus 't is de moment.

Alles dat momenteel aangekocht wordt & niet EV/PHEV is zal sowieso dik door tikken in de privé portefeuille (alsook zware impact hebben op uw budget, want 100% aftrekbaar VS 50% of minder is toch iets dat je zal voelen in wat je kan kiezen).
Dat zal 't geval zijn, of het nu een kleine of grote wagen is. Zeker in vergelijking met een EV/PHEV.

Je zal sowieso ook terug op '100%' VAA beginnen, want na x-aantal jaar is jouw VAA momenteel al x*10% gedaald.
Nieuwe wagen, zelfs al waren de basis specs (prijs/CO) krak 't zelfste, is het terug naar af uiteraard, dus begint terug duurder.
Een 116d kan niet dalen in VAA, dat zit al op het minimum. Of mss als die loaded is met opties dan wel nog.
PHEV's zijn trouwens ook niet echt zo interessant, de leasing heeft die prijzen ook serieus omhoog gehaald. Waarschijnlijk omdat de verwachte restwaarde ook zo laag zal zijn.

Een 116d kan niet dalen in VAA, dat zit al op het minimum. Of mss als die loaded is met opties dan wel nog.
PHEV's zijn trouwens ook niet echt zo interessant, de leasing heeft die prijzen ook serieus omhoog gehaald. Waarschijnlijk omdat de verwachte restwaarde ook zo laag zal zijn.
Wss nog steeds een pak interessanter althans dan gewonen ICE.

Ja OK, de dure EV's komen blijkbaar langs alle kanten uit de kast gevlogen, maar je zult nog steeds een pak minder hebben in ICE dan in PHEV.
En de leasing kost heeft 0,0 impact op uwe privé kost natuurlijk.
Dat lijkt mij toch niet ... verre van zelfs.

De kost van een 116dA van 35K (dus 'slechts' 3K opties) met 140 CO komt op 300 EUR/m.
Laat ons stellen dat die wss niet op 140 komt met slechts 3K opties en om braaf te zijn nemen we 't minimum (121 CO), dan is dat nog steeds 252,50 EUR VAA.

Da's verre van het minimum.

Ter illustratie --> 320e van 53200 EUR (ook 3K opties) geeft met z'n 37 CO nog zo'n 152 EUR VAA.

Terug
Bovenaan