De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
By the way ... ge geeft aan dat er in BE veel 'dure' wagens rond bollen & dat dit door de fiscaliteit komt.
Maar zelfs dat is ook niet noodzakelijk waar eh. Je kan regelmatig een (veel) duurdere Mercedes rijden dan een goedkopere Mazda.

Dan mag het ook niet verbazen dat men zich die'n Benz gaat pakken i.p.v. die Mazda.

Daar zit de fiscaliteit voor de WN in feite helemaal niet tussen, da's puur leasing & o.a. de impact van restwaarde & CO uitstoot die niet altijd even goed is bij sommige merken.
't Gros v/d grotere bedrijven werkt met operationele leasing, dus kunnen de cataloguswaarden v/d aangeschafte wagens ook niet zo zeer aangesproken worden als 'zie eens hoeveel de belastingbetaler subsidieert'.
Het heeft niet direct met de fiscaliteit te maken (hoewel de premiummerken vaker op de fiscaliteit inspelen) ,maar het heeft wel met het concept salariswagen te maken. Als je nu tegen iemand zegt dat ie een auto mag kiezen voor max 800 euro per maand, gaat ie uiteraard vaker een Mercedes nemen, en er opties opzetten tot ie aan 799,99 euro per maand komt. En geen Mazda nemen voor 650 euro per maand. Als diezelfde persoon geen vastgelegd budget krijgt, en het uit eigen zak moet betalen, dan gaat die Mazda opeens een pak interessanter worden vermoed ik.

Ik vind dat België wel op 1 vlak aantrekkelijk mag blijven.
Ik denk als de bedrijfswagen niet zo aantrekkelijk was dat heel wat mensen wat verder weg zullen kijken. Zeker nu met remote work.
In Nederland is er een bijtelling systeem die kijkt naar de catalogus waarde van het auto. Bijtelling van 22%.
Dit is voor een persoon die €55k bruto pj verdient en een auto heeft met een waarde van €40k ->€370 netto per maand.

Momenteel is het Belgische systeem nog wat voordeliger. Maar het scheelt niet meer voor de diesels en benzines de komende jaren.
Een betere pensioenstelsel + meer netto op het einde van het jaar en waarschijnlijk ook meer bruto per maand over de grens. Denk dat sommige dan wel de overweging zullen maken om toch eens wat verder te kijken. Zeker young graduates, die niet zo zitten met het pensioen switch.

Met als effect dat een diesel (dat doorgaans veel goedkoper is in aanschaf) op het moment goedkoper begint te worden dan een EV. Die zit nu aan 12%. Dus je ziet terug een switch naar diesel omdat je dan ook geen laadperikelen hebt.

Het heeft niet direct met de fiscaliteit te maken (hoewel de premiummerken vaker op de fiscaliteit inspelen) ,maar het heeft wel met het concept salariswagen te maken. Als je nu tegen iemand zegt dat ie een auto mag kiezen voor max 800 euro per maand, gaat ie uiteraard vaker een Mercedes nemen, en er opties opzetten tot ie aan 799,99 euro per maand komt. En geen Mazda nemen voor 650 euro per maand. Als diezelfde persoon geen vastgelegd budget krijgt, en het uit eigen zak moet betalen, dan gaat die Mazda opeens een pak interessanter worden vermoed ik.

Maar die mazda van 650 euro is wss effectief slechter uitgerust en duurder omdat die (op papier) meer verbruikt. Dus uw voorschot aan brandstof is duurder. Dan zou ik ook de mercedes kiezen... Uw VAA is ook nog eens hoger want mazda doet niet aan downsizing en turbo's ed en komt met een hoge CO2 component.

Wel nee, want net die Mazda zal vaak meer kosten in operationele leasing.
Dit wegens enkele factoren, maar regelmatig hogere CO dan die'n Benz + lagere restwaarde dan den Benz.

Dus voor uw zelfde maandelijks leasing bedrag heb je mss 20K meer auto bij Mercedes dan bij Mazda.
Metric 'cataloguswaarde' dus eh, want uiteraard weet iedereen dat je bij de Duitsers in principe ook meer betaald voor 't zelfde als op een ander. Dus dan komt in principe bang for buck VS quality in 't visier, maar de badge speel natuurlijk ook in 't voordeel v/d Duitsers.

But still ... als je voor 't zelfde bedrag 20K meer auto krijgt bij een premium merk ... dan kiest men over 't algemeen ook dat premium merk.

Vandaag heb ik de Karoq 1.6 diesel dsg ontvangen en wat een lompe bak is me dat zeg. Komende van een Volvo v60 2.0 diesel merk ik toch een groot verschil. Het optrekken gebeurt zeer nerveus en traag en het remmen duurt ook veel langer dan ik gewend ben bij Volvo. Over het interieur heb ik niet echt te klagen, dat is degelijk en veel handige zaken die erop zitten. Maar ik ga blij zijn als ik na een jaar de wagen terug mag inleveren en met een hybride mag rijden.

Ik heb de wagen gekregen zonder velgen met winterbanden en niemand weet waar de velgen zijn :unsure:.

VAA van €289 naar €320, Arteon Shooting Brake 2.0TDI, daar kan ik nog mee leven. In april wordt hij een jaar oud en zakt dat terug naar €300.

Die wagen gaan niet ineens beter worden met velgen hoor :p
Allez ik wil u nu niet uit die illusie trekken, maar nee velgen gaan het niet beter maken :p
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Klopt, maar het gaat me gewoon om het principe. Als ik verplicht ben om een auto tegen mijn zin te moeten rijden, dan heb ik hem wel graag compleet. Maar het wordt alleszins een zeer lang jaar met deze wagen...

VAA van €289 naar €320, Arteon Shooting Brake 2.0TDI, daar kan ik nog mee leven. In april wordt hij een jaar oud en zakt dat terug naar €300.

De tendens was wel altijd dat het met de leeftijd daalde/gelijk bleef. Ben toch blij dat ik stilletjes afscheid kan nemen van de Arteon. Zou die niet nog eens 3 jaar willen houden tbh. Wie weet wat die CO2 grens gaat doen.
Starten aan 289 lijkt me dan weer goedkoop, wat was de fiscale waarde/CO2 van deze?
Mijn berline was 46,4k en 116gr CO2, goed voor 275 euro in 2018.

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Klopt, maar het gaat me gewoon om het principe. Als ik verplicht ben om een auto tegen mijn zin te moeten rijden, dan heb ik hem wel graag compleet. Maar het wordt alleszins een zeer lang jaar met deze wagen...
Zo lang je er niet mee naar bergachtig terrein moet is dat niet zo erg hoor. Mijn wagen ging eens stuk de ochtend dat ik naar de Ardennen vertrok. Ik kreeg daar een Passat 1.6 mee van de garage. Die wou quasi niet sneller dan 110 bergop toen ik op die heuvelachtige autostrades reed. Dat was echt wel een afschuwelijke ervaring.

Zo lang je er niet mee naar bergachtig terrein moet is dat niet zo erg hoor. Mijn wagen ging eens stuk de ochtend dat ik naar de Ardennen vertrok. Ik kreeg daar een Passat 1.6 mee van de garage. Die wou quasi niet sneller dan 110 bergop toen ik op die heuvelachtige autostrades reed. Dat was echt wel een afschuwelijke ervaring.
Maar daar zeg je het he. Die ene keer dat je naar de Ardennen vertrok. En zelfs dan nog, wij zijn meerdere (zeer heuvelachtige) natuurparken doorgetrokken met een RV, dat werkt ook ze. Het hangt er maar van af waar je je aan ergert...

Gaan die zo traag? Ik herinner me dat ik jaaaren geleden eens in een Golf 6 1.6TDI Bluemotion op sommige stukken tegen 199kmph (begrensd) naar de bergen in Oostenrijk ben kunnen rijden met 4 man in de auto. Een Passat is natuurlijk een hele maat groter, maar ik kan me niet inbeelden dat een hedendaagse 1.6 trager is dan de 1.6 die destijds in een ecomodel leasewagen lag?

Ik had een 105PK 1.6 TDI Passat Variant en die ging toch makkelijk aan 120 bergop.
De enige wagen die ik al gehad heb die dat niet kon, was een Astra met 60PK.

Ik had een 105PK 1.6 TDI Passat Variant en die ging toch makkelijk aan 120 bergop.
De enige wagen die ik al gehad heb die dat niet kon, was een Astra met 60PK.
De Golf Bluemotion waarnaar ik verwees had idd ook 105 pk en als ik me niet vergis een manuele 5-bak met een lange 5e versnelling.

De BMW 320/520e zijn op de BMW configurator verdwenen, je zal het met de 330/530e moeten doen nu.
Yups, indeed.

Lijkt mij niet zo ver gezocht dat men hun beperkte hoeveelheid silicon niet wil steken in de ge-downtunede x20e modellen op dit moment.
Ze zullen meer verdienen aan de 30/45e.

Een extra SKU, een redelijk recent geïntroduceerde zelfs, is op dit ogenblik wss niet wenselijk meer.

OF .... die verkochten ZO slecht dat ze uit de lineup gehaald worden (though I doubt that's the reason). :devilish:

Yups, indeed.

Lijkt mij niet zo ver gezocht dat men hun beperkte hoeveelheid silicon niet wil steken in de ge-downtunede x20e modellen op dit moment.
Ze zullen meer verdienen aan de 30/45e.

Een extra SKU, een redelijk recent geïntroduceerde zelfs, is op dit ogenblik wss niet wenselijk meer.

OF .... die verkochten ZO slecht dat ze uit de lineup gehaald worden (though I doubt that's the reason). :devilish:

Denk dat het ook wel zaak is om zoveel mogelijk geld uit het beperkt aantal wagens dat ze kunnen bouwen te halen. Je kan dat doen door de duurdere modellen te pushen of de algemene prijs omhoog te gooien. Dus dan liever wat meer voor hetzelfde geld zeker...

Gaan die zo traag? Ik herinner me dat ik jaaaren geleden eens in een Golf 6 1.6TDI Bluemotion op sommige stukken tegen 199kmph (begrensd) naar de bergen in Oostenrijk ben kunnen rijden met 4 man in de auto. Een Passat is natuurlijk een hele maat groter, maar ik kan me niet inbeelden dat een hedendaagse 1.6 trager is dan de 1.6 die destijds in een ecomodel leasewagen lag?
Op bepaalde stukken ging het best fel bergop, auto was ook volgeladen want ik moest vanalles meesleuren voor familie. Dat ging echt compleet niet vooruit. Volle gas gaan en echt zo goed als geen acceleratie. Was de Passat 1.6 van +- 10 jaar geleden.

Op bepaalde stukken ging het best fel bergop, auto was ook volgeladen want ik moest vanalles meesleuren voor familie. Dat ging echt compleet niet vooruit. Volle gas gaan en echt zo goed als geen acceleratie. Was de Passat 1.6 van +- 10 jaar geleden.
Al een aantal paarden gestorven misschien... Ik had destijds een Golf V 2.0TDI met 136pk en 320Nm koppel (nog voor de Common Rail tijd). Dat was plezant toen... In vergelijking met die 1.6 Common Rail die daarna kwam, of zelfs de 2.0TDI CR die ze in de A4 lepelden was die oorspronkelijke TDI veel leuker...

Al een aantal paarden gestorven misschien... Ik had destijds een Golf V 2.0TDI met 136pk en 320Nm koppel (nog voor de Common Rail tijd). Dat was plezant toen... In vergelijking met die 1.6 Common Rail die daarna kwam, of zelfs de 2.0TDI CR die ze in de A4 lepelden was die oorspronkelijke TDI veel leuker...
Mijn eerste bedrijfswagen was een Renault Mégane, nen break dus.

Die wagen had 'initieel' iets van een 200 paarden & jah ... tegen dat ik em kreeg stonden er gelijk bijna 300K km op & als er nog 20 van die paarden die tocht overleefd hadden was 't veel waarschijnlijk.

Ja ja, da was iets ze.

Terug
Bovenaan