De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mijn eerste wagen was geen bedrijfswagen maar had een 1.9 Diesel ZONDER turbo... Jezus, dat ding was verschrikkelijk traag. 64pk en 124Nm koppel.

Mijn eerste wagen was geen bedrijfswagen maar had een 1.9 Diesel ZONDER turbo... Jezus, dat ding was verschrikkelijk traag. 64pk en 124Nm koppel.
Ah ja. Hier ook, een golf 4 SDI 1.9, traagste kar ooit. Daarna een golf 4 TDI met de letterkes int rood, 150pk. Dat voelde toen aan als een raket :)

Mijn eerste wagen zat ook in die regionen. Zo slecht is dat toch ook allemaal niet?
Ja, 0-100 duurt dan 16s maar het is echt niet zo dat je met die wagen niet mee kon met gewoon dagelijks verkeer ofzo hoor. Natuurlijk zijn dat geen leuk rijdende auto's, maar imo waren die zeker gewoon te gebruiken.

Laat iemand met een Turbo S eens rijden met een Cayman met 300PK, en die zal dat ook wel traag vinden...

Een 1.6 TDI van ergens begin 2000 kan je nu ook wel niet meer vergelijken met een 1.6 van deze tijd.
Vroeger kregen ze uit zo een blok misschien 90pk, uit mijn huidige 1.6 halen ze 116pk geloof ik.
Da's geen raket maar die haalt in Duitsland evengoed -vrij vlot- 200km/h op de autostrade. Stellen dat je er geen berg mee gaat over geraken is misschien wat overdreven

Ah ja. Hier ook, een golf 4 SDI 1.9, traagste kar ooit. Daarna een golf 4 TDI met de letterkes int rood, 150pk. Dat voelde toen aan als een raket :)

Die had ik toen graag gehad in 4-motion variant model :D
Uiteindelijk is het bij mij een Golf V 2.0TDI met 136/320NM geworden, die had dat modeljaar ook een rode i, daarna zijn ze daarmee gestopt geloof ik. Heerlijk toen als jonge gast daarmee rondknallen.

Mijn eerste wagen zat ook in die regionen. Zo slecht is dat toch ook allemaal niet?
Ja, 0-100 duurt dan 16s maar het is echt niet zo dat je met die wagen niet mee kon met gewoon dagelijks verkeer ofzo hoor. Natuurlijk zijn dat geen leuk rijdende auto's, maar imo waren die zeker gewoon te gebruiken.

Laat iemand met een Turbo S eens rijden met een Cayman met 300PK, en die zal dat ook wel traag vinden...

Ik moest met mijn 1.9 diesel plankgas geven op een hellende oprit van de snelweg om voor het eind van de invoegstrook 90 kmph te halen... Gevaarlijk was dat... Onder de 90 viel dat nogal mee, maar mijn kar was een beetje een lemon waar elke week wel iets mee was.

Ik ben nu een beetje "gedowngrade" qua vermogen, maar dat valt nogal mee. Met de jaren gaan we wat rustiger rijden zeker?

Mijn 'eerste' wagen was een Golf 3 (Rabbit Edition). Geloof dat dat een 1900'tje was (naft) & reed vrij vlot. Geen idee meer exacte PK's.
Die wagen is weliswaar nooit een wagen geweest waar ik vrij mee rond gebold hebt (mocht wettelijk ook niet), dat was gewoon de wagen waar m'n pa naast mij in zat om mee te leren rijden/parkeren & waar 'k mijn examen mee gedaan heb.

Mijn eerste 'eigen hoofdwagen', waar ik dus alleen mee mocht rond bollen ... dat was effectief dus die Renaul Mégane daar.

Ja, maar dat went ook snel bij die vermogens.

Als ik mijn auto binnen steek, krijg ik ook meestal de helft aan vermogen mee als vervangwagen. Dat is in het begin even wennen, maar ook 150pk is vlot genoeg voor ons verkeer.

60 pk zal ergerlijker zijn

Mijn eerste bedrijfswagen wordt wellicht een Audi A3 40 TFSI-e (hybride). Wel tot eind dit jaar wachten op levering :oink:.

Heb ook nog paar elektrische wagens in de running (voornamelijk Peugeots) maar 300 km theoretische range valt tegen. En dan is er ook nog de hybride Peugeot 308, welke ik eigenlijk leuker vind dan de Audi (die is beetje saai).

Wordt nog lastig om te kiezen. Voordeel van de Peugeots is dat ze geleverd kunnen worden in 5 maanden ipv 9-11 maanden.

Ter illustratie:
Peugeot 308

peugeot-308-2021-01.jpg

Peugeot E-2008 (wel een SUV, ugh):
630

Als ik mijn auto binnen steek, krijg ik ook meestal de helft aan vermogen mee als vervangwagen. Dat is in het begin even wennen, maar ook 150pk is vlot genoeg voor ons verkeer.

Mijn 2e bedrijfswagen, de opvolger van die Mégane was een Opel Meriva (van 't groene type).

Die was écht zooooo tergend traag, dat je u daar echt niet 'veilig' in voelde (ale soit, da's wat overdreven, mor soit).
Ik was nog steeds een jonge chauffeur. 'k Had m'n rijbewijs gelijk een jaar of zoiets. En die wagen daar was je gewoonweg nerveus om mee in te voegen op een baan waar men zelfs gewoon 70 mocht bollen.

Snelweg geen al te groot issue, dat het dan niet evident was om in te halen ... OK, fine. Maar 0-100 in 16-20 seconden is toch écht niet comfortabel hoor. Da's gewoonweg niet meer 'vlot' te noemen.
't Moet geen racemachine zijn e, maar om vlot te zijn heb je toch wel iets nodig.

Ik kreeg bij de i30 ook een i10 met 67PK in de plek. Ja, dat rijdt niet vlot, maar ge kunt wel gewoon mee met het verkeer hoor. Het is niet dat ik mij daar specifiek onveilig in voel ofzo.

De enige wagen waarbij ik dat wel heb gehad, was een smart cabrio op de brusselse ring.

Ik kreeg bij de i30 ook een i10 met 67PK in de plek. Ja, dat rijdt niet vlot, maar ge kunt wel gewoon mee met het verkeer hoor. Het is niet dat ik mij daar specifiek onveilig in voel ofzo.

De enige wagen waarbij ik dat wel heb gehad, was een smart cabrio op de brusselse ring.
En i10 weegt dan ook niks. Een Ford Sierra had evenveel pk's en woog een halve ton meer ofzo. :p

Volgens mij vergeten sommige dat je een wagen ook meer dan 3000 toeren kan laten doen en je ook kan schakelen :P

Die maximale vermogens dat is allemaal leuk, maar weinigen zullen dat in normaal verkeer halen. Het is vooral het koppel dat belangrijk is.
En logischerwijs is dat bij een wagen met minder piekvermogen minder.
Het probleem is dat de meeste lichtjes op de gas duwen en geen plankgas. Uw koppel dat je vraagt is dan ook niet maximaal maar procentueel. Neem nu om makkelijk te zijn 50%, ja bij een wagen van 200Nm is dat 100Nm en bij een wagen van 400 is dat 200.
Die eerste gaat dus slomer aanvoelen. Maar je kan ook gewoon bij die eerste plankgas geven en dan ga je gewoon even vlot gaan.

Het is dus vooral een kwestie van hoe makkelijk levert de motor koppel. Want puur gevoelsmatig is het plezanter om maar een beetje gas te geven dan constant plankgas. En meer koppel is automatisch ook minder schakelen want de motor heeft voldoende koppel om toch in een hogere versnelling nog voldoende snel te accelereren.

Volgens mij vergeten sommige dat je een wagen ook meer dan 3000 toeren kan laten doen en je ook kan schakelen :p

Die maximale vermogens dat is allemaal leuk, maar weinigen zullen dat in normaal verkeer halen. Het is vooral het koppel dat belangrijk is.
Het probleem is dat de meeste lichtjes op de gas duwen en geen plankgas. Uw koppel dat je vraagt is dan ook niet maximaal maar procentueel. Neem nu om makkelijk te zijn 50%, ja bij een wagen van 200Nm is dat 100Nm en bij een wagen van 400 is dat 200.
Die eerste gaat dus slomer aanvoelen. Maar je kan ook gewoon bij die eerste plankgas geven en dan ga je gewoon even vlot gaan.

Het is dus vooral een kwestie van hoe makkelijk levert de motor koppel. Want puur gevoelsmatig is het plezanter om maar een beetje gas te geven dan constant plankgas. En meer koppel is automatisch ook minder schakelen want de motor heeft voldoende koppel om toch in een hogere versnelling nog voldoende snel te accelereren.
Gemerkt met m'n aanloopwagen (Ford Focus Active 1.0. In het begin leek is heel sloom, maar na wat rondrijden ontdekt dat ie snel uit de startblokken kan schieten als je 'm even naar 4000 toeren laat gaan in tweede versnelling. Gewoon gas vol induwen en later schakelen dan je eigenlijk zou willen.
Sindsdien geen issues meer met snel ergens even uit te schieten, of in te voegen.

Heb dat eens gehad met een fiat Doblo (1.0 ofzo). Was echt gevaarlijk.

Het slechtste deel aan het verhaal is dat het effectief mijn Doblo was. Had dat gekocht (zonder testrit etc, ben toen amper gaan kijken). Mee terug gereden om te vragen of die nog in afleveringsmodus ofzo stond, maar helaas..schaamtelijk moment voor beide partijen.

2 weken later verkocht. Dan pak je beter een (bak)fiets ipv zo een camionetje

Volgens mij vergeten sommige dat je een wagen ook meer dan 3000 toeren kan laten doen en je ook kan schakelen :p

Da's ondertussen >13j geleden, maar dat was sowieso altijd de insteek als je ergens wou invoegen hoor ... hoeveel keer ik bij die Meriva 't pedaal gevloerd heb 't had gene naam.
Da ding was écht sloom.
Gemerkt met m'n aanloopwagen (Ford Focus Active 1.0. In het begin leek is heel sloom, maar na wat rondrijden ontdekt dat ie snel uit de startblokken kan schieten als je 'm even naar 4000 toeren laat gaan in tweede versnelling. Gewoon gas vol induwen en later schakelen dan je eigenlijk zou willen.
Sindsdien geen issues meer met snel ergens even uit te schieten, of in te voegen.
Pre-revven & vertrekken in 2e & zulk een toeren hield ik mij weliswaar als, toenmalige, startende chauffeur echt wel niet mee bezig.

Deze middag lunch met een aantal mensen ver boven mijn paygrade, ging even over bedrijfswagens en blijkbaar is zo een Taycan gewoon de goedkoopste in zijn range, samen met een XC90 T8 ofzoiets, die laatste heb je blijkbaar voor maar 78k met een hele korf opties en de Porsche voor amper 95k, eveneens met een korf opties

blijkbaar zijn er toch redelijk wat mensen die een auto pas duur gaan vinden vanaf 150-200k :thinking:

Deze middag lunch met een aantal mensen ver boven mijn paygrade, ging even over bedrijfswagens en blijkbaar is zo een Taycan gewoon de goedkoopste in zijn range, samen met een XC90 T8 ofzoiets, die laatste heb je blijkbaar voor maar 78k met een hele korf opties en de Porsche voor amper 95k, eveneens met een korf opties

blijkbaar zijn er toch redelijk wat mensen die een auto pas duur gaan vinden vanaf 150-200k :thinking:
Wat bedoel je met de goedkoopste in hun range? Een kale taycan begint trouwens op 87k en opties bij Porsche tellen heel snel door. Elektrisch inklapbare spiegels is bijvoorbeeld een optie, ACC kost een 2000 euro dacht ik,...

Da's ondertussen >13j geleden, maar dat was sowieso altijd de insteek als je ergens wou invoegen hoor ... hoeveel keer ik bij die Meriva 't pedaal gevloerd heb 't had gene naam.
Da ding was écht sloom.
Vraag is natuurlijk hoeveel keer je uw 530e vloert.
Kan gerust zijn dat je niet sneller van uw plaats komt dan ik met mijn 120i. Omdat ik bijvoorbeeld mijn gaspedaal wel door de bodem stamp.
Sommige mensen zijn precies bang om dat pedaal in te duwen en de motor boven 4000 toeren te duwen. Bij sommige stopt het pedaal bij 50% en de toerenteller op 3000 toeren. En dan maar zeggen dat een wagen sloom is.
Maar hanteren dan dezelfde rijstijl met pakweg een 440i en nemen dat als referentie. Ja zo werkt dat niet natuurlijk :P

Ik heb al met veel mensen meegereden en met heel wat wagens van allerlei allooi gereden.
Het staat vast dat sommige wagens weinig koppel hebben en ook een laag vermogen hebben en dus sloom zijn. Maar de doorsnee 116-150pk wagen is echt niet zo sloom hoor. Je moet gewoon iets meer op de gas gaan en schakelen.
En veel mensen slaan daar net de bal mis.

Terug
Bovenaan