De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De collega's die nu nog moeten bestellen hebben een mail gehad met de info dat vanaf 28/01 de X1, i4, 520e Berline, 520e Touring en de Mercedes GLC Hybride niet meer kunnen besteld worden wegens productiestop/bestelstop. Dan blijft er van die befaamde lijst niet veel meer over...
Laat me hopen dat tegen 't eind van 't jaar het OK is voor mij om m'n 530e te vervangen door een nieuwe 530e.
Zijnde, bestellen in december voor 't fiscale 'status quo' te kunnen behouden & dan huidige jaartje verlengen omdat het wss ongeveer zolang zal duren eer die nieuwe er is.

De discussie nog niet aangegaan op den buro weliswaar, zal voor een van dees maanden zijn.

Ergens zonde om een wagen met praktisch geen kilometers (aja, corona) echt van de hand te 'moeten' doen, mor soit. It is what it is.

Ik kan enkel zeggen dat bij ons de wagen expliciet niet bij in het loonpakket zit. Dus in dat opzicht heb je bij ons minder 'weerwoord'. Ik zou het in jou plaats proberen in alle rust op te lossen met je fleet. Boek tesnoods is een call in met hun. Ze zullen jou ook die auto gegeven hebben met de beste bedoelingen want 'iedereen rijd tegenwoordig graag met een SUV'.

Uit getuigenissen in men kennissenkring kan ik wel zeggen dat die Volvo een dorstig beestje is wanneer je op brandstof rijd.
Heb het gesprek vandaag aangegaan en ze vonden dat zij er ook niets aan kunnen doen maar dat ikzelf er niet de dupe van moest zijn omdat het mijn schuld niet is. Compromis is uiteindelijk dat ik nu 1 mag bestellen maar dat ik met de Karoq blijf rijden tot de nieuwe geleverd is. Dus al bij al nog steeds een jaar ermee rijden, maar beter dan 2,5 jaar.

Ik heb de XC40 geconfigureerd en die packs worden met de jaar slechter :crazy: De XC40 Plus moet je al €5k opleggen op de basisprijs en dan zit er nog steeds geen leder in, dit dus voor €51000. Ik mag dan wel een nieuwe kiezen, maar met die chiptekorten lijkt het alsof de dealers hun prijzen verhogen voor minder. Zuur.

Goh, de gewone versie met minste motor (136PK) maar wel met Business Plus Pack en verduisterde ruiten achteraan. D'r zit alles op wat ik nodig heb, lederen (verwarmde) zetels, navigatie plus, virtual cockpit plus, multifunctioneel stuur, en dus getinte ruiten, ben daar dus tevreden mee :biglaugh: .

Ik heb ongeveer dezelfde configuratie hoor, Heb het verwarmde leder/alcantara omdat ik dat mooier vind en dan de adaptieve koplampen in de plaats. Multifunctioneel leder stuur met DSG peddels waren standaard, Virtual cockpit nog een optie en getinte ruiten ook (travel pack oid).
Heb wel een uitgebreid lane assist/ adaptive cruisecontrol met traffic jam assist. Iets dat ik 2 keer geprobeerd heb en dan nooit meer, al werkt het in de file wel top. Anders is het niks. Ik gebruik speed limiter met lane assist (de versie dat je auto in het midden houdt met de camera).

Ik had wel graag de 320e Touring gehad (of een EQC), maar zoals gezegd, ik ben wel fan van Audi en 't is de eerste keer dat er een Audi A4 Avant inpaste, dus ik klaag zeker niet.

Je moet nemen wat je wil/kan als je moet kiezen, al is dat een Dacia Spring moest het kunnen :D.

De collega's die nu nog moeten bestellen hebben een mail gehad met de info dat vanaf 28/01 de X1, i4, 520e Berline, 520e Touring en de Mercedes GLC Hybride niet meer kunnen besteld worden wegens productiestop/bestelstop. Dan blijft er van die befaamde lijst niet veel meer over...

Nee idd, dan is het wel heel karig dan. Over de 10% duurder geworden EQC niets?

De mustang staat wel eenzaam aan de top qua rijcomfort. Iets waar Ford beroemd mee is geworden. En persoonlijk vind ik de DS7 de mooiste uit het rijtje , zeker het interieur.

Weet dat niet, een auto die ik lelijk vind ga ik niet bekijken. Moet daar nog wel mee willen rijden ook.

Heb het gesprek vandaag aangegaan en ze vonden dat zij er ook niets aan kunnen doen maar dat ikzelf er niet de dupe van moest zijn omdat het mijn schuld niet is. Compromis is uiteindelijk dat ik nu 1 mag bestellen maar dat ik met de Karoq blijf rijden tot de nieuwe geleverd is. Dus al bij al nog steeds een jaar ermee rijden, maar beter dan 2,5 jaar.

Ik heb de XC40 geconfigureerd en die packs worden met de jaar slechter :crazy: De XC40 Plus moet je al €5k opleggen op de basisprijs en dan zit er nog steeds geen leder in, dit dus voor €51000. Ik mag dan wel een nieuwe kiezen, maar met die chiptekorten lijkt het alsof de dealers hun prijzen verhogen voor minder. Zuur.
Da's niet enkel bij wagens zo eh.

M'n broer heeft hem net een nieuwe gaming PC gekocht & de GPU kosten zijn de voorbije jaren gewoonweg de stratosfeer in geschoten. :sneaky:
Laat staan dat er in die markt nog veel aan MSRP verkocht wordt.

In de 2e hands markt (wagens dus) is het in feite nog erger als je 't zo ziet wegens de moeilijke levercapaciteit van een nieuwe.
Soooooo ... you're F'd either way. :devilish:

Iemand die aan een leek eens kan uitleggen hoe het principe 'bedrijfswagen' werkt? Alé, de voor- en nadelen ;)

Tot op heden heb ik nog nooit de mogelijkheid gehad om een bedrijfswagen te hebben maar ik heb net gesolliciteerd bij een bedrijf dat met een cafetariaplan werkt waar ik oa de mogelijkheid heb om een bedrijfswagen met tankkaart te krijgen. Aangezien het toch wel wat verder weg (km of 30 ipv 7) en mijn (benzine) wagen reeds 11 jaar oud is, klinkt een bedrijfswagen wel aanlokkelijk.

Laatst bewerkt:
Hybride v60 t8 hier, ik laad voorlopig elke dag op. Rit naar het werk is volledig elektrische, verbruik van 1.2 l/100km.

Aangezien ik (nog) niet kan laden op werk is de terug rit voor 25 km op benzine.
Gemiddeld 6a7l/100km

Nu vroeg ik me af, als ik de berekening maak met thuis opladen of nacht tarief, dat dit eigenlijk amper goedkoper is dan gewoon telkens te tanken. En al zeker als ik aan de publieke paal aan 0,38 cent/kwh moet laden.

Klopt dit of slaag ik de bal mis.

Is die bestelstop van uw werkgever uit of vanuit de merken?

Iemand die aan een leek eens kan uitleggen hoe het principe 'bedrijfswagen' werkt? Alé, de voor- en nadelen ;)

Tot op heden heb ik nog nooit de mogelijkheid gehad om een bedrijfswagen te hebben maar ik heb net gesolliciteerd bij een bedrijf dat met een cafetariaplan werkt waar ik oa de mogelijkheid heb om een bedrijfswagen met tankkaart te krijgen. Aangezien het toch wel wat verder weg (km of 30 ipv 7) en mijn (benzine) wagen reeds 11 jaar oud is, klinkt een bedrijfswagen wel aanlokkelijk.
Eerst is er het mogelijke financiële voordeel. Dat hangt echter van bedrijf tot bedrijf af: bij mijn partner hebben ze een cafetariaplan, en trekken ze redelijk wat bruto loon af in ruil voor een auto. We hebben ooit de berekening gemaakt, en toen bleek dat een jonge occasie nemen ongeveer even duur ging uitkomen dan een bedrijfswagen in haar geval. Ze heeft dan maar gekozen voor het gemak en om elke 5 jaar een nieuwe auto te mogen rijden. Het gemak als in: platte band: bel de VAB maar, het kost toch niks. Of accident gehad? Bel de leasing maar, en ze staan daar met ne vervangwagen die niet beperkt is in tijd. Ook nooit factuurkes te betalen of uitzoeken welke bandencentrale het goedkoopst is; gewoon auto kiezen, sleutel krijgen en klaar is kees.

Er is maar één echt groot nadeel denk ik: als ge van werk verandert hebt ge gene auto meer. Verder, als ge graag zelf sleutelt aan uwe auto mag dat niet. Customizen mag niet in principe. Maar dat zijn al redelijk specifieke nadelen, die waarschijnlijk voor 95% van de mensen niet veel uitmaken. Ah, rijlessen geven in een leasewagen mag doorgaans ook niet, dat kan nog wel een ding zijn misschien.

Bedankt, customizen is niet aan mij besteed. Enigste wat ik nu heb gedaan, is zo'n aftermarket DAB radio geïnstalleerd.

In hoeverre heeft dat bv een impact op je belastingen? Neem nu dat ik een diesel wagen krijg, mag ik dan met de tankkaart mijn moto vol tanken met E5? Waarschijnlijk zal af hangen van werkgever tot werkgever, zeker?

Bedankt, customizen is niet aan mij besteed. Enigste wat ik nu heb gedaan, is zo'n aftermarket DAB radio geïnstalleerd.

In hoeverre heeft dat bv een impact op je belastingen? Neem nu dat ik een diesel wagen krijg, mag ik dan met de tankkaart mijn moto vol tanken met E5? Waarschijnlijk zal af hangen van werkgever tot werkgever, zeker?
Euhm gij moogt normaal met uw tankkaart enkel uw wagen voltanken...

Zou schoon zijn anders.

Euhm gij moogt normaal met uw tankkaart enkel uw wagen voltanken...

Zou schoon zijn anders.
Wie controleert dat eigenlijk? Tijdens de vakanties gebruikt mijn vrouw ook gewoon haar tankkaart, terwijl dat eigenlijk niet mag volgens de policy. Maar tot nu toe is daar niemand over gestruikeld.

Ik kan bij wijze van spreken mijne auto vlak achter de hare zetten, en mijn wagen half vol tanken. Ik heb dat nog nooit gedaan, ik wil gewoon zeggen dat het wel mogelijk is.

Hier net de Q4 e-tron besteld. Eerste keer dat ik het gevoel heb dat ik een wagen "moet" kiezen :headshake: Ik ben absoluut geen fan van SUV's & doe 50K+ km op een jaar. Dan zit je met een electric only assortiment bij D'ieteren natuurlijk gigantisch gekloot. Wel een proper uitgeruste wagen voor de rest, het is alleen absoluut mijn ding niet. De Enyaq vond ik ook best een mooie wagen, maar die vertegenwoordiger daar doet nul moeite qua opvolging, dus dan ga ik er ook geen tijd insteken, ik lig er toch niet wakker van.

Ik kom in 2023 dan wel updaten hoe hij rijdt :laugh:

Wie controleert dat eigenlijk? Tijdens de vakanties gebruikt mijn vrouw ook gewoon haar tankkaart, terwijl dat eigenlijk niet mag volgens de policy. Maar tot nu toe is daar niemand over gestruikeld.

Ik kan bij wijze van spreken mijne auto vlak achter de hare zetten, en mijn wagen half vol tanken. Ik heb dat nog nooit gedaan, ik wil gewoon zeggen dat het wel mogelijk is.
De werkgever krijgt daar gewoon een rapportje over elke maand. Daar staat dan het verbruik van de wagen op, en als dat afwijkt, valt dat op.

De werkgever krijgt daar gewoon een rapportje over elke maand. Daar staat dan het verbruik van de wagen op, en als dat afwijkt, valt dat op.
Mijn vrouw moet gewoon het bonnetje afprinten en afgeven.

Over de Enyaq gesproken : Heb die zien staan bij Mig Motors in Gent. Ja wadde, Moest mijn vrouw binnenkort een nieuwe wagen kiezen en het zou enkel elektrisch zijn, ik zou die zo zwaar richting dat model pushen, wat een beauty. Die stond daar in de toonzaal onder spots, en ik zei tegen de verkoper, mooie kleur dat groen. Nee meneer, dat is speciaal soort zilver... Maar onder een bepaalde lichtinval lijkt dat dus echt heel licht groen. Jammer van het optiepakket van 15K....

Hier net de Q4 e-tron besteld. Eerste keer dat ik het gevoel heb dat ik een wagen "moet" kiezen :headshake: Ik ben absoluut geen fan van SUV's & doe 50K+ km op een jaar. Dan zit je met een electric only assortiment bij D'ieteren natuurlijk gigantisch gekloot. Wel een proper uitgeruste wagen voor de rest, het is alleen absoluut mijn ding niet. De Enyaq vond ik ook best een mooie wagen, maar die vertegenwoordiger daar doet nul moeite qua opvolging, dus dan ga ik er ook geen tijd insteken, ik lig er toch niet wakker van.

Ik kom in 2023 dan wel updaten hoe hij rijdt :laugh:

Ik had dat ook wat met de iX3, heb niks met SUV’s, maar wilde geen hybride.
Polestar 2 en i4 waren wat klein vanachter en de Mach e, EQC, EQB en EQA vind ik niks. De Enyaq was te duur icm de iX3 om die te nemen.

Vaak moet je uw aantal kilometers invullen op de terminal. Daaraan zouden ze eventueel misbruik kunnen zien.
En al zeker als je diesel hoort te tanken en dan er ineens benzine tussen staat...

Ik had dat ook wat met de iX3, heb niks met SUV’s, maar wilde geen hybride.
Polestar 2 en i4 waren wat klein vanachter en de Mach e, EQC, EQB en EQA vind ik niks. De Enyaq was te duur icm de iX3 om die te nemen.
Idem, i4 bestond nog niet, Polestar 2 te klein, Model Y was nog niet beschikbaar. EQC en e-tron te duur. i-pace was toen nog monofase laden.
En bij de iX3 was de meerprijs tov een 330e eigenlijk niet zo enorm meer. Dus dan toch maar daarvoor gegaan. Ondertussen wel stilletjes de 2e hands markt aan het volgen voor iets leuk :P

Idem, i4 bestond nog niet, Polestar 2 te klein, Model Y was nog niet beschikbaar. EQC en e-tron te duur. i-pace was toen nog monofase laden.
En bij de iX3 was de meerprijs tov een 330e eigenlijk niet zo enorm meer. Dus dan toch maar daarvoor gegaan. Ondertussen wel stilletjes de 2e hands markt aan het volgen voor iets leuk :p
992 GT3 schijnen leuk te zijn!

Terug
Bovenaan