De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen de fake hybrids/ hybrids / plug-in hybrids als ik onderstaande formules bekijk. Voor 'echte' plugin hybrides lijkt er geen impact bij een dalende referentie co2 uitstoot. Correct me if I'm wrong!

Ter herinnering: de berekeningsformules

• Diesel:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

• Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG :
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

• Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Momenteel is er geen verschil omdat de referentie waarde te hoog ligt om een verschil te maken.
Maar voor de referentie waarde kijken ze elk jaar naar de nieuw ingeschreven bedrijfswagens. Vanaf volgend jaar dus praktisch allemaal Hybride en gaat de waarde kelderen.
De CO2 gaat dus wel beginnen meetellen bij hybride en bestaande diesel/naft worden extra genaaid.

Nemen ze van een nieuwe wagen de NEDC of WLPT uitstoot voor berekening VAA?

De vraag is nog maar hoe dat gaat evolueren he. Want de referentie-uitstoot voor diesel is gebasseerd op... de verkoop van nieuwe dieselwagens.
En hoe veel gaan dat er volgend jaar nog zijn?

Ik heb 116gr CO2 momenteel, maar ik zie niemand nog naar zo een diesel grijpen... Degene met dat budget kiezen een hybride of EV.
En voor de kleinere auto's was diesel al niet interessant.

Momenteel is er geen verschil omdat de referentie waarde te hoog ligt om een verschil te maken.
Maar voor de referentie waarde kijken ze elk jaar naar de nieuw ingeschreven bedrijfswagens. Vanaf volgend jaar dus praktisch allemaal Hybride en gaat de waarde kelderen.
De CO2 gaat dus wel beginnen meetellen bij hybride en bestaande diesel/naft worden extra genaaid.

EV en echte hybrides hebben geen CO2 uitstoot in hun formule en kan dus geen invloed hebben.

Enkel volledig elektrische wagens hebben geen CO2 uitstoot in de formule.
Fake hybrides worden belast op hun fossiele variant.
Klopt, en soms is dat echt te absurd voor woorden:
Panamera zit op 51 gr, wordt belast op 205 gr
XC90, 52 gr, belast op 187gr
S500, 65gr belast op 205gr

Akkoord, die wagens zullen niet altijd opgeladen worden. Maar ze halen wél gewoon die co2-uitstoot in de tests he. Die regel is echt complete bullshit.

Maar ze halen wél gewoon die co2-uitstoot in de tests he.
Bwa, volgens een onderzoek in Duitsland zijn die officiële cijfers toch met ne camion zout te nemen.

Realistische gezien ligt de CO² uitstoot dubbel zo hoog, en bij bedrijfswagens 4 keer zo hoog. Plots zijn die cijfers die de overheid daarop plakt weer redelijk accuraat. :)

Ik zit nu al aan €280 VAA voor een simpele A4 😐
Mijne moet simpeler zijn, ik zit aan 258 euro VAA! Ik heb wel de 2.0 TDI (136PK), misschien een zwaardere motorisatie bij jou, of gewoon meer opties?

EDIT: VAA was vorige maand dus nog 229 euro.

Mijne moet simpeler zijn, ik zit aan 258 euro VAA! Ik heb wel de 2.0 TDI (136PK), misschien een zwaardere motorisatie bij jou, of gewoon meer opties?

Ik heb het nog niet gezien van deze maand, maar ik houd mijn hart (of portemonnee) al vast. Zelf een 2L naft (150pk), ook rond de 230 vorige maand. Daarom zal er dus morgen serieus gediscussieerd worden over het loonpakker :)

Ik heb het nog niet gezien van deze maand, maar ik houd mijn hart (of portemonnee) al vast. Zelf een 2L naft (150pk), ook rond de 230 vorige maand. Daarom zal er dus morgen serieus gediscussieerd worden over het loonpakker :)
Goh, mijn WG kan er weinig aan doen, al blijft het onnozel dat ik 14 maanden geleden niet de keuze had om een deftig uitgeruste PHEV te bestellen en dus voor diesel moest gaan, maar ik ben content van mijn wagen, dus ik ga daar zeker ni over klagen, 260 euro VAA komt neer op een werkelijke netto "kost" van 130 euro zeker? Daar kan ik zeker wel mee leven, aangezien dat ik elke maand waarschijnlijk al zoveel op doe aan privé kilometers aan diesel.

Bwa, volgens een onderzoek in Duitsland zijn die officiële cijfers toch met ne camion zout te nemen.

Realistische gezien ligt de CO² uitstoot dubbel zo hoog, en bij bedrijfswagens 4 keer zo hoog. Plots zijn die cijfers die de overheid daarop plakt weer redelijk accuraat. :)
Maar dat gaat over alle hybrides, niet enkel de leuke ;)

Moet een heel simpele Audi A4 zijn :D, 3 jaar oude Arteon met 150pk diesel (116gr CO2) zit ik aan 265 euro VAA nu, vorige maand 239 euro.

Goh, mijn WG kan er weinig aan doen, al blijft het onnozel dat ik 14 maanden geleden niet de keuze had om een deftig uitgeruste PHEV te bestellen en dus voor diesel moest gaan, maar ik ben content van mijn wagen, dus ik ga daar zeker ni over klagen, 260 euro VAA komt neer op een werkelijke netto "kost" van 130 euro zeker? Daar kan ik zeker wel mee leven, aangezien dat ik elke maand waarschijnlijk al zoveel op doe aan privé kilometers aan diesel.

Dat is wel zo, ik rij bijna nietmeer. Heb er een 8000km mee gereden afgelopen jaar. Ale, mijn vriendin voornamelijk, die laat hare lease (opel Astra) staan om met mijne rond te rijden... Omdat ze nog zelf moet schakelen.

Het is toch uw werkgever die kiest wat voor wagen je kan kiezen? Bij ons staat er in de lijst van mogelijke wagens geen enkele elektrische optie, full of hybride. Anno 2022 (en eigenlijk 2 jaar terug ook al) is het voor mij dus volledig de schuld van de WG als die niet mee wilt met de tijden. Die stijgende VAA zal dus op hun verhaald worden.

Het is toch uw werkgever die kiest wat voor wagen je kan kiezen? Bij ons staat er in de lijst van mogelijke wagens geen enkele elektrische optie, full of hybride. Anno 2022 (en eigenlijk 2 jaar terug ook al) is het voor mij dus volledig de schuld van de WG als die niet mee wilt met de tijden. Die stijgende VAA zal dus op hun verhaald worden.

Je kon bij ons wel al een karige PHEV en EV kiezen, maar niet heel deftig.
Nu is de BMW 320/520E cava uitgerust denk ik (allessinds leder interieur mogelijk), een full blown Polestar 2 (LRSM), mercedes EQC en BMW iX3 ook, de Mach-e is dan weer niet heel goed uitgerust naar wat ik gezien heb. Voor de liefhebbers van PHEV nog een DS7, XC40, BMW X1, Audi A3.

Het verschil is wel groot nu.

Moet een heel simpele Audi A4 zijn :D, 3 jaar oude Arteon met 150pk diesel (116gr CO2) zit ik aan 265 euro VAA nu, vorige maand 239 euro.
Goh, de gewone versie met minste motor (136PK) maar wel met Business Plus Pack en verduisterde ruiten achteraan. D'r zit alles op wat ik nodig heb, lederen (verwarmde) zetels, navigatie plus, virtual cockpit plus, multifunctioneel stuur, en dus getinte ruiten, ben daar dus tevreden mee :biglaugh: .

Nu is de BMW 320/520E cava uitgerust denk ik (allessinds leder interieur mogelijk), een full blown Polestar 2 (LRSM), mercedes EQC en BMW iX3 ook, de Mach-e is dan weer niet heel goed uitgerust naar wat ik gezien heb. Voor de liefhebbers van PHEV nog een DS7, XC40, BMW X1, Audi A3.

Ik had wel graag de 320e Touring gehad (of een EQC), maar zoals gezegd, ik ben wel fan van Audi en 't is de eerste keer dat er een Audi A4 Avant inpaste, dus ik klaag zeker niet.

De mustang staat wel eenzaam aan de top qua rijcomfort. Iets waar Ford beroemd mee is geworden. En persoonlijk vind ik de DS7 de mooiste uit het rijtje , zeker het interieur.

De collega's die nu nog moeten bestellen hebben een mail gehad met de info dat vanaf 28/01 de X1, i4, 520e Berline, 520e Touring en de Mercedes GLC Hybride niet meer kunnen besteld worden wegens productiestop/bestelstop. Dan blijft er van die befaamde lijst niet veel meer over...

Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen de fake hybrids/ hybrids / plug-in hybrids als ik onderstaande formules bekijk. Voor 'echte' plugin hybrides lijkt er geen impact bij een dalende referentie co2 uitstoot. Correct me if I'm wrong!

Domme vraag misschien maar wat is een fake hybrid en hoe onderscheidt die zich van een echte?

De mustang staat wel eenzaam aan de top qua rijcomfort. Iets waar Ford beroemd mee is geworden. En persoonlijk vind ik de DS7 de mooiste uit het rijtje , zeker het interieur.
dan moet je toch een paar reviews lezen vrees ik... die komt eigenlijk nergens écht goed uit. Nergens slecht ook trouwens, en voor het vermogen/euro is het wel een goeie deal.

Terug
Bovenaan